2 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e Sahile , « Hamiyetli bir vatandaş Bayan Ayşe Nesibe Atasev 50 bin liralık malını hava kurumuna teberrü etti Erzincan 1 (A.A.) — Merhum gene- ral Bahaettin eşi bayan Ayşe Atasev hava kurumuna elli bin lira kıymetin- deki 94 parça tarla, bir konak, bir han- dan ibaret olan emlâkini vasiyet sure- tile teberrü etmiştir. Bundan başka bayan Atasev ölümünden sonra kala- cak para ve eşyayı da vasiyetnamesi- ne yazdırmıştır. Hatay mitingi münasebetile B. Şükrü Kayaya gelen telgraflar Ankara 1 (Telefon) — Dün yurdu- muzun her tarafında Hatay dava- mızda elde edilen müvaffakıyeti kut- lamak için yapılan mitingler sonun- da part! genel sekreteri ve dahiliye vekili B. Şükrü Kayaya, K. Hamam, Kayseri, Mudanya, :Çerkeş, Polatlı, Çubuk, Talaş, Güdül, Yenisehir, Bor, Arkavi, Dgaz, Hatay miting tertip heyeti tarafından telgrflar gek miş ve hükümetimizin kazandığı diplomatik muvaffakıyetten dolayı halkın minnet ve “şükranı bildiril miştir. esi Avusturyadan Se"üloz mubayaa edildi Ankara | (A.A.) — Sümer Bank İzmit kağıt fabrikası için Yüzumu olan gellülozü (OAvusturyadan Omübayan etmiştir. Bedelleri klering yolu İle yani Türk parası olarak ödenecektir. Sancak meselesi M. Eden, hal şeklini tamâ- mile memnuniyet bahş gördüğünü söyledi Londra 1 (A.A.) — Avam kamarâ- sında bir suale cevap veren M. Eden «İskenderun ihtilâf hal şeklini ta- mamile meranuniyetbahş» gördüğünü söylemiş ve şu sözleri ilâve etmiştir: «Tarzı hal, heriki taraf tdevlet adamları tarafından gösterilen dur- binlik ve bilgi ve bir anlaşmaya varıl- masi için hiç bir çalışmayı ihmal et- memiş olan raportör Sandlerin enerji ve mehâretinin bir neticesidir, Mese- lenin çok müşkül mahiyeti nazarı iti- bare alınırsa Milletler cemiyeti hima- yesi ve bu cemiyetin nizamnamesi mef- küresi altında her iki tarafında Şşa- yanı kabul göreceği bir hal çaresi bu- lunmuş olması cesaret verici bir ha- dizediii B. Halit Bayrak şerefine ziyafet Ankara 1 (Telefon) — Çankaya klü- bü tarafından bu akşam spor kurumu ikinci başkam B. Halid Bayrak şere- fine bir çay ziyafeti verilmiştir. Ziyafette tanınmış birçok davetliler ve sporcular hazır bulunmuştur. An- kara sporunun inkişafı etrafında güşül- müştür. 2 e N. Menemenci oyn Ankaraya git Hatay meselesinin Milletler cemiyeti konseyined müzakeresine memur müu- rahhas heyeti erkânından, Hariciye ve. kâleti umumi kâtibi B. Numan Mene- mencloğlunnu geldiğini dün yaşmış- tık. B. Numan Menemencioğlu dün ak- şamki ekspresle Ar : karaya gitmiştir. Amerikada feyezan Yağmur ve nehirlerin kabarması devam ediyor Nev - York 1 (A.A) — İllinos'nın cenup taraflarında yağmakta oldu- ğu bildirilen kar ve yağmur Mississipi ve Ohio vadileri sakin bulunan insanların endişelerini bir kat da- ha arttırmıştır. Soğuk binlerce yurdsuz insa- tini büsbütün vahim bir ha- M. Varşova Litfinof Lel Lehistanda 1 (AA) — M. Litvinof Cenevreden bü: 1 gelmiştir. yet hariciye komiseri öğle yen Sovyet . sefarethanesinde e Bu Sabahki Telgraflar M. Hitlerin nutku kısa bir zaman için harp tehlikesini ortadan kaldırdı Bir Ingiliz gazetesi böyle diyor, fakat hiç bir meselenin halledilmiş olmadığını ilâve ediyor Londra li — M. Hitlerin nutkun- | da, Franüz bâşvekiline cevap ver- memesi burada inkisarı hayale se- bep olmuştur. Maamafih nutuk umu- miyetle iyi karşılanmıştır. Deyli Tel- graf gazetesi bu nutkun kısa bir za- man için bir harp tehlikesini orta- dan kaldırdığını yazıyor. Bu gazeteye göre M. Hitler itidal taraftarı müşavirlerinin fikirlerini ka- bul etmiştir. Bunlar ve askeri rüecsa | bir harpten sakınmak lânm geldiği | #krindedir. Deyli Meyil, Almanyanın müstem- leke isteğinin nazarı dikkate alınma- sını tavsiye ediyor. Finanelal Nevs ise M. Hitlerin İngiliz ve Fransız nokta! yayı : Teşkilâti esasiye kanunu Bir maddede siyasi müs- teşarlıklar ihdası hakkın- | daki lâyiha esasına göre değiştirilecek Ankara 1 (Telefon) —'Teşkilâtı esa- iye kanununda yapılacak tadilâta dair 150 mebus imzasile hazırlanan teklif | bugün meclise gelmiş ve müzakere edil- | mek üzere teşkilâtı esasiye encümeni- ne verilmiştir. Encümen bugün meclis içtimam- dan sonra toplanarak lâyihayı müza- kereye başlamıştır. Mevsuk membadan öğrendiğime göre, teşkilât esasiye ka” nununun diğer bir maddesinin de ta- dili bu münasebetle mevzuu bahsedil- miştir Bu maddede, vekillere diğer bir ve- kilin muvakkaten niyabet edebileceğine dairdir. Halbuk, elde siyasi müsteşar- Hklar ihdasi hakkında bir kanun pro- jesi mevcuttur, Bu projeye göre siyasi müsteşarlar icabında vekillere vekâlet edebileceklerdir. Tadili mevzuu behis olan madde, siyasi müsteşarlıklar ih- dası hakkındaki lâyihanm esasına gö- re değiştirilecektir. Siyasi müsteşarlık- lar ihdası hakkındaki lâyiha müzake- re edilmek üzere parti grupunuun yarınki (bugünkü) ruznamesine alın- mıştır. Orman kanunu Hükümetin teklifi kabul edilerek lâyıhanın birinci müzakeresi bitirildi Ankara 1 (Telefon) — Meclisin bü- günkü toplantısında orman kanunu lâyihasının müzakeresine devam edil- miştir. Müzakerede Başvekil İsmet İn- önü de hazır bulunmuştur. Lâyihanın,| hususi ormanların istimlâkine aid olan maddeleri etrafında hararetli münaka- şalar yapılmış ve neticede hükümetin teklifi aynen kabul edilerek kanunun birinci müzakçresi bitirilmiştir. General Kâzım Dirik Edirneye döndü Edirme 1 (A.A) — Uumumi müfet- tişler kongresi münasebetile iki ay- dan beri Ankarada bulunan Trakya umumi müfettişi general Kâzım Di- rik Edirneye dönmüştür. Fransız sefirinin değişeceği hakkında haber yok Ankara 1 (Telefon) — Alâkadar mahafllde, Fransanın Ankara sefiri M. | Pansot'nun değşitirileceği hakkında ec nebi membalardan çıkan haberler hakkında ademi malümat beyan edi mektedir Papa iyileşiyor 1 (A.A) — Papanın sıl- razarlarına iştirik etmediğini, bina- enaleyh Avrupa meselelerinin halle- dhmesi ümidinin şimdilik terk edi- mesi lâzını geldiğini söylüyor DEBAT GAZETESİNİN MAKALESİ Paris 1 (AA) — Pierre Bermuş, Debats gazetesinde. Führerin nutku- nu gayri müsald bir suretle tefsir etmekle ve bu nutkun her şeyi oldu- ğu gibi bırakmakta olduğunu beyan eylemektedir. Muharrrie göre bü nutuk pek az memnuniyete Şâyan bir halde bulu- yan beynelmilel vaziyeti ıslah için hiç bir çare göslermemektedir. Her ne kadar bu nutuk vaziyeti vahimleştir- memekte ise de ıslaha ald hiç bir ça- Milâno mülâkatı Hariciye vekilimiz perşembe günü Milânodan Belgrada hareket edecek Roma 1 — 'Türkiye hariciye vekili Tevfik Rüştü Aras çarşamba günü | (yarın) İtalyaya geçecek Milânoya | giderek İtalya hariciye nazırı kont | Cianoya mülâki olacaktır. Bu mülâkatta İtalyanın Boğazlar anlaşmasına iltihakı, Balkan ve Akde- niz meseleleri görüşülecektir. İki devlet hariciye vekillerinin bu görüşmelerine büyük bir ehemmiyet atfedilmektedir, B. Tevfik Rüştü Aras, perşembe gü- nü Milânodan Belgrada gidecektir. Hatay bayrağı Ankara 1 (Telefon) — Sancak mese- lesinin Milletler cemiyeti konsı müzakeresi esnasında Hatay bay nım konuşulmaması Sancak bayrağı nın 1921 itilârile bugünkü Hatay bay- rağı şeklinde kabul edilmesinden İleri gelmiştir. Köylerde radyo tecrübesi Köylerde kütüphaneler açılmasına da karar verildi Ankara 1 (Telefon) — İlK olarak Eskişehirde açılan köy muallimi kur- sunda yetiştirilen köy muallimlerin- den bir kısmına Ankara vilâyeti köy- lerinde vazife verilınişti. “Aradan pek kısa zaman geçmesine rağmen alı- Dan neticeler şayanı memnuniyet de-| recededir, Yapılan istatitiği göre, bu mua limlerin ders verdikleri talebe mikda- ri 1,284 erkek, 1,280 kız olmak üze- re 2,564 tir. Maarif vekâleti bu köylerde birer köy kütüphanesi vücude getirmeğe karar vermiştir. Bu kütüphanelere yevmi gazetelerden bazıları ile köylü- nün anlayabileceği şekilde çıkan ki- taplar getirilecektir. Maarif vekâleti bundan manda, köylülerin anlayabileceği Kitapları bastırarak bu kütüphanelere dağıta- caktır. Buna şimdiden vazı makine- sile kitaplar yazılmasile başlanmıştır. Ankara vilâyeti ilk olarak bu köy- kre akümülâtörlü radyolar vermek suretile tecrübelere başlamıştır. Ah- nacak neticeye göre uzaklıkları na- İ sarı dikkat alinarak her köy birliğine radyo verilecektir. Maarif vekili B. Saffet Arıkan ge- çenlerde köylerde tedkikatta bulun- müş ve gördüklerinden memnun kal- ruştı. Vekil yakında tekrar köyleri gezecek ve tedkikafta bulunacaktır. Moskova suikastcılarından 13 kişi idam edildi Moskova 1 (A.A.) — Son mahkeme- de mahküm olan 13 kişinin bugün idam edildiği gön a yen re de göstermemekledir. İntransigeant gazetesinin bir mü- habirine beyanatta bulunan eski beş- vekil B. P. E, Flandin Fülwerin M. Eden ve Blüms cevaben söylemiş ol- duğu nutkun pek muhtasar oldu- ğunu ve bir hayal İnkisarı tevlld et- mekten başka bir netice vermemiş olduğunu söylemiştir. ALMAN GAZETELERİ NE DİYOR? Berlin 1 (A.A.) — Gazeteler, Füb- | rerin: nütkuna aid mütalâalarında Almanyanın sulhperverane niyetleri ve bolşevizm müstesna olmak üzere herkese karşı uzlaşma siyaseti takip etmek arzusunda bulunduğu nokta- sında israr etmektedirler. Yenice paketleri- nin ikramiye numaraları İ Numaralarını kuponlarla i değiştiremiyen müşteriler İnhisarlara müracaat | edecekler Ankara | — Burada biriktirdikleri Yenice kuponlarını ikramiye numara- larile değiştirmek üzere inhisarlar sa- tış idaresine müracaat edenler kabul müddetinin bitmiş olduğunu hayret- le öğrenmişlerdir. İnhisarlar idaresi memurları kabul müddetinin ayın sonunda biteceğinin el Hânlarile ha- ber verildiğini söylemişlerdir. Kuponları ellerinde kalan Yenice müşterileri inhisırlara müracaat et- meğe karar ve dir. Sovyet sefiri Moskovaya gitti Ankara 1 — Sovyet büyük elçisi Karahan bir buçuk aylık mezuniyet müddetini geçirmek üzere bu akşam Ankaradan Moskovaya hareket etmiş- tir. Efgan başvekili Londrada Londra 1 (A.A.)— Bfganistan baş- vekili bugün, M. Baldwin ile birlik- te öğle yemeği yemiştir. Buğday fi fiatları Son günlerde büt bütün piya- salarda cansızlık var Bundan bir ay kadar evvel bazı dev. letlerin buğday stok etmeleri neticesi olarak dünya buğday piyasası epiyce yükselmişti, Son günlerde bu yükseli- şin sukuta doğru gitiği bariz bir ş6- kilde göze çarpmaktadır. İstanbul piyasası da gevşemiğtir. Buna mukabil müvaredat normaldir. Bu İki zıt keyfiyet piyasanın sukuta doğru şiddetle meyletmesinin başlıca sebebidir. Son beş gün zarfında Anado- Yüdan 2040, Trakyadan 12 ve limanlar- dan da 256 ki, ccman 2385 ton buğday gelmiş, buna mukabil ayni müddet içinde 2000 ton kadar satış yapılmıştır. Havaların tesirilş müvaridat azalma- ığı takdirde flatlerin bir miktar dü- geceği muhakkak görülüyor. Soğuklar devam ediyor İki gündenberi havalar yeniden 80- ğumuştur. Karadenizde fırtına olması ihtimalini düşünen bir çok tüccar ge- mileri bir müddet Boğaz methalinde tevakkuf etmiş, fakat akşama kadar fırtma çıkmadığından yollarına de vam etmişlerdir. Dün hava tazyiki 768,1 milimetre, en fazla sıcaklık 4, en az sifir derece idi. Ruzgür şimalden ve nisbeten ha- fif esmiştir. Bugün de hâva'soğuk, bu- Tutlu ve yağışlı geçecektir. 2 Subat 1937 —— M. Delbosun nuf- ku ve Almanya Alman gazeteleri “Bu nu- tuk görüş farkını bir daha meydana çıkardı,, diyorlar Berlin 1 (A A.) — Dün Fransa ha riciye nazırı M. Delbosun söylediği nutuktan bahseden Voelkischer Beo- bachter gazetesi ezcümle diyor ki: «Bu nutuk yeniden Fransa ile Ak manyanın emniyci meselesi hakkın- daki telâkkileri arasında mevcut ok makta devam eden mübayeneti ve iki memleket beyninde itimad esası- na müstenü iyi komşuluk münase- betleri ile sulh fikirlerinin ne derece farklı olduğunu göstermektedir. Bu nutuk ayni zamanda Fransa hü“ kümetinin başveki! M. Blumun ge çen pazar günü Liyonda söylemiş ok duğu nutukta bağlamak niyetinde olduğu ipliği çözmek istemediğini is bat etmektedir.» 12 Uhr Blatt gazetesi ayni mevzu- dan bahsederek M. Delbosun Fran sız - Sovyet nilsakı lehindeki beyana- tını hali hazırda çerçeve dahilinde biraz garip görmekte olduğunu be- yan etmektedir, Bu gazete diyor ki: «Paris, güzel sözlerle Almanvayı Sovyet Ruslarla bir misak akdede- cek derecede bolsevizm ile uzlaşma- ya sevk edebileceği zannında mı bü- hmuyor? Bu öyle bir meseledir ki mevzuu bahaolmuğa e değeri yok- turs Montag gozetesi, divor ki: «Bu $6- reit altında akdi dervis edilmekte olan umumi “konferans katiyen bir neti- ceye vâml dama Mamnacaktır.». » Nobel mükâfatı M. Hitler Almanların bu mükğfatı kabul! etmelerini yasak etti Stokholm 1 (A.A) — Bütün gaze teler, M. Hitlerin Almanları Nobel mükâfatını kabulden menetmesini hayret veya infial ile karşılamakta” dırlar. Mubafazakârların Orgam olan Swoepaka Dagbinaded M, Hitlerin ka- yay iktisadi otarşiden daha ziyade infirmda sevk edecek fikri bir otarşi olduğunu yaz- maktadır. Oslo 1 (AA) ezeteler Al man hükümetinin, Almanların Nobel mükâfatını me mesini (o teessüfle karşılamışlardır. SVEN HEDENİN BİR MAKALESİ Stokholm 1 (AA) — Meşhur seyyah Sven Heden, Almanyanın No- bel mükâfatı hakkındaki kararı mü nasebetile Dagnes Nyheter gazetesin- de yazdığı bir makalede mükâfat komitesinin Nobel sulh mükâfatını Assiskye vermek suretile Alman hü- kümetine karşı filhakika bir hakaret- te bulunmuş olduğunu yazmaktadır. Sven Heden mezkür komitenin it- tihaz etmiş olduğu bu kararın kati- yen İsveçe bir güna hizmeti dokun- mamış olduğunu bevan va İsvec ko- mitelerinde ayni zamanda tevbih edilmiş olmalarına teessüf ederek Norveç komitesinden Nobel mükâfat- Yarını vermek hakkının ebsdiyen ge ri almmasını teklif etmektedir. v . . Dağda bir facia 3 Italyan zabiti ve 20 nefer kar altında kaldılar Torino 1 (A.A.) — Bir mülüzm ve iki küçük zabitin kumandasında yir- mi kişilik bir İtalyan avcı müfrez& sinin kar yığınları altında kalarak kayboldukları bildirilmektedir. Hepsinin ölmüş oldukları xannedik mektedir. Japon buhranı bitti Tokyo 1 (AA) — Japon buhrani bugün nihayet bulmuş ve yeni kabi ne M, Hayashi tarafından teşkil edir miştir, Japonyanın Washington 9€ firi M. Hiro Hisalto hariciye nazı” luğına ve general Kotarono Kumar? harbiye nazırlığına tayin edilmişter” dir. Son sözlü ordu ve donanma 7 Mi ve ani vw etm