9 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAM Sahi 'AKŞAMDAN AKŞAMA İlk semereler Balkan devletleri arasında te- min edilen anlaşma ilk semerele- rini vermeğe başladı. Zaten an- Taşma takarrür edeli beri Balkan- larda esen siyasi rüzgârda bütün kalplere daha emniyet ve rahatlık hissini verecek bir tesir bulundu ğu meydanda idi. İnkılâpçı ve u- ahatçı Türk Cumhuriyetinin kom- şularının büsnü niyetlerile tak ye ve teşçi edilen sulhperverliği Balkanlarda büyük bir sükün ve istikrar âmili teşkil etti. Fakat siyasi münasebetler için lam bir temel iktisadi. bir iştiraki olduğunda şüphe yoktur. Siyasi anlaşmayı bu yol. daki yakınlıkların da takip etmesi pek tabiidir. Dostumuz Yunanis- tan ile şimdilik yalnız üzüm ve tü- tün satışlarında kararlaşan mesai | iştiraki istikbal hakkında büyük ümitler uyandıran realist ve al lâne bir siyasetin eseridir. Bundan her iki memleket için de ancak iyilikten ve istifadeden başka bir #ey çıkamaz. Avrupa kıtasında en yeti ren üç Balkan devletinden i arasında takarrür eden birlik. i memleket tütüncüleri arasında alıcılara karşı rekabet yerine te- sanüdü ikame ediyor. Dünyanın bugünkü vaziyetine göre, serbest ticaret usulü eski zamanlara ait canl: bir hülya halinde kaldı. Şim- di iktisadi menfaatlerde daha zi- yade bir intizam ve müşterek bir program devri teessüs etmiş deni- ie Yalnız başlarına, rasgele ho- yekottz serbes kalacsk tütün mü tahsillerinin bir araya gelmesi ve müşterek bir cephe vücuda getirmesi hem istihsalât, hem. göstermekte gecikmi Kuru üzüme itibanile gayet yüksek olan kuru üzümleri beynelmilel tcaret “ve piyasa makınizmalarının girift nılması büyük bir tecrübe ve an- aneye ihtiyaç göstermesi hasebi- Te hakkımız olan rağbeti elde memize pek imkân kalmıyordu. Komşumuzla bu sahada vücuda gelen metai birliği eminiz ki her iki memlekette de pek: ameli ne- üceler temin edecektir. İşte bizi istikbal hakkında ümitvar eden de bu neticelerin muhakkak bulunmasıdır. Balkan devletleri arasında iktisat saha sında büyük bir vahdete doğru ek, ayni zamanda siyasi, hasında da ayni bir vücudun imişiz gibi bir his vücuda getirmeğe sebep ola cak, bu sayede Balkanlar yekpa- e ve müttehit bir cephe ile şark- ta ve bütün dünyada sulhün mu hafızı vaziyetini iktisap edecek tir. Bü, insaniyet ve medeniyet he- dabına büyük bir kördir. Şimdiye kadar daima bir tehlike membat telâkki edilen Balkanların bilâ- Kis cihan sulhü için bir zaman tep kil etmesi Balkan | milletlerinin mukadderatlarına hâkim olan devlet adamlarının uzun görüşle- rinin ve salim düşünüşlerinin mahsulüdür. Akşam 190 bin lira Telefon şirketi yakında parayı verecek Telefon şirketinin iade etmeğe mecbur olduğu paranın miktarı yüz doksan bin tire tutmuştur. Bu paranın belediyeye verilmesi için bükümetten bir emir gönderilme- si bekleniyor. Para abonelerin nam ve hesabi: na şirket tarafından yatırıldığın- dan aboneler yerine belediyenin bu parayı bankadan çekmesi için elde bulunan | teberrünamelerin bu para miktarına karşılık olup olmadığını tetkik etmek lâzım gel | mektedir. Gelecek emrin bu mah- zuru ortadan kaldıracağı temin ediliyor...” Komiserlik kursunu bitirenler Polis (o mektebinin komiserlik kursunu bitirenlere bugün mera- simle diploma dağıtılacak ve bu meyanda da brinci, ikinci, üçüncü lanlara da emniyet | ü tarafından he- | diyeler verilecekti. Merasim başka | güne bırakılmıştır. Yeni tahrir Numarasız evlere yeniden numara konacak 935 sene: tahriri yapılacağından şimdiden hazırlıklara başlanması istatistik. umum müdürlüğünden İstanbul vilâyetine bildirilmiştir. Umumi tahrir yapmak için her şeyden evvel İstanbulda binalara yenilen numara konması lâzım le umumü nüfus geliyor. Yedi sene evvel yapılan numara koyma işinden sonra İs- tanbulda inşaat artmış, birçok boş arsalar yeni binalarla dolmuştur. Belediye, nüfus tahririnden ev- vel numarataj yapmak için şehir meclisinden 934 bütçesile 30 bin Tiralık munzam tahsisat istemiştir. Bu tahsisat kabul edildikten son- ra hemen numarataj faaliyetine geçilecektir. Ancak bir sokakta yeniden yapılan binalar yüzünden gıkan değişiklikler üzerine her bi- manın numarasını yeniden değiş- #irmemek ve bu suretle yeniden nu- mara plâkası kullanmamak yeniden inşa edilen binaya verile- cek numara, bir evvelki binanın numarasına küsur ilâvesile konar caktır, Yumurta ihracatı Ticaret odasile yumurta- cılar arasında bir ihtilâf , Yumurta ihraç nizemnamesi mucibince bu ayın 24 üncü günü faaliyete geçecek olan kontrol komisyonu reisliğine, Türkofisi raportörlerinden Şefik bey seçil. miti Yumurtacılar birliği, komi işlerinin çokluğunu nazarı dikka-| e alarak birlik namına bir mü- messil intihabma itiraz etmiş ve birlik âzalarınm nöbetle komisyo- nun faaliyetine iştirak etmelerinil istemiştir. Fakat nizamname bur na müsait olmadığından yumurta- cılar bir mümessil intihabını ka- bule mecbur olarak kalâmzade (b- im beyi birlik murahhas sıfa- iile komisyona seçmişlerdir. Tica- et odasının komisyonda bulun- durması lâzım gelen yeminli eksper yüzünden bir ihtilâf çık- maştır, Oda idare heyeti, tütün tacir- lerinden Gani beyi bu vazifeye getirmeği muvafık görmüşse de alâkadarlar bu zatın yumurtacılık mütehassısı olmadığını ileri süre- yek intihabına itiraz etmişlerdir. Mesele oda meclisinin bugünkü toplantısmda halledilecekti Komisyon ihraç için. toplan makta olan yumurtalari tetkik edecektir. Bunların miktari 80,000 sandığı bulacağı anlaşılıyor. Yolcu tarifesi Şark demiryolları yaz sonuna kadar tatbik edecek Şark demiryolları banliyö hatti tarifelerinde yapılan tenzilât tat- edileli ancak bir ay kadar ol- duğu halde yolcu nakliyatında te- siri görülmüş, kumpanyenın bilet sarfiyatı yüzde beş artmıştı Kumpanya bu kadar ziyadeli- Zin maksadı temine kâfi olmadı. ğını ileri sürmüşse de başmüfet- tişlik kış mevsiminin yaklaşması dolayısile bunu varit görmemiş ve tarifelerin indirilmesinin yapaca- Za esaslı tesirleri ancak plâj manında tesbit edilebileceği mü- talcasında bulunmuştur. Bu itibarla şimdiki tenzilâtlı ta- rifelerin tatbikine devam edilecek ve gelecek yaz alınacak neticelere göre tarifeye kati bir şekil verile- cektir. ŞEHİR HABERLERİ Bisikletler Talimatname çı- kınca imtihanlara başlanacak Dabiliye yekâletinden belediye- ye gelen bir emirde bisiklet kul- lananların da otomobil ve moto” siklet kullananlar gibi ebliyetnar me almak mecburiyetinde tutula- cakları bildirilmişti. İstanbulda, halen 6200 kadar bisiklet mevcut. tur. Bu bisikletlerden ancak 3200 kadarının emniyet müdürlüğü ak ncı şubesinde kaydı yardır. Geri | kalan 3000 bisiklet numarasız ve kayıtaz olarak kullanılmaktadır. Vekületin emri üzerine şehir meclisinin hazırlamakta olduğu 9 maddelik talimatname yakında tasdik olünacak ve seyrüsefer der- hal işe başlıyacaktır. Tayin edile- cek müddet zarfında müracaat edip te ehliyetname almıyan bi. siklet sahipleri, bisikletle dolaştık: ları görüldüğü zaman cezalandı- rılacaklardır, Talimatnameye detli bir ceza bükmü de kona caktır. Gazino, barlar Kış için yeni bir kapanma saatine lüzum gü rülmedi Gazino, bar ve meyhane gibi yerlerde her zaman yaz ve kı için ayrı ayrı kapanma saatleri tesbit edilirdi. Buralarm kapan- ma santlerini hazırlıyan komisyon kış saatlerinin tesbiti için toplan- mış ve görüşmüştü Yapılan görüşme neticesinde şimdilik mevcut bar ve saire gibi için yeniden kış saati tesbi- yerler kışın da yaz #natlerinde kapatılacaklardır. Rıhtım şirketinin tesisatı Rıhtım şirketinin, kırk sene müddet, her sene iki buçuk mil. yon frank ödenmek suretile hü- kümetçe satın alınması kararlaş- tığı yazılmıştı. Sene başında şir- ketin bütün tesisatı hükümete ge- geceğinden şehrimizdeki şirketler başmüfettişi Ibrahim bey bu işler hakkında talimat almak Ankaraya, gitmiştir. Şirketin tesisatını ve ep tayin için sene başımdan evvel bir komisyon teşkil edilecektir. yeniden birçok mektep binaları yapılmıştır. Bk AK BATURlunda 15 bacı altep Binami bi ve gürel Şişmanlık tehlikede Kalabalık bir tramvay arasin da idim. İçeriye arkası arkasına üç şişman adam girdi. Tabii büs- bütün sıkıştık. Dikkat ettim. Za- yaf yolcular yeni gelen şişmanlara öyle dik dik bakıyorlar ki, “Hattâ içlerinden biri arkadaşına? — Yahu ben bu kadar şişman olsam tramvaya binmem doğrusu. Ne yalak söyliyeyim, kendim 'de biraz irice olduğum için zayıf yolcunun bu sözlerinden bayağı alındım, Yalnız. Fakat korktum da. «Neden?» mi | diyeceksiniz. Medeniyet ileriledikçe daha toplu, daha sıkışık bir hal de yaşıyorlar. Eskiden böyle tramvay, otobüs, şimendifer ve #aire gibi umumi nakil vasıtası yokken insanların şişmanlığı, za- yıflığı bir mesele değilmi Arabasına kurulan ve yahut ya- ya yürüyen eski zaman adamları ne kadar şişmanlarlarsa şişman- lasınlar hiç aldırmazlarmış. Fa- kat şimdi öyle mi ya?., Bir tram- vay arabası eğer 60 zayıf yolcu alıyorsa muhakkak ki ayni tram- vay çok şişman olan 45 yolcudan fazla almaz. İşte ben bunun için korktum. Bir gün bütün dünya memleket- lerinde kararlar çıkıyor: «Tramvay yolcularının azami 55 kilo olmaları şarttır. 55 kile dan fazla olanlar tramvaya bine- mezler.» Şimendifer istasyonlarında şi ie levhalar: Şimendiler yolcuları 60 kilo- dan fazla olamazlar. 60 kiloden fazla yolculardan iki misli bilet ücreti alınır.» Bu kabil kararların bir gün dünyada tatbik edilmesi ihtimali beni adamakıllı korkuttu. Çünkü insanlar sıkışık yaşamak mecbus riyetinde kaldıkça bu iş başımıza geleceğe benziyor. Ben şimdi kendi vücudumden o korkmağı başladım ve zayıflamağa karar verdim. Hikmet Feridun Imar müdürlüğünün vazifesi ede teşkil edilen imar ğü şehrin müstakbel plâ- nı kati surette kabul ve tanzi edili nun inşaata git maddelerinin tat bikile meşgul olmakta ve İstanbu. un güzelliğini ve müstakbel imar plânnı bozabilecek gelişi güzel inşaata müsaade etmemekted Bu maksatla yeni binaların pro> jeleri, heyeti fenniyece tetkik ve imar müdürlüğünün mütaleası alındıktan sonra tastik ediliyor. Yüksek iktisat ve ticaret mektepleri iktisat vekâleti İstanbul yüksek iktisat ve ticaret mekteplerinin 15- lah edilmesini kararlaştırmıştı. Bu maksatla Avrupadan dört mütehassıs getirtmek üzere alâka- darlarla temas ve muhaberelere irişilmi iye kadar yapılar kanunu” #—— Gazetemizin —< her yıl tertip ettiği AMCA BEY | Karikatür musabakasının dördüncüsü başlıyor! Musabakamızın şekline ve | bediyelerimize dair. tafsilâtı pek yakında bildireceğiz.