16 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Küânunusani 1937 AKŞAM AKŞAMDAN AKŞAMA, amam İstanbu!, memleketin imareti... Bu asırda Devlet vazifelerinin be- şında içtimai yardım geliyor. Bu, di- ğer devlet vazifeleri gibi yeni deği dir. En eski zamanlardan beri der It, yardıma muhtaç, aç, kimsesiz, ihtiyar, sakat vatandaşlara yardım etmiştir. Her yerde olduğu gibi, Tür kiyede de vakıflar, imaretler ve salre bunun misalidir. Fakat nüfus ve se falet arttıkça bu vazife de güçle miştir. Bazı memleketler var ki içlimat Norveç, Danimarka gibi şimal mem- Yeketleri, İsviçre ve saire Bu memle- ketlerde ne sokakta kalmış bir hasta, ne kimsesiz bri ihtiyar, ne avuç açan bir dilencive raslanır. Herkes emin- dir ki kimsesiz yahut parasız kalıp hastalandığı, ihtiyarlayıp iş göreme- diği vakit sokakta kalmıyacak, dev let kendisine bakacaktır. Ancak dev- let de emindir ki çalışmaya iktida- n yahut az çok hal ve vakti olan bir kimse içtimai yardım kapılarına baş vurmaz. Gazetelerde gördük ki son zaman- larda yilâyet, belediye ve Halkevle- Tine, hattâ Partiye müracaat ederek Yardım istiyenler İstanbulda çoğak Muştır. Bunlardan kimin yard Ma muhtaç olduğunu anlamak Güçtür. Bazan, şu bu sebeple, hatır Gönül yüzünden, az muhtaçlar yar dim görüyor da asıl muhtaçlar yar- dımsız kalıyor. Zaten yardım iste- Mekte ısrar edenler ekseriya hakiki muhtaçlar değildir Asıl yoksullar kimseden sadaka istemezler. İçtimni Yardım teşkilâtının bu gibileri yerle- Tİnde arayıp bulması lâzımdır. Ge rek yilâyette, gerek Halkevlerinde bu İŞ için mevcud tahsisatın daha fay- dalı bir şekilde sarfedilmesi için ted- birler almacakmış. Bu işler için mevcud paranın ye İşmesine imkân yoktur. Her şeyden önce kimlere ve ne gibi ahvalde yar- Ârm olunacağı tayin edilmeli, tahsi- #at fazlalaştıkça yardım dairesi ge Bişletilmelidir. Alınacak (tedbirlerin binricisi, İstanbulda, içtimaf yardım teşkilâtım birleştirerek bir tek âsire Ye vermektir. İkincisi, halkı hususi VE şahsi yardımlardan vazgeçirerek, Sadaka olarak dahi verebildikleri her Parayı bu yardım merkezine“ ver meğe alıstırmaktır. Fakat bunun İçin, yardım teşkilâtının iyi çalıştığı- Ba, paranın tam müânasile ve en İyi Şekilde maksada (sarfedildiğine hal- kın - tecrübe ile « emniyet getirmesi Mesele mühimdir, burada tedkik edilemiyecek kadar uzundur. e gönderilir, ya burada teda- Yi olunur, yalat iş bulamaz, yol pa- Yasını İstanbuldan alıp yerine döner. Bütün bu masrafları İstanbul vilâ- Yeti veya belediyesi, yani İstanbul halkı öder. İstanbul şehrinin bütün Memleket içtimai yardım masrafını ne mecburiyeti var? Zaten kendi varidatı kendine yetmiyor. İca- beder ki İstanbula mütemadiyen has- ta ve saire gönderen diğer şehirler, meselâ sade İstanbul hastaneleri Gazi köprüsü Inşaatı tesri için tetkikat yapılıyor Gazi köprüsünün su çimentosu teda- rikinde görülen müşkilât, yüzünden geri kaldığını yazmıştık. Dün bu hu- sus etrafında tetkikat yapmak üzere belediye fen müdürü Hüsnünün rels- Miği altında bir komisyon toplanmış« tar. Komisyonda köprünün inşasına tekrar başlamak, ortada görülen müş- külleri kaldırmak üzere müzakerede bulunulmuştur. Köprüyü yapacak müessesenin sadan getirtmeği tektir ettiği çimento hakkında nafia vekâletinden henüz cevab gelmemiştir. Demir fiatinin yük- selmesine rağmen şirket tarafından yeni bir talepte bulunulmasına imkân olmadığı bildirilmekteğir. 14 numara iplik getirtilecek dan yukarı pamuk ipliklerini ithal için bazı sanayiciler vekâletten müsaade istemişlerdi. Alâkadarların iplik getir- melerine müsaade edilmiş ve keyfiyet dün kendilerine bildirilmiştir. Uyuştu- rucu maddeler inhisarı tarafından ip- lik siparişleri yapılmıştı. İlk partinin yakında şehrimize geleceği ve piyasa- ya arzedileceği haber veriliyor. Edirne hattı Tarifeler dairesi müdürü tedkiklerini bitirdi ve tarifeler dairesi müdürü Naki Edirnedeki tetkiklerini ikmal etmiş ve dün şehrimize dönmüştür. Şehri- mizde bir müddet kaldıktan sonra ha- zrlıyacağı raporu vekâlete arzetmek üzere Ankaraya gidecektir. Yolcu ve yük tarifelerinde tenzilât yapılıp yapılmıyacağı hakkında şim- diden bir şey söylenmemekteğir. Tren seferlerinde bazı tadilâta lüzum olup olmadığı da tarifeler dairesi müdürü nün şehrimizde kaldığı müddetce alâ“ Kadarlarla yapacağı son- ütçelerinde bir para ayırıp buraya ver” sinler... Devletin de İstanbula yardım etmesi lâzımdır. Çünkü ifiemleketin In koşuyor, bedava tedavi olunuyor, masrafını biz İstanbullular öğüyoruz. Akşamcı ŞEHİR HABERLERİ Münbal mebusluk | Sömester tatili Yarınki seçim için hazırlıklar bitirildi Merhum general Şükrü Nailiden in- hilâi eden İstanbul mebusluğu için yarın seçim yapılacaktır. Seçim ha- zırlıkları mebusan intihabı teftiş he- yeti tarafından bitirilmiştir. İntihab sandığı, yarın sabah erkenden bele- diye dairesinden Beyazıddaki üniver- site konferans salonuna nakledilecek- tir. Bu münasebetle konferans salonu bayraklarla süslenmiştir. Rey verecek müntehibi ganilerin el- lerinde mazbataları olduğu için her müntehibi sani elindeki mazbatayı teftiş heyetine göstererek reyini kul- lanacaktır, Dün de yazdığımız gibi Cumhuriyet Halk partisi tarafından sirast müste- şarı Atıf Bayındır namzed gösterilmiş- tir. B. SARKİS KARAKOÇUN BİR MEKTUBU Muhterem gazelenizin 14/1/937 ta- rih ve 6553 numaralı nüshasında be- nim uzun müddetteriberi Pariste otur- makta bulunduğum yazılmıştır. Gerçi 1929 da hukuki tetkikat için Parise we 1933 de ise gözlerimin teda- visi için Kana gitmiş isem de 1934den beri Büyükadada ikamet etmekte ve hukuki telifat ile iştiğal eylemekte bu- lunduğumdan hakikatin tashihan ga- zetenize dercini rica eder ve saygıla- rımı sunarım. Münhal İstanbul mebusluğuna namze” Mülga Düstur Encümeni Rels ve Mü- devvenatı Kanuniye sabık müdürü 5. Karakoç Azgın beygirler Iki kişiyi tehlikeli surette yaraladılar Şükrü adında bir arabacı dün ak- şam üzeri çift atlı arabasile köprü üs- tünden geçerken hayvanlar birdenbi- re ürkerek Eminönüne doğru hızla koş-! mağ& başlamışlardır. Arabanın sarsın- tısından Şükrü arabanın üstünden dü- şerek başından yaralanmışlır, Başı boş kalan hayvanlar bütün hi- gile arabayı sürüklemişler ve Yenicami kemeri önünde Hamparsum adında bi- rine çarparak yuvarlamışlardır. Ham- parsum da başından tehlikeli surette yaralanmıştır. Etraftan koşan halk ve polisler z0r- Yukla hayvanları durdurarak başka kazaların önüne geçmişlerdir. Yaralı- Bir sarhoş bir lira cezaya mahküm oldu Fehmi adında 40 yaşlarında bir adam) dün öğleden sonra sarhoş bir halde adliyeye gelerek koridorlarda bağırıp çağırmağa başlamıştır. Pehmi derhal adliye polisi Refik tarafından yakala- narak cürmü meşhud müddetumumi- iğine teslim edilmiştir. Sultanahmed üçüncü sulh ceza mahkemesinde yapi- Tan muhakemiesinde Fehmi? Oo» «— Ben sarhoş değilim. Avrupada hukuk tahsili yaptım. Adliyede de çok hizmetim vardır. Gibi saçma cevaplar vermiştir. Fehmi bir lira para cezasına mahküm edilmiştir. i Bay Amcaya . garplılara mal oldu... di Gil : : : . Üniversite yirmi gün müddetle kapandı Üniversite fakültesinin sömester ta-| tili bugünden itibaren başlamıştır. Fa- 'külteler 20 gün müddetle, 5 şubata ka- dar kapalı kalacaklardır. Tatilden 1s- tifade etmek istiyen civar yerli talebe- den bir kısmı dün memleketlerine git- mişlerdir. Bir kısmı da bugün gidecek- lerdir. Ecnebi profesörlerden bir kısmı da Avrupada tetkikatta bulunmak ve is- tirahat etmek üzere şehrimizden ây- rılmışlardır. Bu profesörlerden üçü Viyanaya, iki profesör konferans ver- mek üzere Bükreşe, bir hukuk profe- sörü de Cenevreye hareket etmişlerdir, Dayaktan ölüm hakkında tahkikata devem ediliyor İstanbul 52 inci mekteb talebesin- den iken dayaktan öldüğü iddia edilen Receb hakkındaki tahkikata maarif müdürlüğünce devam edilmektedir. Maarif müfettişlerinin şimdiye kadar yaptıkları tahkikat safhasına göre çocuğun mektepte dövülmediği anla- şılmıştır. Maamafih maarif müdürlüğü işe büyük bir ehemmiyet verdiğini her türlü şüphelerin kaldırılması için tah- kikatı bir kat daha derinleştirmeğe karar vermiştir, Meyva satışı Manavlar, bakkallara izin verilmemesini istiyorlar Manavlar, büyük (o kooperatiflerle bakkalların yaş, kuru meyva satma larma müsaade edilmemesi için bele- diye hâl idaresine müracaat etmişler- dir. Bunlar, kendilerinin bakkaliye dükkünlarile rekabet edemediklerini ve bu yüzden büyük zararlara uğra dıklarını söylemişlerdir. Hâl idaresi, ticaret serbest olduğun- dan ve bakkal dükkânlarının meyva satamamaları için bir karar olmadı- ğından bu hususta bir şey yapamıya» caklarını manavlara bildirmişlerdir. 'Manâvlar, şimdi doğrudan doğruya hükümete müracaat edeceklerdir. İki kadın hakkında takibat yapılıyor Alemdar civarmda iki kağının otur- dukları eve dün şüpheli vaziyette dört erkekle beraber odada rakı sofrası ha- zırlarken yakalamıştır. Kadınlar hak- Bektaşi ayini yapmaktan arın muhakemelerine devam edildi Eyüpe Nihadın evinde bektaşi âyini yapmak suçundan maznun Türabi ve Nihad ile bunların flk muhakemeleri esnasında yalancı şahidlik yapmaktan suçlu Muhsinin muhakemelerine dün birinci ceza mahkemesinde bakılmış- tır, Suçluların müdafaalarını hazırlar mâları için muhakeme başka güne bi- rakılmıştır. Sahife 3 —— SOHBET: Mecmuaya dair Bizde herhangi bir mecmua, bir kaç sayıdan sonra kapanıverince he- men okuyucunun azlığından, olanın da vefasızlığından şikâyet etmek üdettir. Bir mecmua, alıp okuyan mündericatı da.. zayıflayiveriyor. Hem Varlık, Yücel, Fikir hareketleri, 'böylesinden hoşlanıyor, uzun olursa okumuyor. Hem biz az, fakat öz va- li 253 | | Tİ B. A. — Hiç fena olmaz, bizim bizim bu ecdat oyunları, her nedense, tl... Şimdi, bazı hayır sahipleri, ok | culara yeni bir dedikodu mevzuu Çir a