16 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

i f Son dakika Lehistan Boğazlardan | geçiş hakkı istiyor Hükümetimiz, Mo ntrö mukavelesini imzalıyan devletlere verdiği hakkı Lehistana da verecek Varşova 16 — Leh hükümeti, Türk Bükümetime Bir. nota göndererek Leh filosunun boğazlardan geçmesini taleb etmiştir. Türkiye hükümeti Lehistana verdiği cevapta, Montreux mukavelesini imzalamış olun devletlere bahşet- lere başlanacaktır. Lehistan hükümeti Montreux mukavelesine iştirak edecek! tir, Fransız Meclisi gönüllü sevkiyatının men'i lâyihasını kabul etti Paris 16 (Akşam) -— Fransız mec- Msi mebusanı, dün akşam hükümete İspanyaya gönüllü sevkiyatını me- Detmek salâhiyetini veren kanun lâ- yihasının müzakeresine başlamıştır. Başvekil M. Blum bu münasebetle irad ettiği nutukta bü meselede İn- giliz - Fransız samimi teşriki mesai- sinden bahsettikten sonra gönüllü sevkiyatının bütün memleketler ta- | rafından men'i icab ettiğini söylemiş ve «ademi müdahalenin müessir ol- ması için kontrol lâzımdır» diye ba- gırmıştır. Bir çok hatipler daha söz aldıktan Sonra gönüllü sevkiyatının men'i lâ- yihası meclis tarafından kabul edil miştir, Romada mühim müzakereler General Göring Italya devlet adamlarile Alman - Italyan anlaşmasını tetkik etti Roma 15 (A.A.) — M. Geering 2i- sahip olmamaları hayrete şayandır. Amerikanın yeni harp gemi gemileri İki büyük ük kruvazörün inşasına başlanıyor Vaşington 15 (A.A.) — Kongrenin denize indirilmesine müsaade ettiği 35,000 tonluk iki kruvazörün inşasına haziranın bidayetinde başlanacaktır. Bu gemiler 355 veya 404 milimetre- Jik toplarla mücehhez olacaktır, Sürat- leri 28 ile 27 mil arasında tehalüf ede- | cektir. Beheri elti milyon dolara mal | olacaktır. Deniz erkânı harbiyesi bu gemilerin süratleri daha az olsa bile, daha ağır ve zırhlarının daha kalın olmasını is- temekte idi, Troçki Meksikada Meksiko 15 (A.A.) — Troçki Meksi- koda kalacaktır. Doktor Zollinger Troç- kinin ahvali sıhhiyesinin memnuniye» te şayan olduğunu ve hükümet mer- | kezinin bayasili mukavemet, edebile- | ceğini söylen Coyacanda Troçki için bir çiftlik ha- sırlanmaktadır. Bu çiftlik bir süt sen- dikâsının malıdır. Buraya geldiği gündenberi Troçki ressam Rivcrenn Evden eri gi ra Fransanın cenu- bunda kızıl idare Alman ve Fransız gazete- teleri arasında yeniden münakaşa başladı Berlin 15 — Pariste çıkan Action Françaisse gazelesi Fransanın cenu- bunda, İspanya hududuna yakın bir Sovyet idaresi kurulduğundan bahis- le uzun bir yazı yazmıştır. Alman ga- zeteleri bu yazıyı çok dikkate şayan İ görmüşler ve mühün başlıklarla ikti- bas eylemişlerdir. Fransız gazeteleri buhareketi Al- manyada, Fransa aleyhinde yeniden bir cereyan baş göstermesi suretinde tefsir etmişlerdir. Alman gazeteleri bunu doğru bulmuyorlar. Fransız gazeteleri de, hattâ çok defa doğru olup olmadığına bakmadan, Alman gazetelerinde çıkan yazıları iktibas ediyorlar, Alman gazetleri, gazetleri, M. Hit- letin son sulhperverane sözlerini şüp- heli gösteren yazılar yazdıkları hal- de kendisine itidali elden bırakma- dıklarını söylüyorlar ve Fransız gü- Bu Sabahki 'Teloraflar Madridde harb kızıştı Asiler denizden büy üyük | bir taarruza geçerek Estepona ekler zabdetti Paris 15 — Madrid etrafında kalın bir sis askeri harekâiı güçleştirmiştir. Bir kaç metre ilerisini görmek kabli olamıyor, Buna rağmen muharebeler devam ediyor. Hükümet, asilerin son İaarruzu üzerine Guaderrama cephe- sinden mühim mikdarda asker getirt- miştir. Hükümet kuvvetleri, asilerin ele geçirdikleri bazı mevzileri geri al- mışlardır. Bilbao cephesinde bir kâç günden beri topçu muharebeleri oluyor. ŞİDDETLİ MUHAREBELER Madrid 15 — Asiler Üniversite ma- ballesi istikametinde taarruza geçmiş- lerdir. Top sesleri Madridden duyulu- yor. Milis. asilerin yaklaşmasına müsaade ettikten sonra şiddetli bir mitralyöz ateşile kendilerine mühim zayiat verdirmişlerdir. İki taraf da ce- surane harb ediyor. Asiler bir adım ilerliyememişlerdir. Neşredilen bir tebliğe göre hükümet kuvvetleri Üniversite mahallesinde pek mühim iki noktayı ele geçirmiştir. ASİLER ESTEPONA ŞEHRİNİ ZAPDETTİ Salamanka 15 — Asi denzi kuvvet- leri uzun müddetdenberi hazırlamakta oldukları büyük taarruza dün geçmiş” lerdir. Resmen haber verildiğine göre mühim bir sevkülceyiş m Estepona deniz kenarı şehrini zapdetmiştir. Her iki tarafın ağır zayiata uğradığı haber veriliyor, MADRİDİN TAHLİYESİ DEVAM EDİYOR Madrid 15 (A.A.) — Madriddeki si- vil ahalinin-tahliyesi normal bir şekli- de devam etmektedir. Şimalde iki ma- halle kâmilen tahliye edilmiştir. Yeni bir umum | Çocuklara yardım | Ankara - Bağdad müfettişlik ihdas edilecek Başvekâlete verilen raporda mühim teklifler vardır Ankara 15 (Telefonla) — Umumi müfettişler kongresince hazırlanıp baş vekâlete verilen raporla şarkia bulu- nan bazı vilâyetlerin birleştirilerek ye- ni bir umum müfettişlik ihdasıda teklif olunmaktadır, Bu yeni umum müfettişlik Van, Siird, Bitlis vilâyet- leri ile diğer iki vilâyeti daha ihtira edecektir. Raporda şarka gönderilecek memur- ların bir derece terfi ettirilmesi, lise ve orta mekteb bulunmıyan yerlerde- ki çocukların maarif vekâleti hesabına meccanen 'Okutturulmaları, kadrolar genişletilmek suretile memurların ter- fil imkânlarının temini, evvelce tatbik edilerek büyük faydaları görülen kay- makamlık kurslarının yeniden açılma- sı, hususi idareler mali yılbaşmın ikin- ci kânun ayı olması, vilâyet memurla- rından kesilen buhran, muvazene ver- gilerinin vilâyet hususi idarelere bira- kılması istenmektedir. Raporda ayrıca belediyeler, hususi idareler muhasebe ve tahsil daireleri- nin birleştirilmesi, belediye ve hususi muhasebe memurlarının mesleki yeni- liklerinin genişletilmesi için merkezde bir meslek mektebi açılması, tekaüd hakkından mahrum olan belediye me- murlarının istikballerinin temini, beş kilometre saha dahilindeki köyler âra- sında köy birlikleri vücuda getirilme- si ve köy müfettişlikleri ihdas edilmesi gibi mühim teklifler vardır. Başvekil ve dahiliye vekili Şehrimizde bulunan Başvekil İsmet İnönü ve Dabiliye vekili Şükrü Ka- yanın Ankaraya avdet günü henüz taayyün etmemiştir. Yarın veya pa- zartesi günü hareket etmeleri muh- temeldir. çi F ederasyonlar Ankaraya nakledilecek Ankara 15 (Telefonla) — Merkez- leri İstanbulda bulünan - federasyon- ların da Ankaraya nakli kararlaştırı- mıştır. Spor hareketleri üzerinde şim- diye kadar yapılan tecrübeler bu na- kildeki lüzum ve faydayı bir kerre da- ha meydana koymuştur. Esasen son kongrede kabul edilen nizamnamede federasyon merkezlerinin Ankarada bulunması esası zikredilmiştir. Umumi mağaza ilk defa Mersinde açılacak Ankara 15 (Telefon) — İktisad ve- kâleti, geçen sene toplanan ticaret odaları kongresinde kabul edildiği veçhile yapılacak umumi mağazalar için bir program hazırlamıştır. Bu se- ne içinde tatbik edilecek bu program mucibinde İlk uuml mağaza Meis 5 lü 8008 syban ida ral 05 555 geleceği söyleniş Dünkü toplantı: toplantıda bir birlik yapılmasına karar verildi Geçen hafta, cumartesi günü cum- buriyet Halk Partisi merkezinde, ve Parti başkanının riyasetinde, ilyön- kurulu âzaları Parti kaza reisleri, Halkevi reisleri, Kızılay ve Çocuk esirgeme kurumu &delegelerile, ilk mekteplerdeki aç çocuklara yardım eden teşekküllere, daha şümullü yar- dım etmek çarelerini aramak üzere mek üzere bir komisyon ayrılmıştı. Bu komisyon, dün saat on yedide, Parti merkezinde, İstanbul kültür direktörü Tevfik Kutun riyasetinde toplandı ve esaslı konuşmalardan sonra himaye heyetlerine, daha ge- niş mikyasta yardım edilebilmek için - Bugün mekteplerindeki gıdasız ço- cuklara yardım eden teşekküller ba- ki kalmak üzere - Kızılay, Çocukları esirgeme kurumu, fıkaraperver cemi- yetleri ve Halkevleri sosyal yardım kollarında müteşekkil, bir birlik ya- pılması teklifi, esas itibarile kabul edildi ve bu birliğin teşekkül suretini incelemek ve talimatnamesini hazir- lamak üzere yedi Kişilik bir encümen seçildi. Encümen pazartesi günü parti merkezinde toplanacaktır. Kayıp çekler 3690 ve 4327 liralık çekler ne oldu? Tüceddin adında bir adamın Ha- ız Rüştü ve Salm biraderler namın- daki tüccarlara Avrupa bankaların- dan gönderilen ve yolda kaybolan biri 3690, diğeri 4327 Tiralık iki çeki nasılsa eline geçirerek İstanbulda Os- manlı bankasından tahsil elmeğe kalkıştığı iddia edilmiş, bu hususta tahkikata başlanmıştır. Taceddin bu çekleri Talât adında birinden ciro su- retile aldığını iddia etmiş fakat bu adam bulunamamıştır, Diğer taratın çeklerin hakiki sa- hipleri Hafız Rüştü ve Saim birader- ler Avrupa banlzalarından bu çekle- rin ikincl nüshalarım getirterek pa- ralarını aldıkları gibi bu bankalar zayi olan çeklerin numaraların da bütün bankalara bildirmiş oldukla- rından kaybolan çeklerle hiç bir ban- kadan para çekmeğe İmkân kalma- mıştır. Hâdise etrafında tahkikat de- vam ediyor. İzmirde Kızılay balosu hazırlığı İzmir (Akşam) — Kızılayın her yıl hükümet konağı salonlarında verilen yıllık büyük balosu, bu yıl da 6 şubat akşamı verilecektir. Balo için şimdi- den hazırlıklara başlanmıştır. Baloya İstanbuldan kibar bir çok ailelerin de —————— << <———<-- arasında ihtilâf mı? Böyle bir şey yoktur, diğer şark devletlerile de doslu- ğumuz kuvvetleniyor. Kudüs A) —D.N. B. ajan- sı bildiriy Emniyet edilecek bir manbâdan haber alındığına göre Türkiye, İran, Irak ve Efganistan ara- sında. bir devletler bloku vücuda ge- tirmek için Tabranda yapılamakta Olan müzakerat, Ankara ile Bağdad arasındaki derin nazar fark'arından dolayı akamete uğramıştır. Türk mu- rahhas heyeti bu mestle hakkında hükümeti ile görüşmek lüzumunda olduğunu söyliyerek Tahrandan ay- rılmıştır. Fakat bu beyanat müzake- Telerin kati surette akamete uğrnadı- ğını göstermek için ileri sürülen bir bahane addedilmektedir. İyi haber alan mahafil, bu akamete İngitterenin bir muvaffakiyeti ve Mos- kovanın bir fiyaskosu olarak tefsir etmektedir. Anadolu ajansının notu: Bizim malümatımıza göre Ankara ile ne Bağdad ne Tahran, ne Kâbil ve ne de hiç bir şark devleti arasınd hiç bir ihtilâf olmadıktan başka de- vam etmekte olan dostluk münase- batı da her gün daha kuvvetlendirik- mektedir. Dük de Windsor Avusturya relsicumhurunu ziyaret etti Viyana 15 (A.A.) — Windsor dükü yanında İngilterenin Avusturya 8e- firi olduğu halde bugün relsicumhur M. Miklası ziyaret etmiştir. Mülâkat üç çeyrek sürmüştür. Resmi mahfeller bu ziyaretin ta- mamile hususi mahiyette olduğunu söylemiştir. Deniz silâhları İtalya topların çapını tâhdide razı oluyor Londra 15 (AA.) — Reuter bildiri- yor: İtalyanın, başlıca diğer deniz dev- etleri de kendisini taklid etmeğe mu- vafakat ettikleri takdirde, yeni yaptığı iki krüvazör 356 milimetreden daha büyük çaplı toplarla techiz etmiyece- ğini temin etmeğe hazır olduğu hari- ciye nezaretince heber alınmıştır. Bu haber Londrada büyük bir mera- nuniyetle karşılanmıştır. Çünkü Japori* ya hariç olmak üzere başlıca deniz devletlerile nisbeten küçlük bir donan- maya sahib devletlerin âzami 356 mi- Hmetrelik toplar kullanmağı kabul et- tikleri anlaşılmakta ve bu suretle to- naj ve büyük çaplı toplar yarışma ni- m hayet verileceği fimid edil ümid edilmektedir, ei peynirler — taklid miyecek Ankara 15 m Edime pey nirlerinin taklid edilmesinin önüne geçmek üzere Edirnede yapıları peynirs lerin tenekelerinin markalattırılması kararlaştırılmıştır. Umum müfettişlik tenekelere konulacak markanın tescili için iktisadi vekâletine müracaat e