9 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

9 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

MN AM ARMAN MR ZANA ar SENA ERAMMMMNARESMŞESRNİNE ARSENAL 9 Teşrinievvel 1934 AKŞAM Sahife 6 Yumurta fiatı yükseliyor Yeni nizamnamenin tatbi- kine yakında başlanacak Ecnebi memleketlere gönderi- len yumurtaları standardize et- mek ve bu işi tam bir mürakabe altıma almak için hazırlanan yur şmurta ihraç mizamnamesinin bikine yakında başlanacaktır. Bu nizamname bilhassa gelecek #ubatta çok ehemmiyet kesbede- cektir. Çünkü yumurta ihracat mevsimi © zaman başlayacaktır. Nizamname mucibince ihracat mıntakaları tahdit edilecektir. Başlıca ihracat yerleri İstan bul, Trabzon, Samsun ve İnebo- Judur, Memleketimizin senelik ikra” catı 250,000 sandıktır. Bunun 90,000 i İstanbuldan ihraç edili- "yor. Şimdi atok mevcut değildi Gelen mallar ancak güni e dahili istihlâkât karşilıyabi- diyor. Bunun tesirile büyük yumurta sandıklarının fiati 30 liraya yük- selmiştir. Takas. tahkikatı Şehrimizde bulunan gümrük ve lar vekili Ali Rana bey, müfettişlerinden, takas tahkikatının neticeleri hakkında izahat almıştır. Vekil bey, tahkikat fezlekesinin süratle tamamlanmasını istemiştir. Turizm köşesi Milli iktisat sergisi müna- sebetile Turing klübün bir teşebbüsü Turing klüp, Ankarada açılacak milli iktisat sergisinde bir turizm köşesi yapmağa karar vermiştir. Bu maksatla, sergide teşhir edil. mek üzere, Anadolunun seyyah- ları alâkadar eden yerleri hakkın- 'da büyük resimler, afişler hazır. Janmıştır. Bunlar, klübün neşri- yatı ile birlikte bir kaç güne ka- dar sergiye gönderilecektir. Turing klüp, memleketimize ge- len ecnebi seyyahların en ziyade milli raks, milli musiki, mahalli kıyafet gibi yerli hususiyetleri ara- dıklarını nazarı dikkate alarak bu âhtiyaçlari karşılıyacak bir revü heyeti teşkilini temin etmek üzere belediye nezdinde tesebbüsatta bulunacaktır. Bu heyetin te in Darülbedayiden istifade edi mesi muvafık görülmektedir. Pazar yerinde bir köylüyü öldürdüler Antep (Hususi) — Mizmiz köyü muhtarı OAkkâş kâhya, pazar yerinde dolaşmakta iken, ayni köyden Seyit oğlu 16 yaşin- 'da Cafer tarafından beş el silâh atılmak suretile öldürülmü; katil yaklanarak adliyeye teslim edilmiştir. Akhisarda bir bağ kulesi syouldu Akhisar 8 (Hususi) — Iki gün evvel şehrimizde meçhul şahıslar tarafından bir bağ kulesi soyuldu, inci Noter Recep beye ait olan bu büyük bağ kulesinin demir kapısı balyozla kırılarak içeride bir çok eşya çalınmıştır. Zabıta bağ kulesini soyan failleri ara- GUNUN HABERLERİ Tıbbi eserler sergisi açılıyor Sergi bir ay açık kalacaktır İstanbul Etibba odasında açila- cak olan Tıbbi eserler sergisi içini doktor Ahmet Süheyil, Osman Şevki, Kâzım İsmail, Fahreddin Kerim ve Süreyya Kadri beyler- den mürekkep bir tertip komisyo- nu teşkil edilmiştir. Küşat resmi teşrinisani sonun” da yapılacak olan bu meşhere, simdiye kadar memleketimizde doktorlarımızn çıkardıklari tıbbi eserler, mecmualar, ecnebi dilile neşriyat, Türk hekimlerinin icat ettikleri aletler, yaptıkları model, ve resimler konulacaktır. Serginin eczacılık, dişçilik ve Baytarlık kısımlari da olacaktır. Yerli tibbi müstahzarat teşhir edi- lecektir. Serginin mükemmel ok ması için maddi ve manevi feda- Kârliklari etibba odasi deruhte et- miştir, Sergi bir ay umuma açık kala cak, umumü kütüphane ve evrak hazinesinden alınarak teşhir edi- len eserler yerlerine inde oluna» cak yalnız mevcudu fazla kitap- lardan birer tane alıkonularak mukarrer tıp kütüphane» arif vekâletine mürac tir. Vekâlet bu teşebbi şılamıştı Afyon tahlili Milletler cemiyeti afyon bürosu yeniden bir formül kabul etti Afyon tahlilâtı için Avrupa ve Amerikada kullanılan muhte- tif usulleri birleştirmek ve bü- tün memleketlerde ayni sistemin tatbikini temin etmek üzere Mil. etler cemiyeti afyon bürosu ta- rafından bir fomül kabul edi miştir. Bu formül, diğer memle. ketlerle beraber Türkiye afyon inhisar idaresine de bildirilmiştir. Afyon tahlilâtma şekil vermek için çalışıldığı sırada ge- len bu formül inhisar umumi mü. dürlüğü tarafından memnuniyet le karşılanmış ve tetkik edilmek üzere alâkadar kimyakerlere ha- vale olunmuştur. Bu suretle tahlil karışıklikla. rının önüne geçileceği anlaşık maktadır. Afyon ikracatı etrafın. 'da müzakere ve temaslara de vam edilmektedir. Şehitler abidesi Gazi Antep 6 (Hususi) — Çi- narlı cami nam mevkide, Gazi Antep müdafaası esnasında şehit düşen altı binden fazla hemşeri- Zu ihtişamda yapılmakta bulunan (Şehitler abidesi) nin inşaatı pek ilerilemiştir, Geçenlerde | hasılati bu abideye sarfedilmek üzere Halkevi temsil şubesince Mili ü oynanmış ve gösterilen rağbet dolayısile iki defa temsil edilen piyes oldukça mühim bir hasılat bırakmıştır. Sahte memur yakalandı Dün gece Kemal isminde bir Kahraman piş sabıkalı, kendisine memur sösü | vererek Abanozda Sabahat isminde bir kadının evine zorla girerken “GUNUN MESELELERİ ” Marmara faciası Cumartesi gecesi Heybeliada açik” larinda bir deniz kazasi oldı por, bir motörün arkasini kayığa çarp, Kayık parç Kayıkta bulunanlar kâmilen denize dö- küldüler, Bunlardan pek azı kurtar bildi, 32 kişi denizin karanlık sulari arasında boğulup gil Bu hadise halkında yapılan tahki kalı ve alınan neticeleri meşrediyoruz. Fakat bu acıklı hadiseden almaldığız mız lâzım gelen bir ders vardır ki onu burada kaydedeceğiz. İstanbul limanında, Boğazda ve Marmarada motür ve kayıkların sey- areferi tanzim edilmiş değildir. Ge leri ekser motür ve kayıklar fener geziyorlar. Bazı motör ve takalar da pek yakına gelmedikçe farkedilmiye- cek kadar sönük fener takıyor, Sonra motör ve takaların arkaları" a insan yüklü kayıklar bağlamalari çok taammüm etmiştir. Bu kayıklarda fener bulunmuyor. Bunun için karşıdan gelen vapurlar ve ya “diğer nakliye va- sitaları bunları seçemiyorlar. Her ze man bunlara çarpmaları ihtimali vardır. Bir vapurun veya motörün arkasına, bu tarsda insan yüklü sandal bağl Payet edilmiyor? Geceleyin bir san- dala elli kişiyi doldurup karanlıkta nar 31 denize açılyorlar? mesul oldu. ğunu heniz bilmiyoruz. Tahkikat tabi bunu meydana çıkaracaktır. Fakat şim diye kadar bu kabil vakaların tekrar. Finyeti temin. etmektir. v mede noksan görülüyorsa bunlar da ça bük ikmal edilmelidor. Yoksa bu kabil vakalar her zaman olabilr Adanada intihap Müntehiplerin yüzde yetmiş beşirey verdi Adana B (Hususi) — Adana belediye intihabatı, dün akşam bitmiştir. Uç gün zarfında 19,000 İ müntehip rey vermiştir. Bu rakam, müntehiplerin yüzde yetmiş beşi- ni teşkil eder, Adanada hiç bir in tihapta bu kadar çok rey veri memiştir. Bundan dört sene evvel- ki belediye intihabatında ancak 4017 kişi rey vermis Son belediye intihabına | Ada- nalıların gösterdikleri bü ve samimi a, medeni ve siyasi haklarını müdrik olduklarına par- lak bir delil teşkil eder, Müntehipler reylerini tamamen .C. H. Fırkası namzetlerine ver- mişlerdir. Vilâyetimizin sekiz ka- zasında da verilen reyler tasnif edilmiş ve buralarda da C, H. Fır- kası namzetleri kazanmışlardır. Fakirlere yardım Topkapı Fukaraperver müessesesinin in müracaatı İstanbulun en hayırlı müesseso- lerinden biri olan Topkapı fıkara- perver hayır müessesesi fakirlere yardım için hazırlık yapmaktadır. Müessese bu münasebetle toptan- cı tacirlerle bakkal, zahireci, ma- nifaturacılara ve zenginlere şu bi- tabede bulunuyor: Geçen sene olduğu gibi bu sene de Cumhuriyet bayramımızda fa- kirlerimize yiyecek ve giyecek ile yardıma çalışmaktayız. Elli bine yakın nüfusu ve içlerinde olduk- çin mühim yle olasi biç rule mız yardım Fazlalaş: | her zaman olduğu gi Bi cümlenizden yardım diliyoruz. | İçtimai yardım, fert için Fazilet, yoksul için kuvvet, yurt için refah sandet kaynağıdır. MIYATRO MUSAHABELERİ Harp cephesinde tiyatro Vakti inenler ; lerin, eğle- kuvwei maneviyeleri yük - Hele muharebelerde: «Eğ- lendirmek, hoş vakit geçirtmek, manevi kuvveti yükseltmektir» ize olmuştur. Makedon” yalı yatroyu ölet saydıkları kadar, riplerin o manevi | kuvyetleri- ni arttıracak bir çare diye kul- landikları malümdur. İskender, babasının yolunda yürüdü. ordu- sunum peşinden bir de tiyatro kumpanyası gelirdi, Romalıların, Mısırlıların harp karargâhların- 'da temaşa sanatkârları ayrı bir or- du kurarlardı. Bu ordu düşman- |, çok kere düşmandan da- ha kavi olan'can sikıntısı ile sa- vaşırdı Sahnenin çok eski çağlarda ne kadar tesirli olduğunu bir misal bize canlı olarak isbat ediyor: Kanlı bir savaşta, düşmanlardan birinin kumandanı ölüyor. As kerlerden biri kumandanın ka- fasını kesiyor ve hemen atına bi- Dip kesik kafayı kendi imparato- runa götürüyor. Kesik kafa gek diği zaman, imparator tiyatro da... Öripidin bir eserini seyre diyor. Eserde bir kadın, aslan sanarak oğlunu parçalar, sonra kafasini mızrağının ucuna geçi- Tir... İşte tam bu sahne oynanır. ken, muharip, elinde düşman ku- mandanının kafası geliyor ve kafayı imparatorun ayaklari di- bine bırakıyor... Bunu gören ak- #ris, mızrağının ucundaki yapma kelleyi çıkarıyor, düşman ku- mandanının kellesini « imparato- run ayakları dibinden alıyor ve mızrağına geçirip, oyununa de- «Bu geyiğin kellesini dağlar 'dan kesip getirdik... Bize şeref veren bu avı selâmlayınız!..» Öripidin eserinde geyik» «aslan» dir. Metnin ve akse- suarın değiştiğini gören ve anlı- yan halk, yaşa nidalarile gök 'kubbesini çınletıyor... vam ediyo, Piyes de- kim vur. i getiren muharip ak öyle konuştuklarını du- yuca atılıyor: Yalan, ben vurdum! Ve çoşkun tezahürat kelle, elden ele dolaşıyor. içinde, danın bir aktöre yazdığı mek- tup, daha o devirlerde sahnenin harp cephelerinde büyük rol oy- madığına delildir. Mektup şu: «Size cephe tiyatromuni dürlüğünü veriyorum, sırf eğlence telâkki ettiğimi san- mayınız, Tiyatro, siyasi ve aske- ri plânlarımın muvaffakıyetle başarılmasına en büyük yardımcı olacaktır. Bu hususta ne yapma- niz lâzım geldiğini ilerde söyle Cephede temsiller | başladık. #an bir ey sonra kumandan ak dörü çağırıyor: — Yarın hücum emri verece. Bim. Askerin hücuma hazırlığı İ yoktur. Ordunun manevi kuvveti de bozuktur. Onlara temsilden sonra, güzel bir şarkı ile hücum. haberini veri Şarkı yazılıyor ve gece temsi- Tin sonunda güzel bir kadın bu şarkıyı söylüyor. Bütün ordu, du- daklarında bu şarkinin bestesi, silâh başına koşuyor, “e. Fransada tiyatro, kraliyeti yi- kan büyük ihtilâlden daha bü- yüktü. Cumhuriyet çağlarındı «Vatan tehlikededir» dendiği za» man, tiyatro derbal cephede ka rargâh kurardı, i 1792 harbinde, tiyatrosunu ka kardığı bir afiş bir şaheserdir. gece, neler temsil edileceği, miş ve sonuna şu cümleyi ilâve etmiş: «Oyundan sonra, birinci topçu alayı tarafından havai Fişekler, atılacaktır.» Temsilden sonra harbe giren ordu, ertesi günü düşmandan el. dığı bayrakları teslim etmek üze“ re Paris yolunu tutmuştu. ... : 1798 de Mısir seferine çıkan Napolyon Bonapart, geriden er- liha, techizat ve yiyecek istediği bir emrinde, üç şey daha istiyor: 1 — Komedi oymyacak bir kumpanya. 2 —Bir bale heyeti. 3 — Dört beş tane kukla sati- dsi, “.. Napolyon, tiyatronun devlet hi- mayesine «alınmasını 1812 de emretti, Bu Rusya seferinde, Mot- kova yandıktan sonra oldu. Aç- lik ve sefalet içinde, Moskova- mn henüz tüten harabeleri orta- sında rasgele kostümler ve ele geçen aksesuarlarla büyük bir temsil verildi, Bu temsil Napol- yonun öyle hoşuna gitti, ki tiyat- ronun devlet himayesine geçme- si için hemen bir nizamname yaz» dı. Komedi Fransez 1912 de bu himayenin yüzüncü yılını kutlu- Tadı. Cephelerde, tek telli sazla, da val dümbelekle çalınacak bir memleket havasının, yüreklere Su serpecek bir memleket türkü- sünün, askeri avunduracak ke kifli bir oyunun, top, tüfek ve gıda kadar kuvvetli olduğunu, muharebelerde bulunmuş kuman- danlarımız. bizden daha iyi tak dir ederler. Selâmi İzzet Kocaeli valisi teftişte Adapazarı (Hususi) — Kocaeli valisi Faik bey yanında vilâyet encümen âzaları, Kocaeli mebusu Reşit Saffet bey ile başmühen- diz Kâmil, maarif müdürü Ekrem beyler bulunduğu halde Karasu kazasından yolları ve mektepleri tetkik ederek bugün buraya gel- miştir, Reşit Saffet bey Büyük Ga- zi mektebinde kazamız muallim- lerine bir konferans verdi, Vali buradan Hendek ve Geyve kaza- larile köylerini devir ve teftişe gitmiştir. Pusudan ateş “Amasranın Çalrazboz köyün. den Çerkes İbrahim oğlu Harun, yanında akrabasından 14 yaşla rında Niyazi ile beraber, le Bartına gelirken, Ahatlar köyü üs- tünde, yol kıyısındaki çalılıktan bir silâh patlamış ve Harun vuru- larak düşüp ölmüştür. Çocuk ka- çarak cinayeti hükümete haber Talikikata başlanmıştır. Meç- hul katil şiddetle aranmaktadır.