9 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 A K Şa A M Zn ii > i Teşrinievvei 1 SON TELGRAFLAR Ana bölün amma Ispanyada sükün avdet ediyor Madrit 9 (Hususi) — İspan- | yada sükün avdet etmiştir. Mad- Fitte sinemalar açılmıştır. Nakli- yat başlamıştır. Maamafih gece sabaha kadar silâh sesleri işitil- miştir, Sevilde yalnız inşaat amelesi- nin grevi devam ediyor. Barslon- 'da sükün vardır. Sandıklarla bom- Balar, silâhlar bulunmuştur. Röyter ajansının haber verdi: Zine göre son hadiselerde 500 ve 2000 yaralı vardır. Kral Fuadın hastalığı Kahire 9 (Hususi) — Kralın sıhhati hissedilecek derecede ağır- laştı, Kralı iki İtalyan döktoru te- davi ediyor. Maamafih telgrafla Berlinden meşhur profesör Berg- man çağırılmıştır. M. Titulesco Bükreşte Bükreş 9 (Hususi) — M. Ti tülesco geldi, saat 17,30 da krak la görüştü. Kralla mülâkatından evvel ve sonra başvekil M. Tata- yesko ile uzun müddet görüş Bu görüşmeler hakkında tebliğ verilmemiştir. Yalnız Titulesco - Tataresko mülükatının çok hara- etli olduğu duyulmuştur. Japonyada grev Londra 9 (Hususi) — Tekyo- dan bildirildiğine göre nakliyat ündenberi devam edi yor. Polisle grevciler arasında çarpışmalar olmuştur. Medlis toplanıyor Bazı harici işler dolayısile 24 teşrinievvelde içtima edecek Sabah refiklerimizin verdikleri malümata göre Büyük Millet Mec- isi bu sene mutat zamanından ev- vel, 24 teşrinievvelde toplanmağa davet edilecektir. Buna sebep Tici meselelere ait bazı. müstacel maddelerin müzakeresine lüzum görülmesidi Balkan etler hariciye nazırları 27 teşrini- evvelde Ankarada toplanacaklar. dir. Tramvay kazası 4 Bir çocuk tramvaya atlarken düştü, ağır yaralandı Dün Edirnekapıdan Sirkeciye gelmekte olan vatman Alâeddin efendinin tramvayı Saraçhane ba- gından geçtiği sırada Yusuf ismin- de on yaşların. yayın ön sahanlığına atlamak terken ayağı kaymış ve raylarin üzerine düşmüştür. Bu sirada #ramvay hızlı gitmekte olduğun. 'dan vatman derhal fren yapmışsa 'da tramvay bir müddet miş ve çocuk ta tekerleklerin altı- na girmiştir. Yusufun sol bacağı baldırindan kesilmiş, bir kulağı kopmuştur. Çocuk başından da tehlikeli suret- e yaralanmıştır. Yaraları ağır olan çocuk baygın bir halde Cer- Yahpaşa hastanesine kaldırılarak Kaza cirafında tahkikata başlan- miştir. Portsait haltı Deniz yolları işletme idaresinin İskenderiye seferlerini yapan va- purlari bugünden itibaren Portsa- ide de uğrıyacaklardır. Bu Sahahki Telgraflar Barselonda şiddetli muharebe Ölü ve yaralılar 2000 kadar tahmin ediliyor, hükümet vaziyete hâkim Paris 8 (Hususi) — İspanya- dan alınan haberlere göre muh- telif şehirlerde çarpışmalar he- müz devam ediyor. Maamafih hi kümet vaziyete hâkimdir ve şid- İ detli tedbirler almaktadır. Dün Barselonda âdeta haki ki muharebeler olmuştur. Bura- 'daki ihtilâlciler sokaklarda ba rikatlar, siperler yapmışlar ve as- kere ateş etmişlerdir. Bunun üze- rine asker top ve mitralyö mukabelede bulunmuştur. İki at şehir bir muharebe meydanı na benzemi Asker ihtilâl hükümeti erkâni- nin bulunduğu saraya bomba at- miş, bu suretle bunlari teslime mecbur etmiştir. Sokaklardaki siler de mitralyöz ateşile | kaç- mağa mecbur edilmişlerdir. Ba- zi binalar top ateşine tutulmuş, | dinlatmışlardır. üraları da, temizlenmiştir. Yalnız * anarşistler mukabelede bulunuyorlar. Bunlara karşı ha reket:devam ediyor. Gece harp gemileri projektörlerle şehri ay- Halkın balkon- lara çıkması yasak edilmişti Madritte bütün gece tüfek ses- i Hükümet çok şid- detle hareket etmektedir. İcap ederse âsilere karşı gaz bomba- ları kullanılacaktı Hükümet vaziyete hâklm Madrit 8 (Hüzüsi) — İhtilal hareketi şiddetini kaybetmiştir Hükümet ( vaziyete (o hâkimdir. .Amelehin hemen işe başlamasını | bildirmiştir. İşe başlamıyanlar iş- | lerinden çıkarılacaklardır. | Madrit belediye meclisi dağı- | tılmıştır. Yerine hükümet bir meclis tayin etmiştir. İhtilâleile- rin kaçmamaları için şiddetli tedbirler alınmıstır. e Maamafih M. Azananın Fransaya, eski bazı nazırların Cebelüttarıka kaçtık- ları haber veriliyor. Başvekil OM. Lerroux krali- yetçilerle görüşmüştür. Bunlar da hükümete yardım etmeği kabul etmişlerdir. 2000 ölü ve yaralı Paris 8 (Hususi) — İspanyada idam cezası yeniden tesis edil ir. Son hadise hükümetin mev- küni kuvvetlendirmiştir. Fransız gazeteler İspanyada | İtalya ve Almanyadaki rejimlere benzi- yen bir hükümet kurulacağını tahmin ediyorlar. Bir rivayete göre Barselonda- ki hadiselerde ölü ve yaralıların miktarı 2,000 kadardır. Isveç veliahtı Dün müze ve camileri gezdi Hz. dün refika- le birlikte şehir- de gezintiler yapmıştır. Veliaht sabahleyin müzeyi ve çarşıyı, öğleden sonra bazı camileri gez miştir. Dün akşam İsveç sefaretinde hususi bir ziyafet, onu müteakip dsveç veliahtı ları ve kerim; bir balo verilmişti Maliye vekâleti Fransaya 10 memur gönderiyor saya on memur gönderecektir. Demiryollar idaresi ev eşyası nakliyat tarlfesini indiriyor Ankara 8 (Hususi ) — Demir- yollar. idaresi ayın onundan iti baren ev cşayası nakliyatı için yözde 65 tenzilât yapacaktır. Sovyet Rusyada tahsilde bulunan talebe Ankara 8 (Hususi ) — Sümer bank hesabına Sovyet Rusya fabrikalarında tahsilde bulunan talebeler ay sonunda Kayseride bulunacaklardı Yumurta ihracı Türk ofisi ticaret odalarına malümat verdi Ankara 8 (Hususi) — Türko- fis yakında tatbik edilecek olan yumurta ihracatı o nizamnamesi hakkında | hazırlıklara devam etmektedir. | Nizamname tat bik usulü hakkında ihraç iskele- lerindeki ticaret odalarına lâzim gelen malümat verilmiştir. Yeni mizamnamede yumurta- lar boylarına ve cinslerine göre ayrılıyor. Celâl beyin seyahati , Elâziz 7 — İktisat vekili Celâl bey buraya gelmiştir. Celâl bey Keban madenlerinde ve Erga- ganide tetkikat yapmıştır, Altın araştırmasını da gözden geçir miştir, Celâl bey yarin Diyarıbekire hareket edecektir. Deri sanayii için Hayvanların cinsini ıslaha lüzum görülüyor Ankara, B.(Husüsü lerde — Geçen beş senelik plâna göre, ziraat sahasında da faaliyete gi- rişmek hâzırlıklarından bahset- miştik. Memleketimizde bir taraf- ian fâbrikalar kurarken, diğer taraftan ziraat, hayvancılık, mancılık işlerini de tanzime yaç vardır. Sanayi bakımından bu ihtiyaç her gün daha ziyade hissedilmektedir. Türkiyede deri sanayii kurulduğu halde, © ham maddeyi dışarıdan alıyoruz. Di- şarıdan gelen deriler hem büyük- tür, hem de kalındır. Türkiyede yetişen hayvanların derileri evsaf itibarile, deri sana- yiine elverişli bir halde değildir. Bunun için hayvancılık sahasin- dada ıslahala kı şmak bir za- ruret haline gelmi Bu husus- ta ne yapmalı? Hangi usulleri tat- bik etmeli? Geçenlerde Merinos — koyunu iştirme usullerinden de bah- iz gibi, hayvancılık sah sında da iki fikir hatıra gelmek- tedir, Biri, hayvan yetiştiren köy- lüye damızlık hayvan dağıtmak, diğeri de devlet çiflikleri | tesis ederek fenni bakım usullerile hayvan yetiştirmek. sul şimdiye kadar çok tatbik edilmiş, çok tecrübe edil- miş bir usuldür. Senelerden beri ziraat vekâleti, köylüye en cins damızlık hayvan dağıtmış. £ fakir borç içinde boğu- iylünün bu hayvanları ba kamadığı görülmüştür. Bunun büyük mikyasta hayvan ye- tiştiren devlet çiflikleri yapmak lüzumundan bahsedilmektedir. Gümrük komisyoncuları Ankara 8 (Hususi) — Gümrük komisyoncuları hakkında bir ka- Dun lâyihası yapılacağını bildir miştim. Lâyihayı hazırlamak üzere ir komisyon teşkil edilmiştir. Komisyon Bulgar gümrük komis- yoncuları nizamnamesini tetkik etmiştir. Diğer bir çok ecnebi kanunları tetkik ediliyor. Maarif vekili Hariçte işi olanlar ekalliyet mekteplerinde muallimlik yapamıyacak vekili Abidin bey buraya gelmiştir. Mektepleri teftiş edecektir. Ankara 9 — Ekalliyet mektep- Jerindeki Türk muallimleri hak- kında Maarif vekâleti yeni bir ta- limatname hazırlamıştır. Maarif müdürlüklerine gönde- rilen bu talimatnameye nazaran ekalliyet mekteplerinde muallim- lik almak için şimdiye ke pılan müracaatlar tasfiye edile cek ve bundan sonra müracaatlar da sırayı takip etmek üzere beyan- name usulü latbik edilecektir. Bu suretle ekalliyet mekteplerine mu- de vekâletin tas- tikine arzolunacaktır. Hariçte vazifesi bulunan ve ha- len ekalliyet mekteplerinde mual- limlik yapanların yazifelerine ni- hayet verilecek ve bundan sonra da hariçte işi olanlara muallimlik verilmiyeceki Yeni Makedonya komitesi Sofya 7 (E. İstanbul) — Fesh edilmiş olan milli Makedonya komitesi, nizamnamesinde hükü- metçe tasvip edilen bazı tadilât yapımışl Fransız intihabı Her fırka eski mevki muhafaza ediyor İzmir 9 — alimlerin tayit Paris 8 — Umumi meclisler intihabı yapılmıştır. Hemen her fırka eski mevkiini muhafaza edi- yor. 1518 âzalıktan 1500 ünün mahiyeti belli olmuştur. 1192 âza seçilmiş, 308 âzalık için rey sayısı kâfi gelmemiştir. Paris 8 (A.A.) — Matbuat, umumiyetle intihabatın mütare- ke hükümetine muvafık cereyan ettiğini kaydediyor. Pöt Pariz en, «M. Dumergin temennilerinin nazarı itibara alındığı anlaşilı. yar» diyor. Sosyalist © Popüler | gazetesi, «zafer bizde», diye haykırıyor ve «1918 de 40,000 rey almıştık, 1934 te 54,000 kazandık. Arade- ki fark, yüzde 30 dur» diyor. dönenler Filistindeki Türkler kafile kafile geliyorlar Gazi Antep 6 (Hususi) — Şeke rimize Filistinden on dokuz ha» 'de yetmiş bir nüfuslu bir Türk im hacir kafilesi gelmiştir. Bu irki lar, yarım asır evvel Aydın vi yetinden Filistinin Salt kazasına yerleştirilen Karatekeli aşiretin- dendir. Salt kazasının Romanli köyünde oturmakta iken, Filisti- nin Türk idaresinden ayrılmasi üzerine ana vatana iltihakı arzu; ederek yurtlarını terketmişlerdir. Gene bu aşirete mensup otuz, bir hanelik ikinci bir Türk muha- cir kafilesi de yola çıkmış olup pek yakında gelmelerine intizar edilmektedir. Irktaşlarımız bir sıhhiye me- murunun refakatinde ve bir kam- yonete râkiben İslahiyeye sevk olunmuşlardır. Bünlara İslahiye” kazasının Güllübüyük mevkiinde! yer verilecek ve orada bir köy yes Pılacaktır. Haleb. gelenler Halepten yazılıyor: Takriben elli yıl kadar evvel Ammana hic- ret ederek orada köyler kurani ve yerleşen Türk köylüleri ana “va” tana giderek orada yerleşmek üzere kafile halinde buraya geli mişlerdir. Ana dillerini ve bütün ananele. rini mükemmelen muhafaza etmiş lerin ilk kafilesi 220 Otobüscüler | birlik yaptılar Şehrimizdeki otobüsçüler dün bir toplantı yaparak aralarında bir işletme birliği kurmağa karar vermişlerdir. . Bir şirket teşki de müzakere mevzu vlsiuş ise de bir çok otobüsçüler buna it” raz ettiklerinden kebul edilme miştir. Tesis edilen işletme bi otobüs seferlerinde intizam tasarruf temini ve ücretlerin ve pur tarifeleri derecesine indirik mesi için çalışacaktı izmirde (Bap tarafı 1 inci sahifede) Havas ajansının tebliği Paris 8 (A.A.) — Havas ajan 81 şu tebliği neşretmektedir: İki Fransız torpito muhribinin İzmir körfezine geldiği sırada sa- hil bataryaları kuru sıkı top ate- şinden tevellüt eden hadise ber iki hükümetin memnuniyetini mu- cip bir şekilde tamamile halledik. Bu hadise, İzmir limanına gir! menin memnu olduğuna dair olan haberin vaktü zamanile bu iki harp sefinesine kumanda eden gelmiştir. Torpito muhriplerinin İstanbula gitmiyeceklerine dair olan şayia» lar ise her türlü esastan âridir, Hadise bu suretle halledilmiş ol duğu için iki harp gemisinin İsi" tanbulu ziyaret etmelerine hişi bir mâni kalmamıştır. Gemiler geliyor Haber aldığımıza göre iki Fransız torpito muhribi 11 tep rinievvelde limanımıza gelecek / lerdir. Kayseri fahırikası için türbin Moskova 8 (A.A) — Kayseri yapılan 1500 kilo | ci türbinin tecrübeleri | | yapılmıştır, Netice tamamen ikas | edici olmuştur.