15 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

15 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

“Sahife 8 ümmi 15 Teşrinisani 1934 Yeni dünyada bir gezinti Amerika polisi nasıl çalışır? Polis otomobilile bir gece gezintisi Nov Yorkta iki senedenberi cinayetleri üçte iki Nev Yorkta bir polis merkezinde şüphel . nisbetinde azaltan sistem sorguya çekilmesi tarzı #0 (Şopbeliler bir merdivenden çıkarlar, projeklör Kargısında sorguya coyap verirler. Kadın, erkek polis hafiyeleri zi, © Amerika polisleri. en moderm © yanıtalar ile silihlanmıştır. Polis devriyeleri, otomobillerle dolaşır- ç lar. Otomobilin içinde telsiz tek” © graf, mitralyözlü tüfekler, adi tü- cı bombalar, ta . bancalar “velhasıl polislerin hay. © dutlar ile muvaffakiyetli surette çarpışmaları için lüzumlu görü ölen her şey.yardır. li Nev York polis müdürünün iz- ni üzerine bir gece böyle bir po- lis devriyesile, zencilerin oturdu. ğu Harlem mahallesini dolaştım. Otomobilimiz yolda giderken po- is idaresile muhaberede bulunu- yordu. Yolda giderken şöyle bir telsiz aldık: «Burası Nev York poli si, 1651 numaralı tebliğ: Sarı renkli ve 2404-10 numaralı Pac- kard markalı bir otomobil, Brod- vay eaddesi köşesinde çalınmış- ter, Bu otomobile raslarsanız, ya- kalayınız.» Aradan daha iki dakika geç- meden şu meilde ikinci bir tehiz aldık: «Burası, Nev York polis idaresi, 1652 numaralı tebliğ: Modison caddesinde, 650 numarlı evin damında bir adam görülmüş ür. 421, 453 ve 468 numaralı po- Tis otomobilleri derhal oraya derek binayı sarmalı ve © adı yü yakalamalıdırlar.» Bizim otomobilimiz, adamı ya- , İkalamağa memur edilen polis ote- mobillerinin numarasını taşımam dığından bizim yolumuza devam ettik, Yolda giderken bir bodru- , mun altında bir alev gördük, ara- bamiz. derhal durdu, polisler ta- , bancaları ellerinde arabadan fır- ,ladıler, bodrumun kapısını çal dık. Aradan epey vakit geçtikten sonra, kapıyı açtılar, polisler bod- yoma girerken, içeride bulunanla- va «eller yukarı!» emrini verdi. ler, idare- Bodrumda üç zenci vardı. | yen bir inbikten kaçak içki çıka riyorlardı, Üzerlerini aradık, silâh ve tabanca bulundu. Kaçakçıların takibi, pol beska bir şubesine ait olduğu Şöpboll adamı tanımak icin tetkik ederi) , bulundukları, saniyesi saniyesine polis idaresince bilinmektedir. Nev York polis müdürü, bu organizasyon hakkında bana iza- hat verirken sordus — Nerede oturuyorsunuz? a. otelinde. Bu cevabım üzerine masanın üzerine yayılmış olan harita üze- rine bir göz gezdirdikten sonra telsiz hoparlörünü eline aldı ve şu emri verd «— Büması Nev York polis ida: resi, 2420 numaralı tebliğ: 428 mumaralı polis otomobili derhal © müdüriyete telefon etsin.» Aradan 30 saniye bile geçme- OG mişti Içi telefon zili çaldı ve şu İ Telsizli polis otomobili nerede bulunduğu şehir plânı üzerinde daimi surette gösterilir. hetle, kaçakçıları bodrumda bıra- karak yolumuza devam ettik. Otomobilimiz yoluna devam ede ede, bir çok şüpheli yerler önünde duruyordu, polisler, © yerlere giriyor, içki içenlerin, ku- mar oynıyanların üzerlerinde ta- banca, bıçak bunup bulunmadı. ğini araştırıyorlard O geceki gezintimiz esnasında, dikkate değer bir av bulamadık. Nev Yorkta işliyen otomobilli po- | Jis devriyeleri hakkında bazı ma- lümat vermek gerektir. Nev Yorkta gece ve gündüz dolaşan üç yüz polis otomobili vardır. Bu polis otomobillerine / emirler, geniş bir salondan veril mektedir. Salonda daimi iki nö- betçi bulunuyor. Salonun tâm ortasinda geniş bir masa, masanın solunda bir tele fon, sağında da bir telsiz santra- b vardır. Masanin üzerine Nev Yorkun büyük haritaları yapılmıştır. Şe- hir içinde dolaşan polis otome- billerinin numaraları küçük ma- | deni Gişlere yazılmıştır. Bu fişler, İ otomobillerin bulunduğu caddeler İ üzerine konulmakta, otomobiller | telefon görüşmesi oldu: — Siz, 428 numaralı polis oto- mobili misiniz? Tamam. Astorya otelinden ne kadar uzakta bulu- muyorsunuz? Bir çeyrek mil değil mi? Pek iyi, Bir dakikada Astor- ya oteline gidebilir misiniz? İşte sizden öğrenmek istediğim bu- dur. Bu suretle Nev York şehrinde olan en küçük vakalar bile, sa- niyesi saniyesine ihbar edilmek. te ve gene telsiz telefonla verilen emirler üzerine otomobilli polis 'deyriyeleri. derhal o yerlere git- mektedir. Bu sistem sayesinde, senedenberi © Nev Yorkta mayetler ve suçlar üçte iki nisbetinde azalmıştır. Nev York polis idaresinin üst katında sinemaya benziyen büyü- cek bir salon ve salonun içinde de en çoğunda resmi kadın ve erkek sivil. polisler oturan 250 iskemle vardır. Kuvvetli iki pro jektör tarafından aydınlatır kürsiye benziyen sekliğinde bir yer bulunuyor. Bu kürsüye bir merdiven ile çıkık. makta ve gene öte tarafından ay- ni şekilde bir merdivenle inilmek- |, tedir, Bu ki tarafında, gizli tertibatla aydınlar tılan ve orkestra şefinin yerine benziyen genişçe bir masa vardır. (Devami 13 üncü sahifede) | çıkmış ve oldukça temizlik yap- Anadoluda Akşam Kahvehanesi bol bir kasaba: Tefenni Gezginci aşiretler yüzünden köylerde arasıra vakalar oluyor Tefenni (Umumi © muhabiri mizden) — Burdurla Tefenni arası (80) kilometredir. Buraya haftada iki defa otobüs vardır. Postayı da o götü Yol seneler- 'den beri yapılamamıştır. Yolun iki başi iyidir. Orta kısmında hiç) yol yoktur. Şimdi yapılmağa çalı- şılıyor. Buraya neden Tefenni demiş- ler? Romalılar devrinde Teofani adında bir rum derebyi tarafın- | dan kurulan ve şimdi Tefenniye geyrek saat mesafede bulunan Yo- valak köyü bu kazanın merkezi iş, Buralar Tü derin eline geç- merkezi şim- i yere naklolunarak ve Teof: niden galat olarak (Tefenni) adı verilmiştir. Tefenni, kayalık ve kısmen or- manlık bir dağ silsilesinin eteğin- de küçük bir kasabadır. Bura çar- şısında geçen sene bir yangın mıştır. Şimdi yanan yerlere büyü- cek bir han ve kahvehane ve bir kaç kâgir dükkân yapılmıştır. Burada bir de park yapılacaktır. Tefenhinin hükümet konağile kaymakam evi, ilk mektep binası, inhisarlar idaresi, belediye hanı, askerlik şubesi ve memleketin ile- Ti gelenlerine mahsus beş on ev- le askeri dairelerden başka göz- leri oyalandıracak bir şeyi yok- tur. Tefenni kazası kasaba itiba- rile değil nüfus ve etraf bir varlık teşkil etmektedir. Su ve hava Kasabaya bir saat uzakta bu- lunan iki kaynaktan su getirilmiş- rile tir. Çarşının orta yerinde yerden kaynıyan bir su daha vardır. Ko- capınar dedikleri bu üstü açık ve pis suyu herkes içmektedir! Tefenminin beş kilometre uza- ğında kükürt kokan bir su va! dır. Bu suya halk barutlu su di- yorlar. Evvelce bu suya kimse ehemmiyet vermez ve ağızlarını sürmezlerken burada askerlik şu- be reisliğinde | bulunan binbaşı Şükrü bey bunun iyi bir su oldu- ğunu herkese bir dereceye kadar anlatabilmiştir. Neden sonra bu- raya gelen süvari miralayı Kâzum | beyin delâletile artık bütün ka- | saba halkı bu suyun kiymetini öğ- renmiş ve para ile getirtip içme- 1nninin umu! ğe başlamışlardır. Bu su tahlil et- tirilmiş ve derecesi sıfır bulun- muştur! Barutlu su, kum sancıla- rna ve mideye çok faydalıdır. 24 saat dinlendirildikten sonra kü- kürt kokusu kalmamaktadır. Belediye “şleri Belediye binası 931 senesinde sıkan bir yangında altındaki ec- zahane ve eşyasile kâmilen yan- | mıştır. Bu yangında belediyenin akarları da mahvolarak (15) bin lira zarar hasıl olmuştur. O za- mandan beri belediye dairesi ken- di akarlarından eski ve köhne bir binaya taşınmıştır. Yangın için bir motopomp alınmıştır. Kasa- baya 24 beygirlik bir motörle dlektrik cereyanı verilmiştir. Belediyenin senelik geliri 10500 liradır. Belediye heyeti imara cok ehemmiyet vermiştir. Bi ta” raftan akarlar yaptığı gibi diğer taraftan da bütçesi müsait oldu. ğu kadar okuma odası yaptıra cak, genişletilecek ve elektrikle rin sabaha kadar yanması temin olunacaktır. Fakir hastalara ba- kılmakta ve nakten yardıma muh- taç olanlara da para verilmekte dir. Kasabada (3100) den fazla müfus ve (540) ev vardır. B: ne zarfında (140) ev yapılmıştır. Burası, gürültülü bir kazadır. Köylerde tarla kavgaları eksik değildir. Kasabada kahvehane gok boldur. Burada en çok aşayişi bozan- lar aşiretlerdir. Bunler suç işle dikten sonra meçhul bir yere da- Zılıyorlar. Onları toplayıp tara- feyni teşkil ve suç sahibini koğa- lamak pek müşkül oluyor. Yerii kıyafetler Erkekler şaldan siyah bir şak var giyerler. Bu şalvar kasıklar hizasından uçkurla tutturulmuş. tur, Bellerinde beyaz yünden kur şaklar ve bunların üzerlerine de alaca renkte birer şerit sarmak- tadır. Kuşaklar kat kat meme- nin hizasına kadar yükselmekte dir. bir şalvar, giyerler ve entarinin uçla- Kadınlar ise, siyah yünden üzerine üç etekli bir enlat rını bellerine sokarlar. Kasabada gittikçe şalvalar bırakılarak fis- tana heves olunmaktadır. Ragıp Kemal imf görünüşü pimaş mi