18 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e Sahife 2 Son dakika Musolini, Berlin ile münasebetimiz gevşememiş Ve gev şemiyecektir diyor Italyan başvekili, Italyanın Ispanya toraklarında gözü olmadığını tekrarlıyor Roma 18 (Akşam) — M. Musolini | Volkişe Beobahter muhabirine beya- | natında İngiliz - İtalyan anlaşması- | na da temas ederek demiştir Ki: — İngiliz - İtalyan anlaşmasını, İ bozmak istediler, fakat - muvaffak olamadılar. Bü anlaşma, Avrupanın fevkalâde gergin olan vaziyetinde ilk sükünet adımıdır. İngiltere ile anlaşmamızın Roma İle Berlin arasindaki münasebatı gevşetliği iddiası Alman - İtalyan bloku düşmanlarının bir rüyasıdır. İtalya ile Almanya arasında hiç bir şey değişmemiş ve değişmiyecektir de, İspanyadaki vaziyetle alâkadar herhangi bir arazi üzerinde gözümüz yoktur.» General Frankonun beyanatı: Biz sulhü tehdi İ Paris 18 (Akşam) .— General Fran- ko, Havas muhabirine şu beyanalla bulunmuştur: «— İspanyol Fasında tek al- man askeri bulunmadığı kat'i bir su- rette sabit olmuştur. Esasen Fransız gazetelerinin bu kabil neşriyatta bu- lunacaklarını evvelden ö; Dünya, emin olabilir: Sulhu tehdid cden nasyonalist İspanya değildir. İtalya ile Almanya, bizim gibi ayni vurtaları atlamış olduklarından bize *eveccüh ve muhabbet göstermeleri dit etmiyoruz tabildir, Bütün memleketlerle iyi münasebeller idame etmek emelinde- AKŞAM Maârid V7 (A.A) — Müdafan komi- tesinin saat 21,30 da neşrettiği bir teb- diğe göre asiler dün akşam hemen bü- tün mıntakalarda şiddetli bir taarruza geçmişlerse de hükümet kuvvetleri ta- rafından geri püskürtülmtşlerdir. San Fernando mıntakasında hükü- met kuvvetlerinin vaziyeti bugün ıslah edilmiştir. Diğer cephelerde kaydedilecek bir şey! yoktur. Madrid 11 (A.A.) — Havas muhabi- rinden: asilerin dün üniversite mahal- lesinde Monelor mıntakâsında yaptık- ene şiddetli bir taarruz akim kalmış- ig sabah saat 10 dan beri ayni mın takada top ateşi devam etmektedir. Başvekil bu Malagaya çekilen hükümet kuvvetle- rini şiddetle takib ediyorlar. Malaga yeniden bombardıman edilmiştir. Anadoluda şiddetli kar fırtınaları Samsun - Sivas hattında trenler işliyemiyor Dün, sabahtan akşama kadar muh- telif fasılalarla “İstanbula kar yağ- mıştır, Kar yağmağa başlayınca az zaman içinde her taraf bembeyaz oluyor, fakat çok geçmeden yağan kar eriyordu. Termometre dün 4 derece idi. Gece 1 dereceye kadar inmiştir, Şimal rüz- gân hafiflemiştir. Bugün havanın değişmesi ihtimali vardır. 8 METRO KAR Samsun 16 (Akşam) — Çamlıbele çok kar yağmış, tren yolu kapanmış- tır. Açılan yol yarım saat sonra ka- panmaktadır. Amele soğuktan ve ti- piden bir saattan fazla çalışamıyor. Çamlıbelde karın irtifai 8 metroyu bulduğu söyleniyor. Tren gelmediği için beş gündenberi İstanbul postası | alınamamıştır. GEREDEDE YOL KAPANDI Gerede 16 — Bu havaliye bir haf- tadan beri mütemadiyen kar yağı- yor, Kar yolları kapatmıştır. Bolu ve Gerede postaları hayvanlarla gidip gelmektedir. Boludan hareket eden Ankara posta otomobilleri * Reşadiye Me Gerede arasında ve Geredeye beş kilometre mesafede Karaçalılık mer- kiinde kara saplanmıştır. Derhal gön- derilen amelenin ve başlarında bu- Junan Nafıa yol çavuşlarından Meh- med çavuşun gayretile yol açılmış, otomobiller iplerle çekilerek gece geç vakit Geredeye getirilmiştir. Ertesi günü otomobiller yola çık- mışlar, fakat bir müddet sonra tek- rar dönmeğe mecbur olmuşlardır. Yol- | culardan Sıhhiye vekâleti Ankara merkez hıfzıssıhha müessesesi lâbo- ratuvarlarında Şerafeddinin ayağının başparmağı soğuktan o donmuştur. Karın yüksekliği bir metre kadardır. SIFIRDAN AŞAĞI 25 DERECE Sıvas 16 — Bu havalide şiddetli s0- guklar ve kar fırtınaları hüküm sürüyor. Termometre sıfırdan aşağı 25 dereceye kadar inmiştir. Oda için- de sular, hattâ yumurta buz tutmak- tadır. Sıvas - Kayser! hattında bir kaç defa yol kapanmışlar. Kar makineleri mütemadiyen yolu açmaktadır. Tren- ler iki tarafa yiğılen karın ortasın- da açılan yoldan güçlükle - işlemek- Leh - Litvanya hududanda hadise iLeh askeri hudud işaretini söküp atınış Kaunas VT (A.A.) — Resmen bildi- rildiğine göre saat 16 ya doğru tüfenk ve mitralyözlerle mücehhez Leh hudud muhafızlarından mürekkep bir grup, hudud işaretini yerinden kaldırarak Litvanya arazisi dahlline götürmtşler- dir. Uivanya hudud muhafızlarının pfo- testolarına rağmen lehliler, hudud işa- reti yanında harbe amade bir vaziyet almışlardır. VARŞOVA NE DİYOR? Varşova 11 (A-A.) — Yarı resmi ga- zete Polska'ya nazaran Litvanya hu- dud hâdisesine hudud işaretinde nö- bet değiştirmekte olan Leh hudud mu- hafızları üzerine on sekiz el silâh atmış olan Litvanyalı bir polis memuru sebe- biyet vermiştir, Sırplar ve hırvatlar Yugoslav başvekili muhalif hırvatların reisile görüşüyor Belgrad 17 (A.A.) — Salnt-Moritz'- den gelmekte olan başvekil Milân Stoyadinoviç, Lubllana ile Zagreb ara- sında kâin Logarskohiza şatosunda te- vakkuf ederek muhalif Hırvat fırkası» nm lideri Vladimir Maçek ile, Hırvat meselesinin halli için yapılacak muvak- Kat anlaşma hakkında görüşmüştür. Hükümet mahfelleri neticeden nik- bindirler. Fakat Maçek ile onsekiz ay- danberi bir itilâf akdi için çalışan Sırp muhalifleri bu mülâkatın iyi bir şekil- de neticeleneceğinden şüphe etmekte- dirler. Maçekin risalelerle yaptığı neş- riyat muhalif liderinin Belgradâ emni- yeti olmadığı anlaşılmaktadır. Diğer cihetten Maçekin 1931 tarihli kanunu esasinin lâğvında israr etmesi müzakereleri şimdiden pek nazik bir Şekle sokmaktadır. Peştede Turan ide tertip ettiği güreş müsabakası Ankara 17 (Telefonla) — Merkezi peştede bulunan Turan cemiyeti Peşte- de yapılacak olan Turan güreş müsa- bakalarına bizi de davet etmiştir. Bu davele icabet edip etmiyeceğimiz tedkik ediliyor. Amerikada grevciler general motors fabrikasından çıkıyorlar Detroit 17 (A.A.) — Grevciler gene- ral Motors fabrikalarını tahliye etmeğe başlamışlardır. sabah ı gitmedi Bu akşamki trenle hareket etmeleri muhtemeldir | Şehrimizde bulunan Başvekil İsmet | İnönü ile Dahiliye vekili Şükrü Ka- | yanın bu sabahki 'Toros ekspresile | Ankaraya hareket (edeceklerini bazı refiklerimiz yazmışlardı. Başvekil ve Dahiliye vekili bu sa- bah hareket etmemişlerdir. Bu ak- şam Ankaraya hareket etmeleri muh- temeldir. , Mekteplerde tayyarecilik dersleri Ankara 17 — Maarif vekâleti bü- tün mektepleri programlarına hava- cılık dersleri Köyacaktır. Hava kuru- mu mekteplerde okutulacak havacılık derslerinin oprogramlarım hazırla- maktadır. Lokomotif çarptı üç kişi öldü, 8 kişi ağır surette yaralandı Barlın 16 — Dün Mamurede üç ki- şinin ölümü ve 8 kişinin de ağır su- rette yaralanmasile neticelenen feci bir tren faciası olmuştur. Aldığım malümata göre: Yarbaşı İstasyonunda çalışan âme- eden 11 kişi vagonetle gündelikleri- ni almak için yola çıkınışlar ve Ma- mure istasyonuna girerken birden- bire bir lokomotifle karşılaşmışlar- dır. Aradki mesafe az olduğundan ma- kinist lokomotifi durduramamış ve vagona çarparak şiddetli bir gürültü ile parçalamıştır. Pârçalarlan vagonette bulunan üme- von mi Bu Sahahki Telg mafia MALAGA CEPHESİNDE VAZİYET Cebelüttarık 17 (A.A.) — Malaganın asiler tarafından bombardımanı çok şiddetli olmuş ve Amerika konsolosha» nesinden başka bazı binalar da müte- €ssir olmuştur. Konsoloshanenin dos- Yaları kurtarılmıştır. Hükümet tayyareleri Alcezirası bom- bardıman ettikten sonra Esteponaya kadar uçuşlarına devam etmiş ve Ma- laga istikametinde ilerlemek üzere bu- Junan asi kıtaat üzerine bir çok bomba atmışlardır. HÜKÜMETÇİLERDEN 2000 ÖLÜ VARMIŞ Paris 17 (A.A.) — Radyo ajansı, Ma- laga Estepona bölgesindeki son muha- Madritte şiddetli muharebeler Asiler cenub cephesinde Malagaya karşı taarruza başladılar rebelerde . hükümetçilerin zaylatıni 2000 ölü ve 5000 yaralı olarak tahıl etmektedir. Sevillâ 17 (A.A) — Sevillâ radyo” su, cenubdaki asi ordusunun Akdeniz sahillerinde ilerlemekte olduğunu ha» ber vermektedir. Asiler mühim mikdas da harp malzemesi elde etmişlerdir. HÜKÜMET VALÂNSİYADAN | ÇEKİLMİYOR Valância 17 (A.A) — Hükümetin Valânciadan çekileceği resmen tekzip edilmekte ve bilâkis M. Azananın bü Taya gelerek bir müddet kalacağı söy“ lenmektedir. Porta Coeli sarayı reisicumhur için hazırlanmaktadır. Cenevrede kon- Mecidiyeköyünde sey toplantısı için ha hazırlık Iki ehemmiyetli mesele görüşülecek: Sancak meselesi, iptidai maddeler meselesi Cenevre 18 — Milletler cemiyeti kon- seyinin 21 kânunusanide yapacağı top- Jantı münasebetile Cenevrede faaliyet başlamıştır. Bu toplantıya ekser hü- kümetlerin hariciye nazırları iştirak edecektir. Türkiye hariciye vekili Tev- fik Rüştü Aras bu akşam Cenevreye geliyor. Diğer hariciye nazırlarının da, yarından itibaren Bu toplantıda görüşülecek meseleler içinde bilhassa ikisine ehemmiyet ve- rilmektedir. 1 - Sancak meselesi, 2 - İb- tidai maddeler meselesi. Sancak meselesi hakkında, toplan- tıdan evvel, Türk ve Fransız heyetleri arasında konuşmalara başlanacaktır, Cenevre mahafili Fransanın vaziyeti daha iyi takdir etmeğe başladığını ve bir| anlaşmaya varılacağını ümid etmek- tedir. İptidai maddeler meselesine gelince, bütün memleketler için iptidal mad- deleri temin etmek üzere bir tahkik heyeti seçilecektir, Milletler cemiyeti umumi kâtipliği bu hususta, milletler cemiyetine dahil olmıyan, Amerika, Japonya, Brezilya hükümetlerile te- mas etmiştir. Almanyaya gelince, Almanya bu iş- le olmamakla millet- manyanın da iştirakini temin için ça- Jışmaktadır. Hırsız çocuklar Je çavuşu ile “ameleden iki kişi lo- Beyoğlunda bir | bir berberin komotifin tekerlekleri arasında öl müşlerdir, Diğer sekiz kişi de daha çarpışmadan evvel kendilerini yolun kenarina atabildiklerinden ölmemiş- Jerse de ağır surette yaralanmışlardır. Hâdise yerine giden Osmaniye Cumhuriyet müddelumumisi tahkika- tanı bitirerek dönmüştür. Facia loko- motif virajı dönerken sinyal ver- meyişi yüzünden olmuştur. Makinist tevkif edilmiştir. Tahkikata . devam eğiliyor. — — » Yeni mebuslarımız Üç.vilâyette de parti namzedleri seçildiler Ankara 17 (A4) — Boş olan vilâ- yetler saylavlıkları için pazar günü ya- pılan seçimde Cumhuriyet Halk pârti- si namzetleri Atıf Bayındır İstaribul saylavlığına, İbrahim Dilây e Kocaeli saylavlığına, Mütekaid binbaşı -Meh- med Ali kurdoğlu Sirt saylavlığına iç fakla seğilmişierdir kasasını kırarak 75 lirasını çaldılar Beyoğlunda, bir berberin kasasını kınp içindeki paraları çalan Seyfi, 'Kamik, Yasef namında üç çocuk, za- bıtaca Ooyakalanmışlardır. Hırsızlık Beyoğlunda Hasan bey apartımanın- daki kadın berber dükkânında olmuştur. Bu berber dükkünında ça- hşan Karik arkadaşları Seyfi ve 'Yasef ile anlaşarak kasayı kırmışlar ve içinde bulunan 75 lirayı çalmişlar- dır. Ertesi gün Kamik hursızlığı tevil etmek için sabahleyin erkenden dük- kün silip süpürürken müşteri sıfâ- tile gelen !ki kişinin tecavüzüne uğrı- yarak kendisini bağladıktan sonra kasayı kırarak parayı: aşırdıklarını iddin etmiştir. Zabıta bu iddiayı ta- mik etmiş, neticede dükkân kasasinm üç çocuk arkadaş tarafından kırıldı- ğini tesbit etmiştir. Çalınan 75 Vira- dan 56 Jirası bulunarak istirdad. edil» gelmeleri bekleniyor. bir stad yapılacak Spor kurumu İzmirlilere beş bin lira gönderdi Ankara 17 (Telefonla) — Beyoğlü tarafındaki gençlerin spor ihtiyaçlarını tatmin etmek üzere Mecidiye köyürde büyük hir futbol stadı yapılması kâr rarlaştırılmıştır. Spor kurumu genel merkezi tarafın" dan İzmire beş bin, Aydına iki bin li- ralık yardım yapılmıştır. İzmire yapılan beş bin lira ile Karşi- yakada veya tesbit edilecek diğer bir semtte bir futbol meydanı yapılması S bildirilmiştir. Denizlide bir atıcılık poligonu tesis edilmiştir. Eskişehir bölge başkanlığı" na Devlet demiryolları mağaza direk- törlerinden Şevket tayin edilmiştir. Bir İtalyan vapuru Çanakkalede karaya oturdu Çanakkale 17 (Akşam) — Bu sabah 'B. P. ismindeki İtalyan bandıralı şilep Boğazdan geçerken Harmankaya mev- kiinde baştan kara etmiştir. Tahilising çalışılıyor. 100 lira için Adapazarında beş ay evvel yapılan bir cinayetin faili yakalandı Adapazarı 16 (Akşam) — Burada beş ay evvel yapılan bir cinayet mey“ yor, üzerine sebze dikiyor. Bir müddet gizli kalan cinayet miştir. Almanyanın kararı Iktisadi menfaatler için istiklâlinden zerresini feda etmiyecek Berlin 17 (AA) — gazetesinin siyasi muharriri Karl We« gerle, iktisadi menfaatler için Alman” yanın siyasi istiklâlinin bir zerresini bile feda etmiyeceğini yazmaktadır. Muharrr Almanyainın Parise izzeti nef si kıracak bir müracaat yapacağını iğ dia edenlerle alay ettikten sonra kini” senin silâhları tahdid etmek hususun” daki Alman teklifini kabul etmediğin” den şikâyet ediyor ve Fransa ile mü tefiklerinin, hiçbir Alman ordusunun aded itibarile rekabet edemiyeceği de recede kuvvetli olduklarını ileri sürün