8 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Teprinlevvel 1934 N AKŞAMDAN AKŞAMA ” Ayasofya müzesi Ayasofya camiinin müze Fe kalbedilmesi hakkındaki ta- #avvurun ne dereceye kadar esâs- di olduğu matbuatın neşriyatın- 'dan pek anlaşılamadı. Eğer bu fi- ir hakikat sa Bniyecek olursa esef edeceğiz. İİ Ayasafyanın kendisi o kadar “kiymetli, bütün dünyada o ka r misli bulunmaz tarihi ve be- İdi bir eserdir ki heyeti mec pauasile bir müze binasi içinde saklanmağa ve teşhir edilmeğe değer, Fakat tabiidir ki koca Aya- fya abidesi muhteşem bir ek bir kutu içine konup ta bir müzenin camekânında cih (pa gösterilemez. Şimdi bü dünyanın bildiği, hayran kaldığı ie görmek için uzak seyahatlere katlandığı böyle bir şaheser bir il ve ha "gatında haiz olduğu güzellikleri "başka kiymetli mazi yadigürlari- iya etmek çarlile bir kat daha arttırırsa artık ne kadar ehemmiyet kesbedeceğini tafsile kek ör heği olan Ayasofya abidesi Bi- /zans eserleri için gayet muazzam bir muhit teşkil edebilir. Bunun içinde münasip surette dağıtıla- cak ve teşhir edilecek eki Bi hatıraları derhal başka Fade alacak ve canlı bir eser ruhile parlıyacaktır. Rasgele bir müze- nin ölü bir salonunda durmakla ,Bizansı yaşatan bir güzel sanat "eseri içinde tarihi mevkiini almak -asında çok fark vardır. İstanbul | Türk dehasının öL İmez eserleri halinde m“ ve muhteşem camilere ma- ilktir ki bunlar güzel sanatlar Sahasında Türk ruhile canlanmış ebedi birer zafer abidesi gibi göklere yükseliyorlar. Onun için, sen bir Bizans hari yanın Biza, Ayı Uracak bir hareket diye telâkki ederiz. Tabidir ki oAyasofyanın yal bilhassa dışı ve et- i bulunmaz güzell ğe lâyık, onun şaşaasını bir kat 'daha arttırmağa kabiliyetli bir tarzda değiştirilmek, düzeltilmek icap eder, Ancak bu suretledir ki is bütün semeres yran bırakacak bir ükemmeliyet manzarasını ala- bir ta rine birleştiren geniş meydan ve sonra eski adliye binasının y. de vü e, ta Uluda- ğın yüksekliklerine dalacak sar matkâr nazarlar için ruhta en de- Fin bir güzellik hissinden doğma haşyetli bir titreme mükâfatı Hizmetçi, kapıcılar Sıkı bir muaye- neye tutulmaları temin edildi Ev hizmetçisi, sütnine, uşak, golör ve saire gibi aileler ve mü- esseselerde çalışan hizmetçilerin belediyece tescil ve muayenesi kanun iktizasından olduğu halde son zamanlarda belediyede kay- dı olmıyan ve hiç bir muayene- den geçmiyen hizmetçilerin çe- galdığı görülmüştür. » Bundan başka İstanbulda mev- cut bep bine yaktın han ve apartı- man kapıcılarından da ancak beş- te birinin tescil ve muayene edil- 4 Belediye lara gönderilen bir emirde gerek gerek kapıcılarin hastalıksız olmaları lâ- len bunların sıkı su- rette takip ettirilmesi ve müsec- cel olmıyanlara müsaade verilme- mesi bildiril Bir hırsız mahküm oldu Tanınmış hırsızlardan Salâ- haddin isminde bir sabıkalı ge- celeyin bir dükkânı soyarken cür- mü meşhut halinde yakalanmış ve ağır ceza mahkemesinde ya. pılan muhakemede iki sene müd- 'detle hapse mahküm edilmiştir. Piyerloti vapuru Vapurculuk şirketi vapuru beğendi Vapurculuk şirketinin satın ak mağa karar verdiği Mesajeri Ma- ritim kumpanyasının. Piyerloti vapuru dün limanımıza gelmiş. tir. Şirket erkânı gemiyi gezerek muayene etmişler ve beğenmişler- kumpanyası, ayan teklifini ka- bul etmiştir. Yalnız fiat hususunda müzake- re ve temaslara devam edilmek- tedir. Şirketten verilen malüma- ta göre, bu gemi, Türk deniz ti- careti filosuna iltihak edince, ka- botaj sahası dahilinde işliyen va- purların en süra olacaktır. i ve en lüksü yacak bir bulumuzu yaret edilmeğe lâyık bir şehri yapmak ve her ziyaretçiyi hay. Tan bırakacak mükemmeliyete çı karmak istiyorsak bu ta tereddüt etmemeliyiz, Akşamei icraat Köy mektepleri Vilâyet dahilinde 90 mektep tamir edildi bu sene köy mekteple- yapılmıştır. Bu suretle tamir edi- len mekteplerin miktari doksana lmuştur. Bu mekteplerden iri de on beş, ine kadar ikmal edilecek artık başka hiç bir mektep tamiri yapılamıyacaktır. Tamirat tahsisatı bitti Belediyeye ait emlâk ve bina ların tamiri için bütçeye konulan tahsisat tamamile sarfedilmişti Mali sene sonuna kadar daha yedi aydan fazla bir müddet olduğu halde tahsisatın azlığı dolayısile bu para vaktinden evvel bitmiştir. Bu vaziyete göre müstacel bir zaruret te olsa belediye emlâkin- den bir yerin yeniden tamirine imkân görülememektedir. Adliye ıstılahları Komisyon tetkik grupları teşkiline karar verdi Adliye stılahlarını— törkeçeleş- #irmek için avukatlardan mürel kep bir komisyon teşkil edilmi Komisyon ilk toplantısını baro reisi Halil Hilmi beyin riyasetin- de yaparak, ıstılah listeleri üze rinde süratle iş görmek için tet kik grupları teşkil etmek suretile mesaiyi kolaylaştırmağa kı vermiştir. Komisyon salı günü tek- bu grupları seçe- ie kaçakçılık Geçen gün gümrük antreposun- i hamalın bir takım ilâç paketlerini kaçırırken cürmü meşbut halinde yakalandı- ğını ve üç gümrük memurile iki hamalın da vazifelerine nihayet verilerek ihtisas o mahkemesine verildiğini yazmıştık. Eczalar kucağında yakalanan hamal Aziz tevkif edilmiş, diğer- leri hakkında gayri mevkuf ola- rak tahkikata başlanmıştır. Sürmeneli Osman yakalandı Sürmeneli Osman isminde bir adam bundan bir müddet evvel Rizede bir kız kaçırmak ve adam yaralamak suçlarından hakkında tahkikat yapılırken ortadan kay- bolmuştur. Mahallinden vaki olan işar üzerine Osman burada yaka- lanarak mahfuzen Sürmeneye gönderilmiş! un tamiri tamamile bitmiştir. Ütobüs seferleri Belediye, seferleri ihtiyaca göre tayin edecek Şehrimizde muhtelif müntaka- iyen otobüslerin miktari her mintakanın yolcu adedine ve değişmektedir. Son zamanlarda bazı hatlarda me- selâ Sirkeci ile Bakırköy arasın- da işliyen otobüslerin yirmi üçü ihtiyacına göre edilecek hası rafını koruma: etmiş- lerdir. Diğer taraftan Kadıköy ile Fenerbahçe arasında işliyesi üç otobüsten ikisi bozulup tamire #evkedildiğinden Fenerbahçe yok .culârı ancak bir tek arabadan is- tifade ediyorlar. Belediye bu va- ziyeti nazari dikkate alarak muh- telif mıntakalarda işliyen otomo- billerin ihtiyaca uygun olmasını temin etmeğe ve her semtteki se- ferlerin adedini buna göre yeni- len tayin etmeğe karar vermiştir. Edirnekapı ile Rami ve Topçu- lar arasında hiç bir münakale va- sıtası mevcut olmadığından Sirke- ile Rami ar: tesisi belediyece Hırsız kadın Havrada bir kadının para çantasını aşırmış Zabıta ve havralara da» 'danan bir hırsız kadını cürmü meş- hut halinde yakalamıştır. Vaka şöyle olmuştur Beyoğlunda oturan madam Ay- roi isminde bir kadın evvelki gün Kuledibinde bir havraya gitmiş, ibadet edeceği zaman elindeki gantasını yanında bulunan bir iş- kemlenin üstüne bırakmıştır. Madam Avroi ibadetini bitir. dikten sonra sandalyenin üstüne bakınca çantanın yerinde olmadı- nı görmüştür. Madamın çanta- sında 410 lira evrakı naktiye, liralık bir banka defteri, kıymet: tar bir pantantif var: Havrada bulunanların çıkma- larına meydan verilmeden polis ler gelmişler ve havradan çıkan- ları birer birer gözden geçirme” ğe başlamışlardır. Havradan çıkanlardan madam Lida isminde bir kadının vücu- dunun gayri tabii bir şekilde şiş- kin olduğu nazarı dikkati celbet- miş ve üzeri aranınca, madam. Avroinin çantası koynundan çık- şt Kaza hakkında / Marmaradaki müthiş deniz ka- meselesi halinde. Herkes şapırmiş: — Nasıl olur efendim Nasıl olur? Artık hayret edecek ne var? Bence bu kazadan daha tabii bir şey ola maz, Bir kere şu poli neticesine bakını 1 — Çarpan mo yokmuş. 2 — Motörü idare eden maki- mistin ehliyetnamesi yokmuş. 3 — Ehliyetnamesiz makinist uyumuş. 4 — Uyumadan evvel motörün idaresini bir köylüye bırakmı 5 — O köylü de arkadaşlarile muhabbet ediyormuş. Buyurun bakalım. Bu şerait altında gelsin 'de kaza olmasın... Facia karşi: da — Nasıl olur efendim?. diye tahkikatının kaptanı Dahasi var. Gene polis tahki- katından anlıyoruz: 1 — Çarpışan vapurlardan yal iz birisinde fener varmış. 2 — Bu fener kullanılmıyacak derecede eskiymiş. 3 — O gece fener yanmiş am- ma tam üstüne - acaba tavuklar gazete, kitap filân mı okuyacak- lardı? - bir tavuk kafesi asmış- lar. Bu suretle fener de görün müyormuş. Daha bunun gibi bir sürü ih- mal, bir sürü kayıtsızlık. Bu derece dikkatsizlik Basıl; vapurlar çarpışmaz, nasıl vapur batmaz ve nasıl insanlar boğulme Hikmet Feridan Gayri sıhhi binalar Hangi müesseselerden ruhsatiye alacaklar Vaziyetleri hi telâkki edilen müesseseler için bir liste tanzim edilmişti, Bu listede bulunan müesseselere | ruhsatiye vermek için vilâyet hıfzıssıhha meclisinin kararını almak lâzım gelmektedir. Bu suretle müessese- lerin hıfzıssıhha kaidelerine gö re tadili ve ıslahına meclisçe karar verilmekte ve o müesseseler de bu karara göre icap eden tadilâti yaptıktan sonra ruhsatiyeyi al maktadırlar. Verilen son bir karara göre bu kabil müesseseleri için evvelâ sıhhiye müdür- mülalea ve müsaadesini almağa mecbur olacaklardır. On- 'dan sonra hıfzıssihha meclisince havadislerine — bayılırım. Hele şu güzel havadise | — Spor Amca beyl. bak; «Balkan gampiyonasma iştirak eden Türk gençler... in hepsinde kazam En kevvetli rakiplerini yenmizler. dir...» Çok enteresan bir havadis des ül mi? A.B. — Evet, bilhassa Bulgar kom gumuz işin,