8 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2. | AKŞAM PEŞ AŞMA NN Belediye intiha- batı hararetle devamda Bazı mıntakalarda halkın yüzde sekseni rey verdi Dün de şehrin her tarafında belediye intihabına büyük bir alâ- ka ile devam edilmiştir. Dün öğleden sonra resmi dai- reler kapalı olduğu için memur- lar, ailelerile beraber, sandık yer- giderek reylerini atmış mmtakalarda bir takım kimselerin kendilerine ait olmı- yan rey puslalarından istedikleri isimleri sildikleri görülmüştür. İs- tenildiği kadar rey puslasının ev- velden dağıtılmasının önüne geç mek üzere rey puslalarının birer birer mühürlenerek her müntehi- be ancak bir.rey puslaşt verilme" sine başlanmıştır. « Bir çok mıntakalarda intihaba- ta iştirâk eden vatandaşların nisabı ekseriyeti temin edecek bir dereceyi bulduğu anlaşılmıştır. Hattâ bu yantakalardan bazılarında halkın yüzde sekseni daha şimdiden reye iştir. Nitekim Adalar. irak etmiyenler pek azalmıştır. Marmaradaki facia Hükümet merkezinde büyük bir teessür uyandırdı met merkezinde derin bir teessü uyandırmıştır. Dahiliye vekili Şükrü Kaya kazanın sebep ve müsebbiplerinin derhal meydüa* çıkatılmasımı' ve “ cesetlerin buldürularali merasimle" defnedilmesini telefonla İstanbul valisine emretmiş ve kazazedele- rin ailelerine vali vasıtasile hü Kalga ile ile yeni Hicaret itilâfı "Ankara 7 (Hususi) — Türkiye ile İtalya arasında takas usulüne iki güne kadar tatbike başlana- taktır. Anlaşmıya göre İtalyaya gönderilen malların miktarları tahdit edilmiyecek, kolaylıklar artırılacaktır. Merinos iplik fabrikası Ankara 7 (Hususi) — Sümer Bank Bursada bir Merinos ipli- ği fabrikası açacaktçır. Alman- yaya makineler sipariş edilmiştir. Banka ( Merinos | yetiştirilmesi meselesi hakkında zi tinden malümat Zingal ormanlarında tetkikat Ankara 7 (Hususi) — Zingal ormanları hakkındaki tetkikat ileriledi. Heyet Ayancıkta bir ay kalacaktır. Bazı mmtake- larda w katiyat yapıldığı haber verildiğinden bunların tah- kiki heyete bildirilmiştir. Diyarıbekire Tayyara seferleri Diyarıbekir 7 (Hususi) — Ha- Ya yollarının tecrübe seferleri mu- yaffakiyetle devam ediyor. Bu- gün saat 11 de Ankaradan kalkan tayyare 16 da Diyarıbekire geldi Tayyare meydanda merasimle karşılandı. Yarın dönecektir, Tay. yare seferlerinin başlaması halki sevindirmiştir. re yapılan ticaret anlaşması bir | Ankara 7 (Hususi) — Ankara elektriği meselesi muhtelif cep- helerden tetkik edilmektedir. Ev- velce yazdığımız. gibi elektrik santralı için ü sürülmektedir. 1 — Zonguldaktan havai hat ile elekirik getirtmek, 2 — Lin yit kömürü yakmak, 3 — Sakar- yadan su kuvvetile elektrik çı- karmak., Alâkadar . mühendisler * havat hat ile Zonguldaktan elektrik ge- tirtmek projesini tenkit ediyorlar. Yapılan bir hesaba göre Zongul- 'daktan Ankaraya kadar tesis edilecek olan havai hat 300 kilo: metreden fazla olacaktır. Zonguldakta kurulacak büyük elektrik santralı Ankaraya elek- #rik kilovatını 10 kuruşa verebile- cektir. Böyle bir hat 3 milyon li- ra ile yapılabilir, amortisman ve hattın muhafaza masrafını da ilâve edersek 4 milyon liranın sar- fı lâzım gelir. Bundan başka Zonguldak ile Ankara arasında, elektrik sarfe- decek kesif şehirler ve si Iktisat vekili Celâl bey, Adanadan Malatyaya hareket etti 5 Adini iktisat ve- kili Celâl bey, çifçi birliği ve zira- at odası heyetlerile memleketin çifçi vaziyeti, ziraat, istihsal ve satış muameleleri ve kooperatif işleri üzerinde bir saat kadar gö- Tüşmüş ve Kayseride yapılmakta olan dokuma fabrikası için bu se- ne Adanadan pamuk alınacağını tebşir etmişti | Vekil bey ve maiyeti dün gece | saat 22 de hareket eden trenle | Malatyaya doğru şehrimizden ha- reket etmiş. ve hararetle uğurlan- mışlardı 450 ingiliz seyyahı geliyor | Bugün limanımzda Omerik adlı büyük bir transatlantikle 450 İn- giliz seyyahı gelecektir. Seyyah- | lar bugün şehri gezecekler ve ya- | rın Pireye gideceklerdir. Muhterem misafirlerimiz Muhterem misafirlerimiz İsveç veliahtı Adolf hazretlerile zevce- leri ve kerimeleri dün öğleye ka- eski İsveç | sefaretha- nesindeki dairelerinde isi zahat etmişler, mütcakiben re- fakatlerinde müzeler umum mü- dürü Aziz bey olduğu halde Aya- gofya camiini gezmişler ve sonra surları dolaşmışlardır. Bunu mi #eakip sefarethaneye o dönmi erdir, © Dün gazetelerden biri, veliaht hazretlerinin vali beyi makamla- rında ziyaret edeceğini yazmıştır. Bir bataklık kurutuluyor Aksaray 7 (A.A.) — Sıhhat vekâletince keşfi yaptırılan Ka- yası bataklığını kurutma ameliye- sine Niğde valisi ve Konya sit- ma mücadele reisi huzurlarında bugün merasimle başlanmıştır. Bu Sahahki 'Teleraflar Ankarada elektrik meselesi Mütehassıslar, Zonguldaktan cereyan igetirtmenin pahalı olacağınısö takalar mevcut değildir. Böyle ol. duğuna göre hat yalnız Ankarı ya cereyan verebilen bir hat ol caktır. Halbuki bu gibi geniş hat lar geçtikleri sahada sarfiyat ye pabildikleri takdirde, masrafları- nı kurtarabilirler. Bir mühendis diyor ki: — Ankaraya Zonguldaktanı cereyan kö mür getirip burada elektrik yap- sak daha kârlı olur. Diğer taraftan ikinci fikir üze rinde umumi bir anlaşma vardır. getireceğimize Ankara civarında zengin linyit kör kündür, bu madenler şimdiye kı dar fizik ve kimya lâboratuvarla- rında tetkik ve tahlil edilmi Ankara elektriği için yerli malı ürlerini istismar etmek müm- olan bu kömürü kullanmakta bir çok faydalar vardır. Her şeyden evvel linyit ocaklarında binlerce ameleye iş çıkacağı gibi, her sene zot parası vermiyecektir. Ucuz bir iptidai madde ile elektrik istihsal edildiği zaman, kilovat fiatleri de pek tabii ol; Bir sarhoş 3 kişiyi; yaraladı Yaralılardan biri ölüm halindedir Arif isminde biri dün akşam saat on yedide sarhoş bir. halde Kasımpaşada Mehmet efendinin kahvehanesine gitmiştir. Arif bu- istemiş, bu sırada kavga çıkarmıştır. Arif, kendisini teskin etmek is- tiyen kahveci Mehmet efendiyi bı çakla kalbinden ağır surette, ar- kadaşlarından Abdurahmanı ve kavgacıları ayırmak istiyen börek- rada iskambil oynamak çi Hasanı sol böğründen yarala- miştir. Sarhoş mütecaviz yakalanmış, yaralılar hastaneye kaldırılmıştır. I Zonguldak hav- zasının verimi Ankara 7 (Hususi) — Metisat vekâleti maden dairesi, Zongul dak havzasının ilerideki vaziyeti hakkında tetkikat yapmaktadır. Elektrikli tren ile yarı kok fab- rikası, Zonguldak havzasının kö- mür istihsalâtını artıracaktır. Di- ğer taraftan Kayseri, Nazilli, Ereğli fabrikalarının ve diğer s- mai müesseselerin kuruluşunun da kömür sarfiyatı üzerine bariz te- sirleri olacaktır. Fabrikaların ade- di artarken, Zonguldak havzasi ne kadar kömur verebilecektir? Evvelce. yapılan bir hesaba göre, Zonguldakta mevcut olan tesisat, senede 3 milyon ton kömür vere. bilecek kabiliyettedir. Türkiye sa- mayi sahası genişledik. gul daktan daha ziyade ki le- mecektir. Maden dairesi beş sene- lik sanayi plânına göre, Zongul- dak havzasının verim kabiliyetini de tetkik etmektedir. Yapılan bir hesaba göre Zonguldak bir kaç sene sonra beş milyon ton kömür | gıkarabileceketi yliyorlar rak inecektir. Bugünkü şerait al- tında elektrik 27 buçuk kuruştur. Bu pek pahalı bir ücrettir “Ay sonunda Berlin yüksek mü- hendis mektebi profesörlerinden Adolf Lodin buraya geldiği 2a- man Sakaryadan elektrik istihse- li meselesini de tetkik edecekti Diğer taraftan söylendiğine gö- re, Ankara için bu kader büyük elektrik santralına pek te lüzum yoktur. Mevcut elektrik tesisatı kabiliyetinin ancak yarısını ver- mektedir. Mevcut sarfiyat senede 4 milyon kilovattır. Şehirde sınai tesisat pek az olduğu için elektrik umumiyetle tenvirat işlerinde kul- lanılmaktadır. sahası Bu dar istihlâ genişlemedikçe, bi santrallarına ne ihtiyaç vardır? Nitekim bu tecrübe edil. Trabzonda su küvvetin- den elde edilen elektrik santralı da Trabzonun ihtiyacından çok fazladır. Her halde Ankara elektriği işi, tetkike muhtaç ciddi bir. iştir. Mütehassıslar projeler üzerinde çalışmakladırlar. Poliste tebeddül 23 komiser faşralara nakledildi istanbul “emniyet müdürlü teşkilâtinda yeniden bazı dei likler olmuştur. Bu meyanda on yedi üçüncü komiser, altı ikinci komiser İstanbul kadrosundan di- Zer vilâyetler kadrolarına nakle- dilmişlerdir. Buna mukabil vilâ- yetler kadrolarından on dört ko- miser de İstanbul kadrosuna geti- mevcut. Seyyahlara döviz kolaylığı Kambiyo kararnamesinde tadilât yapılıyor Hükümel, ecnebi seyyahların memleketimize gelmelerini güçleş- tiren kayıtların kaldırılması hu- susunda Turing klüp tarafından Yapılan teşebbüsleri ehemmiyetle nazarı itibara almıştır. Bilhassa yeni döviz kararname sinde, ecnebi yolculara taallük eden kısımların süratle tadili mu- vafık görülmüştü Maliye vekâleti kararnamenin tadil edilecek maddeleri hakkın- da bir proje hazırlamış ve heyeti vekileden çika- cak ve meriyete girecek olan bu projeye göre, şehrimizde 15 gün- den fazla kalmıyan ecnebi yolcu lar; dövizlerini gümrük “salon memurlarma kaydettirecekler ve ayrıca kambiyo müdürli racaata mecbur tutulmıyacaklar. dır. Bu yolcular, şehrimizden ayri- lrken gene salon memurlarına müracaat edecekler ve vize mu amelesile birlikte döviz kayıtlarını yenileştireceklerdir. Bu suretle yolcuların dö ayrı bir muameleye girişmesine lüzum kalmıyacaktır. Turing klüp seyyahların, ederlerken emniyet müdürü: düncü şubesinde vize muamelele, nin yapılması kaydının da kaldı- rılmasını faydalı görmektedir ve yolcular şehre muvasalat ettikleği | külleme Elan Ispanyada ihtilâl. (Baş *arafı 1 inci sahifede) Madrittede kiyam başladı Madrit 7 (A.A.) — Dün akşam | Puerta del Solda ve mebusan mec- lisi etrafında şiddetli tüfek ve mmilralyöz ateşi teati olunmuştur. ibtlâlerlar, hücum kıtaları ta-ti rafından muhafaza edilen tele- fon binasına ateş etmişlerdir. Ge- celeyin, Madridin muhtelif semt rilmiştir. Ayrıca bazı sivil memurların da resmi zabıta kısmına nakilleri ka- rarlaştırılmıştır Polis mektebinde bir müddetten Leri devam eden komiserler kursu | hitam bulduktan sonra buradan çıkacak komiserlerden bir kısmı. | nin da vilâyetler kadrolarına ve- rilmeleri muhtemeldir. Hilmi bey Diyarıbekire döndü Diyarıbekir 7 (Hususi) — rinci umumi müfettiş Hil ey sark lerindeki tetkik seya- hatini bitirerek dönmüştür. Tabiiyet tebdili Yapılan müracaatlar ciddi surette tahkik edilecek Son zamanlarda İstanbulda ta- biyet dı irmek üzere vilâyete bir çok müracaatlar yapılmaktadır Bunların bir kısmı da müslüman olarak Türk tabiiyetine geçmeğe uğraşmaktadırlar, Vilâyet bu gibi müri ilar etrafında tahkikat yapılmak üzere evrakı zabıtaya havale etmektedir. Bu defa vekâletten gelen bir emirde böyle tabiiyet değiştirme işlerine fazla ehemmiyet verilerek tahkikatların çok derinleşti e $i ve hangi lüzumlar altında tabii- yet değiştirildiğinin tesbitini bik. dirmiştir. Tahkikat neticesinde ciddi se- beplere müstenit olmadığı görü- len müracaatlar reddedilecektir. | lerinde tüfek ateşi devam et Sakaklarda doküman ula yoktur. Bu hadiseler, Barselonda İ müstakil Katalonya devletinin İ nile ayni zamanda olmuştur. İspanyol kabinesi dahiliye ne- | zareti binasında daimi surette iç- Kömür tarifeleri Yeni tenzilâtlı tarife, derhal fiatleri indirdi Ankara 7 (Hususi) — Devlet demiryolları müdüriyeti kömür nakliye tarifeleri indirmiştir. Evvelce Haydarpaşadan bura ya bir ton kömür 10 liraya nakle-' dilirken son tenzilât üzerine liraya nakledilecektir. Kömür nakliye tarifelerinin in dirilişi şimdiden kok ve köm gözlermi Elde stok mal pek bol olmadı halde kömür tacirleri Fiatleri es ki derecede muhafaza etmeğe lü-” zu »emişlerdi in ucuzluğunun, kalorofeğ tesisatı olan ve çok miktarda kö- mür yakan müesseselere büyük faydası olmuştur. Yunan iktisat nazırı geliyor Ankara 7. (Hususi) — Yunan iktisat nazırının ay sonundan ev vel geleceği teeyyüt etti. Evvelce bir ay uzatılan itilâfname ay ni hayetinde bitiyor. İki taraf arar sında daha geniş bir muahede yar pılacaktır.