7 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

7 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

7 Teşrinisani 1934 Sahife 5 Buğday ihracatı bu sene çok arttı Ziraat bankasına yeniden > talepler var Hariç memleketlere buğday ih- racatımız çok artmıştır. Yalnız Ziraat bankasının İsviçre ve Ak manyaya buğday sevkiyatı 20 bin tonu bulmuştur. Ihracat en İyi cins olan sert buğdaylardan ya- pılmaktadır. Ayrıca Ziraat ban- kası Filistin de bu sene 67 bin ton arasında buğday ihraç etmiş- tir. İstanbul © elektrik şirketi de 30,000 ton buğday satın almış ve bundan 4500 tonunu Hamburg veya Roterdam limanlarına çik: imak üzere vapura yüklemişti Mütebaki 25,500 ton buğday da birinci kânun iptidasına kadar bu iki limandan birine sevkedile- gektir. Bundan başka tüccarlar da Bandırma, Çanakkale, Tekirdağ buğdaylarından külliyetli miktar. da buğday ihraç etmişlerdi Ziraat bankasma, buğday ihra- &a etrafında pek çok talep vardır. Aydın şimendifer kumpanyası de buğday ihracı hususunda teklifte bulunmuştur. Şimdilik bütün bu teklifler © karşılanamamaktadır. Salâhiyettar bir zat diyor kiz «— Silolar inşaatı ikmal edi. lince banka her talebi karşılıya- cak ve bu suretle buğday ihraca- #ımiz ber sene artacaktır. Deniz nakliyatı Ye nizamname hazır- landı, devlet şürasına veri cek Deniz nakliyat işlerini ıslah için hazırlanan yeni sefer talimat- namesi hakkında mütalensi alı nan İstanbul deniz ticareti müdü- rü Müfit Necdet ve fen heyeti rei- si Hayri beyler Ankaradan şehri- Öğrendiğimize göre, sefer tali- matnamesi beynelmilel kaidelere uygun bir şekle konulmuş, Türk sularında işliyen gemilerin sefer- lerine ait inzibati hükümler kuv- vetlendirilmiş ve bilhassa son kazalar nazarı dikkate alınarak denizde can selâmetinin teminine sit maddelere çok ehemmiyet verilmiştir. Bundan başka sui tefehhümle- ve yol açan yanan maddeler nak- Hiyatına ait nizamname de hazır. lanmıştır. Bu yeni nizamname yakında devlet şürasına gönderilecektir Bu suretle denizciliğe ait ahkâm tamamlanmış olacaktır, Polis mektebinde yeni ders senesi Şehrimiz polis mektebinde derslere başlanmıştır. Bu se he 200 leyli polis (tale be kabul olunmuştur. Alt ay mektepte okuyacaklar ve nisan sonunda mezun olacaklardır. Fransaya girecek eşya Türkofisin Paris şubesinden ak. dığı malümata göre; Fransanın 1934 senesi dördüncü 3 aylık kon- #enjan miklarından yumurta his- sesi 740, bakla 52,009, nohut 2109 kentala iblâğ edilmiştir. Dünya sulhu Beynelmilel kadınlar birliği kongresi iptida bu meseleyi müzakere edecek ii Kadınlar birliği relsi Latife Bekir hanım Nisanın on sekizinde Yıldız salonlarında beynelmilel kadın- lar birliği kongresi toplanacaktır. Kadınlar birliği reisi Lâtife Be- kir hanım diyor kiz — Kongreye 44 memleketten murahhas gelecektir. Görüşüle- rek mevzuları şimdiden hazırlı. yoruz, Lâtife Bekir hanım pek mü- him olan bu kongrede münakaşa edilecek mevzuları söylememek için başka bir bahis açmak ieti- yordu. Sordum: — Hazırlanan mevzulardan en immi nedir? Sualimi tekrar ettim, — Tastik edilsin de söylerim. — Şimdiden lâtfunuzu rica ederim. Reis hanım yazı makinesi il yazılmış olarak masanın üzerin de duran evrak tomarını aldı. Baktı ve bir müddet sonra: — Ne olacak, dedi. Şimdilik kongrede görüşülecek mevzular: dan en mühimmi dünya sulhünü temin etmektir. İtiraf ederim ki; bu aralık biraz durdum: Dünya sulhü, ka- dınlar birliği... Hayretimi sezen reis hanım gülerek: — Galiba kadınların böyle bi iş başarabileceklerinden emin ol- madığınız için hayret ettiniz... Yanlış söylemiyorum. Dünya sul- hi — Dünya sulhünü temin hır susunda kadının rolü ne olabi. ir? — Tabidir ki; pek mühim ro- lü vardır. Fakat şimdi bir çey söyliyemem. Kongremiz toplansın da sonra... Lâtife Bekir hanımın izahına göre; Yıldızde toplanacak beyi nelmilel kadın birliği kongresi. ne Ankaradan da bir murahhas hanım gelecektir. Bu hanımın kim olacağı henüz belli deği Artvin, Kars, Ardahan havalisinde tetkikat Artvin, Kars, Ardahan ve ha- valisindeki emlâk ve arazi şimdi- ye kadar tahrir edilemer Bun- ların tahriri için başlıyan mesai bir kaç senedenberi devam et- mektedir. Vaktile bu havali Rus Çarlığının ideresinde olduğundan bütün bu yerlerdeki emlâkin tapu- ya raptı senelere mütevakkıf gö- rünmektedir, Yeni apartımanlar başka tarzda olacak Dar cephe üzerine derin apartıman yapılmıyacak İstanbulda yapılan hemen bü- tün apartımanlar ayni temde- dir. Yani 8-9 metre yüz üzerine 18-20 metre derinliğinde yap yor. Bu apartımanların önünde ikl, arkasında iki aydınlık oda vardır. Diğer odalar, banyo, mutfak ekse- riyetle karanlıktır, Bu tarz inşaat hemen hemen yalnız İstanbula mahsus gibidir. Buna da sebep arsaların evvelce fena ifraz edilmiş olmasıdır. Haber aldığımıza göre belediye bunun sıhhi mahzurlarını gözünü ne alarak bundan sonra arsaların daha geniş cephe üzerinde ifrazıni kararlaştırmıştır. Yeni apartıma, lar, Avrupada olduğu gibi bir böle bakacak ve her taraf aydınlık ola- caktır. Emlâk şirketinin henüz ifraz edilmemiş olan ve Kurtuluş, Si mem köyüne bakan arsaları bu su- etle taksim edilecektir. Burada teşekkül edecek mahallenin en gü- zel ve ferah apartımanlardan mü- rekkep bir mahalle olacağı anlaı- iyor, Polis komiserleri Kursa devam edenler arasında imtihan yapıldı Şehrimiz polis mektebindeki kursa devam eden komiserlerin imtihanları yapılmıştır. Ankara birinci komiserlerinden Sıtkı bey birinci, İstanbul üçüncü şube ko- miserlerinden Seyfi bey ikinci, Trabzon serkomiseri Yaşar bey de üçüncü olarak mezun olmuş lardır. Yarın polis mektebinde kursu iren 94 komisere diploma ve birinci, ikinci, üçüncü derecede mezun olanlara da merasimle he- umum müdürlüğü tarafından bi- rinciye bir altın saat, ikinciye bir gümüş saat, üçüncüye de bir al. tın kalem hediye edilecektir. He- diyeler mektep müdürlüğüne gel- miştir. Kurstan evvel terfi imtihanları. na giren ve kurs nihayetinde Ter derece terfi etmek hakkını kazanan 22 komiserden altısi merkez memurluğuna, 16 si gi komiserliğe terfi etmişlerdir. İTTİHAT “TERAKKİ TARIHINDE ESRAR PERDESİ Yakup Cemil niçin ve nasıl öldürüldü? Yar MUSTAFA RAGIP YETİM AY ve TERAKET köne) gl il? ve mücndelelerll Gösteren tarih vakalar © | Resimli, 638 büyük sahile 150 kuruş Yeni çıktı » AKŞAM KITAPHANESİ Ankarada büyük bir inkılâp sergisi açılacak çindi Ankara (Hususi) — C. H. Fire kası ilkbaharda yeni sergi sında bir inkılâp sergisi için ha- zırlıklara başlamıştır. Sergi Tür. kiyede muhtelif sahalardı inkı- lâpları canlı surette gösterecektir. Sergide iktisadi inkişafı göste- ren grafikler, tablolar olacak, di- ğer köşesinde, maarif sahasında- ki hareketleri ifade eden muka- yeseli istatistikler, tablolar bulu- macaktır. Ressamlar, muhtelif sahalarda- ki inkılâp hareketleri hakkında tablolar yapacaklardır. Esasen cumhuriyet bayramında İsmet pa- a kız enstitüsünde açılan inkılâp resim sergisi, böyle bir sergiye doğru atilan ilk adımdır. inkılâp sergisinin açılacağı 8: Sergideki paviyonlardan biri de, Türk kadını paviyonu ola- caktır, paviyonun bir köşesindeki tablolar, Osmanlı imparatorluğu devrinde Türk kadınını ifade ede- cektir. Türk inkılâbı Türk kadı- mına hangi hakları verdi? Paviyo- nun diğer bir köyesinde de bu fik- ri ifade eden tablolar bulunacak: tor. Hukuki sahada, kadına veris len ehemmiyet, iş sahalarında ka dımın rolü, bütün bunlar canlı bir surette ifade edilecektir. Sergide eski mektep, yeni mek- tep diye iki paviyon olacaktır. Aradaki mukayeseli fark, bariz bir surette canlandırılacak, maarif e inkılâp gösterilecek Abdülhamidin 4 zevcesi bir çok arazi istiyor Mahkemenin kararını gerek davacılar, gerek tapu vekilleri temyiz ettiler İkinci Abdülhamit veresesi na- mına zevcelerinden o Müşfika, Emsal Nur, Sazkâr Peyveste ve Behice hanımlar tarafından İs tanbul tapu müdürlüğü aleyhine lar Şişli civarın. da İzzet paşa çifliği, Küçükçek- mecede Halepli merası ve Kemer- burgazda burunsuz mandırası mera ve fundalığı Abdülhamit uh- desinde iken 1333 senesinde ken- disinin vefatı üzerine zevcelerile çocuklarına geçtiğini, fakat bu gayri menkullerin intikal muame- esi yapılmadığını ileri sürerek ve- raset ilâminda yazık sahiplerine intikal ettirilmesini istiyorlardı, Tapu vekilleri, bu iddialara göyle mukabele etmişlerdi: «Sakit saltanat hanedam Tür- kiye cumhuriyeti hudutları harici. ne çıkarılmıştır. 3 mart 340 tarih. vo 431 numaralı kanunun sekizin- ci maddesi mucibince Osmanlı imparatorluğunda padişahlık et- miş kimselerin Türki 'dahilinde tapuya bağlı gayrimen- kul malları millete intikal etmiş- tir. Bu itibarla müdecilere veril. esi kanuna muğayirdir. Kanım hükümlerinin neşredildiği zaman berhayat olan hanedan mensup. larına da şümulü vardır. Dava mevzuu olan mallar, kanun meri- yete girdiği esnada Abdülhamidin. namına tescil edilmiş bulundu: ğundan millete geçmesi dir. Müddeiler, diğer mirasçılar na- mma dava açmağa haklari yok tur ve iddialerinin reddedilmesi lâzımdır.» Birinci hukuk mahkemesi iki tarafın lâyihalarını tetkik etmiş ve kararını vermiştir. Kararın hü- âsası şudur <3 mart 340 li kanuna tevfikan münderis Osmanlı sak danatı hanedanı erkek ve kadın bütün âzaları Türkiyede ikamet- ten ve gayrimenkul emvale ta- sarruftan menedilmiş ve gayri menkullerini bir sene zarfında hükümetin müvafakatile ta mecbur tutulmuşlardı. Abdülhamit ile zevceleri ara sındaki karabet, vefatile inkitaz uğramış olduğu için zevceler bu Kanunun şümulü haricinde kak. maşlardır. Nitekim bunların hü- kümetçe Türkiye topraklarından çıkmağa icbar edilmemeleri de buna delildir. “Abdülhamit, kanunun meşrin den çok evvel öldüğünden kanuni çıktığı zaman hiç bir gayrimenku le mutasarrıf değildi. Ve namına kayıtlı gayrimenkulleri | vefati üzerine miraçılarına geçmişti. Kanunu medeni de bu vaziyeti te- yit ediyor. Zaten davacılar hane- dan âzası değildirler. Binaenaleyh dava mevzuu olaği üç gayrimenkulden, Abdülbami- din ölümünü müteakip davacılan tal ya geçmesi lâzım gelen kisimlari" hin uhdelerine intikal muamele sinin yapılmasına ve diğer vere. seye İzafetle açılan davanın red- dine karar verilmiştir.» Öğrendiğimize göre, iki taraf #a mahkeme kararını temyiz ete mişlerdir. Bu itibarla Abdülhamit vere Sesi davasinin sonu temyiz mah- kemesinin vereceği karara bağlı- dır.