8 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

8 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

8 Teşrinievvel 1934 1 rp MAJMMMMNNMMJMMMMMMMMMMMMMMMMN AKŞAM Sahife Afyon mübayaatı şimdilik durdu Japonyaya İzmirden dörtyüz sandık afyon gönderildi Uyuşturucu maddeler inhisari İzmir şubesi; umumi merkezden gelen bir emir üzerine müstahsil- den de afyon mübayaasını muvak- katen kesmiştir. Yalnız elinde bu- lunan afyonu satmak ısrarında o- lanlarm sıkıntıda kalmamalarına mâni olmak için az miktarda mü- bayaat yapılmaktadır. Önü izde- ki hafta tüccar ve müstahsilden afyon mühayaasi için yeni emir geleceği tahmin olunmaktadır. Ayni zamanda mübayaa tahsisati da gelecektir. İ Uyuşturucu maddeler inhisari tarafından Japonyaya takas sure tile satılması kararlaştırılan (1000) ndık afyondan (400) sandığı İz- len Japonyaya ihraç edilmiş- tir, Mütebaki (600) sandık, sonra ihraç olunacaktır. Buna mukabil takas suretile memleketimize Ja- pon emtiası getirilecektir. Fakat bu emtianın sanayimize ve piya- samıza hiç bir suretle tesir yapa cak emtia ve eşyadan olmamasına dikat edilecektir. Takas mukave- lesinde bu şart mevcuttur. Çok kıymetli eski eserler Kütahya 7 (A.A) — Çavdarhisar harabelerinde yapılan hafriyatta yeni ve çok kiymetli eski eserler zuhur etmiştir Uşak şi ekeri Uşak 7 — (A.A.) — Şeker Fabrikası ai işe başladı. Yeni şeker bugün çıktı. İstiklâl harbi Büyük milli filmin bazı sahneleri Ödemişte çekildi Ödemiş 6 (Hususi) — Sovyet sinema rejisörü ve diğer sinema- cıların dahil olduğu Türk filim grupu burada üç sahne tertip ede- rek filime almıştır. Dün de Öde- miş kaymakamı ve belediye rel beylerle üç yüzden fazla köylü- nün iştirakile Bozdağ sırtlarında, Gölcük kenarlarmda parlak bir zeybek oyunu terti Milli mücadeleye işi olan bazı efelerin mil rile milli türküler söylerken sesli olarak filimleri çekilmiştir. Heyet bugün filime devam etmek zmire hareket etmiştir. Denize düştüler Az kaldı iki balıkçı boğuluyordu ” Mustafa ve Hüseyin isimli 'de iki balıkçı evvelki gün sandı la Köprünün Haydarpaşa iskele- inlerinde balık tutarlarken yan- larından geçen bir vapurun dal gasının tesirile sandalları devril- Glki balıkçinin feryadını duyan etraftaki diğer kayıkçhar yetişip kurtarmışlardır. Mustafa seyinin tedavileri yapıldıktan son- ra bunların seyrüsefer talimatna- mesine muhalif olarak o civarda balık avladıkları anlaşıldığından haklarında evrak tanzim olunmuş ve isi de adliyeye teslim edik mişlerdir, GUNUN HABERLERİ Yunan fırkalarını barıştırmak için Reisicumhur, son bir teşebbüste bulunmağa karar verdi Atina 7 (A.A.) — Atina ajan- $ bildiriyor: Reisicumhur M. Zai- yeni intihabat | kanununun neşri için hükümetle muhalefet arasında bir itil⣠husule getir. mek üzere son bir teşebbüste bu- lunmağa karar vermiştir. Reiticumhur bugün eski başve- kil M. Mihalakopulos ve onu mür teskip hariciye nazırı M. Maksi- mosu kabul etmiştir. Müzaksratın iki üç gün süreceği tahmin edil- mektedir. Atina 7 (Hususi) — Muhalif çifçi ve amele fırkası reisi M. Papanastasiyo, aralarındaki ik- tlf noktalari tetkik için baş vekil M. Çaldarisle müşterek bir toplantı yapmalarını teklif etmiş- tör, Başvekil M. Çaldaris, böyle bir toplantıdan bir netice çıkacağını ümit etmemekle beraber siyasi fırkalar reislerinin müşterek bir içtima yapmalarına karşı hiç bir itiraz olmadığını beyan eylemiştir. Maamafih M. Venizelosun, M. Papanastasiyo tarafından vaki olan bu teklife karşı nasıl bir hattı hareket takip edeceği ve ka- bul edip etmiyeceği meçhuldür. Hükümet, her bir ihtimale kar- gi Atina garnizonunu seferber vaziyette tutmağa devam ediyor. Harbiye mazırr“ceneral Kom dilis, hükümetin bir taklibi hükü- mel hareketi vaki olacağı hakkın- da deveran eden rivayetlerden korkmadığını, hükümetin her ha- yekete karşı koymak kuvvetinde bulunduğunu söylemiştir. Romen manevraları Kral Karol Leh zabitlerini kabul etti Varşova 7 (A.A ten bildirildiğine göre kral K rol Sinayada Lehistan elçisi | M. bulunduğu halde son zamanlarda Romanya ordusunun manevralarına iştirak etmiş olan kıtaatın ve tankların Aricieszeweki hazır geçit resminde bulunmuştur. Geçit resminden sonra Lehistan elgisi ile Leh ataşemiliteri miralay Covalevski ve bir çok Leh zabit- leri kral tarafından öğle yemeği ne davet edilmişlerdir. Kral bir çok zabit ve zabit ve- killerine muhtelif nişanlar vermiş- tir. Maliyade tayinler Ankara 7 — Maliye vekâleti varidat umum müdürü Rüştü bey başmüfettişliğe © nakledilmişt Ayni zamanda teftiş heyeti reisli- ğini yapacaktır. Teftiş heyeti re- isi Cezmi bey tetkik bürosu şefli- ğine nakledilmiştir. Varidat umum müdürlüğü ve- kâletine müfettiş Esat bey tayin edilmiştir. Pul müdürlüğüne Be- yoğlu tahakkuk müdürü Zeynelâ bidin, Beyoğlu tahakkuk müdür lüğüne Kütahya defterdar Kemal beyler tayin edilmişlerdir. 000.000 | OİNCİR KAHVESİ her Avusturya'da meşhur sütlü kahve hazırlamak edilir, Siz de bakkalınızdan bir kutu Glorya incir kahvesi ap sene Viyanalı Deniz faciası “(Baş tarafı 1 öncü sahife nı kurtarmağa gayret igin ileri sürmüşti Halbuki Füruzan vapvru kap- | tanı Hüsnü bey bu iddiayı şiddet- ancak müsademeden sonra koptuğunu ve halatın kopmasından hasıl olan sarsıntı neticesinde kayığın yapura çarparak parçalandığını Bu mütenakız ve bi- ialsrın hangisi doğ ru olduğu ancak mahallinde İ fenni keşif yapıldıktan sonra meydana çıkacaktır. Dün öğleye kadar müddeiumu- mi muavini her iki kaptan ile tayfaları ve kurtulanları ayrı ayrı isticvaba devam etmiştir. Faik efendi ne diyor? Dün Heybeliadada facia etra- fında tahkikat yapan bir muhar- ririmiz Afitap motörünü idare eden makinist Faik efendi ö- rüşmüştür. Faik efendi hadis: şu suretle anlatıyor: «— Geç vakit Yalovadan kalk- tık, Motörde yalnız iki tayfa ile iki yolcu, bir de ben vardım; hepimiz beş kişi idik. Yalovada Dereiçi mevkiine gelince bir ka- yık gördük. Kayık insanla, eşya ile dolu idi, Bizim gibi İstanbula geliyorlardı, Kayığın motöre bağ- lanmasını bizden istediler. 'Bu yalvarma üzerine ben buna muvafakat ettim ve kayığı motö- re bağladım. Ben bunu bir men- faat mukabili değil, sırf bir iyi- lik ve insaniyet vazifesi olarak yaptım. Benim kaptan olmadığım, kaptanlıktan anlamadığım söyle- iyor. Bı yanlıştır. Ben on beş senelik “ gemiciyim, iki seneden beri de kaptanlık yapıyorum. — Müsademe sırasında motö- rün kaptanı nerede idi? Uyuyor muydu? Motörün kaptanı Ferit oğlu Salih çok hasta olduğu için Yalovada kaldı. Motörde yoktu. Motörle ben yola çıktım. Facianın dehşeti hâl Faik efendinin üzerindeydi. Kendisi çok mütesssirdir. Mütemadiyen düşünmektedir. İçine elli beş kişi alarak Yalo- vadan hareket eden motöre bağ- lı kayığı Yalovadan — kiralıyan Safranbolulu Tevfik namında bi- ridir. Tevfik te boğulanlar arasın- da dalgalar arasında kaybolmuş- le reddetmiş ve halatın tar, Bugün keşif yapıacakl Müddeiumumi muavini Nured- din bey, facia mesuliyetinin ta- | mamile tavazzuhu için mahallin. de keşif yapılmağa lüzum gör- müş ve bugün öğleden sonra ken- disi ti careti liman kontrol memuru kap. tan Sabri, eski ticareti bahriye mektebi müdürü Hamit Naci bey- lerle Heybeli deniz harp den iki muallimden mürekkep 'bir heyete keşif yaptıracaktır. üç ceset bulundu Dün bu facia esnasında boğu- lan zavallılardan üçünün cesedi Kınalıada sahilinde ve Pendik ile Kartal arasında © bulunmuş- tur. Kınalıada sahillerinde bulu- nan ceset, bir kadına aittir. Bu kadının hüviyeti tesbit edilmiştir. Kadın, Bursanın Yenişehir ka- zasının Mentaşa köyünden Meh- met efendinin kızı ve Salih efe, dinin zevcesi 97 tevellülü Emi ne hanımlardır. Di iki cesedi hüviyeti tahkik ediliyor. Cesetler denizden çıkarılmış ve definleri- ne ruhsat verili Liman idaresinin raporu in nezareti altında d: sesin- > Dünkü ü maç Fenerbahçe cuma gününün acısını çıkaramadı, İ - 0 yenildi Cuma günü ilk oyunlarını oy- niyan Bohemyan oyuncularına karşı dün ikinci maçı yapan Fe- nerbahçelilerin oyun tafsilâtı: Saat tam dört, Fenerbahçe kü- güklerile Ateş Güneş küçüklerinin | maçı 2-2 berabere bitti, Şimdi Fenerin birinci takımı ile Bohem- İ yan futbolcularını bekliyoruz. Fe- | merliler bugün Ateş Güneş birinci İ takımından iki oyuncu alarak çi- | kacaklarmış... Alınan ayuncular | l | sol açık Rebii ile Necdetmi Evvelâ Bohemyanlar onlardan sonra Fenerbahçeliler bu şekilde çıktılar: Bedii - Fazıl, Yaşar - Esat, Ali Riza, Cevat - Rebii, Fikret, Mu- Si Necdet, Niyaz cem Kemal Halim beyin ida- yesinde maç başladı. 2 inci dakika: İlk akini Fener- liler yaptılar. Fakat sahanın or- tasını geçemeden topu uzun vere- rek kaybettiler. Fün ka: Çekler ortadan. indiler. Sağ içleri düzgün bir vu- Tuşla kalemizin sağ tarafından si- kı bir top geçirdi. Bu şüt ahalinin ilk heyecana vesile oldu. 5 inci dakika: Sağdam bir aki- mımız Çekler tarafınadn durdaru- lurken Bohemyan aleyhine bir frikik verildi. Cevat çekemedi. Tinci dakika: Birden bire to- pu kaplık sağ iç Necdetim Fikre- liği güzel bir pasla hücu- ile Fikret arasın- cü dal ma geçlik. Rel da iki kere zikzak eden top Mu- zaffere geçti. Tam kale ağzında süt çekeceğimi zaman onlar ye- rüzgâr lehimize olduğu halde hâ- lâ hâkimiyeti bizim tarafa ale- madık. Gevşek, iştihasız, heyecan- ız bir oyun tarzı içinde oyuncu- larımız koşup duruyorlar... 16 ıncı dakika: Onların sol iç- lerinden topu kaptık. Fikret Re- büiye uzun bir pas verdi, Rebii çok güzel bir kısa ortalayışla top Muzaffere emanet etti. Muzaffer kalenin sağ köşesine plâse vur- du. Top soldan dışarı giti, Bu teşebbüs neticelenmiş olmasına iğmen sayı olmuş kadar güzelli- | 25 inci dakika: Sağ içimiz top Veri» Cevat çekti. Çekler çel 28 inci dakika: Sağ içten Mu. | zaffere doğru giden bir topu Çek- İ ler fena karşıladılar. Aleyhlerine korner oldu, Biz neticelendireme- dik. 33 üncü dakika: Sağ açıktan, orlaya oradan sol açığa giden top Rebiinin Fikrete verdiği hakkındaki ilk raporunu zırlıyarak müddeiumumi miştir. Raporda, müsaderenin vukua geldiği ve hangi tarafın mesul olduğu gösterilmektedir. Rapora ve faciadan kurtulan yolcuların ifadelerine göre mesu- liyet motör kaptanına aittir, İlk fenni tetkikler bu kanaati ver- miştir, Liman idaresi, nizamata Tia“ yetsizlik sebebile motör kapta” mını ayca cezalandıracaktır. Bilhassa üç tonluk bir kayığa 55 yolcu alınması çok ağır bir mesu- liyeti mucip görülmektedir. Ka- | yığı idare eden Şemsi oğlu İrfan la az kala gole dönüyordu. Fikret Rebiiden gelen topu havadan in- dirmeden içeri doğrulttu. Tali- sizlikle top kale direğine çarpar rak geri tepti. 40 ıncı dakika: Bu dakikalar. da hücum hattı oldukça canlı iş- lediği için oyun hararetlendi. Ne- icesiz olmalarına rağmen güzel akışlar yapıyoruz. 44 üncü dakika: Uç büyük teh” like geçirdik. Soldan indiler.. To- pa sol içleri vurdu. Tep kale di- reğine çarparak sağa düştü. Sağ, içleri bir daha çekti. Orta kale direğini yayarak geçti. Devrenin sonu: Çeklerin bu hücumu savuştuktan sonra birin- ci devre sıfır sıfıra berabere bitti. ikinci devre Bu devrede rüzgür Çeklerin lehine olarak oyuna başla Onuncu dakikaya kadar vaziyet ilk devredeki şeklinde devam etti. Yalnız Çeklerin bizim nısıf saha- mızı geçmeleri rüzgâr yüzünden daha çoğaldı. 15 inci dakika: Onlar boyuna sıkıştırıyorlar. Bereket versin k: le yakınlarında vücut hareketleri seri olmadığı için topları çabuk düzeltemiyorlar da bizimkiler sayı çıkmasına mâni olabil yorlar. 17 inci dakika: Bu devrenin başlangıcından beri kaydetmeğe değer iki hücum yaptık. Onlar. dan birini Muzaffer havadan vur- 'du. ikincisini de Necdet geç kal- dığı capkırdı... dakika: Oyunu hi leyip toplıyamadık. Onlar da boyuna bizim sahada manevra ettikleri halde netice alamıyorlar. Bohemyan oyuncularının küçük hareketlerdeki ağırlıkları kale lerinde fırsat yaratmalarına mâ: oluyor da gol atamıyorlar 30 uncu dakil Çekler cuma- dan beri dinlendikleri için daha canli oynıyabiliyorlar, fakat oyun- larının ustalığı fazlalaşmış gö- üyor. Cuma günü ne iseler gene öyle. Çeklerin 32 inci dakika unu kesmek is hareketine engel oldu. Cevat topu havalan- dırmak isterken endbol yaptı. Ve- — inci golü Bir Çek hücu- rilen rikiki Çek sağ içi çok sıkı bir şütle gole çevirdi. Maç biti Fener takımının mühacii beceriksiz bir oyun gösterdi. Bo- hemyan oyuncuları da bu sefer sıfıra karşı bir sayıçile maçı bitir- meğe muvaffak oldular. Eşref Şefik la nezaret altına alınanlar ara- sındadır. Kayığa fener (konul. maması kaçak olarak nakledilen yolcuları gizlemeğe matuf telik- ki olmuştur. Gerek Akay ii sirket vapurculuk çak yolcu nakliyatma meydani vermemek için yaptıkları şikâyet- ler üzerine ne gibi tedbifler alır dığı tetkik edilmektedir. Füruzan kaptanı kefaletle tah- İiyesi için müddelumumiliğe müs racaat etmiştir. Vapurculuk şirketi, kabahatin tamamile motör kaptanında ol- duğunu ve bu cihetin tahl ticesinde sabit olacağını mu kak görmektedir.