15 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

| 15 Teşrinisani 1934 Sabife 5 AKŞAMDAN AKŞAMA l kilimin hayırlı bir teşebbüsünü büyük bir takdir ve gıpta hissile | gazetelerde okuduk. Bu, köyler. de bir temizlik müsabakası aç- maktır. Müsabaka neticesinde bi- i kazanan köye mükâfat Köyü gezen zatlar sokakta âde- ta bir çöpe bile rasgelinemiyecek kadar temizlik görmüşler. Bu te- mizlik teşebbüsü yalnız köy se- kaklarma inhisar etmemiş. Ayak- yolları münasip bir tarafa kaldırıl- mış. Köy odalarınmı içinden ahır- lar uzaklaştırılmış. Bunları okur. ken insanın âdeta inanamıyacaği geliyor, meşhur bir tabir ile, bim- gece masallarından biri kar. şısında kalınmış gibi bir tesir ha- sıl oluyordu. Halbuki işine mes- leğini sever, usul ve zekâ daire sinde çalışır bir teşkilâtın az bir vakit içinde elde ettiği muvaffa- kiyet meydandadır. Demek olu- yor ki çalışmasın bilirsek, bir #akip fili ile, intizam diresin- 'de gayret sarfedersek semeresini almak pek kabildir. Filhakika, biz nazariyattan, de- zin veya boş lâflarıları ziyade ba- zı sahalarda ameli çalışmak ihti. yacındayız. Köylüye yapılacak en büyük yardım ve iyiliklerden biri onu biraz daha rahat ve temiz bir hayata doğru yükseltmek ola- bilir. Bumum için, her şeyden ev: vel onun oturduğu kulübesinden, köyünden ve bunların da temi Zinden, hıfzıssıhhat kaidelerine uygunluğunu teminden başlamalı. Bu yolda sarfedilecek Kimmet köylünün iktisadi şartlarını, zirai vaziyetini yükseltmek ve düzelt mek için emek sarfına mâni de- Bildir. fhtiyaçlar o kadar çoktur ki sihhatimizi yalnız bir nok taya hasretmek bizi kabil değil hedefe götüremez, Muhtelif teş. lar muhtelif kollardan yürü- yüşlerle harekete geçtikçe terak ki ve refah dediğimiz. gayeyi zaptedemeyiz. Bursa Halkevi teş- kilâtnım şu son parlek | zaferi memleketin her tarafından bir ör- mek telâkki edilmelidir. Köylerimizin halini tarife ha- cet yoktur. Buralara hıfzıssıkhat mefhumu girmemiştir. Hoş, kasar balarımızda ve şehirlerimizde bi- le bunun anlaşıldığı iddia edile- mez ya! Fakat ne olursa olsun, köy ve köylülerle meşgul bir teş. kilâtin en evvel ünde tut. ması lâzım gelen cihet bu temiz. lik meselesi olmalıdır. Köylerine temiz bakan köylülere maddi bir küçük mükâfat ile birlikte bir iftihar madalyası tarzmda mane- vi bir mükâfat da vermek, köyün ismini bütün o Tür kiye hudatlan dahilinde ilân etmek, bütün vatana şamil bir iftihar levhası teşkil ederek oraya | köyün ismini hökeylemek, ideta bir rekor vücuda getirmek ve | Gazdan korunma Mahzenler başka işte kullanılmıyacak Yeniden yapılmakta olan bü- yüle Bini relerden atılan gazlardan korun- mak için bir mahzen yapılması | kararlaştırılmıştı. Bunun üzerine tasdik edilmek üzere belediyeye getirilen plânlarda böyle bir mah- zen olmazsa belediye bu plânı tasdik etmemektedir. Bir kaç aydanberi tatbik edilen bu karar üzerine belediyeye gelen yapı plânlarında bu yeraltı mah zenleri bulunuyor. Ancak bir kısım yapılarda mahzenlerin kapılarının istenildiği ve mahzenlerin gaz hücumundan korunacak: vaziyette bulunmadığı görülmüştür. Bundan başka ba: yapılarda mahzenlerin mutfak, odunlule, kömürlük gibi işler için kullamıldığı anlaşılmıştır. Gazılan korunma mahzenlerinin! Başka işlerde konulmasına bele- diyece meydan verilmiyecektir. Yeraltı mahzenlerinin nasıl yapıl- ması lâzim geldiği hakkında yan- Tışlıkları ortadan kaldırmak üzere daha etraflı talimat verilecektir. Alacak meselesi Bir tü tüti Galatada tütüncülük yapan Ali Asgar ve Hiristo isimlerinde il kişi evvelki gün bir alacak mese- lesinden kavgaya tutuşmuşlar; Hiristo, Ali Asgara bir tokat vur- muştar. Bundan Büsbütün hiddet- lenen Ali Asgar di daki tez- gâhin üzerinden ekmek bıçağın ap Hirietonsa metine etilen ve boğazından tehlikeli surette yara- Tamiş Hiristo hastaneye kaldırılmış, 'A Aegar yakalamp zdliyeye tee- Tim edilmiştir. Kai dolandırıcı yakalandı Necati ve Rıza isimlerinde iki Kişi Üsküdar civarında emlâk alım gibi sağlam olmadığı üncü diğer bir cüyü yaraladı Satımı Zabıta bu iki dolandırıcıyı yaka- layıp tahkikata başlamıştır. müsabakayı devam ettirerek bi- rinciliği biribirinden almak için köyler arasında bir gayret hissi | uyandırmak meksada doğru attı. ğımız adımları hızlandıracak âmillerden olabilir. Her halde, çok hayırlı bir yol tutmuş ve memlekete ciddi ve bü. yüle bir hizmet etmiş olan Bursa Halkevi teşkilât: pek candan ik ederi Akşamı en yer katında tayya- | yapmak bahanesile bir | çok kimseleri dolandırmışlardır. | Afyon fabrikası Şehrimizdeki iki fabrikada tecrübe yapılacak Afyon fabrikasının Ankarada | açılmasından evvel şehrimizde | sikihiye vekâleti tarafından kapa anın şimdilik ima- olup olmadığının edileceğini o yazmıştık. inhisarı tetkike Uyuşturucu maddeler müdürlüğü tarafından sıhhiye ve- kâletinden istenen müsaade dün gelmiştir. Eyüpteki etlkim ve Kuzguncuk- taki eczayi tıbbiye fabrikaları mütehassıs bir heyet tarafından gezilecek, makineleri tetkik olu- nacaktır. Şayet bu fabrikalar ima- lâta elverişli bulunursa evvelâ tec- rübe mahiyetinde bu fabrikalarda afyon işlenecektir, Tetkikat mü: bet netice verirse bu fabrikaların makinelerinin satın alınarak An- karadi ilacak fabrikaya nakle- dilmesi de muhtemeldir, Iki zorba Hem kahve parasını vermemişler, hem 10 lira istemişler Mustafa ve İbrahim isimlerinde vwelki gün Zindankapı tarafında kahvecilik yapan Ze keriya efendiye gitmişler ve birer kahve içtikten sonra Zekeriya efendiyi yanlarına çağırarak: iz bu kahvelerin parasını vermiyeceğiz. Bundan başka sen | de on lira vereceksin ve senin na» mına bu gece eğlenti yapacağız. Eğer on lirayı vermezsen burada kafanı parçalarız.» Diye tehdit etmeğe başlamışlar. | dir. Zekeriya efendi hiç tanıma- | | dağı bu iki adama parası olmadı | İ ğını söyleyince İbrahimle Mustafa: | birdenbire adamcağızın üzerine atılarak yere yatırmışlar ve tek- melerle dövmeğe başlamıslardır. Başından ve birçok yerlerinden yaralanan Zekeriya efendinin gü- | rüli ü duyan polisler yetişerek | bu iki zorbayı iş başında yakala mışlardır. | Gizli bir randevu yeri meydana çıkarıldı | Aksaray civarında Remziye is- minde bir kadının evine geceleri | bir takım şüpheli kadın ve erkek- lerin girip çıktıkları polisin gözü- miş: ve ev gözetlenmiştir. Geceleyin gene eve kalın ve er- kekler girdikleri sırada polisler de gidip araştırma yapmışlardır. Bu | araştırmada evin gizli randevu ye- ri halinde işletildiği gibi burada gelenlere heroin de. satıldığı ve içirildiği meydana çıkarılmıştır. Evdekilerle Remziye yakalanarak Belediyenin borcu Banka ile yapılan anlaşma bugün konuşulacak 1913 senesinde belediye tara fından Periye bankasından yapı" lan bir milyon yüz bin altın lira- ık borcun ödenmesi için belediye ile borç tahvil hâmilleri arasmda yapılan anlaşma bugün şehir meclisinde konuşulacaktır. Anlaşmanın şartlarına göre hâ- miller, 1914 ile 1934 arasındaki faizleri istemiyecekler, ödeme ber altı ayda bir yapılacaktır. Faizle her taksitte amorti edilecek mik- tar belli olduğundan piyasadan alınacak Fransız frangı amorti edilecek miktardan fazla ise be- lediyeye geri verilecektir. Borç Fransız frangı ile ödene- cek, ancak: frank düşerse bu dü- şüklük belediye lehine telâkki edilecek, çıkarsa fazla farkı be- lediye ödemiyecektir. Buna mukabil belediye | faiz olarak yüzde altı verecektir. Istanbul ticaret odası meclisi dün toplanamadı İstanbul ticaret odası meclisi dün toplanacaktı. Yunan iktisat mazırı M. Pesmazoğlu şerefine oda tarafından tertip edilen ziyafet dolayısile bu toplantı başka güne barakılmıştır. Yeni bir mahalle Belediyenin bir kaç fener koyması isteniyor Bir müddettenberi Sultanahmet civarında deniz kenarma doğru uzanan yangın arsalarında yapıl: mıya başlıyan. binalar bu semtte yeni ve güzel bir mahalle meyda- na getirmiştir. Şehrin güzel semtlerinden olan bu civar halkının. belediye- mizden bazı dilekleri vardır. Bun- lardan en mühümmi aydınlık işidir. Belediye, geçen sene Sullanah- met meydanında! yeni parkı yap- tiği Zaman parkın yanına ve bu- radan Akbıyığa imen yolun iki kö- şesine birer lâmba koymuştur. Fa- kat araları çok açık olan bu lâm- balar ancak bulundukları yeri aydınlatabilmekte ve arada bu- lunan çamurlu yol karanlık için- de kalmaktadır. Yağmur zamam- İ larda yer yer çamur gölleri mey- dana gelen bu yoldan akşamdan Sonra çamurlara bulanmadam geç“ mek kabil değildir. Belediyenin burada icap eden yerlere bir kaç lâmba daha kaya- yak halkı sıkıntıdan kurtarmasını ve yeni parkın karşısındaki da bulunan taş ve süpürüntüleri temenni ederi Zamane yastıkları Aileler arasında bir yastıklaşe ma siyasetidir gidiyor. Şimdi her gördüğünüz salonda çeşit çeşit, renk renk, boy boy bir sürü yas tık, Fakat dildkat ediyorum, Eski- den yastıklarin üzerine gayet şai- Fane, âşikane resimler yapılırdı. Mehtap... Ay denize vurmuş.. Fax lan filân. Yehut karlı bir manza- £a., Bir orman kenarı, bir geyik. Yalnız bir mülâkat içim Celâl Muhtar beyin evine gitmiştim. Orada bir yastık gördüm. Üstüne sırma ile tabii renginde koskoca- man bir on paralık işlenmişti. “Aklıma derhal üstadın «10 para- nın kadrini bilmiyen Türke değil dir» vecizesi aklıma gelmişti... Bir gün de hayvanları himaye cemiyeti âzasındar birinin evine gitmiştim. Kendimi âdeta bir hay» vanat bahçesine girdim zarmet- tim. Her yastığın üstünde may. munlar, köpekler, kediler, kuş- lar, kurtlar, etler, balıklar, hattâ yılanlar. Fakat şimdi dikkat ediyorum. Eski şairane manzaraların yerine yastıklara yapılan resimler çok değişmiş. Bir yastığın üzerinde dört per- vaneli koskocaman bir yolcu tay yaresi resmi gördüm. bir yastık beni büsbütün şaşırttı. Bu yastıkta şöyle bir resim vardı. Zehirli gaz maskesi | takmış uzun boylu bir kadınla, gene ze- hirli. gaz maskesi takmış Bir er kek güzel Kir manzaraya karşı yanyana oturmuşlar, o Havada uçan kaşların bile maskesi var.. Bir bahriyeli akbabın evinde bir sürü yastık gördüm. Hepsin- de de tahtelbahir resimleri var- dı. Yastiklar da zamanın cereya- nina göre değişiyor. Bir devri an- lamak, o zamanın medeniyetini, yaşama tarzını anlamak için yas tıkların üzerine yapılan resimlere bakmak kâfi gelecek... Hikmet Feridun Bir soyguncu beş seneye mahküm oldu Hayreddin isminde birisi Geb- zede yol soygunculuğu yapmak ve Selman ağa isminde bir adamın kızını kaçırmağa kalkışmak suç- ndan yakalanıp buraya gönde- rilmi Ağırceza mahkemesinde yapılan muhakeme sonunda Hay- reddinin suçu meydana dan beş sene müddetle konulmasına karar veril Mide, Barsak ve Karaciğer rahatsızlıklarına AFYONKARAHİSAR MADENSUYU — İetibas ve tercüme hakkı mahfuzdur — — Bura Halkevi, Köyler arasında temizlik müsabakası yapıp - Bu müsabakada Birinciliği kazan. yeni köylüler. Köylerini öyle güzel temizlemişler Şimdi. şehirler pis kalıyormuş, A.B. — Simdi köylüler de sehirlileğ arasında Bir müsabaka yapsalar bari