9 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 9 Teşrinisani ML SON TELGRAFLAR Korüsüöl Fransız kabinesi toplanamıyor bugün teşekkül ediyor Paris 9 (Hususi) — M. Flan- din, M. iet ile uzun müddet görüşmüştür. Kabine bugün te- şekkül edecektir. M. Doumergue saraydan çıktığı sırada halk tara- fından şiddetle alkışlanmıştır. Temps gazetesi guenin bir milleti ne değil, bir fırkanın körük: hereketine kurban. gittiğini söy- Temektedir. Yeni başvekil 45 yaşındadır. M. Doumer- 25 yaşında parlâmentoya girmiş- tör. Hukuk doktor Harp za- manında tayyareci idi. Sol cenah .cumhuriyetçileri grupunun reisi- dir. Macar başvekilinin seyahati Budapeşte 9 — Macar başveki- li M. Goembes Viyana civârında Semeringe gelmiştir. Burada 24 'saat kalacaktır. Macar gazeteleri İtalyanın Macar taleplerine mü- zaheret edeceği anlaşıldığından bahisle hararetli makaleler yazr- yorlar. Gazi Hz.nin dünkü ziyaretleri Yeni nafia binasını ve sergi evini gezdiler Ankara 8 — Yeni on açılış resmi bugün yapıldı. Merasimde Meclis reisi, başvekil, vekiller ve birçok zevat hazır bu- Jundu. Kordelâ başvekil tarafın: dan kesildi. Açılma resminden sonra Gazi Hz. binayı ziyaretle bir saat kadar vekâlet kalmışlar, davetlilerle görüişmüş- lerdir. Gazi Hz. bu esnada Anka- ra istasyonu projesini de tetkik et- mişlerdir. Gazi Hz. Nafıa vekâletinden ayrıldıktan sonra beraberlerinde Meclis Kâzım paşa Hz. ve Afet HF. bulunduğu halde sergi evini teşrif etmişlerdir. Gazi Hz. sergi evinde iki saat kadar kalmış” lardır. Bilhassa Lozandan önce ve Lozandan sonra salonu hakkında Vedat Nedim bey tarafından veri- Jen izahatı alâka ile dinlemişler, bu salonun uzun müddet gençliğe açık bulundurulmasını emretmiş. lerdir. Gazi Hz. bütün paviyonlari gez- mişler, biçakçılarla ağızlıkçılara modern iş yapmalarını tavsiye bu- yurmuşlardır. Reisicumhur Hz. sergi bi ını çok beğenmişler ve genç mimarı Şevki beyi takdirle yadetmişlerdi Meclis müzakeratı Ankara 9 — Büyük Millet Mec- Jisi dün Esat beyin riyasetinde top- lanmış, Marsilya söikaati müna- sebetile Fransız âyan ve mebusan. #meclislerinden © ve Yugoslavya Âyan meclisinden gelen telgraflar li * Bundan sonra yeni men intihabı yapılmı #henler cumartesi ifa binasi- makamında ü. toplanıp eis ve mazbata muharrirlerini se- çeceklerdiz Nobel edebiyat mükafatı Stokholm 8 — 1934 Nobel edebiyat mükâfatinı İtalyan mu- harrirlerinden Luigi Pirandello kazanmıştır Fransız kabinesi istifa etti Yeni kabineyi teşkil vazifesini M. Flandin kabul etti Paris 8 — Radikaller muvakkat bütçenin hemen müzakeresini ka- bul etmediklerinden M. Dow ifaya kati surette karar ştir. Başvekil: «Ekalliyette kalarak meclisi dağıtmak iste- mem. O zaman diktatörlükle it ham edilirim. Bunun için meclisin huzuruna çıkmıyacağım ve çekile- ceğim» demiştir. Kabinenin istifasından sonra her zamanki uzun müzakere- ülmiyerek derhal seçileceği anlaşıl- tadır. Reisicumhurun bu vazi- feyi hariciye nazırı M. Lavala tev« di edeceği anlaşılıyor. M. Lavalın bugünkü kabineyi olduğu hafaza etmesi muhtemeldir. Yak nız harbiye nazırı mafeşal Peten ve M. Tardicu çekilmek arzusunu gösterdiklerinden bunlar kabine. ye girmiyeceklerdir. Paris 8 — M, Doumergue ka- binenin istifasını. reisicumhura vermiştir. Paris 8 — M. Laval ve meclis reisi M. Bouisson kabineyi teşkil vazifesini kabul etmemişlerdir. Reisicumhur yeni kabineyi de M. Doumerguenin teşkil etmesini 14- yarla rica etmiştir. Fakat M. Dou- mergue kabul etmemi Reisicumhur bunun üzerine ka- bine teşkiline nafıa maziri M. Flandini memur etmiştir. M. Flandin bu vazifeyi kabul etmiş- tir. Başvekil en kısa bir zaman- da kabineyi teşkil edeceğini söy- demiştir. Doumergue kabin. Ba radikal nazırların sebep olmuştur. Bunlar kanunu de yapılması düşünülen de- diğin evvelki anlaşmada mev. cut olmadığını bildirmişlerdir. M. Dowmerguc halka hitaben bir beyanname neşrederek herke- sin sükünetini muhafaza etmesi- ni ve hükümete müzaberet eyle- mesini tavsiye etmiştir. Şehitler abidesi Konyada Cumhuriyet meydanında büyük bir abide dikilecek Konya 7 (Hususi) — Büyük istiklâl — savaşında yaralanarak Konya hastanesinde tedavide iken ölen aziz vatan şehitlerinin adla- rın anmak nın delâletile Cumhuriyet me; damında bir şehitler abidesi yap- tırılmasına karar verilmiştir. Abi- denin yapılma masrafına beledi- ye; hususi idare ve mali mücsse- eler iştirak edecekleri gibi ha- sılatı abidenin yapılmasına sarf- olunmak üzere İhsan Ahmet be- yin (Kılıç Aslan) ismindeki tari hi piyesi sahneye konulacaktır, Abidenin inşasını büyük | bir memnuniyetle karşılıyan başve- kilimiz İsmet paşa Hz. de nakti yardımda bulunacaklarını vait bu- Fransanın yurmuşlardır. Abide Belfor şehrinde di leri abidesi model i rak yapılacı Bir hiç yüzi yüzünden Bir köyde çıkan | çıkan kavgada bir delikanlı öldürüldü Çankırı (5 Hususi) Ahmedin tabanca taşıdığını gö- yen İsmail bunu vesile ittihaz ede- rek; «Vesikasız tabanca taşımak yasaktır, Ver tabancayı!» demiş, Ahmet te «veremem» cevabını ver- miştir, Bunun üzerine aralarında ağız kavgası olmuştur. İsmail, evvelki gece Yapraklı nahiyesine giderken Ahmedi yolunu kesmiş ve yeni- başlamıştır. Bu aralık ateş etmiştir. Ahmet göğ- sünden yaralar ile derhal ölm alanmış ve adliyeye iştir. M. Maksimos gitti Şehrimizde bulman o Yünan hariciye nazırı M. Maksimos dü sabah Loit Triyestino kumpanya- sının Heluan vapurile Pireye git- miştir, Belçika kralı Hz. nin tahta çi- kışlarını Reisicumhur Hz, ne teb- liğ eden Belçika heyeti de ayni vapurla hareket etmiştir. Yunanistan yeni teşebbüs yapacak Arnavutluktaki rumların tazyik edildiğinde israr ediyor Atina 8 (Hususi) — Arnavut- Epirde Rumla- edildiğine dair Atina gazetelerinin neşriyatını tekzip eylemekte ve Ergeride ce- reyan eden hadiseleri Rumlara at- feylemektedir. Arnavutluk ajansının bu tebliği burada bir tahrik mahiyetinde te- lâkki edilmekte ve hakikate uy- gun görülmemektedir. Bu tazyik- ler, Arnavutluktaki Yunan teb: sına karşı teşmil edilmeğe başlan- dığından Yunan hi hükümeti nezdinde yeniden şid- detli bir teşebbüste bulunacak ve Arnavutluk kabine: ini al de Milletler cemiyetinin işe karı. şacağı söylenmektedir. Zira şimal Epir Rumları Milletler cemiyetine müracaat eylemişlerdir. Şaka derken.. Bir yumrukta arkadaşının gözünü çıkarmış! Gebzeli Şükrü ve Osman isim- lerinde iki kişi biribirlerile Jaşırlarken bunlardan Şükrü bir yumrukla arkadaşı Otmanın gö- zünü çıkarıp kör olmasına sebe- biyet vermiştir . Birinci ceza mahkemesinde ya- pılan muhakeme sonunda Şükrü nün iki sene müddetle hapsine karar verilmiştir. Bundan başka Şükrü, Osmana beş yüz lira da tazminat verecektir. Yatı mektepleri için meccani falebe imtihanı neticesi Ankara 7 — Yatı mektepleri için meccani talebe seçim imti- hanları bitmiş ve neticesi her ta- rafa bildirilmiştir. Manisa ve Denizli belediye Intihapları Ankara 8 (Hususi) Manisa belediye intihabı vaziy tetkik için mebuslardan Emin Fikri ve Ziyaeddin beyler Manisaya git mişlerdir. Ayni zevat Denizliye de gideceklerdir. Yersiz nutük! Güveyi sözü bir türlü biüremerin a in kaçmış! garip bir vaka olmuştur: Bir deli- kanlı, genç bir kızla evlenmeğe karar verir, nişanlanırlar, ni ları yapılır. Nihayet düğün günü gelir. Perşembe akşamı “gelin, güve- yin evine gelir. Burada birçok ka- labafık toplanmıştır. Koltuk yapi- hrken güvey bu halka karşı bir mutuk irat etmek merakına düşer, derhal söze başlar. Fakat nutuk uzadıkça uzar. N. Nihayet güvey sözünü gelini arar, fakat bir bu maz. Herkesi telâş alır, araştır. malara başlanır. Neticede gelinin babasının evine gittiği anlaşılır. Gelinin bu yersiz nutuktan kor- karak kaçtığı tahmin edilmek tedir. Roma mülâkatı Avusturya başvekili de Romaya gidiyor Macar başvekili M. M. Mussolini ile Bugür Peşteye hareket edecektir. Dönüş- Roma 8 Goembes di başvekilile görüşmesi ihtimali var- dır. M, Goembes gazetecilere çok kısa beyanatta bulunmuş ve res- tebliğ neşredileceğini süy- lemiştir, Viyana 8 — Başvekil M. Şuşnig ayın ortasına doğru Romaya gide- rek İtalya başvekilile görüşecektir. Mina bele fiyesinin M. Mussoliniye hediyesi Atina 7 — Atina belediyesi na- mına İtalya başvekili M. Mussol niye güzel bir albüm hediye edi- İecektir. Albümü belediye reisi | verecektir. Gönende yumurla ihracatı Gönen 4 (Hususi) — Son za- manlarda yumurta fiati doksan paraya çıkmıştır. Bu hal tavuk besliyenleri çok memnun etmiştir, Buranın yumurta ihracatı oldukça mühim bir yekün tutmaktadır. İhtikâr olup olmadığı henüz anlaşılamadı Yeni ölçülerin ta ra bazı esnafın ve bilhassa sey, yar sasi za ak yl ihtikâra saptıkları iddia edilmiş, vaziyetin esaslı surette tetkik edi lerek tedbir alınmasına karar ve rilmişt inden sonr Bu maksatla Marmara mınla- kası ölçüler ve ayar başmüfettiş vekili müfettiş Mehmet beyin rex altında toplanan komisyon. ikinci, üçüncü toplantıla- care odasında yapmıştır, Toplantılarda komisyon âzalar: nin ihtikâr olup olmadığı hakkın daki raporları gözden geçirilmiş- tir, Raporlardan bazıları piyasası 'da ihtikâr olduğunu, bilhassa be yaz peynirle, süt Fi kâr yapıldığı bildiriliyordu. Komisyon özaların iştirak ede memesi yüzünden dördüncü top lantıyı yapamamışlır. Komisyon reisi müfettiş Mehmet bey bu hu- susta bir muharririmize demiştir kiz «— Komisyon âzaları gelmis yorlar.. Ekseriyet © olmadığından dördüncü içtimaımızı yapamadık. Ve tekrar ne vakit toplanacağımı- 71 da bilemiyoruz.» Piyasada ihtikâr olup olmadı- cevaben de demiştir lerinde ihti da bazı maddeler beylerden bir kısmı iddia ediyor- lar. Fakat bunun tabii surette fiat doğrudan doğruya ihtikâr mı ok duğunu lâyıkile tesbit edemedik.» Öğrendiğimize göre! Komisyo- ın ne gün toplanacağı belli de, ki hırsız kad ırsız kadın Birisi kendine kör süsü vererek evlere giriyormuş! Topkapı, Fatih civarında açık bulunan kapılardan girip hırsıza lık yapan iki kadın yakalanmıştır, Ayşe ve Düriye isimlerinde olan bu hırsızların bir çok sabikal vardır. Bu iki kadın bir kumpanı ya yaparak birisi kendisine kök süsü verip diğerinin elinden tutuk yor ve mahalle aralarında dilen ci gibi dolaşıyorlarmış. Hırsız kan dınlar mahallelerde açık kapı bulü dukları zaman içeriye girip elle rine geçen şeyleri aşırıyorlarmiğ.' Zabıta bunların bu şekilde yapi tıkları bir çok hırsızlıkları meys dana çıkarmış ve ikisini de adli yeye teslim etmişt Konservatuvar orkestrasının dün akşamki konseri Cemal Reşit beyin idare ettiği konservatuvar orkestrası tarafını 'dan dün akşam eski Fransız ty, yatrosundu bir konser verilmişti Konser çok kalabalıktı, Bir çok | “ ecnebiler de konseri dinlemek içiği, tiyatroya gitmişlerdi. . Konser çok muvaffakiyetli olu muştur. Orkestra yakında bi İ ikinci konser verecektir. Eski bir hoca dün vefat etti Türk maarif hayatının en eski 'emeklarlarından fizik hocası Mah' mut Ekrem bey dün ani olarak ve. Merhumun fizik ilmi ne dair kıymetli eserleri vardır, Maarifimizin muhtelif sahaların ir kaç sene evvel ve Pertevniyal Hsesi, müdürlüklerinde bulunmuştur.