2 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

2 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

ZE V/ Mercimek Kuru sebzeler içinde en çok besliyenidir Kışın yenilen kuru sebzeler arasında en çok besleyeni mercimektir. Böyle ol- makla beraber nohuttan, fasulyadan daha az yenir. Halbuki mercimekten birçok değişik yemek yapmak müm- Kündür. Çorbası, pilâvı, salatası, köf- tesi, püresi, yapılır. Bunların hem gi- düs fazladır hem de lezzeti çok iyidir. Çorbası herkesçe malümdur. Pilâvı nohutlu pllâv gibi pirince katılarak ya- palır. Salutası iki türlü yapılır: Merice- meği gece soğuk Suda bıraktıktan son- ra haşlamalı, Suyunu süzmeli, Sonra sirke tuz, giber, âz zeytinyağı ile ka- rıştırmalı ve üzerine koyu hardallı bir mayonez dökmeli. Diğeri ise şöyle yapılır: Mercimek haşlandıktan sonra tuz biber sirke zey- tinyağile karışlırmalı, ve tabağa yer- leştirmeli. Üzerine ince kıyılmış dere- olu maydanoz taze soğan ekmeli. Bir iki yumurtayı katı olarak pişirdikten sonra biçakla ince ince yuvarlaklar şek- linde kesmeli, Bunlarla salatanın üstü- nü kapamal. Arzu edilirse zeytin de konulabilir, Köttesine gelince: Bir çay fincanı mercimeği göceden soğuk suda bırak- malı. Sabah ateşe koyarak ezilinceye İ kadar haşlamalı, Sonra elle mercimeği / ezmeli, içerisine ince doğranmış may» | dânoz, dereotu, Üç kaşık sade yağ için- de pembeleştirilmiş bir soğanı yağı ile beraber koymalı, Bir fincan dövülmüş ve elenmiş galeta tozu bir yumurta, tuz| biber ilâve ederek karıştırmalı ve soğu- mağa bırakmalı; Sonra bu hamurdan köfteler yapa- rak iptida galeta tozuna sonra köpür- tülmüş yumurtaya, nihayet gene galeta tozuna bulayarak kızgın yağda kızart- malı ve sofraya çıkartmalı, Yerken lis mon sıkılırsa daha nefis olur. Püresi patates püresinin ayni ola- rak yapılır. Salçalı etlerin yanına çok iyi bir gamltür olur. Yünlü kumaşların çekmemesi için Kışlık yünlü giyim eşyaları fena ye iz re çeker, darlaşır. Yünlü ten memesi için dikkat edilecek basit bir fk! | nokta var, Yıkamak ve çalkalamak için! kullanılan su ayni derecei hararette ol-| malı, Ne çok sıcak, ne soğuk, ılık su en münasiptir. Yıkarken ovmamalı, çiti- Jememeli ve çekmemeli, Kaynatmamalı, sodalı suda yıkamamaldır. Bunlara dikkat edilirse yünlüler dai- ma yumuşak ve yeni gibi kalır. Yünlü elbiselerin biçimleri gayet sa- dedir, Yalnız garnitürlerinde yenilik aranmaktadır, Resimde görülen elbise- lerin hepsi zarif bir garnitürle süslen- miştir: 1 — Lâcivert yünlüden elbise. Bluzun boğazında, göğsünde ve kemerinde üç yuvarlak vardır, Bunlar yanyana İş- lenmiş lâcivert boncuktan yapılmıştır. Mayasıl Kışın çok çok görülen bu arızanın sebebi nedir? Mayasıla karşı yapılacak ilâçlar pek çoktur. Fakat mayasılın esası zafiyet ve kanın fena cevelân etmesidir. Bazan bir doktorun vereceği İlâçla vücut kuv- vet bulunca mayasıl geçer. Balık yağı içmek çok faydalıdır. Ellerin kanını iyi cevelân etmesi için elleri açıp kapamalı ve bunu yaparken parmakları da açmalı, Elleri yukarı kal dırmalı ve baş Üzerinde biribirine çarp- mal, Bundan başka ceviz, ökaliptüs, kere- viz yaprağından birini ulıp haşlamali bu suda elleri veya ayakları on dakika banyo yapmalı, Tuzlu su da ayni tesiri gösterir. Mayasıl elde ise, çatlak olmak ihti- mail varsa gece yatarken bol gliserin, ya tatlı badem yağı, ya lanolin sürmeli ve eski tire eldiven giyerek yatmalı. KIRILAN BEBEKLER Tefrika: No. 11 Elimden notaları alıp piyanoya otur- du. Can sıkıcı Bach'ı evvelâ o çalmağa, i başladı. Şuşutla ikimiz kendimizden geçmiş dinliyorduk. Çevik parmakla” rının altında hesaba, ölçüye ait ne varsa bazen hazin, bazen haşin, coşan kuduran sonra yine sakinleşen bir nağ meye inkılâp ediyordu. Ben Bach'ı böyle anlamamıştım. Bitirince: — Şimdi senin sıran., dedi, Oturdum. Bu defa ateş bana da sira- yet etmişui, Arkadaşım gülümsüyordu. — Senin hakiki bir sanatkâr oldu- gunu çoktan tahmin etmiştim., diye- | rek boynuma sarıldı. ittikten sonra ye beni bir | — Bak Süzli, de Yeni beyaz ciltle: zılmış bu Kitaplar nedir?. — Bir tanesin! sana verimem için mü. elliri rica etmişti... — Müellifi mi?, Evrelâ bu inceliği anlıyamadım. Da- ha alındaki küçük yazıyı görünce: — Kardeşinin eserleri basıldı mı? di- v 4 7 e lm leş laz Naökleden : Zeyneb İdü ye sevinçle haykırdım. Tarafımdan teb- rik edersin, — Necdet bugün bizimle yemek yiye çek, sen kendin söylersin, Şair Necdet pek ender olarak fildişi kulesinden dışarıya çıkar. Bugünkü de sırf şereflme, Kendisine nasıl teşekkür edeceğimi bilemiyorum. Daha şimdi- den her tarafım titremeğe başladı. Hay- di Süzi fazla mübalâğa etme, piposu- nun kokuslle etrafını boğan bu hâssas şaire karşı on yaşından beri hiç bir za- af hissetmiyorsun! Necdeti ilk gören- ler, sıhhatli mevzun vücudile bir yüz- me veya tenis şampiyonu zannederler, Harici görünüşü irce ruhunu gizliyor. Saat on ikiyi geçerken, sessizce fakat tesirinden emin, ağır adımlarla yanımı. za geldi. Tebriklerle, takdirlerle saat dördü ettik. Bir ara fazla süren #ükütu | bozmak için: — Demek bu civar &ize ilham yağ- dırıyor? dedim. — Ben ilhamımı her yerde bülürum küçük Hanım, Bir gaf mi yaptım acaba? Olabilir! Fazilet konuşmamızın mevzuunu değiş m —. A Ortalarında pembe kurdeleden birer fiango vardır, Ayni kurdele boyunu ve beli sarmaktadır. 2 — Açık leylâki yünlüden elbise. Ya- kası altına ve kemeri üzerine koyu mor ibrişimden saçak garnitür konmuştur. 3 — Tütün rengi yünlüden etek ve kazak, Bluzun dört cebi vardır, Kıvrr- lan köşelerinin içi yeşil yünlü kaplıdır. Bisküi 5 yumurta, yarım çay fincanı iyi cins zeytinyağı, 250 gram ince şeker, yarım kilo un, birer tatlı Kaşığı dövülmüş ka- Tanfil ve tarçın almalı, Yumurtalarla zeytinyağı köpürünce- ye kadar vurulacak, sonra şeker ka- ranfil tarçın, ve un ilâve edilerek ha- mur tutulacaktır. Hamür iyice yoğurulduktan sönra yumurta büyüklüğünde parçalar ko- parmalı üzerine hafif zeytinyağı sür- dükten sonra üstüste üç defa et maki- nesinden çektikten sonra uzun biskiği şeklinde, veya halka gibi yaparak fırı- ns göndermeli, Yumurta kabuklarından istifade Evde kullanılan yumurtaların Kka- buklarını atmıyarak toplamalı. Çama- şar yıkandığı zaman bü yumurta ka- buklarını bir tülbent keseye koyarak çamaşır kaynarken içine atmalı. Bu su- retle kaymıyan çamaşır fevkolâde beyaz olu tirmek için şarkı söylemeği teklif etti, Üçümüz etrafina toplandık, ruhtan ko pan bu müşfik, ilık sesi dinlemeğe baş» ladık, Akşamın kızıllaşan güneşi için- de Fazllet bana değişmiş gibi göründü. Bu anda zihnimde onun güzel genç kız yüzünden başka bir şey yaşamıyordu.” Hasır şapkamı giyerken hâlâ ellerim titriyordu. Kapıdan çıkmıştık, Fazilet arkamızdan seslendi: — Süzi «hayatın seraplarınız unut. tun, — Hiç aklım kalmamış Allahım!, Kıp kırmızı oldum. Candan sevdiğim bu arkadaşımı şimdi kimbilir ne derece müteessir etmiştim. Sokakta Şuşut çe- kine çekine kitabı İstedi. İstihza bilmi- yen titrek sesi; — Oru bana emniyet edebilirsiniz Süzi, kaybetmem.. diyordu. —0— Aşk maceralarının sonune kadar | acıklı Allahım! Pervinle Mithatın, bir | daha geri gelmiyecek ihtiraslı günler işeriki olduğumu görenler ne di yaşadıklarını düşündükçe vücudümde | bir ürperme hissediyorum. l Haftada İki kere Pervinde yemek yi- yorum, Pervin beni daima ayni güler yüz ayni samimiyetle karşılıyor. Bu güler yüz, bu samimiyette: «Ne kadar İyi kalplisin, saadetimi sana borçlu- | yum» diyen bir Ifade var. Fakat yanı İ yor. Ben oraya, onların saadetini fay Aalaştırmak”için değil paylaşmak, aki- 1) | 7 Eşrapı ayni yeşli yünlüdendir. | Serbestim, unutulmuşum. 4 — Yeşil yünlü elbise, Yakası ve ceplerini etrafı bej rengi yünlüdendir. Cepler yeşil galalit (fermeture eclair) ile kapanmaktadır. 5 — Kumlu yünlüden elbise, Yegâ- ne süsü düğmeleridir. Kırmızı gelalit- ten olan her bir düğmenin üstünde bir numara vardır. Saçlardaki kepek Yapılması kolay birkaç ilâç tarif ediyoruz Saçlardaki kepeği geçirmek için bir kaç tertip vardır. Bunlar saçın cinsine göre faydalıdır: 1 — Başınızı yıkadıkça saçlarınızı çalkaladıktan sonra bir tas su içerisine bir veya İki limon suyu sıkıp bu suyu saçlarınıza dökünüz. Limon yerine Sir- ke de kullanılabilir. Diğer bir tertip: Saçlar yıkanıp çal- kandıktan sonra bir iki yumurtanın yalnız akını telle köpürtüp saçlarımıza dökünüz. Ellerle saç diplerini iyice ma- saç yaparak ılık su İle bolca çalkayınız. Bir diğeri daha: Ayni miktar ispirto ile arap sabununu Karıştırtarak eritiniz ve şampuan yapınız. Saçlarınızı yıkar. ken sabun yerine bu şampuandan akı- tıp bir az sıcak su dökerek başınızı yıkayınız. Dehşeti köprür. Bir iki defa yıkadıktan sonra epeyce fark olur, betlerini beklemek için merakla koşu yorum. Başlangıçta güya vaziyeti bana belli etmemek için Mithat daima, «Yolum düştü de bir uğrayayım dedim> gibi ve daha buna benzer bahanelerle yemek- ten sonra gelirdi. Pervinin ağzı onu sahte bir hayretle karşılarken güzleri, bir çocuk gekâsile fazla dolu gözleri; «Görüyorsun ya sevgilim, oyuncağın burada. Sana kendimi sevdirmek için hiç bir şey esirgemiyorum.» derdi. Fakat birdenbire Mithat, sanki na- müskârane hareketinin stajmı bitir. miş gibi yemeklere gelmeğe başladı. Şimdi artik aralarına kabul edildim. Onları eğlendiriyor, dinlendiriyorum. Yemeklerden sonra ben ortalarında, içümüz büyük kanapenin içine gömü- lüp sessizce sigaralarımızın dumania- rıni savuruyorüz. Bâzen coşkun birne- | şe boğazımı giciklıyor, Uzun uzun gü- İ Yiyorum. Benim burada, iki sevgili bilmemi?, Fakat kimse görmiyecek, ne annem, ne baham hattâ nede Yuşa. Bazen de, sevgileri sönmi canın sadece bağlarını sağlamlaştırma ğa yarıyan küçük çocuk rolü yapıyo” rum. Esasen Mithat da: — Siz bizim küçük çocuğumuzsunuz. İ demişti, — Zannedersem, Moda haberleri Renkli giase deri le kadifeden karışık yapılan ayakkabıları çok giyiliyor. Sapkalarda tüy veya çiçek bulunmaktadır. * Takılan mücevherat, küpe, yüzük, bilezik, plâk ayni model ve ayni renkte olmalıdır. Mevsimlik manto ve fayörle- rin yakalar: pek küçüktür. Bazan da hiç yoktur. Bunlarla geniş ve kısa kadife veya tafta eşarp kul- lanılmaktadır. Truakar kısa mantolar eks€- riyetle yukardan aşağıya kadar düğme ile iliklenmektedir. Fötr şapkaları beyaz pike ile süslüyorlar. Pembe yahut yeşil tpekli ü- zerine geçirilmiş siyah denielden gece elbisesi çok giyiliyor. Kadifeden, tülden, taftadan, eşarplar boğaza sarıldığı gibi, be- le kemer yerine de bağlanmakla- dır. 4 Koyu renk elbise ile ternak- lara koyu kırmızı cilâ, açık renk elbise üe hafif pembe cilâ sürül- mektedir. 4 İpekli olsun yünlü olsun Şer- sey kumaşlar çok modadır, | UŞKULLERE CEVAP İ Kuru ciltler Ankara “Işıklar caddesi Mihri: Kuru ciltler için en iyi şu tertiptir, bir müddet tecrübe ediniz. Cildinize iyi gelirse dar ma kullanımınız. Gece yatarken eliniz içine pek nz vazelin koyunuz üzerine ko” Tonya akıtınız,. bunlurı ezerek hallediniz ve yüzünüze masaj yapar gibi bunu sö” rerek içirtiniz. Eğer cildiniz kepeklenirse bu ilâç fev- kalâde iyi gelir. Sivilceler Çamlıca No. 47 Neclâ: 1 - Yüzdeki küçük sivilcelerin uçlarına kibrit çöpü ne sarılıp Kmon süyuna batırılmış pamuk dokundurunuz. Bir müddet bumu yapın ca eğer geçmezse bir doktora sorunuz. Belki dahilen bir ilâç vermek lâzımdır. 2 — Saçların kendinden kıvırcık ok ması ancak doğuştan olabilir. 3 — Kirpikleri uzatmak icin bir kür” dana bir oparça pamuk sararak tatlı badem yağma, hint yağına, yahut zeytin a babırınız ve bunu sürme çeker kirpiklere çekiniz. Bunu gece yatarken yapınız. 4 — Saçlarınızın engini bilmiyorum, fakat (brun) rengi simel en tabitsidir. Bu cümleyi ağzımdan kaçırırken gü” lümsiyerek yüzüne bakmıştım, rengi hafif sararmış, dudaklarını ısırıyordu. Mithat çekinilmesi icap eden babalar dan. Bir gün Pervinle beni otomobille Ye” | şilköye götürdü. Sabahtan yağmur yağ“ mıştı, deniz kıyısındaki gazinoda pek az kalabalık vardı. * Tanıdık kimsey€ rastlamadığımız için yemeğimizi rahâf rahat yedik. Şunu itiraf edeyim ki, bir” kaç zamandır Mithat bana karşı çök dürüst hareket ediyor. Hafif meşreplik lerinden hoşlanmadığımı mı anladi acaba, yoksa müsait bir günü bekliye” rek hesapla mu İş görüyor? Bütün bun” ları o hissetmeden yüzüne bakarak dü” şünüyorum. Akşam serinliğinde döndük. Şimdiy& kadar Mithatla birçok defalar buluştur ğumüz halde, bügün yanımda oluşu b8 na hakiki bir zevk verdi. Ertesi hafta Pervin beni Bebekteği gazinoya götürdü. İsmi bile geçmiyen Mithatı tabii orada da bulduk. O güs arkadaşlığımız daha ziyade kuvvetlenir” di, İki bardak şarabın verdiği neşe il€ durmadan gülüyordum. Evden Iyice şüphelenm. Mahcup ânnem sert gözlü bakıyor, Cesaret cdebils hat İstiyecek, fakat daimi a alel üçele öpüşüp ayrılıyoruz. Asil Şuşutum de ber zamandan daha sıkı ağızlı, » çarkası var),