7 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

7 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

AKŞAM . 1 Teyrinisahi 1934 Küçük Kral nasıl yaşıyor? Sekizden on ikiye kadar ders, üç gün jimnastik Kral Piyerin başlıca merakı avcılık ve elektrikçi Kral Aleksandrın acıklı akibeti üzerine on bir yaşında Yugoslav- $ıyor? Bir İngiliz gazetecisi me- rak etmiş ve Belgrada giderek tet- kikat yapmıştır. Gazeteci bu hu- susta, merakla okunacak birçok malümat toplamıştır. | © ük kral, babası Marsilyada suikaste uğradığı zaman Londra: da bir lisede tahsilde idi. Kral Aleksandır iptida oğlunu Belgrat- ta okutmak istemiştir. Fakat kü gük veliahta karşı fazla bir hürmet gösteril görünce bundan vazgeçmis, prens Piyeri Londraya göndermişti. Londradaki mektep- e diğer talebe ile ayni muameleye tâbi olarak derslerine devam edi- yordu. Kral hanedanı erkân, kralın Londrada girdi #irmesini çok istiyorlardı. Fakat kanunu esasi mucibince kral, mem- İeket haricinde ancak kısa bir za- man bulunabildiğinden Londrada tahsiline devam etmesine imkân olmadığı anlaşılmıştır. Şimdi kral Belgratta derslerine devam et mektedir. i Kral Piyer her sabah saat alti buçukta yatağından kalkar. Kü- gük kral evvelce kardeşlerile bir odada yatardı. Fakat saray teşri- fatı mucibince kralın bir. odada yalnız yatması lâzım geldiğinden şimdi kral ayrı bir odada yatmak- tadır. Kardeşleri prens Tomislav ve Andre o civarda bir odada ya- tiyorlar. Kralın odasının yanında İngiliz mürebbisi yatmaktadır. Kral ve kardeşleri yaz kış açık pencere ile yatarlar. , Kral, her sabah kardeşlerile bir- İikte sabah kahvaltısını yapar, Yemek, tereyağı, reçel, kızarmış francala ve çaydan ibarettir, Kah- valtıdan sonra biraz istirahat edi- lir, Sekizde ders başlar ve on ikiye kadar sürer. Küçük kral Yugoslav liselerin de okutulan dersleri öğrenmekte- dir. Fazla olarak lisan, kanunu esasi tarihi, Yugoslavya tarihi, kral hanedanına mahsus tarih ve sekeri dersler vardır. Muallimler, Belgrat yüksek mekteplerinin en güzide hocalarıdır. Bir kaç erkânı harp zabiti de ders vermektedir. Kral Piyer şimdiden beş lisan, yani sırpça, ingilizce, fransızca, almanca ve rusça biliyor. Bilhassa ingilizcesi çok mükemmeldir. Çün- kü hanedan erkânı arasında ingi- İizce, sırpça kadar çok konuşulur. Küçük kralın en çok sevdiği dereler fizik, mihanik ve Yugos- lavya tarihidir. Kral elektrikçiliğe de meraklıdır. Geçende prenslerin dairelerini saraya bağlıyan ele #rik zillerini kendisi tamir etmi Kral on ikiden bire kadar gez- mekte veya oynamakta serbesttir. Bir de annesi ve kradeşlerile bir- ükte öğle yemeğini yer. Yemek sadedir. Daha ziyade sebze ve yemişlen mürekkeptir. Yemekten sonra istirahat eder, yahut gezin- 4i yapar. Yalnız haftada üç güni öğleden sonra saraya gelen Bel- gradın seçme mektep çocuklarile birlikte, milli jlmnastik cemiyet. ileri tarafından kabul olunan tarz- da jimnastik yapar, | Küçük Kral Piyes yanında iri boylu yaveri bulun- duğu halde, küçük bir midilliye binerek bir saat kadar bahçede gezer. Dürtten altıya kadar an- nesi, yahut kardeşleri ile otomo- bil gezintisi yapar. - © Kraliçe Mari, kocasının ölü yünden sonra büsbütün çocuklari üzerine düşmüştür. Yere oturup gocuklarile oynadığı sık sık rünüyor, « Kral Piyerin en çok sev iel ib rsi Frank kümetinin he: küçük elektrikli trendir. Kral, vagonla- ra yolcu olarak kardeşlerini alır ve parkta bu treni işletir. Kral akşam yemeğinden evvel bir saat kadar kitaplarile meşgul olur. Yedi buçukta hafif bir ak- şam yemeği yer, Dokuzda daima yatağına girer. Pazar günleri deri yoktur. x Kralın hocaları kendisinin ze- kâsını ve çalışkanığını methedi- yorlar, Küçük kralın kavrayişi, yaşına nazaran, daha büyüktür. Kral yüzmeği, kürek çekmeği iyi bilir. Balık ve kara avına çok me. raklıdır. Babası kendisini daima ötürürdü. Falk Sabri COĞRAFYADA iLK ADIM Renkli nefis bir elit içinde resimli bir kitap * Piyale BO kuruş AKŞAM KİPAPHANESİ Kral öğleden sonra ekseriya, Bir vatman iki araba arasında parçalandı Polis kazanın sebebi hakkında tahkikat yapıyor Dün sabah Yedikule civ bir tramvay kazası olmuş, bir vat- man iki tramvayin arasinda ezilip ölmüştür. Vaka şöyle olmuşt Vatman Arif efendinin idare sindeki 4 numaralı tramvay & bahleyin saat sekiz sıralarında Yedikuleye gitmek üzere Sirkeci: den hareket etmişti Arif efendi Yedikule Halk fir- kasi ocak binasıtın önünden sü- retle tramvayını sürerken yanın- dan Mustafa isminde birinin ida- resindeki küçük bir eşek arabasi geçmiş ve arabanın kenarı hafif- çe tramvayın yanına sürünmüştür. Vatman Arif efendi bu çarpmasından tramvayın zede- lenip zedelenmediğini anlamak üzere hemen fren yapıp tramvayı durdurmuş ve aşağıya inerek et- rafı tetkike başlamıştır. Bu sırada vatman Osman efendinin idare- sindeki diğer bir tramvay da Sir- keciye gitmek üzere Yedikuleden hareket etmiş ve süratle ilerileme- ğe başlamıştır. Arif efendi kendi tramvayının etrafını tetkik ettiği sirada arkasını döndüğünden di- ğer tramvayın geldiğini farkede- mediği gibi, o tramvayın vatmani Osman efendi de süratli gittiğin den Arif efendiyi yol üzerinde gö- yememiştir. inda Olanca hizile gelen Osman efendinin tramvayı iyice yaklaştı- ğı sırada Arif efendi bunun far- kına vararak kaçmak istemişse de buna imkân bulamamış ve kendi #ramvayile Osman efendinin tram- Yayının arasına sıkışmıştır. # Yolun darlığı yüzünden buradlı biribirlerine çak yakin geçen 3 #ramvay arasında Arif efendi par- ça parça olmuş ve derhal ölmüştür. Vakaya zabıta ve müddeiumu- milik el koyarak tahkikata başl mişlar, diğer taraftan belediye mü- hendisleri de kaza mahallinde ke- gif ve tahkikata girişmişlerdir. Tahkikat devam ediyor. Karpuz parası yüzünden cinayet Borçlu karpuzcuyu ağır surette yaraladı Küçük Ayasofyada Naklibent mahallesinde bina yıkıcılığı ya- pan Mehmet isminde birisi bun- 'dan bir müddet evvel karpuzcu Hüseyin ağa isminde bir adamdan veresiye karpuz almıştır. Aradan uzun bir zaman geçtiği halde Meh- met karpuz parasını vermemiş ve her zaman birer bahane ile Hüse- yin ağayı başından saymıştır. Evvelki gün akşam üzeri Hüse- yin ağa gene o civardan geçerken Mehmedi görmüş ve karpuz pa- yasım istemiştir. Borçlu Mehmet böyle sokak ortasında para iste: mesinden fena halle hiddetlenmiş ye kavgaya tutuşmuştur. Kavga büyümüş ve Mehmet, Hüseyin ağayı fena halde dövdük- ten sonra bir kama ile sol böğrün- den ve kasıklarından tehlikeli su: Yette yaralamıştır. Vakayı haber alan zabıta yin ağayı ölüm halinde hastaney& kaldırmış, Mehmet te elinde ka- ma ile kaçarken yakalanmiştir. 4 On gün zarfında olanlar. Gazetemizin © çıkmadığı ler zarfında vuku bulan siyasi hadiselerin en mühimi Balkan ha- riciye nazırlarının Ankaraya vu- ku bulan ziyaretleri ve bu müna- sebetle yaptıkları toplantılarda dört Balkan devleti arasındaki noktai nazar birliğinin bir defa daha tezahür etmesidir. Titülesco 27 teşrinievvelde, Yu- nan hariciye ve iktisat nazırlarile | Ml eN | arabanın | | munda bir tebliğ neşretmiş Yugoslavya hariciye nazır mua- vini 28 teşrinievvelde şehrimize gelmişler ve geldiklerini ertesi günü Ankaraya giderek cumhuri- yet bayramı merasiminde hazır bulunmuşlardır. Balkan hariciye nazırlari An- karada beş gün kalmışlar ve Rei- sicumhur Gazi Hz. 31 teşrinlev. velde misafir hariciye nazırları- nın şerefine bir çay ziyafeti ver- mişlerdir. Balkan anlaşma konseyi 2 teş rinisanide yaptığı son toplantı 80- Bu tebliğin hülâsası şudur: Konsey, müzakeratı emasında, umum siyaseti ve bunun Balkanlar üzerinde yhtemel akizlerini tetkik etmi. Komey müttefikan şı neticeye var. mıştır ki yalnız sulh Balkanlarda bir tehlikeye maruz olmamakla kalman cak, fakat eğer başka bir taraftn böyle bir tehlike çıkarım Balkan itilâf, ken di faaliyetinin diğer sulhperver anasının faaliyeti ile telli neticesi olarak, kendi muhitinde vaziyete hâlim kalacaktır. Konsey bu toplantıda Balkan itlâfı stat de vücuda geti miştir. Bu statüye göre Balkan iti- lâfı şimdiye kadar olduğu dan böyle de idare edici heyet olarak dört devlet hariciye na zırları konseyine malik olmakla beraber, yardımcı teşkilât olarak bir de daimi kitabet ve intişari iktisat konseyi bulunacaktır. iktisadi konsey dört devlet ta- rafından tayin olunacak murah- haslardan teşekkül edecek, bu konsey 1935 o mayısından evvel Bükreşte toplanarak: 1 — Balkan itilâfını imzalamiş devletler arasında iktisadi ve t- cari münasebetlerin kuvvetlendi- rilmesi, 2 — Balkan arası müna- kale yollarının hassaten Tuna ve istifade © ederek Balkan ve merkezi Avrupa dev- letlerinin Asya ile olan mübade- lelerini faallendirecek yollar ile diğer bahri irtibat yollarınm in- kişafı, 3 — Ecnebi memleketle de bir Balkan bankası ihdası im- kânı, 4 — Alelümum turizm hak- kında bir rapor hazırlıyacaktır. Gazi Hz.nin nutukları Reisicumhur Gazi Hz, Büyük Millet Meclisinde 1 teşrinisani celsesinde mutat senelik nutkunu Gazi Hz. bu nutukla- tisadi meselelerde tevak- kuf ederek sanayi programımızı durmadan yürütmekte olduğumu- zu, tasarlanan fabrikalardan ço- ğunün temelleri atıldığını, ülke- nin en belli eksikliğini giderecek olan bu fabrikaları çok geçme- den kurup işletmek hükümetin en önde göreceği işlerden olacağı- nı kaydeylemişlerdir. ticaret işleri- 'Karadenizden söylemi rında tikten sonra dış ticaretimizi yar. dımcı korumalarla, doğru bilgi- Terle kolaylaştırmak yollari araş- tırılması lüzumunu, Türk parasi- nin kıymetini muhafaza etmekte bulunduğunu, Türk tarihini doğru temelleri üstüne kurmak, öz Türk için çalışıldı Türk musil gün dinletmeye yeltenen musiki ibi bun: yüz ağartacak değerde olmaktan uzaktır. Bunu açıkça bilmeliyiz» buyurmuşlardır. i Gazi Hz. harici siyası izden bahsederek Cumhuriyet Türkiye- sinin dostluklarına çözülmez bağ- Mliğı, geçmiş yıllarda türlü işler. 'de denenmiş olduğunu işaret ey- lemişler, Balkan antlaşmasından ve son belediye intihabatından de bahsetmişlerdir. Türk - Yunan ticari anlaşması Yunan hi iye ve iktisat nazır." ları Ankarada ikametleri esnasın- 'da İsmet paşa Hz. ile ve Türk mes- lektaşlarile müteaddit konuşmalar yapmışlardır. Bu konuşmalar esnasında Türk ve Yunan vekilleri, tütün ve kuru üzümün satış ve nevilerinin düzel" tilmesi hususlarının bir teşkilâta şmüşlerdir. Bu neticeyi temin için masrafi iki hükümet tarafından verilecek bir Elen - Türk muhtelit tetkik komisyonunun teşkilinde bağlanmasını gi ve ilk toplantısını 15 kâmunuevvelde An- karada yapmasında mutabık kan lanmıştır, li Bir ticaret anlaşmasi akti içini yapılan müzakereler pek müsait bir zihniyetle devam etmekte ve yakın bir anlaşmıya varılacağı an: Jaşılmaktadır. Müteferrik haberler İstanbul yeni şehir meclici, teşrinisanide toplanmıştır. Nakiye hanım müstesna olmak üzere dai- mi encümen âzası tamamen değiş- miş ve yerlerine yeni âza seçik miştir. Belçika kralı Leopolt Hz. nü tahta oturmasını tebliğe gönder len Belçika heyeti Ankaraya gitmiş ve Reisicumhur Gazi Hz. tarafın- dan kabul edilmiştir. Ankarada emniyet abidesinin. ve milli iktisat ve tasarruf cemi yeti tarafından sergi evind. tertip, edilen yerli mallar sergisinin açi, ış resimleri yapılmıştır. Mühim harici vakalar da şunu lardır: Fransız kanunu esasisinde ve bilhassa âyan meclisi vafakatı alınmadan icabında par- Jâmentonun feshedilmesi hakkın" da M. Doumerg tarafından yapıl- ması istenen tadiller meselesinde bir anlaşma hasıl olmuş, radikal sosyalist fırkası reisi M. Heryo, fırka arkadaşlarını bu tadilâüin icrası lüzumuna kandıracağına da ir söz vermiştir. F İngilterede yapılan belediye in-' tihabında işçi fırkası 438 özalık kazanmış ve bu âzalıkların 394 nü muhafazakârların elinden almıştı İşçi fırkasının belediye intihat batındaki bu muvaffakıyeti mev- ziâ sayılıyor ve kabinenin istikba-' dine müessir olmıyacağı söyleniyor. Deniz silâhlarının tahdidi içini Londra, Vaşington ve Tokyo ka- bineleri arasında yapılan hazırlık müzakereleri, Japonyanın deniz silâhlarında kati bir müsayat iste mesi yüzünden çıkmaza Amerika hükümeti de rilerden mahrum olduğunu ileri sürerek büyük zırhlıların idames' sinde şiddetle ısrar ediyor. in mu Urfada otel ve sinema Urfa (Hususi) — Belediyenin yaptırdığı ve üslünü açık bırak- tırdığı otel ve sinema binalarının. mıştır. Belediye dairesile belediye bahçesinin bitişiğinde olan bu bi- na Urfanin en büyük ve güzel bk nasidir, Yapı işleri biterse bu kiş sine ma salonu işletilecektir.