9 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

| ; | İnd. Bundan dolayi seviniyoruz. Se 8 Teşrinievvel 1934 AAKŞAMDAN AKŞAMA #ava postaları özle Hiğimiz nihayet oldu, yahut ol- mak üzere: Memleket içinde ha- Wa yolları açıldı, bazı şehirler arasında tayyare işlemeye bap cimizim sebebi, sadece, Erzu- rumun Ankaraya, İstanbulun Di- yarıbekire hava postalarile bağ- Manmış olması değildir; Gerçe, im için bunun da bizatihi bü- ik kıymeti vardır. Bir kere dü- Şünelim: — Aşılmaz mesafelerle bizden uzak sandığımız, gezete- leri ancak bir hafta sonra oku- idivermek az ehem- miyetli hadise midir? o Esasen, hava yolunun ancak böyle orta uzak yerlerde, yahut çok uzak kıtalarda, kıymeti vardır. Tayya- re, İstanbuldan şarka dört beş #aatie gider, onun için, posta ve yolculuk bakımından faydalıdır. Yahut, bir ingiliz, Afrika cenu- bundaki müstemlekeden Lom draya, bir buçuk aylık yolu tay- yare sayesinde bir haftada ge ger, Fakat, meselâ İstanbuldan Parise, yahut Berline tayyare ile gitmenin henüz faydası yoktur, çünkü trene nazaran yalnız bir gün kazanırsınız. Memleketimiz içinde tayyare postaları, yalnız yolculuk ve pos- ta vasıtası olarak değil, bizzat tayyareciliğin terakkisi, tayya- reci yetiştirilmesi, halkın, tayya- teyi tanıması maktasından el zemdir in Avrupa memleketleri pe bakınız. hepsinde milli sivil tayyarecilik bu sayede ilerilemiş- ir. Sivil tayyareciliğin gayesi de bir harp zuhurunda bu idman- dan memleket müdafaası için istifade olduğuna göre, her mem- leket büyük masraflar ederek #ayyare © postaların. çoğaltıyor. Tayyarenin henüz, tam manasile beynelmilel bir yolculuk vasıta- , 91 olmaması, her devletin bütün tayyare nakliyatı açığını kendi bütçesinden kapaması, sivil tay. yareciliğin harp tayyareciliğine sadece bir hazırlık olmasından ileri geliyor. Hiç mübalâğaya düşmeden iddia edebiliriz ki, si- yil tayyareciliği inkişaf eden, bol bol tayyare postaları mekik do kuyan bir memlekette askeri ta; yarecilik en ileri gider, Örnekler ortadadır. Bizde tayyare postalarının ço- ğalmasından bilhassa bunun için memmun oluyoruz, Artık çocuk- arın bile öğrendiği bir hakikat ir ki gelecek harplerin zaferi havadadır. Akşamci intihap faaliyeti Cuma günü akşamı reyler tasnif edilecek etli bir şekilde cereyan etmiştir. Henüz reyini kullanmıyan vatan- daşlardan bir çoğu kendi mınta- vermişlerdir. Her sandık başında namzetler rey pusula- ini sildirt- propaganda yaparal larındaki kendi isimi memeğe çalışıyorlardı. Bu sefer ki intihaba halk ük bir tehalük ve alâka göster Cuma günü akşami saat yirmi bire kadar son reyler kabul edi- lecek ve ondan sonra reylerin tas- nifine başlanacaktır. Verilen rey- ler çok dağıldığı için tasnifin © gece sabaha kadar devam edece- Gi tahmin ediliyor. Bir muhacir yolda kalp sektesinden öldü Dün akşam Adnan vapurile Köstenceden getirilen Bulgari tanlı muhacirlerden 85 yaşlarında Mehmet efendi vapurdan çıkar- ken kalp sektesinden ölmüştür. Türk - Yunan ofisi Ticaret odasında toplanıldı, bazı kararlar verildi Türk - Yunan ofisi dün sabah İstanbul ticaret odasında, Nemli zade Mithat beyin riyasetinde toplanmıştır. Bu içtimada, Yunanistandan mal getiren bazı tacirlerin İstan- bul gümrüklerinde gördükleri müşkülâta dair şikâyetler tetkik edilmiş ve gümrük baş müdür. lüğüne müracaat olunması ka rarlaştırılmıştır. Bundan başka iki memleketi alâkadar eden ticaret işleri gö- rüşülmüştür. Türk - Yunan ticaret itilâfının müddeti bu ay sonunda bitecektir. Yeni bir itilâ akdi için müza- kere ve temaslar yapılmaktadır. Bu iş, iki hükümet arasında zakere mezvuu olduğundan meşgul olmağa lüzum görme- mişti Sümer Bank bir mecmua neşredecek Sümer bank beş senelik plâ- pının tatbikatı ve) bankanın giriş- tiği smai işler hakkında mald- mat vermek için liç ayda bir mecmua neşrine karar vermiştir. AKŞAM Bayat balık Ticaret odasının emektar odacısı zehirlendi İstanbul ti- caret odas in en emeke dar odacısı | 55 yaşlarında Küşif efen- di, bayat ba- lık yüzünden zehirlenerek ölmüştür. 337. sene sinden © beri odada çalı şan Kâşif efendi bir kaç gün evvel bir lokantadan aldığı kızartılmış palamut balığını ye- dikten sonra kendisinde bir fe- nalıle hissetmiş ve yatmağa mec- bur olmuştur. Yapıları tedavilere rağmen ka- ni zehirlenmiş olan odacıyi kur tarmak mümkün olamamıştır. Kaşlt efendi Askeri mütekaitlerden olani Küyif efendini gerek oda, gerek borsada | tcessürle karşi lanmış ve cenazesi dün bu teşek- küllere mensüp memurların işti- yakile Eyüpteki aile makberesine götürülerek defnedilmiştir. Ağaçları koruma Hükümet yeni tedbirlar almağa karar verdi Ağaçlari koruma kanununun neşredildiği gündenberi şehrimiz- de şunun bunun ağaç keserek ye- tişen ağaçları tahrip etmesinin önü alınmıştır. Ancak bütün bu tedbire rağmen bazi kimselerin şartlara riayet et- in budadıkları ve dolayisi- le ağaçların kısa bir zama: 'de kuruyup mahvolmasına sebe- | biyet verdikleri görülmüştür. © | “Ağaçların muhafazasına hükü- | met büyük bir ehemmiyet verdi. | Binden orman memurlarile her | şubenin belediye memurlari birer birer tetkikat yapacaklar ve kanu- 'na mugayir hareket edenler hak- kında zabıt tutacaklardır. Sonbahar ağaç budama mevsi- mi olduğu için bilhassa buna son derece dikkat edilecektir. Raşit Rıza tiyatrosu Raşit Rıza tiyatrosu bu akşam- dan itibaren Beyoğlunda Glorya sinemasında temsillerine başlıyor. Tiyatro heyeti bu akşam ve yarın akşam Birabeaunun Hedefsiz puse- ler eserini temsil edecektir. De- korlar D grubu tarafından hazır- lanmıştır. Trup her hafta salı ve çarşamba akşamları temsillerde bulunacaktır. Amca beye göre Telefon şirketi Hesapların tetkiki bir buçuk ay sürecek stanbul telefon şirketinin hükü- met tarafından alınacağını yaz mıştık.Şirket tesisatın kaça alına- cağını nafin vekâletine bildirmiş- tir.Fakat teklif edilen paranın ye- rinde olup olmadığını anlamak için şirket hesaplarının tetkikine lüzum hasıl olmuştu. Vekületçe memur edilen mütehassıs heyet, hesapları tetkike devam etmek- tedir. Telefon şirketi mişti Şirket hakikaten zarar ediyor mu? Nelere ve ne gibi işlere pa- | ra sarfetmiştir? Heyet bilhassa bu noktalar üzerinde tetkikatta bulunmaktadır. Heyet bugüne ka- 'dar devam eden tetkikatı etrafin- da elde ettiği neticeleri ayrı, ay- fı rapor halinde vekâlete bildir. mektedir. Heyetin tetkikatı daha bir buçuk ay kadar sürecektir. Tetkikatın sonunda vaziyet mu- fassal bir raporla vekâlete bi rilecektir. Telefon tesisatının kümetçe satın alınmasında. rapor bi olacaktır. Yeni paviyonlar Bu sene Haseki ve Cerrah- paşada birer paviyon yapılıyor bu rek yeni bir paviyon inşasına ka- rar vermiş, bütçeye tahsisat koy- muştu. Fakat bu paviyonun in- şasına henüz başlanmamıştır. İn- şanla bu sene içinde başlamaz r taraftan Cerrahpaşa has- tanesine de diğer bir paviyon ilâvesi için burada istimlâk yapıl. mıştı, İstimlâk bittiğinden be İ Jediye Haseki hastanesinden bap- ka Cerrahpaşa hastanesinde de yeni paviyon yaptıracaktır. Bir otomobil bir çocuğa çarptı çocuk yaralandı Dün akşam saat on altı buçukta Beyoğlunda Okçu Musa caddesin- de şoför Enverin idaresindeki 1192 numaralı otomobil, bisikle le dolaşan maki isminde bir çocuğa çarparak ba- şının yarılmasına sebep olmuştur. Yaralı çocuk baygın bir halde has- taneye kaldırılmış ve şoför yaka- lanmıştır. çırağı Heranti Paşabahçede it lan cam fabrikası ne piyasaya ilk camlarımızı çıka- racakmış, Fabrikanın otomatik #i- şe makinesi günde 20:25 bin şişe yapacakmış, Bundan sonra cam memleket içinde yapılacağı için pek ziyade ucuzlıyacakmış. Bizim memlekette camın kıy» meti anlaşılmaz. Camın, cam gi- şenin ne büyük bir servet olduğu- nu anlamak için büyük şehirler. den biraz uzaklaşmak lâzımdır. Köylere kadar gitmeğe lüzum yok. Belli başlı kaza merkezlerinde bi- le cam bulmak bir meseledir Paşabahçe cam fabrikasının ge- lecek sene piyasaya yerli ve ucuz cam çıkaracağına dair hava gvzetelerde okurken aklıma bir köylünün sözleri 3 — Efendi.. diyordu. Bende tam. 27 senelik cam var. İşte bu evin camları, Evi biz kendimiz yapa- riz. Bu camlar eskiden büyüktü. Cam kırılıp küçüldükçe biz de evin toprak duvarındaki pencere» yi küçülttük, İşte kırıla kırıla bu kadar kaldı. Eğer bir gün cam kalmazsa evdeki bütün pence yeleri de öreceğim.. Gösterdiği pencerelere baktim. Hakikaten pencereler bir vapur Yabanci memleketlerden geleni cam bugünkü halde köylünün sa- tın alamıyacağı kadar pabalı bir şeydir, Bunun için Paşabahçesindeki fabrikaya ai üdeta sevindik. haberi okuyunca pencerelere, işığa, nura, ile sağlığa kavuşturacaktır. Dilimizde «güneş girmiyen ye” re hekim girer» diye bir dr. Ucuz yerli cam köylünün evine ül ıkmakla âdeta bir doktor Paşabahçe fabrikasının bir an evvel işe baş lamasını can ve gönülden beklis yoruz, Hikmet Feridan Regaip gecesi 1i/Teşrinievvel/934 perşembe günü Recebin iptidası olmakla akşamı -cuma gecesi- (Leylel regaip) olduğu ilân olunur. Sokakta iki günlük bir çocuk bulundu Dün gece Kasımpaşa Piyale polis devriyesi Abdülkadir efendi, Piyale polis mevkii karşısındaki bostan içinde kundağa sarılı iki günlük bir erkek çocuk bulmuş tur, Çocuk darilâcezeye gönderile iştir. Kimin bıraktığı anlaşılan mamıştır. ve tercüme hakkı mahfuzdur — — Küçük Bir sedbirsizlk yüzük otuz iki zavallı, balıklara yem oldu gili Amca bey... bütün deniz vasialarımıza Fener. Belki de baştanbaşa donatıp ta gezeriz! — Neden biliyorsun?... Oto. bün faciasından sonra kontrol başlar, tramvay kazasından sonra, parır, otomobiller parçalandı şolörler yok lan