7 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7 Teşrinisani 1934 AKŞAMDAN AKŞAMA Tayyarecilerin zaferi Londradan kalkarak bir iki gün içinde Avurtralyaya uçan tayyarecilerin tabiate karşı ka- zandıkları zafer insan zekâsinm ve medeniyet tekniğinin en bi bir tezahürü sıfatile bütün di yada alkışlanıyor. Bundan tabii bir memnuniyet olamaz. Ecdadı- mizin tabiate karşı ilk âciz vazi- yeti ile bugünkü mütehaki tavrı arasındaki fark koca tarihin tekmil zübdesini teşkil eder. Biz beynelmilel tayyarecilerin “on gösterdikleri harikayı böyle umumi beşeriyet bakımından mu- hakeme edecek değiliz. Biz bu işe biraz daha hususi bir köşeden, Türklük menfaati noktai nazarın- dan bakmak isteriz, ns kadar ehemmiyet ve ri söylemeğe hacet yok, işte meydanda, Müthiş bir & vadediliyor ve bütün millet tayyarecilerine müsabaka sahası açılıyor. Tayyareciliğe bu kadar ehemmiyet verilmesi istik- bal harplerinde talihi harbin has yada kararlaşacağına itimat olun- masından ileri geldiği kadar tay- yareciliğin münakalât ve ticaret hususundaki ehemmiyetinin de bunda büyük bir dahli vardır. Askeri tayyareciliği asrın te. | Takkiyatı ile mütenasip vaziyet | ve seviyede tutmak için memle- , ketimizde — gösterilen | himmeti şükran ile yadetmek iktiza eyler. Dahilin müdafaası © noktasın. dan sarfedilen bu gayretler pek iftihar edilecek semereler veriyor. Tayyare cemiyetine yardım hü- susunda milletin esirgemediği fe- - dakârliklar da meydandadır. Fakat bununla vazifemizin bi tam bulmuş olmiyacağını da raf etmek lâzimdir. Bir memle- kette sivil tayyareciliğe de ihti- yaç vardır. Hattâ askeri tayyare muvaffakiyetini temin hu- susunda sivil tayyareciliğin inki: gafı en büyük teminat makamına geçer. Sivil tayyareler ve tayya- reciler müstakbeldeki harp için hizmete her an hazır birer ihtiyat kuvvet demektir. Zaten sivil tay yarelerin kolaylıkla askeri tayya- Te haline kalbedilebileceğini kim bilmiyor? Sivil tayyareciler ise as- keri teşkilâtin eli altında durur ve icabında hizmet eder. Askeri Türk tayyareciliği hak- kında duyduğumuz şükran ve if- tihar bissini sivil Türk tayyareci- liği hakkında duyamayız, Çünkü vizde bu teşkilât henüz başlamamış. tır, Gün geçtikçe kiymetli bir fır. sat kaybettiğimizi ve bütün ci. han memleketlerine karşı geri bir vaziyette kaldığımızı gözümüzün önünden uzak tutmamalıyız. Tayyare cemiyetinin memleket- te sivil tayyareciliği inkişaf et mek üzere önayak olacağına dair bir aralık deveran etmiş olan | Hastaneler Heybeliada sanatoryomu da hüyültülüyor Haydarpaşada eski tıp fakül- tesi binasının bir kısmında tesisi kararlaşan Nümutüe hastanesinin açılma merasimi, ilkabaharda ya: pPılacaktır. Hastanenin bütün malzemesi, aletleri sipariş edilmiştir, Haydar. paşa hastanesi mükemmel vesai- © ile şehrimizin en yeni bir te davi yurdu olacaktır. Bundan başka sıhhiye vekâleti, da bu sene büyültmeğe karar ver. miştir, İlle açıldığı günden itiba- ren her sene yatak miktarları ar- tan sanatoryoma geçen sene ye niden elli yatak ilâve edilmişt Fakat bu da ihtiyaca yetişmemiş- tir, Vekâlet, Heybeli sanatoryo- munu memleketin her köşesinden. gelecek hastaları yatırabilecek bir halde büyültecektir. Belediye ve vilâyet inşaatı Belediye ve vilâyetçe yapılan inşaat ve yollar, kanunda mevcut kayıtlar yüzünden uzamakta ve vaktü zamanında — bitirilmemek- tedir, Bunun önünü almak üzere inşa- Heybeliada sanatoryormunu | at için sarfedilecek tahsisatın da- ha serbestçe sarfını temin edecek tarzda kanun ve nizamlarda bazı dadiller. yapılması düşünülmek tedir, Gümüş liralar Basılma bittikten sonra birden piyasaya çıkarılacak Gümüş paraların basılmasına devam ediliyor. Paralar sandık- lara istif olunarak darphane mü- dürlüğünde muhafaza edilmek- tedir. Paraların hepsi basılmadan piyasaya çıkarılmasından şimdi- lik vazgeçilmiştir. Basma ameliyesinin sonunda paralar mal sandıklarına, banka- lara verilerek yavaş yavaş kâğıt liralarla. değiştirilecektir. yiaların hakikate inkılâp ettiğini gün geçmeden görmek en büyük Türk her vakit ırkı. min en temiz ve yüksek bir imliy z1 gibi muhafaza ettiği kahra- manlık tacını havalarda da ken- di kabiliyetine lâyık bir şekilde göstermelidir. İmkân temin edi- lirse göstereceğinde de şüphemiz yoktur. Ancak, bu imkân ne za- man temin olunacak? İşte mesel burada. Akşamcı 'emelimizdi Mğç fiatleri Komisyon 17 teşrinisanide Ankarada toplanıyor Sıhhiye vekâleti ilâç fintlerini bir tarifeye bağlamak üzere bir komisyon teşkiline karar yermiş, bu maksatla Ankara ve İstanbul eczacılarından murahhaslar is temiştir. « llüç Fintleri tarifesini tesbit ede cek komisyonda | İstanbul eeza- ciları namına Nizameddin Talip, Hüseyin Hüsnü, Ankara eczacı: arı namına da Muzaffer ve Hü seyin Hüsnü beyler bulunacak lardır. Komisyona farmakoloğlar bir- iliğinden ve sıhhiye vekâletinden ikişer murahhas iştirak edecek- lerdir. Komisyon 17 teşrinisanide An- karada toplanarak ilâç fistleri tarifesini tanzim edecektir. Tarife yapıldıktan sonra bu na riayet etmeyen eczahanelere ağır cezalar verilecektir. Tramvay elektrik Gelecek ay iptidasında yeniden müzakereye başlanacak Nafıa vekâletile tramvay elektrik şirketleri arasında yeni den başlıyacak müzakereye dair talimat almak üzere Avrupaya gi- den elektrik şirketi M. Hansens yakında şehrimize ge- lecektir. Bunu müteakip Ankara- da müzakereye başlanacaktır. Şehrimizdeki vekâlet mümessil ve komiserleri müzakere edilecek muhtelif işlere ait dosyaları ha- zırlamışlar ve Ankaraya gönder. mişlerdi Haber aldığımıza göre tram- yay şirketile yapılan müzakere 6- Tasında tramvay ücretlerini tayin eden yeni fiat formülünün karar. Jaştırılması, bu defa feshedilen 926 mukavelesindeki yeni hatlar- dan hangilerinin inşa edileceği, talebe, amele Fiat ücretleri ve şe- beke mmtakalarının taksimi gi. bi mühim meseleler vardır. Afyon mürekkehatı fabrikaları Şehrimizde bulunan bazı afyon mürekkebatı fabrikaları, sıhhiye vekâletinin içarı üzerine evvelce kapatılmıştı, Uyuşturucu madde- ler inhisarı bu fabrikaları tetkik edecektir. Makinelerinden istifa- de imkânı varsa bunların Anka- rada açılacak afyon fabrikasına nakledilmesi muhtemeldir, Sıhhat vekâletinden beklenen müsaade gelince bir heyet fabri- .kaları tetkilr edecektir. B.mca beye görel, Şehir tiyatrosu 935 bütçesine tahsisat konacak Belediye, yakında 935 bütçesi- ni hazırlamağa başlıyacaktır. Bu münasebetle kazaların ihtiyaçları sorulmuştur. Gelecek cevaplara göre bütçeye tahsisat konulacak- tr. Belediye reisliği, şehir meeli- sindeki yeni in mahalli il yaçlara dair temenni takrirlerini de nazarı dikkate alacaktır, Bu sene Şehzadebaşında eski kara- kol binasında yapılmağa başlana- cak olan konservatuvar binasın- dan başka belediye bir de büyük Şehir tiyatrosu yapmak fikrinde- dir. Bunun için 935 itçesine tahsisat konulacaktır. İ Konservatuvar | İstanbul cihe- tinde yapılacaktır. Fakat Şehir ti- yatrosunun Beyoğlu tarafında ya- pılması düşünülüyor. Bunun için - evvelce yazdığımız gibi - en mi yer olarak Tepebaşı bahçe- si görülüyor Bahçenin büyük bir kısmını kaplıyacak olan yeni ti- yatro binası için belediye bir mü- ıbaka açacaktır. Yeni tiyatro binası il sahne tertibatı son tr. Vali Muhiddin bey, şehrin ti. yatro binasına ola kından takdir ettiğinden 935 büt- çesile bilhassa bu mühim eseri Ölçüler müfettişliği bütün saatleri kontrol ediyor Ölçüler müfettişliği | şehrimiz. deki su, hava gazı ve elektrik sa- atlerini birer birer muayene et- mektedir. Bunlar arasında a) bozuk olanların değiştirilme olduğu müesseseye bildiriliyor. Bozuk olmıyan saatler ölçüler mü- fettişliği tarafından gönderilen mühendisler tarafından mühürlem en eski olanları terkos sut dir. Terkostan sonra havagazı ve en muntazam bulunanlar da elek- trik saatleridir. Terkos su idaresi şimdiye ka- dar beş bin yeni saat getirtmiş ve bunları eski saatlerle değiştirmiş- tir. Yakında bir parti saat daha gelecektir. Terkos idaresinin on sekiz bi ne yakın abonesi olduğundan bü- tün bu abonelerin saatlerini de- iştirmek için zamana ihtiyaç var» Virgül lâzım mı? « değil mi? Fransada mühim bir mesele çik-. miş, virgül lâzım mı? Değil mi? © Bazıları — Katiyen virgül lâzım değil. Bu kıvrık işaretleri bir an evvel orladan kaldıralım, diyorlarmış, bir kısmı da: — Virgülsüz olur mu?. Virgül çok lâzımdır. «Lâzımdır, değildirr derken büyük bir münakaşa kopmuş. Şimdi saçsaça, başbaşa kavga de- vam ediyormuş. Bazıları bu mü- Mallı serin te «Efendim, diyorlar, doğrusu bu v buhran, bu işsizlik; hu siyasi kare şıklık, bu umumi sıkıntı zamanın- |, da böyle lüzumsuz münal e.g da ne oluyor? Umumi sıkıntı güm“ lerinde böyle «virgül lâzım mi? değil mi?» gibi saçma münaka- e Bilâkis bize kalırsa «virgül lâ- | zumdır, değildir» münakaşasi pek yerinde, pek zamanında bir mü- makaşadır. Neden mi? diyecekek. gelen buh- ıkıntıdan, para- bahsediyor. randan, umumi sızlıktan darlıktan, Önüne gelen; «Eyvahlar olsun ünyanın hali w berbat, Bu gidişle ne olacağız? diye arpacı kumrusu gibi düşünü yor. Insan bu buhrandan, sıkıntı 'dan bahseden yazıları okudukça büsbütün çileden çıkıyor, kendisi. ni büsbütün hafakanlar basıyor. Bence umumi sıkıatıyı biraz de- Bil, epeyce arttıran sebeplerden biri de herkesin, her önüne gele- nin politikadan, dünyanın. linden bahsetmesi - Bunun için birakalım bari dil bilgiçleri «virgül lâzım mı? Değil mi7» münakaşasını rahat rahat yapsınlar. Hiç olmazsa onlar buh- randan, sıkıntıdan bahsetmesinler. İlla, duvarcı ve sivacıların imtihanı isteniyor Yapı yapıcılar cemiyeti, inşaat ve tamir işlerinde çalışan kalfa, duvarcı, sıvacı, dülger gibi işçi” lerin bekemehal imtihan edilme. ,* leri ve imtihan neticesinde ehli- , yetname almıyanların işçilik ede- , memeleri için bir talimatname |. projesi hazırlamış ve geçen sene belediyeye vermişti. Talimatnameye göre işçilerin imühanı, cemiyet murahhaslarile. İğfİ belediye mühendislerinden mü: rekkep bir komisyonda yapılacak- tır. Yapı yapıcılar cemiyeti tali- matnamenin bir an evvel çıkması içim teşebbüste bulunacaktı Edirneye su getiril: Edirneye su getirmek için uzun müddettenberi çalışılıyordu. Tesi- sat bittiğinden şehre su verilme- sine başlanmıştır. Evlerde abone yazılmaktadır. ; a — İkiiban ve tercüme hakkı mahfuzdur -- — Sehir işleri hakkında yeni bele liye Gzalarımızın, gazetelerde değerli izleri çıkı Amca b « Dikkat ettim, hemen hapsi de bir nokta üntünde birleştiler btanbulu güzelleştirin Beyoğlu na akan rağbeti İstanbula çevirmek... Peki değeri düşmez mi? Yeryüzündeki sine A.B. — Bilakis... yedli scayibin sekizincisi