9 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

9 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

9 Teşrinisani 1934 CSAKŞAM Yeni dünyada bir bir gezinti Amerikada 25 -30 liraya yeni gibi ükemmel otomobiller satılıyor Amerikada nasıl seyahat edilir? - Trenlerde istirahat vasıtaları, zenci hizmetçiler , 0Bir. Fransız. mmukayriri © Amerikada. Uzun bir seyahat yapmıs ve memlek&. bine dönekten sonra gördüklerine dair Bir makale silüilesi yazmağa başlamış tir. Amerika hayatı hakkında gok ist fadeli mmaldmatı ihtiva eden İleri bugünden itibaren yazmı yoruz. İlk makale Amerikada te dairdir Mubamrir gördüklerini şu sü istasyonlar Amerika bankaları gibi gö itibarile çok mühip ve muhteşem binalardır. Büfeleri de en müşkül. pesent halkı memmun edecek de Tece mütenevvi ve nefis yemek ve içkilerle doludur. Amerika tren gefleri, muhteşem bir büronun önünde oturarak (hareket eden #ren yolcularının biletlerini ve bi- Jet numaralarını muayene ve tet- kik ederler ve onları kompartır manlarına götürürler, Trenle seyahat eden bir Ame- Tikalı, el çantalarına, bağajlarına katiyen el dokundurmaz. İstasyonun kapısında: yolcunun eşyasını alan hamal, bunları yazın beyaz elbise giyen zenci hizmet gilere teslin ederler. Zenci hizmetçi, bütün seyahat müddetince hiç durmadan çalişir. Yolculann talebi üzerine vagon pencerelerini açar ve derhal, açık Pencereleri, sinek gibi Kaşeratın girmesine mâni olmak için His deni tüllerle örter, pencere per vazlarını mütemadiyen e bezlerle siler, Su depoların büzlu su doldur, belâlarda ancak bir defa kullamlan el havlularını değişti- rir, trenin durduğu yerlerde yeni gazeteleri alarak yolculara dağı. tir, karanlık basınca | yolcuların uyuması için yan taraftaki İana- peleri bir divan şekline koyar, bu divanları, perdeleri germek sure- tile biribirinden ayırır. Yatak vazifesini gören divan- lar çok rahat ve geniştir. Yolcu- lar, umumiyetle müşterek boda soyunurlar. Zenci hizmetçi, şapkalarını ve elbicelerini tozdan korumak ve içinde muhafaza et- mek için yolculara büyük kâğıt keseler dağıtır. Tren inilecek ile syona var. mazdan evvel zenci hizmetçi, ba- ğajları kompartımanın sahanlığı 'na sıra ile r ve yolcular tren- den inmeden evvel eşyaları istas- yon rıhtımına indirir, Çanta ve valizler Zenci, kendisine teslim edilmiş olan bağajların üzerine madeni levhalar asar, Ve yolcu kendisine verilmiş olan numarayı verir, eş- yası bineceği otomobil veya oto- Amerika trenlerinde yolcuları emrine âmâde duran stenoğraf ve daktiloğraflardan birl Amerikada mazotla işleyen yeni trenlerden biri büse kadar götürülerek kendisine | teslim edilir. Binaenaleyh yolcu mun eşyasile meşgul olmasına ve kaybolacağından endişe etmesine mahal yoktur. Tren yolcularına tahsis edilen ve yatak vazifesini gören divanlar için gidilecek yere göre 250-300 kuruş kadar fazla bir ücret ali- Tren kontrolörleri, yolcuların huzur ve iatirahatine . ve zenci hizmetçilerin vazifelerini hakkile görüp. görmediklerine nezaret ederler. Bu hususa ne kadar dikkat ve | itina gösterildiğini işaret etmek için başımdan geçen ufak bir va- kayı kaydedeyi Texasta çök ortasında, tren durduğu zaman büfeye gittim. | Dönerken şapkamı, büfede unut. tum. Tren hareket ettikten sonra bunun farkına vararak tren şefi- ne haber verdim. Tren şefi, hangi ideceğimi ve hangi olele sorduktan sonra inece- ğim otelde ertesi günü, şapkamı bulacağımı temin etti. Bunun nasıl olacağını sorunca: «Şimdi kaç para verileceğini «Ne parası?» diye hayretle baktı, Hakikaten ertesi günü otelde şap- kamı buldum. Amerikada tren. yolcularına gösterilen bütün kolaylıklarla be- raber, otomobiller de hem çek, hem ucuzdur. Bugün Amerikada 40 milyon otomobil işlemektedir. Otomobil bolluğu Amerikada otomobilciliğin ak la hayret verecek derecede inki- şaf etmesinin iki sebebi Biri otomobillerin gayet ucuz ol. ması, ikincisi katedilecek mesafe- lerin uzunluğudur. Bugün 10-14 beygir kuvvetin de son sistem ve yepyeni bir oto- bizim 500 alınabilmekte- vardı mebil paramızla 550 liraya satın dir. Az kullanılmış, sapasağlam etomobiller de: 250-350 liraya alı. mabiliyor. > Beş altı senelik, fakat hâlâ kul. lanılabilecek bir otomobil 2530 liraya maloluyor. Otomobil masrafları inanılmı- yacak derecede ucuzdur. 4 litre benzinin fiati 17 kuruştur. Maa- mafih bütün bu ucuzluğa rağmen otomobilcilik sanayii iyi bir va» ziyette değildir. 1926 senesinde Ford fabrikası günde 12,000 ote- mobil yaparken, bugün günde pi- yasaya ancak 3500 otomobil çı- karmaktadır. Amerikada otomobil kiralamak ta çok ucuzdur. Bülün gün için 125 kuruşa mukabil mükemmel ve yepyeni bir otomobil kiralamak kabildir. Hava seterleri Amerikada: hava seferleri de ber noktasi nazardan mükemmel surette tanzim edilmiştir. Ame- xikada tayyare seferleri geceleri de devam ediyor. Tayyare posta- ları da yolcularla hıncahınç del maktadır. Sanfransisko York arasında, iki hava hattı mev- cuttur, En şayanı Amerika hava şirketlerinin. ser vislerini daha ziyade ıslah ve mü kemmelleştirmek için daima yak ile Nev | “a # (Tayyare cemiyeti varidatını artırmak cularının fikir ve mütalealarını | sormalarıdır. Tayyareler ile seyahat — eden yolculara şu sualleri havi karton. lar dağıtılıyor: 1 — Tayyare “daha iyi işlemesi için fikir ve mü talcanız nedir? 2 — Tayyare servislerimizin seferlerimizden tamamen memnun kaldınız mı? Şayet memnun kalmadınızsa 1s hangi eldivenli makinisti | fat beyim fahri riyaseti Samsun mektupları Samsunda büyük sürek avları başladı Avcılar bu sene 135 kilo metroluk bir sahada çalışacaklar Samsun avcıları son sürek avından sonra Samsun (Samsun ve havalisi | muhabirimizden) — Ormanların yapraklı olması yüzünden yazın çalışmak ( irokânnı bulamıyan | Samsun avcıları, mevsim itibari- | le tekrar faaliyete geçmiş, ilk sü- Teklerini geçen cuma günü yap | muşlardır. Çarşamba doğrusunda ve 17 ih ci kilametredeki ormanlıkta yapı: lan bu sürek, yaprakların henüz tamamen dökülmemiş olmasına vağmen avcılarımıza, göze çar pan bir muvaffakıyet daha kazan- dırmıştar, Samsun avcılar ve atıcılar klü- bü, önümüzdeki göz ve kış ayları için geniş bir çalışma programı hazırlamışlardır. Bu programa gö- re muzır hayvanlarla mücadele edilecek saha, Alaçamdan, Ter- meye kadar uzayan 155 kilomet- relik bir mesafe “daki or- manlıklardır. Bu 5 — an muhte. lif yerlerinde ihdas. edilen mü- messillikler, « klüple daimi irti- hatların. koruyacak ve hangi noktada faaliyetin — arttırılması icap ederse malümat verecekler. dir. Samsunun çok çalışkan bir te- | şekkülü olan avcılar klübü, mu- Bitten gördükleri rağbet ve alâka 1 âza mevcutlarını gün Avcılarımızın bu faaliyeti, Taat vekâletinin de dikketini çek- miş, kendilerine vekâlet tarafın. 'dan mükemmel bir kamyon hedi- ye edilmiştir, Bundan başka, mü- cadelede büyük hizmetleri lenlere de fişek ve barut veril. mek üzere bir listesi istenmiştir. Zübeyroğlu Fuat Trabzonda büyük bir toplantı yapıldı için mühim kararlar verildi Trabzon (Trabzon ve bavalisi muhabirimizden) — Valimiz Ri- altında belediye reisi ve tayyare müfet işlerinin iştirakile fevkalâde bir toplantı yapılmış, bütün Karade- mıntakasmda cemiyet varida bın artmasına yardım edecek mühim kararlar alınmıştır. Türk kadınının, Türk annesi: nin hava müdafaasına iştiraki te- | min edilmiş, Trabzon hanımları arasında vâsi teşkilâtli bir çalış ma, hareketi hazırlanmıştır. Yakımda vali beyin riyaseti ak unda Halkevinde Trabzon ha numları umumi bir toplantı yapa | rak çalışma programlarını tesbit edeceklerdir. Tayyare cemiyeti hanımlar 'derneği için kendi binası dahilin- de muntazam bir çalışma bürosu da hazırliyacaktır.. Talebe ve gençlik arasında da geniş yardım teşekkülleri hazırlanmaktadır. Eylülün on beşinden sonra bu- vada her şeyde ve her yerde faa- Tiyet ve bir kaynaşma devri Bu sene de böyle olmuştur. Fim dık fabrikaları gece ve gündüz fındık karar, sergiler serilir, çuval- lar doldurulur, çapar ve soturlar yüklenir, fındık kıran hanımların akşam paydosunda fabrikalardan boşanışı görülecek manzar: Bu ay âlâ yağlar, peynirler, meyva ve sebzelerin her çeşidi dükkânların önlerinde ağız sulan- dıracak, iştiha açacak bir şekilde teşhir edilmektedir. Bu sene ilk ve orta mekteplere müthiş bir tehacüm göze çarp maktadır. Mektepler 7 yaşından 17 yaşına kadar genç Türk nesli nin istilâsi altında kalarak taşmış ve her mektepte yeni yeni şubeler açılmıştır. Bütün mektepler mü- racaat eden bütün talebeyi kabul etmiş ve hiç bir çocuk açıkta kak. mamıştır. Vali Rifat beyin, maar rif müdürü Sait Nazif beyin bu busustaki gayret ve hizmetleri talelir ve tebrike lâyıktır. buradaki maarif müdürümüz, leyman Nazifin oğlu, Cenap Şe habeddinin damadı. Sait Nazif bey maarif işlerinde kuvvetli bir Bizim disiplin ve intizam tesis etmiştir. Cevdet