9 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

9 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Genç ressamlar Halkevine bağlanacaklar Bunun için yaptıkları müracaat iyi karşılandı Ankara 5 5 Hu ressamların Ankara muhitinde iyi bir uyandırmıştır. Ressamlar bu sal da daha Fazla çalışmak için kevleri reisi Necip Ali beye .€aat etmişlerdir. Bu müracaatta ileriye sürülen fikirleri şu suretle bülâsa edebiliriz: Ressamlar, Türkiyede on bir se- nedenberi yapılan işleri resim sa- hasında canlandırmak için, hal kevleri teşkilâtina bağlanmak tiyorlar. Türkiyede demiryolu, Fabrika, maden faaliyeti gibi bir ressamın çalışabileceği sahalar ço- almıştır. Ressamlar bu hadisele- e gerekse Türk inkılâbinın hir ve köylere olan akislerini ip etmek ve bunların resimlerini yapmak için, halkevleri idaresin- ücretle çalışmak teklifini #leri sürmektedirler. Gönç ressamların bu tarzdaki ırakmıştır. Halkevleri reisi Necip Ali bey ressamların teklif- lerini prensip itibarile kabul etti- kendilerine bildirmiştir. iğer taraftan öğrendiğimize göre, halkevleri ressamlardan bir grupu bu işler için çalıştıracak, Türk inkılâbına dair yapılan re- imleri, Türkiyenin diğer şehirle- rinde teşhir edecektir, © Sumer Bank Ankarada yeni bir mağaza açıyor Ankara 7 (Hususi) — Sümer |, Bank, Ankarada Bankalar cad- desinde bir kaç güne kadar yeni bir mağaza daha açacaktır. Mağ, zanın hazırlıkları bitmek üzere- dir. Merkez bankası müdür muavinliği Ankara 7 (Hususi) — Ttnet i teftiş heyeti isi Hay- bey Merkez bankası mü- dür muavini olmuştur. Izmir borsasında üzüm satışları Mevsim başlangıcından şimdi- ye kadar İzmir borsasmda 217,000 çuval üzüm satılmıştır. Bunun 192,000. çuvalı ecnebi memleketlere ihraç edilmiştir. Süngercilik Bir mütehassıs ve on avcı getirtiliyor Süngercilik şirketi Akdeniz havzasında faaliyete geçmek üze- Te teşkilât hazırlıklarına başla miştir. Bir süngercil 81 getirtilmesi kararlaştırılıyışt Bundan başka sünger avı mahsus gemilerde bulundurulmak üzere 10 sünger avcı getirtile. Mdapazarı ticaret bankası Ankara 7 — Adapazarı Türk #icaret banlaşınm sermaye: milli bankalar ve hazinenin işti. vekile bir milyon lira arttırılması kararlaştırılmıştı. Hükümetin iş- tiraki için Meclise bir 1 silmiştir. Hazine 250 bin lira ile iştirak edecektir. Çalınan bonolar Istanbuldan iki kişi tevkif edildi İzmir iskân idaresinin kazasi. dan aşırılan 36 bin liralık bono hakkındaki ahkiketa ehemmiz yetle devam edilmektedir. Tahkikat safahatı ileriledikçe yeni şahislar meydana çıkmaktan dır, Hadise ile alâkadar olduğu anlaşılan Fevzi efendi namındi birinin kaçtığı tesbit olunmuş ve gene bu işte methaldar olduğu diklerinden Behiye hanım ismin- de bir kadın zabıtaca nezaret al- ima, alınmıştır. Behiye hanım istievap edilmiş ye kendisini kurtarmak için bazi ifşaatta bulunmuştur. Asıl faillerden olup İstanbulda bulunan Mustafa efendi, Bandır. ma irenile İzmire gitmiş ve ta- harri memurları tarafından ya: kalanmı İstanbul zabıtasınca İstanbulda yakalanan Mustafa efendinin ba- basi Süleyman efendi de İstanbul. dan İzmire gönderilmiştir. Tahki- kata ehemmiyetle maktadır. Yapılan tahkikata göre Behiye hanım, evvelce İzmir iskân mü- dürlüğünde çalışmış olan Fevzi efendiden Hasibe hanım namın- da bir kadına ait 1800 biralık bir bono almıştır. Behiye hanım, bir menfaat mu- kabilinde, Hasibe hanım adı al tmda notere gitmiş ve bonoyu 900 liraya sarraf Peço efendiye satmıştır. Behiye hanım, sarraf dükkü- pından çıkarken dışarıda bekliyei Fevzi efendi ile diğer bir adam paraları elinden almışlardır. Behiye hanım, bu paradan keti- disine bir hisse verildiğini in kâr eylemekte ve bu işi bil rek yaptığımı ileri sürmektedi Firar etmiş olan Fevzi efendi- pin zevcesi Münire ve annesi Ay- 49 hanımlar, Fevzi efendiyi ka- devam olun- Tütün satışı Şimdiye kadar 4 milyon kilo tütün satıldı İzmir ofis müdürlüğüne gelen malümata göre tülün mübayaası hararetli safhada devam etmek: mübayaatı muntazaman takip etmekte, Ödemişte piyasa açılınca Geri, Di Amerikan ve Gelen tütün kumpanyaları tas fından on üç saat içinde yirmi- şer bin kilo tütün satın alınmıştır. İnhisar idaresi de mübayaata de- havalisinde ve diğer tütün mıntakalarında mübayaat faal bir safhadadır. Fiatler 6595 kuruş arasındadır. Bir hafta zar. fında tütün mıntakalarında satı len tütün miktarı 5,200,000 kilo. yu geçmiştir. İnhisar idaresi her #arafta nazımlık vazifesini gör. mektedir. Bazı alâkadarlar tütün piyasasının. daha yükseleceğini tahmin etmektedirler, Türkiyenin iktisadi coğrafyası Ankara 7 (Hususi) — Üniver. site profesörlerinden Neumar, Türkiye iktisadi coğrafyası hak. kında bir eser yazacaktır. Bu mü nasebetle tetkikat yapmak İçin buraya geldi. Bir sarhoş kanlı bir vakaya sebep oldu Kendisi ağır yaralandı, bir jandarma tevkif edildi Kartalda sarhoşluk yüzünden bir vaka olmuştur. Yapılan tah. kata göre vaka şudur: Bundan bir müddet evvel Kartalda bir kahve açılmıştır. Son zamanlarda “bu kahveyi — işletenlerin akşamlari müşterilerine gizlice rakı içirdik- deri haber alındığından Kartal za- bıtası buna mâni olmak üzere kahveyi sık sık kontrol etmeğe başlamıştır. Geçen akşam jandarma Musta- fa çavuşun idaresindeki devriye- ler gene kahveye gitmişler ve ora- da Mustafa isminde yirmi yaşla- Tında bir delikanlının sarhoş bir rilmesine mâni olmak üzere mal- yetindeki devriye neferlerini kah- yede bırakmış ve kendisi yemek yemek üzere' saat sekiz sıraların- da karakola doğru ilerilemeğe başlamıştır. /Bir aralık kahvede oturmakta olan sarhoş Mustafa da kalkıp sokağa çıkmış ve bağıra çağıra Mustafa çavuşun arkasın. dan yetişmiştir. Mustafa çavuş delikanlıya sus masım ihtar edince sarhoş büsbil- tün kızmış ve Mustafa çavuşun üzerine atılmak istemiştir, Bunların — gürültülerini diğer jandarmalar da- duyup dişarıya Şıkımışlardır. Sarhoş Mustafa jan: 'darmaların âh çeker gil zu götürerek Mustafa çavuşun üzerine atılmıştır. Mustafa çavuş sarhoşun bu va- Ziyeti karşısında belindeki kasatu- rasıni çekmiş ve bir müddet bo- Zuşmuşlardır. Bu boğuşmada sar- hoş Mustafa karnından tehlikeli surette yaralanmıştır. Derin yara- 'dan bağırsakları dışarıya fıryan bu sarhoş delikanlı derhal zaneye götürülüp ilk tedavisi ya- pıldıktan sonra Üsküdarda Zey- pepkâmil hastanesine | kaldırı. Başar. Üsküdar © müddelumumiliğile Kartal kaymakamlığı vakanın tahkikatına başlamıştır. Jandar. ima Mustfa çavuş, tevkif müzekke- yesi kesilerek Usküdar tevkifha- mesine gönderilmiştir. Tahkikata devam ediliyo: Muhacir nakli Vapurların tahlisiye vasıtaları fazlalaştırılıyor Muhacir almak üzere Köstence- ye giderken Umur yerinde kara- ya oturan Adnan vapuru dün kur- tarılmıştır. Gemide ehemmiyetli bir hasar olmadığı anlaşılmıştır. Maamafih deniz ticareti müdür- fen heyeti tarafından muaye- nesi tamamlanmadan sefere çık- marma müsaade edilmiyecektir, Muhacir nakliyatın tahsis olu- nan vapurların tahlisiye vesaiti esaslı bir muayeneden geçirilmiş ve istiap edecekleri yolcu milta- rile mütenasip bir bale getiril yoksan olan bir Yapur seferden menedilmiştir, Mühim iki karar Adalar ve Bakırköyün su meselesi Yeni şehir meclisi bugünlerde larin mühim ihtiyaçları hakkın. la belediye reisinin tekliflerini müzakere edecektir. Meclisin ilk açıldığı gün vali ve belediye reisi Muhiddin bey şehir işleri etrafında verdiği izahat sı- rasında iki mühim noktaya de- kunmuş ve Adalarla Bakırköy su ihtiyaçlarına ait projelerin mec- lise verileceğini söylemişti. Adalar ve Bakırköy, şebrin en güzel iki semti olduğu halde su #üzluk gibi en mühim iki dert ile kıvranıp duruyordu. Vali ve be- lediye reisi Muhiddin bey, sen& lerdenberi bu semtlerin su ihtiya- cipi bir an evvel başarmak içi uğraşmış, fakat mali imkânsız. lıklar karşısında bir türlü bu iy başarılamamıştı. Nihayet bu sene bu iki yerin su ihtiyacını temin imkânı bulunmuş eden projeler belediye fen heyeti tarafından hazırlanmıştır. Şehir meclisinde müzakere ve kabul edilecek projelerde şu esas. halkını susuzluktan in en münasip şekil terkos su tesisatını Bakırköyüne kadar uzatmaktı him bir yekün tutacağını düşüne- rek şehir meclisinden bu hususta Jâhiyet istiyecektir. Yapılan he- saba göre Bakırköyünde su tesi- satı yapıldıktan sonra Bakırköy aboneleri suyun metre mikâbını yörmi iki buçuk kuruştan almaj mecbur olacaklardır. İstanbulda terkos suyunun metre mikâbi on beş kuruşa satıldığı halde Ba- krköyünde yirmi iki buçuk kı- ruştan verilmesi tesisat masrafın- 'dan ileri gelmektedi Şehir meclisi bu tarifeyi kabul ettikten sonra hemen tesisata baş- Tanacak ve ilkbahara doğru Ba- kırköylüler evlerinde terkos suyu bulacaklardır. Adalara — gelince: Belediye, Adaların su ihtiyacını temin et imek üzere bir kaç çekil düşün- müş ve Uç muhtelif proje üzerin- :de tetkikat yapmıştır. Evvelâ Adalarda, bilhassa Büyükadada yeraltı bentler yaparak bu benk. İstanbul m iş Çarağ in VERA LOKANTA ve BİRAHANE: Çigan şarkalarile Fi A hallediliyor. ler vesitastle yağmur sularını top- Inmak ve bentlerden uzatılacak borularla suyu evlere vermek dü- şünülmüş, fakat bu proje muvafık görülmemiştir. Bir aralık Malte- peden deniz koblosile su veril mesi tetkik edilmiş, bunun da elverişli olmadı i Belediye reii in yaptığı fen- ni tetkiket neticesinde muvafık gördüğü üçüncü şekil şudur: Be- lediye iki büyük su vapuru satın alacak, bu vapurlar her gün ter kos suyu alarak Büyükadada şim- 'di mevcut olan 700 tonlak depo ile yeniden yapılacak olan 1000 tonluk depoya sular. doldurula- caktır, Depolardan (o Adanm muhtelif semtlerine borularla su verilecektir. Belediye bir taraftan İstanbul ve Beyoğlundaki terkos suyu şe- 'bekesini genişletmeğe, diğer ta- Faftati Bakırköyünde de ayrıca su tesisatı yapmağa mecbur oldur undan Adalar için bütçesinden tahsisat ayırmağa imkân bulama- mıştır. Bu vaziyet karşısında be- lediye, belediyeler bankasından bir istikraz yapacak ve bu para ile 1000 tonluk depoyu. inşa ede- cek, boru tefrişatını yapacak ve iki su vapurumu satın alacaktır. Tesisata gidecek masrafa göre Adalıların abone tarif karar. laşlırılacaktır. Belediye vapur s4- tın almağa teşebbüs etmiştir. Bazi teklifler de vardır. Şehir meclisi karar verir ver mez Belediye bankasından ödünç para alınacak ve hemen inşaata başlanacaktır. Belediye erkânım- dan salâhiyettar bir zat muharri- — önümüzdeki yoz Adada su sıkıntısı kalmıyacak, suya abone olan her Adah evindeki musluğu- nu açar açmaz su bulacaktır... de- miştir Bergamada eski eserler Bergamada bulunan © Alman arkeoloğları tarafından hafriyata devam edilmektedir. Yeni yapıla müze binası tamamen hazırlan. mıştır. Müzeye nakledilecek eser der mütehassıs orkeoloğlar tara” yanniyeöl ALLI AMBASADÖR SİNDEKİ ORKESTRAYA ıt edecektir. sammemmmmzzmsr