18 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Kânunusani 1937 — AKSAMDAN AKŞAMA, —.—. Çocuğunu camiye bırakan kadın Geçen gün okudum: Ayşe isminde bir kadın, kocası ölmüş, yalnız kal Mış, küçük çocuğunu Fatih camlin- de bir pencerenin içine bırakmış, ağ- uya ağlıya oradan kaçarken, sokak- ta oynıyan çocuklar görmüşler, po- Mise haber vermişler. Kadın mahke- mede diyor ki: «Ne yapayım? Hiz- metçiliğe girdim, çocuğum var diye kabul etmediler. Darülâceyeze baş- Vurdum, almadılar. Ben aç, © aç İkimiz de öleceğiz. Hem yavrumu hem kendimi kuartarmak için başka çare bulamadım.» Hadise, alelâde bir zabıta vakası vlarak basit ve olağan. Bizde ve dünyanın her yerinde, çocuğunu bi- rakan analara raslanır. Meselenin, ruhiyatçıları ve ahlâk bilginlerini alâkadar eden tarafı var: Bir ana, ne kadar fakir, hattâ aç olursa olsun, küçük yavrusunu sokak köşesine terkedebilir mi? Açlıktan öl mek, hattâ beraber ölmek mi evlâdır, Yoksa çocuğu meçhul kaderin eline birakmak mı? Meseleyi bu bakımdan tedkik ede- tek değiliz. Ne ahlâk âlimiyiz, ne Psikoloji bilgini... Avrupanın bir çok memleketlerinde, sade yoksulluk yü- Yünden değil, bilhassa gayri meşru ve gizli doğan çocuklardan kurtul mak için bu çareye başvuran ekız- ana»lar çoktur. Bunun içindir ki nü- fus eksilmesinin önüne gecmek isti. yen bazı medeni memleketler, ana- ları tarafndan sokağa terkedilmek İstenen çocukları kabul eden mülesse- Seler vücude getirmislerdir. Çocuğunu Ketirip müesseseye terkeden anaya İsmi ve hüviyeti sorulmaz. Kadınlarla erkek arasında müsa- Vattan bahsedilince aklıma derhal ço- €uk gelir. Bizatihi çocuk değil, ka- dinin analık mecburiyet veya ihti- Mali, Kanunlar, kadına hangi meğe- Mİ hakları verirse versin, terbiye ve Sosyal hayat kadının bedenini, fik- Tini, zekâsını, kabiliyet ve istidadını erkek derecesinde, hattâ daha fazla İnkişaf ettirse de, kadın, yaşama kavgasında erkefe nisbetle daima za- YI kalacaktır: Hâmile kadın çalışa- maz, çocuğu olan yalnız kadın İşe Eiremez. Devlet behemehal araya gir- melidir. Bunun tek çaresi devletin Yavas yavas ana baba vazifesini de Börmesi olabilir. 'Türk kadını da, mecburi olarak iş hayatına girdi. Çocuğa kim bakacak? İçtimai yardım teşkilâtımızda bu derdin de çaresini aramalıyız. Bahu- Sus nüfusu arttırmak, devletin en baş siyasetidir. Anaları çalışan, ça- İkşmıya mecbur olan, yahut - acıklı Macerasını yukarda anlattığımız - Ay- $e gibi, küçücük yavrusu, bir sa- Adel değil, aclık âmili olan, sefalet | kaygusu en derin şefkat duygularını boğacak kadar karanlıklaşan kadın- Yarın çoculdarımı devlet almalı, bes- Yemeli, büyütmelidir. Akşamcı İŞ Para yerine sopal Kumkapıda bayan Nazmiye adında bir kadıncağız kiracısı Hacerden dün ev| Defterdarda bakkal Ragıbın dükküninn kirasını istemiştir. Kiracı: — Sana para yerine öyle bir sona Şekerim ki, alamadan gidersin.. deyin- ©e kavga başlamıştır. Kiracı, ev sahibi- Bi döğmüştür. Çöplük aranıyor | Mahmutpaşa | Belediye eski taşocağından . vazgeçti Son günlerde bazı gazeteler, bele» diyenin çöp işleri hakkında yeni bazı tedbirler alacağını yazmışlardır. Bu hu susta tahkikat yaptık. Aldığımız ma» lümata göre mesele şudur: Belediye, çöpleri gene şehrin harici- ne dökecektir. Fakat görülen mahzur- lar üzerine çöplüğün şehirden uzak ol ması kararlaştırılmıştır. Hatırlardadır ki, belediye son zamanlarda Kâğıdhane sırtlarına inen eski bir taş ocağını çöp- | lük ittihaza karar vermiş, burasını çok münasip bularak Mecidiye köyünden | taş ocağına kadar yeni bir d2 yol yap- oluyor. Şimdilik çöplerin atıldığı Hürriyeti ebediye tepesi arkasındaki çöplükteki çöplerin üzerine marttan sonra toprak ve kireç ve ilâç dökülecektir. İsviçre sefiri Sofyaya gitti İsviçrenin Ankara sefiri M. Martin ayni zamanda Sofya sefirliğine de ta- yin edilmiştir. Sefir itimatnamesini Bulgar kralına takdim etmek üzere Sofyaya gitmiştir. Otomobil kazası Kadını çiğnememek için şoför yaralandı Münir adında bir şoförün idaresin- deki otomobil dün Kızıltoprak köprü” sünden geçerken karşısına birdenbire bayan Leman isminde bir kadın çik- mıştır, Şoför, kadını çiğnememek için oto- mobili sağ tarafa hızla çevirmiş, fakaf bunun üzerine de bir telgraf direğine çarpmıştır. Telgraf direği kırılarak bü- yük bir parçası şoförün başına düşmüş- tür, Şoför Münir bayılmış ve hastaneye kaldırılmıştır. Av derileri satışı hareretli Av derisi piyasası hararetli alış ve- rişlere sahne olmaktadır. Buna 56 bep av derisi satışları mevsiminin baş- lamış olmasıdır, Bu sene av derisi ilk defa olarak böyle hararetli muamele- ler görmektedir. Hariçten talepler gittikçe artmaktadır. Alıcıların başmda Almanya, İngil- tere ve Amerika gelmektedir. Tacirler bu memleketlerden vaki talepleri kar- şılamağa çalışıyorlar, Fiatler de ge- çen seneye nazaran yüzde 10 nisbetin- de yükselmiştir... İhracata başlan- mıştır. Tikinin do'âşıp gideceği yer kürkçü dükkânı ! Beş gün evvel hapishaneden çıkan kör Tahsin adında bir sabıkalı dün kilidini kırarken yakalanmıştır. Yeni hapishaneden çıkan kör Tahsin yakalandığı zaman: — Tilkinin dönüp dolaşıp gideceği yer kürkçü dükkân.. demiştir. hamamı Belediye hamamı tamir ederek şimdilik kiraya verecek nin verildiğini yazmıştık. Mahmudpa- şa hamamı, senelerden beri tamir yü- zü görmemiştir, Bu hamam, İstanbu- lun fethinden sonra yapıldığı için İs- tanbulun en eski binalarındandır. Be- lediye binayi tarihi kıymetini bozma- mak şartile esaslı surette tamire ka- rar vermiştir. Tamir işi bittikten son- ra şimdilik kiraya verilecektir. Bledi- ye, hamamı bizzat işletmek veyahut başka bir maksadia kullanmak için tetkikatta bulunduğundan bu karar, kira müddeti bittikten sonra tatbik Imar p'ânı için hazırlık Şehircilik mütehassısı M. Proste Pa» rise giderken şehrin umumi vaziyetini gösterecek avan proje ve mevzii imar hareketleri için imar müdürlüğüne ta- limat vermiş, kendisi dönünciye kadar bunlara aid harita ve plânların hazır- lanmasını bildirmişti. İmar müdürlü- ğü bu esaslar dairesinde çalışmakta» dır. Müstakbel imar plânile Florya, Me- eldiyeköyü vesaire gibi semtlerin imarı için hazırlanan projelerin kolaylıkla tebarüz ettirilmesi için bunların ka- bartıma resimleri de yapılmağa baş lanmıştır. Bununla imar müdürlüğün- deki mimarlar ve diğer mütehassıslar meşgul oluyor. .. . Sokak isimleri Bir komisyon değiştiri! cek isimler için yenilerini ZN Paşa, Bey gibi kanunla lâğvedilen ün- vanları ihtiva eden ve bugünkü milli telâkkimize uymıyan sokak isimlerinin kaldırılması için bir komisyon teşkil &- yan sokaklara milli mahiyette yeni isimler bulmaktadır. Ancak tarihi isim. ler değiştirilmiyecektir. Komisyonun yeni sokak isimlerini ihtiva eden pro- jesi şehir meclisinin şubat içtima dev- resinde müzakere edilecektir. Tehlikeli bir duvar yıktırılıyor Kabataşta araba vapuru İskelesi ö- nünde bir duvar tehlikeli bir vaziyet al- dığından yıktırılması için halk tara» fından belediyeye şikâyette bulunumluş- tu. Belediye bu duvarı tedkik ettirmiş- tir, bugünlerde yıktıracaktır. Diğer ta- raftan son yağmurlar ve havaların bil hassa rütubetli olması yüzünden bazı eski binalar ve harap duvarların da yı- kılmağa yüz tuttukları görülmüştür. Bunlar da süratle gözden geçirilecekler ve bir tehlikeye meydan vermemek üze- re hemen yıktırılacaklardır. Bu husus- ta belediye tarafından alâkadarlara ta» Hmat verilmiştir. . — Bir memleketin örfüne uymak ec- Debi şirketlerin en çok ihmal ettikleri biridir bay Amca... e Mesel şu elektrik, gaz şirketi! Bu memleket halkının her ayın birinde) sağ kalmanın çarelerini aramakla meş- maaş aldığını bile bile Ayın 25 inde ge- | Nip para ister... . Halbuki siz ayın otuzuna kadar gulsünüzdür, tabii veremezsiniz!... Odun, kömür Bu sene kok kömürü de piya- sada boldur Bu sene kışın erken başlamasına rağ” men İstanbulda odun ve kömür sıkın- tısı yoktur. Yazın Kâfi miktarda odun ve kömür gelmiştir. Bilhassa kok kömü. rü boldur. Geçen sene kışın hafif geç- mesine rağmen kok kömürü bulmak- ta güçlük çekmişti. Bu sene böyle bir sıkıntı yoktur. Gazhane kokları beş tondan yukarı 16,5, Türk antrasiti 21, Alman koku 23- 24 liradır. Piyasada bin ton kadar Al man koku vadır. Türk antrasiti Zon- guldaktan muntazaman geliyor. Odunun çekisi 350-360 kuruştur. Mangal kömürü 6-7 kuruşa satılıyor. Zührevi hastalıklarla mücadele müdürlüğü Zührevi hastalıklar mücadele mü- lüğü ile hıfzıssıhha müzesi aynı bina dahilindedir. Müzeyi ziyarete gelen- lerle, mücadele heyetine muayene ve tedavi edilmek üzere müracaat eden- ler ayni yerden girip çıkmakta idiler. Bunun mahzuru görüldüğünden her iki kısmın ayrılması muvafık görülmüş! ve bu hususta temin edilmiştir, Yoksul çocuklar Maçka ve Nişantaşı cihetinde yardım teşkilâtı Bir hatıra Dostlarımdan biri yeni senenin bir . erim pi İma tım. Ben dolu takvimlerin yaprakla» gelecek 1 i İl il :: gelir. o fötr şapkasını koridora asar, muallim- Maçka ve Nişantaşı semtindeki 15 ve ler odasına girerdi. Şapka daima ko- 52 mci mekteplere devam eden fakir ve yoksul çocuklara yardım için bir hima- ye heyeti teşekkül etmiştir. 15 inci mek- tepte 110, 52 inci mektepte 100 yardı- ma muhtaç çocuk tesbit edilmiştir. Bunlara haftada beş gün birer kap sr- cak yemek ve üstübaşı pek perişan 0- lanlara elbise temin etmek üzere bu semtte oturan hal ve vakti yerinde aile. lerin semahatıma baş vurulmuştur. Müracaat edilen zevattan bir kısmı ayda muayyen bir para vermeği mem- nuniyetle taahhüd ettikleri halde bazı kimseler maatteessüf cevap bile ver- meği lüzumsuz görmüşlerdir. Himaye heyetinin sarfettiği büyük gayretlerle bu iki mektebe devam eden çocuklardan ancak bir kısmının öğle yemekleri temin edilmiştir. Fakat iki mektepte mevcud 60 fakir çocuk, öğle tatillerini aç kamına, bir lokma ekme. ğe muhtaç bir halde geçiriyorlar, Bu semtte oturan zevatın -ki bir kış- mının çocukları bu mekteplere devam ediyor- biraz himmeti, semahati saye- sinde bu 60 çocupğun da midelerine bir lokma Sicak yemek girmesi mümkün- dür. Bu yazımızın, hamiyetinden şüp- he etmediğmiz zevat tarafından nazarı dikkate alınacağını ümid ederiz. Fındık piyasası canlanıyor Fıdık piyasası canlanmaktadır. Son günlerde 71 kuruştan alıcı olduğu gö- rülmüştür. Fiâtlerde (bir mikder daha yükselme beklenmektedir. İhra- cat vaziyeti de çok iyidir. Hariçten taleplerin arttığı . Son bir hafta zarfında Fransaya 10,000 kilo iç fındık ihraç edilmiştir. ... Fakat şirketin nizamları keskin- dir, şırp, diye ya lâmbanızı, ya ocağını» | şirketin eenebiliği belli olmazl... n söndürür... Şirket böyle yapacağı" na aybaşında gelip alacağını slsa daha iyi değil mi?... ridorda dururdu. giz ve meçhul şahıs olmustum. Sim- di tıpkı sinemada olduğu gibi şap- kam gözlerimin üstüne kadar inik, yakamı kalkık, ağzımda pipo, elimde tahanca birdenbire köseden çıkacak ve gene tıpkı sinemada olduğu gib? önümden geçecek adama ateş ede cektim. Bir avak sesi işittim... Ayak sesi bana çok yaklaşınca gözlerime kadar inen M. Kortinin kocaman sankası ve kalkık yakamla fırladım. Elimde- ki tabancayı gelen adamın burnuna doğru uzatarak hağırdım: — Pat. güm. Bir de bakayım gelen müdürü sani değil mi.. esrarengiz ve meçhul adam «bilâaf» iki izinsiz almıstı, Ve bir daha koridorân M, Kortinin şapkası görünmez oldu.. E.Y. B. A. — Daha iyi amma © zaman Mia i