5 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

5 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 5 Teyrinievvel 1934 Cenupta Memleket haberleri çekirge m ücadelesi Dokuz senede Mardinde 136,642,439 kilo çekirge sürfesi imha edildi Mardin (Hur | susi) — Yarım asra yakın bir zamandan beri cenup hu dudu. üzerinde bulunan vilâyet ve “kazalarımız- daki çifçi ve köylüleri- mizin — başında büyük bir be ia Çe kirge âfet Saltanat dev- rinde her yıl zi- vardı sayın sız zararlar ve- ren bu âfete karşı o zaman mun- tazam ve esaslı bir mücadele teş- kilâtı olmadığı gibi adi ve iptidai usullerle ekinlerini Obu âfetten kurtarmak için çalışan çifçilerimiz cahil ve softa şeyhler tarafından maneviyatla korkutularak çekir- gelerle mücadeleden geri bırakı- iyor ve binlerce dönümlük ekili tarlalar tam mahsul verecekleri bir çağda ardı arkası kesilmiyen çekirge sürülerinin amansız hü- Gamlarına 'uğrıyarak bir kaş gün içinde mahvalup gidiyordu. ©Her yıl bu elim akibetle karşi Tüşan "ve aylarda uğraşıp ektiği ekirilerinin böyle bir kaç gün için- de yokolup gittiğini gören zaval. çifçi hudut boyundaki tarlasına şekirge korkusundan ekin ekemi- urdur intihabı Belediye azaları 10 teşrinievvelde seçilecek gelmiş, halkla çok yakından temas etmiş ve geceleri fırka binasında içtimai ve siyasi müsahabelerde bulunmuştur. Burdur Halk Fırkası reisi Ham- di bey istifa etmiş, yerine heyet eden Ziraat bankası müdürü Kâmil bey intihap edilmiştir. Vali Saip, mebus Rasih ve Kâ- mil beylerin huzurlarile fırka bi- “masında 20 mahallenin 60 kisiden mürekkep ocak heyetleri mışlar, 10 teşrinievvel gü diye İntihabatına Ulucamide saat 8 de başlanarak 20 de ni ve ddsâza namzetle, etmişlerdir. .Rasih bey, Cumhuriyet meyda- nında toplanan halka belediye in. tihabatının ehemmiyeti hakkında uzun bir nutuk söylemişti Arabistanda kalan türkler ana vatana dönüyorlar Adana 2 — 1877-78 Osmanlı - Rus harbinden sonra o zamanki hükümet, akıl ermez bir di ile, bir kısım muhacirleri Filistin- de yerleştirmişti. Bunlar ana va- tana dönmek için yola çıkmışlar. dır. 200 kişilik bir kafile Halebe gelmiştir. Bunları diğer kafileler «akip edecektir. itirilmesi- Mardin haval inde çekirge müca. İ yerek başka yerlere hicret etme- ğe mecbur olmuş ve bu suretle sayısız tarlalar boş bırakılmıştı. Köylü ve çifçinin iktisadi dert- lerile ciddi ve ehemmiyetli bir alâka gösteren cumhuriyet hür kümetimiz; milli servetimizin esi sını teşkil eden ziraatimizin vika- yesi için cenup hududundaki vilâ- yetlerde ve bilhassa çekirgelerin en fazla hücumlarına uğrıyan Mar- dinde tam techizatlı bir mücade- le heyeti vücuda getirmiş ve top- raklarımızdaki çekirge sürfeleri canlanmadan evvel yapılan şid- dötli mücadeleler sayesinde on se- ne içinde bu haşerenin sonunu al- mıştır, Bu öfet yüzünden hudut bo- yundaki tarlasına ekin ekemiyen Feci bir cinayet Ezinede Ismail isminde biri genç karısını bıçakla öldürdü Ezine (Hu- MU meye sekiz ki- lometre uzak. hikta çok gü- zel manzaralı bir köy var dır. Pazarki l 77 24 eylül Yl 5 zate günü Sİ, Yü bu sakin kö- Yün havasını o Katlı ismali bir cinayet bozmuştur. , Halil oğlu İsmail namında 19 yaşında bir genç, 16 yaşındaki ka- rısı Züleyhayı yedisi arkadan ve dördü önden olmak üzere (11) bıçak darbesile öldürmüştür. Altı aydanberi evli bu gençler arasın- da geçimsizlik hâd bir şekil ak mıştır ve bir haftadır kadın, muh- tarın evine iltica etmiştir. Züley- hanın anası ayni zamanda katilin » baba, oğul, bir ana, kızla evlenmiştir. Ana sından başka bir de ablasi olan kız dargın zamanlarını ablasının ve muhtarın evinde geçirmiştir. Pazartesi günü, baba ve ana kasabaya pazara inmişlerdir. Za. vallı genç kadın kim bilir hangi hissin sevkile evini yoklamağa. miş, katil koca esasen karısını uzaktan takip etmekte imiş, Ka- din eve. girip odaya çıkınca, oda babasının zevcesidi gilçi ve köylü ler yıllardanberi terkettikleri top- raklarına korku- 5 suz olarak el ekmeğe başla, ve — duydukları minnet ve şükran hislerini telgrafla ” iyülk Gaziye, © başvekil İsmet paşa Hz. le ziraat vekâletine bildi kadan ve ziraat mücadele müdi rü Sadettin be, de mücadele işlerinde gösterdiği azami gayret ve faaliyetinden do- layı ziraat vekâletince birer kıta takdirname ile taltif edilmişlerdir. Bu münasebetle dokuz sene zar- fında Mardin çekirge mücadele heyetince kurulan çinko hattı ile imha olunun çekirge sürfe mikta- rını gösterir bir cetvel gönderi- yorum, Kurulan çinko hattının talü ve Imha okunan çinko miktarı: Sene Kilometre Kile 1925 (229 © 1İ,144,675 1926 “214 © 51544130 1927. SAL 24454313 1928 850 36280000 1529. 700 27,350,605 1930 350 14010000 1831. 795 14,692416 1932. 165 | 2.774.300 1933 S6 392,000 3930 136,642439 Üzüm merkezleri Satınalma için talimatname hazırlanıyor İktisat vekili Celâl bey İnhisar- lar vekâletile temas ederek idaresinin İzmir pi Üzüm mübayaası etrafın- imrük: ve İnhisarlar vekâle- Hince bir mübayaa talimatnamesi hazırlanmaktadır. Bu talimatnamede o mübayaa merkezleri ve mıntakalarile muh- telif O muntakalardan alınacak üzümlerin fiatleri tasrih edilmiş olacaktır. Haber aldığımıza göre üzümler için İzmir fabrika teslimi bir fiat kabul edilecek; muhtelif merkez- lerden ve bilhassa Manisadan sa- ten alınacak üzümlerin nakliye masrafları bu fintten tenzil edi- lecektir. 'Talimatnamenin ve mübayaa emrinin. gelmesine intizar edili- ndan eve girmiş, dar merdivenden çıkılan pencereleri kapalı odada kadının üzerine hi deki keskin bıçağı zavallı genç k: dın vücudunun rasgeldiği yer ne saplıyarak öldürmüştür. Katilin ve bu işle alâkadar gö- rülen babasının ifadeleri lınmış- tır, Bu çok feci ölüm hadisesi mu- hitte derin bir teessür uyandır. mışlar, Anadoluda Akşam Sütü, yağı bol bir kasaba: M. Kemal paşa Ucuzluk dolayısile bir çok mütekaitler burada yerleştiler M. Kemal paşadan bir görünüş M. Kemal paşa (Umumi muh: birimizden) — Karacabey hara- sında bir gece kaldıktan sonra ol- dukça serin bir hava ile bir si te buraya geldim, Haradan ş0€- ye kadar tabii zemin üzerinde me- safe aldık, Andan sonra köh bo- zuk şoselerden ve kâh ta patika yollardan ileriledik. Yollarda tek tük köylere tesadüf ediyorduk. Herkes tarla ve bahçelerinde iş- lerile uğraşıyorlardı. Bursanın büyük kazalarından birisi de burasıdır. 114 köyü, (3) nahiyesi ve (56,000) nüfusu var- dır. Merkezde (16,000) nüfus oturmaktadır, Kaza merkezinde iki un fabrikası, iki eczane, bir doktorlar, dispanser, muktedir. mektepler, spor teşkilâtı ve sai re mevcuttur. Toprağındaki be- reket dolayısile her türlü mahsu- lât ve tütün yetişir ve çok hayvan beslendiğinden süt, yağ ve peynir. mebzulen bulunur, Bilhassa Mi- haliç peyniri denilen yağlı peynir- ler buradan çıkar. M. Kemal paşa kasabası bir neh- rin iki sahilinde kurulmuştur. Nehrin üzerindeki köprü bir eserdir. Evleri oldukça muntazam- dır. Sağ sahildeki rıhtım üzerin- de eski kaymakam Refik bey ta- rafından şık bir park yaptırılmış tir. Burası şehir halkınm yegâne istirahat mahallidir. Çarşı ve pa- zarı güzeldir. Hayat ve maişet Burada herşy ucuzdur ve ge- çim tarzı pek mükemmeldir. Ha- 'vası ve suyu da lâtif olduğundan bir çok mütekaitler burada tavat- tun eylemişlerdir. Kasabanın &- careti olduğundan dai il kalabalık göze çarpmaktadır. Uzun senelerdenberi kasabaya su getirilmek nasip olamamıştır, içilecek sular, Sarpdere mevkiin- den getirilerek tenekesi 10 kuruşa satılmaktadır. Fıkara kısmı tu lumba suyunu içmektedirler. Şeh- re iyi bir su getirmek için (131) bin liralık bir proje mevcut ise de elde para yoktur. Yeni belediye reisi Sacit bey arteziyen kuyuları açtırmak teşebbüsündedir. Eğer li su çıkmazsa Kir- sahilinde (15) metre. derinliğinde hava tulum- balarile su çıkarmak tasavvurun- dadır. Biz, Sacit beyin su ve elektrik işlerinde muvaffak olmasını te- menni ederiz, Ötedenberi sürük- lenip durmakta olan bu mesele- nin neticelenmesi lâzımdır. Bele- diye-reisi- eğer bu işlerde muvafs fak olursa halkın şükranını kazam- mış olacaktır, Çarşaf ve peçe kalktı! Bu hadiseyi ben bir muvaffa- kiyet diye yazmıyorum. Şu kadar var ki, cumhuriyet ilân edileli on. seneden fazla olduğu halde hâlâ kendilerini onun rejimlerinden ha- riçle yaşalmağa uğraşanlar mev- olmasına teessüfler ediyo- cut Halk fırkası idare heyetile be- lediyenin bu bapta gösterdikleri rehberliğe teşekkür olunur. Diğer memleketlerde de bu usul tatbik. edilmiş olsa muhterem kadınları: mız sıkıntı. içinde umacılar gi- bi gezmekten kurtulmuş olurlar. Evvelce tek gözle gezmekte olan yerli hanımların şimdi may- to ile gezdikleri görülmekte. Bunlar biribirlerine bakarak mun- tazam şekilde ve Türk hanımı kıyafetinde sokağa çıkmaktadır. lar, Müftü ve imamların da vazife haricinde / sarıkla gezmemeleri hakkındaki talimat burada da tatbik edili Gençler idman birliği Bu birlik on sene evvel teşekkül etmiştir. Binasını hususi muhase- be vermi Birliğin temsil, spor, musiki, yüzücülük ve atlet şube- leri vardır. Birliğe (54) âza ya- zılmıştır. Birliğin reisi Münir bey- dir. Faal ve çok heveskâr olan bu genç belediyenin sevgisini ka- zanmıştır. Belediye i genelikle gok alâkadar olduğundan onları himayesine almıştır. Birliğin faa- liyeti şayanı takdirdir. Asayiş Halk huzur ve refah içindedir. Cinayetler pek azdır. En çok vu kuat kız kaçırmaktan | ibarettir. Bunlar da bilâhare evlendiklerin- den ortada bir mesele kalmamak: tadır. Hapishanede (60) kişi var Ragıp Kemal Mdanada belediye intihabı Adana 4 (Hususi) — Şehrimiz belediye âza namzetleri Cumhur riyet Halk fırkası tarafından tes- bit edilmiştir. Fırka namzetleri- nin listesi neşredildi. Fırka namzetlerinin tesbitinde fırka reisi ve Aksaray mebusu Sü- reyya bey fırka ve memleket ru- huna tamamen uygun bir hassasis yet ve itina göstermiştir. İntihabın cuma günü başlama- sı için hazırlıklar ikmal edilmiş- tir. A e Lİ