15 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM “e 15 Teşrinisani 1934 SON TELGRAFLAR Bükreşte bir araştırma Sokak başları tutularak ecnebilerden pasaport soruldu Bükreş 15 (Hususi) — Bükreş | polisi dü askerin yardımı ile sokak başları mi tutarak caddelerde herkesin pasaportunu ve nüfus cüzdanını iğle vakti jandarma ve sormuştur. Pasaportu olmıyan €c- nebiler en yakın polis merkezine gönderilmişlerdir. Bükreşten başka diğer bütün Romen şehirlerinde bu tarzda araştırma yapılmıştır. Dahiliye na- zırı bu tedbirin, son zamanlarda Romanyaya kaçan bazı şüpheli kimseleri bulmak için olduğunu söylemiştir. Marsilya cinayeti Cenevrede konuşulacak mı? Cenevre 14 (Hususi) — Yugos- lavyanın Milletler Cemiyetinde daimi murahhası M. Fotiçin şu €s- .nada Belgratta bulunması, Yugos- lavyanın Marsilya suikastını ge- lecek hafta Milletler Cemiyeti kon- seyinde ortaya atacağı hakkında burada bir şayia çıkmasına sebep oldu. Söylendiğine göre, Yugoslavya, gerek Küçük İtilâf, gerek Balkan müttefiklerile görüştükten sonra bu hususta bir karar verecektir. Be'gratta mühim bir beyanname Belgrat 15 (F, İstanbul) — Yu- goslavya mütefekkirleri bir beyan- name neşrederek in Yugos- lavlara birleşmelerini tavsiye et- miştir. Beyannamede hari lüş- manların, Yugoslayyayı parçala- mak için çalıştıklarından bahse- dilerek buna karşı uyanık bulu- mulması ileri sürülüyor. Belçika kabinesi Brüksel 15 (F, İstanbul) — Kral, ceki hariciye nazırı M, Jas- parı yeni kabineyi teşkile memur iştir. M. Jaspar bu akşam ce- verecektir. Belçika bankası müdüri . ka frangızın kıymetten düşürüle- ceği hal söylemiştir. Holanda hazır bulunocak Amsterdam 15 (Hususi) Harbiye nazırı, mecliste beyana- | tında silâhları azaltma mesele sinin neticelenemediğini söyledik- ten sonra Hollandanın yeni bir silâhlama yarışma girmiyeceğini, fakat her ihtimale karşı te alacağımı söylemiştir. Bu tedbir- lerin başında hava sunun kuv- vetlendirilmesi ve ağır tor teda- riki bulunuyor. Londra müzakereleri Londra 15 (Hususi) — Nazır- lardan lort Eden Avam kamara- sıwda sorulan bir suale cevaben inin aslı olmadığını M. Hitlerin murahhası M. Ribben- #ropun kendisine yeni hiç bir tek: lifte bulunmadığını söylemiştir. Lort Eden, yaptıkları konuşmanın Ankara 15 — Fırka grupu dün Tekirdağı mebusu Cemil beyin altında toplanmıştır. Top- lantıda başvekil İsmet paşa da bulunuyordu. Grup meclisin ini habını yenilemesi meselesini gö- rüşmüş ve ittifakla buna karar vermiştir. Grup idare heyeti reis- fi tarafından bu hususta şu teb- Tiğ neşredilmiştir «Cumhuriyet Halk Firkâsi grapu Ce- mil beyin reiıliğinde toplanmış ve İz met paşa söz alarak Büyük Millet Mec- isinin normal seyrile 1935 yazında ye- miden inühabı yapılmak teşkilât esa- siye icabından olduğunu batırlatıktanı beklemiyerek kışın inthabatın ira ve ökmelile Cumhuriyet Halk Fırkası bülkümetinin müstakar vaziyetinin mi ması memleket iç izah eylemiştir. Fu Gayrimübadiller Kongre toplandı, eski heyet yeniden seçildi ibadiller senelik kon iğleden sonra saat 14 te Tekirdağ mebusu Celâl Nuri be- yin reisliği altında, Halkevi salo- Bunda toplanmıştır. Evvelâ e: idare heyetinin bir senelik faaliyet raporu okunmuş. re heyeti intihabatına Okunan çalişma rapo- Tuna göre; İstanbul Ziraat banka- ye kadar 1000 parçası satılmış ve milyori küsur liralık bono itfa edilmiştir. Raporun okunmasından sonra kasında gayrimi kanların gayrimübadiller ar: dan olmasının faydalı ileri sürmüşlerdir. Kongreye işt Tak eden gayrimübadiller bu fik- Te ekseriyetle taraftar olmuşlardır. İdare heyeti seçiminde eski he- yetin kalmasına müttefikan karar olacağı verilmiş ve yalnız istifa eden di; doktoru Ali Azmi beyin yerine Salih bey geçirilmiştir. Kongrenin sonunda Reisicum- hur Gazi Hz. ile başvekil İsmet paşa ve maliye, adliye vekili bey- tazim telgrafları | Liman şirketi Tasfiye heyeti reisi Ankaraya gitti Liman şirketi tasfiye heyeti rei- si Hâmit bey, maliye vekâletinin daveti üzerine dün akşamki tren- le Ankaraya gitmişti Hamit bey, tasfiye heyetini bugüne kadar devam eden mesai- si ile liman şirketini alâkadar eden iş hakkında maliye vekili be- ye malümet verecektir. Hâmit bey 19 ikinci teşrin de toplanacak olan heyeti umumiye içtimamda bulunmak üzere üç gün sonra şehrimize dönecekdir. yenilenmesi için atideki kararı vermiş. ””eüiyük Millet Meclisinin intikabatı yenilemesi ve bu keyfiyetin Büyük Mee- ise arz ve teklifi zamanının fırka vel liğin bırakılması kabul. edilmiştir.» Fırka grupu tarafından verileni karar derhal fırka teşekküllerine bildirilmiş ve intihap için hazır lığa başlamaları. yazılmıştır. İn- tihabın ne zaman başlıyacağı he- müz malüm olmamakla beraber kânünuevvel içinde yapılması ih- #imali vardır. Yeni meclisin mart- ta toplanması muhtemeldir. Yeni meclis ilk iş olarak büt çeyi müzakere edecek ve nisan sonuna kadar bu işi bitirecektir. Mayısta fırka kongresi toplana- caktır. Bugünkü meclisin kânunuevvel ortasına kadar müzakereye de vam edeceği tahmin olunuyor. Makedonya komitesi Bulgaristanda bir çok gizli silâhlar ve dosyalar bulundu Sofya 14 (ALA.) — Polis mü düriyetinin dün verdiği bir teb- iğde bu ayın 5 ve 6 sında Kösten- dil ile civarındaki bir kaç köyde ve Sofyada oturan bir Makedon yalının evinde araştırmalar yapıl- dığı ve bu araştırmalar neticesin- de bir miktar silâh, mühimmat ve patlayıcı maddeler ile Make- donya ihtilâl teşkilâtının bir kı- sım dosyaları" elde edildiği bildi- rilmiştir. Dosyalardaki vesil dan bazısı 19 mayısta yeni rej min tecssüsünden sonraya aittir, Polis bir çok tevkifat yapmı ür. Tahkikat devam etmektedir. Avrupaya vapur seferleri Triyesteye seferler tertibi düşünülüyor ir Ecnebi vapur kumpanyalarının Türk ihracat eşyası navlumlarını arttırmaları ve yapılan teşebbüs lere rağmen kâfi derecede indir. meğe yanaşmamları deniz yol ları işletmesile vapurculuk tönin dikkatle, iş e Türk gemilerile yapmak üzere alınması lâzım gelen tedbirleri düşünüyorla, Şimdilik ille hamle olarak mü- him bir transit ve aktarma mer- kezi olan Triyesteye seferler ter- tip edilmesi muvafık görülüyor, Deniz yolları işletmesinin Port- Sait seferleri iyi neticeler vermek- tedir. Milli teşekküllerin mevcut vapurları, şimdikinden fazlı yapmağa müsait olmadığından ye- ni vapur ve çilep mübayaası cihe- tine gidilecektir, Deniz yollar idaresi bunun için yeni bütçesi- nin çıkmasını bekliyor. Türk vapurculuk Ziyeti tetkik etmektedir. Bu Sahahki Telgraflar Fırka grupu, intihabın yenilenmesini kabul etti Beynelmilel siyaset âlemi hadiseler ve ihtimallerle dolu olduğundan intihabın yaza bırakılmaması muvafık görüldü | Meclis tuz lâyihası ve buğdayi koruma kanununda yapılacak. de- Zişiklikler hakkında müzakerede bulunacaktır. Teşkilâtı esasiye ka- da bazı değişiklikler yapılması ihtimali vardır. Maa- mafih bu işin gelecek meclise bi- rakılacağı tahmin ediliyor. Bu defaki intihapta, nüfusumu- zan artması yüzünden, daha faz- la mebus çıkacaktır. Göçen se fer 317 mebus varken bu defa 325 mebus çıkacağı tahmin edil mektedir. Ankaradan bir mebus daha fazla çıkacaktır. Bu defaki intihapta da, geçen defa olduğu gibi, müstakil mebus gıkması için, bazı yerlerde nok san namzet gösterilmesi muhte- meldir. Mebus namzetleri arasın- da bazı değişiklikler olacağı da zannediliyor. nununda İngiltere - Italya | Milli takımlar maçını ingilizler 3-2 kazandılar Londra 14 — İngiliz - İtalyan milli takımları maçı bugün High- | burydede yapıldı. İngiltere maçı 3-2 kazandı. Oyunun ilk dakika- larında İngiliz sol açığı verilen bir. pası kontrol edemiyerek penaltı ya sebep oldu. Fakat bu neticesiz | kaldı, Sol açık Brook bunun ceza- | sini çıkarmak İster gibi arka ar | kaya iki sayı yaptı. Biraz sonra Drake üçüncü sayıyı yaptı. Bu sa- yılar 15 dakika içinde yapılmıştı. İlk devre böyle bitti. ikinci devrede İtalyanlar çok şiddetli hücumlara © başladılar. Dz muhacim Meazza 15 da- kika içinde iki gol attı, İngilizler şiddetli mukabelede bulundular. Fakat bir netice elde edem:diler. Maç 32 İngilizleri galibiyetile bit Prağda gizli bir matbaa Prağ 14 (Hususi) — Burada gizli bir matbaa bulunmuştur. AK man komünistler burada bastık- Tarı beyannameleri gönderiyorlardı, Bazı komünistler Almanyaya — Yarı torpido Filosu vücuda ge- tirecek ve tayyare limanları ya- yapacaktır. Gümrük duvarları Bugünkü kayıtlar yavaş yavaş kaldırılacak mı? Vaşington 14 (A.A) — Kam- biyo muameleleri üzerine konul. muş olan kayıtların kaldırılması hülümetin dünya istikrarma doğ- | ru çalışmakta olduğu ümidini ve- | yen ilk teşebbüs sayılıyor. Yeni Fransız hükümetinin güm- Tük duvarlarının kaldırılması me- selesine dair olan beyanatı da ev. Temel bir uzlaşmaya varmak için olan arzunun bir delili sayılmak tadır, SON HABERLER sama Bir bodrumda kafatası bulundu Evdekiler korkarak polise haber verdiler Ahırkapıda oturan o rüsumat memurlarından Cemil efendinin bodrumunda dün kömür çıkarı lirken bir insan kafa tası bulun. muştur. Evdekiler korkmuşlar vi zabıta, adliye haberdar edilmiştir. Müddeiumumilik tahkikata başlamıştır. Kafa tasının bu evin arsasında bulunan eski mezarda kalmış olduğu zannediliyor. Ankara belediyesinin otabösleri Ankara 15 (Hususi) — Ankara belediyesi için Sovyet Rusyadan gönderilen ilk otobüs şehrimize geldi. Dahiliye vekili Şükrü Kaya ve vali Nevzat beyler otobüsle şehri gezdiler. Yakında diğer otobüsler de ge“ lecek ve otobüs ücretleri indirilen cektir. Salih paşa ve Yakup Kadri bey Ankara 15 (Hususi) — Tiran elçimiz Yakup Kadri bey ve Sa- lih paşa İstanbula hareket etmiş- lerdir. Cifte Giresonda bir tacir ortağını öldürdü, kendiside hapis- navet İhaneye girerken yaralandı Gireson 15 (Hususi) — Gire- sonda fındık alışverişi yapan Yu- sufzade Hakkı ve Gedik Alizade Eşref bey isimlerinde iki ortak ev- velki gün bir anlaşamamazlık yü- zünden kavga etmişlerdir. Kavga- da Yusufzade Hakkı bey tabanca ile Eşref beyi ağır yaralamış ve biraz sonra yaralı ölmüştür. Cinayetten sonra katil Hakki bey yakalanıp istintakı yapılmış ve hapishaneye gi Hakkı bey hapishanenin kapısından girerken içeride bulu- nan maktul Eşref beyin akraba sından Ahmet isminde bir mal küm birdenbire Hakkının üz: atılmış ve bıçakla üç yerinden tehlikeli yaralamıştır. Hakkı has #aneye götürülmüş, bu çifte cinas yet etrafında adliye tahkikata başlamıştır. Gazi terbiye enstitüsüne yeni talebe alınacak Ankara 14 — Orta mektep rus allimi yetiştirmek üzere Gazi tere ünde riyaziye, edebi yat, tabi ler, tarih, coğrafya şubelerine yeniden talebe alına caktır. Müsabaka 22 teşrinievvek de İstanbul, Ankara, İzmir, Adax na, Konya ve Sıyasta yapılacaktır, Ankara yapı kooperatifi Ankara 15 (Hususi) — Yapi kooperatifi dün bir toplantı yapı tı. Kooperatife mali müesseseler de yardım edecekler ve Ankar& i ürlüğü de yardımda but, demir Avusturyadan gelen eşya Ankara 14 (Hususi) — 21 teme' muz 934 tarihinden sonra güm-| rüklerimize gelmiş olan Avusturs ya menşeli eşyanın eski uzlaşma hükümleri dairesinde geçirilmesi hakkında yeni uzlaşmada yazılı ümden, uzlaşmanın geç tebliğ edilmesi yüzünden istifade edile memiştir. z Bu sebeple bu gibi mallarin" kanunun resmi gazetede neşri tas Tihinden başlamak üzere ve bin' defaya mahsus olmak şartile 15. günlük müddet içinde bu hüküm“ den istifade ettirilmesi icra vekik, Teri heyetince kabul edilmiştir,