16 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 mm AKŞAM e AN — 16 Şubat 1937 <a Bir Fransız nazırı “Sabrın 2ör? denizaltı gemisi da bir haddi vardır,, diyor) Ama gland Ispanya işinde beynelmilel kontrol akim kalırsa sulh tehlikeye düşebilirmiş Marsilya 15 (A.A.) — Röhne eyaleti len ziyafete riyaset eden Müstemlekât tir ki: sosyalist federasyonu tarafından veri- nazırı M. Marias Moutet ezcümle demiş- Faşizmi kendi memleketimizde İuvvete müracaat etmeden ve liberal rejimimizi muhafaza ederek mağlüp ettik. Hükümet sulk mücadelesin- de de muzaffer olacaktır. Bu mücadele her zamankinden daha kuvvetli olan Fransız - İngiliz itilâfına istindd etmektedir. İhtilâfları mevzi bir hale getirmek için ademi müdahale sistemini tatbik etmek faydalıdır. Ancak bu sistemin adâlet çerçevesi dahilinde tatbik edilmesi lâzımdır. Eğer ademi müdahale hilâfında hareketler vuku bulursa İngiltere, İs- panyadaki ihtilâfın beynelmilel siyaset için daha iyi anlıyacaktır. in ne kadar tehlikeli olduğunu Sabır ve basiretimiz demokrat milletlerde bize karşı sempati uyandır. mıştır. Ancak sabır ve basiretin de bir haddi vardır. Eğer beynelmilel kontrol hakkında aktedilecek olan konferans faşist milletler tarafın- dan akamete uğratılırsa sulh tehlikeye düşebilir, Fakat demokrat mil- letlerde kökleşmiş olan ittihad hissi faşistleri tereddüde sevkedecek ve bunlar nihayet muvafakat etmeğe mecbur kalacaklardır.» Fransanın müstemlekeciliğinden balseden hatib, hükümetin müstemleke halkına Fransanın istismar maksadile değil terakki yollarını göstermek arzu- sile hareket ettiğini göstermeğe çalışacağını ilâve etmiştir, M. Antonesko Rumen hariciye nazırının Ankara ( seyaliatı marta kalıyor Atina 15 (Sureti mahsusada gön- derdiğimiz muharririmizden) — Ro- manya harlelye nazırı M. Antonesko- nun buradan dönüşte Ankaraya gi- deceği henüz belli değildir, M. Anto- neskonun bu seyahati marta bırak- ması çok muhtemeldir. Bir derecede iki terfi müddeti kalanlar Ankara 15 (Akşam) — Açık bulu- namamasından bir derecede iki terfi müddeti kalan memurların maaşla- rının kendiliğinden bir derece aritı- rılması için maliye vekâletince yeni bir kanun lâyihası hazırlanıyor. Lâhey adalet mahkemesi azalığ! hâkimi İrfan tayin edilmiştir. B. İrfan bu tayini kabul etmiştir. İki cinayet muhakemesi Bir misli fazla zeriyat Ziraat kombinaları için hazırlıklar ilerliyor Ankara 15 (Akşam) — Millet Mec- Misi tarafından kabul edilen üç mil- yon liralık fevkalâde tahsisat ile ku- rulacak 200 ziraal kombinasının ha- arlıkları Kombinalarda Kullanılacak trak- tör, harman ve sair makinlerin tip- | leri de tesbit edilmiştir. £ Bugünler- de münakaşası acele olarak yapıla- caktır, Münkasaya iştirâik etmek üzere ta- nınmış bazı ecnebi firmaları şimdi- den ziraat vekâletine müracaat et- mişlerdir. Kombinalar için kabul edilmiş üç milyon liralık tahsisattan bir kısmı ie çifçilerin tohumluk ihtiyacı te- min edilecektir. Yapılan tahminlere göre önümüz- deki sene bir misli fazla zeriyat yapı- e ai Suçlu Isak, “Cinayetten haberim yok ,, diyor Gülüzarın vekili müdafaasını yaptı Ortaköyde bir meyhanede Süley- man adında birini bıçakla sırtından ve bileğinden yaralamaktan suçlu İsakın muhakemesine ceza mahkemesinde başlanmıştır. Mahkemede davacı Sü- Jeyman davasını şöyle anlatmıştır: — Gece ben bir meyhanede rakı iç- tim. Çıktığım zaman bu rakının kifayet etmediğini gördüm ve Ortaköyde bir meyhaneye daha girdim. O sırada va- kit geç olduğundan zabıta memurları meyhaneyi kapattırmak üzere gelmiş- derdi. İçerideki müşterilerle beraber ben de çıktım. Kapının önünde kalabalık arasından İsak yanıma sokularak: — Vakit geçtiği halde burada zorla rakı içmeğe kalkışıyorsun. sen burala- rın kabadayısı mısın?, Diyerek birdenbire bıçağını çekip ü- zerime hücum etti ye evvelâ bileğim- den, sonra da sırtımdan beni yarala- dı. Yaraların tesirile ben düşüp bayıl. Duşım, Sonra kendimi hastanede bül- dum, Suçlu İsak ise bu iddiayı inkâr ede» rek; — Sözlerinin hepsi yalandır, dedi. 'Biz meyhanede oturuyorduk. Bu adam kendini bilmiyecek derecede sarhoş bir halde geldi, raki istedi. Vakit geç oldü- fu için meyhaneci rakı vermedi, Bu adam bağıra, çağıra hepimize küfret- ti, Üzerlerimize saldırdı, beni tökat ve lıktı, Ben bir daha Süleymanı görme- dim, Kendisinin vurulmasından da ha- berim yoktur. Demiştir. Mahkeme şahidlerin çağı- rılması için muhakemeyi başka güne bırakmıştır. GÜLÜZARIN MUHAKEMESİ Galatada Erzincanlı Kâzımı tabanca ile öldüren Gülüzar adındaki kadının muhakemesine dün sabah ağır ceza mahkemesinde devam edilmiştir. Ge- çen celsede iddia makamı taammüden katil suçundan Gülüzarın idamını, an- cak Kâzım da evvelce Gülüzarın karde- şini öldürmüş olduğu cihetle Gülüzar bu cinayeti şedid bir elemin tahtı tesi- rinde işlemiş olduğundan tahrik mahi- yetinde olan bu cihet göz önünde tutu- larak cezasının indirilmesini istemişti. Dünkü muhakemede Gülüzarın ve- kili müdafaasını yaparak cinayetin ta- ammüden değil tehevvüren işlendiğini, Gülüzar sokakta giderken Kâzımla kar- Şılaşınca Kâzımın elini beline doğru İ götürmesi üzerine kendisine karşı silâh (istimal etmesinden şüphelenerek daima kendisini müdafaa maksadile yanında taşıdığı tabancasını çekip Kâzımı vur- duğunu söylemiş ve niahkemenin ka- Tar verirken gerek bu ciheti ve gerekse cinayet esnasında Gülüzarın şedid bir elemin tesiri altında bulunduğu cihe- tini — önünde bulundurmasını iste- inşasına başlandı Ankara 16 (Akşam) — (Akşanı) — Alman tez- gâhlarma sipariş eylediğimiz dört de- nizaltı gemisinin inşaatına başlandı- İı haber verilmektedir. En son sistem olacak bu denizaltı gemilerimizin inşaları bir sene kadar sürecektir. EK Dahiliye teşkilâtı 12 vali muavinliği ihdas edilecek Ankara 15 (Akşam) — Dahiliye vekâletinin merkez ve taşra teşkilâ- tanı hazırlıyan komisyon bugün müs- teşar B. Sabrinin reisliği altında top- lanmıştır. Şimdilik 12 vali muavin- liği, 3 umuru hukukiye ve 3 idare heyeti teşkili kararlaştırıldı. süs sınıf valilerin, umum mü- fettişler gibi yüz elli Mn kadar maaş almaları tensip edil 40 SEFERBERLİK MÜDÜRLÜĞÜ Ankara 186 (Akşam) — Hazırlan- makta olan yeni dahiliye vekâleti büt- çesine vilâyetlerde ihdas edilecek olan 40 tane seferberlik müdürlüğü için yüz bin küsur tiralık tahsisat kon- muştur. Iktisad vekili Şehrimizdeki tedkiklerine dün de devam etti İktisad vekili B. Celâl Bayar şehri- mizdeki tedkiklerine dün de devam et- miştir. Bay Celâl Bayar öğleden evvel birlikte tedkiklerde bulunmuştur. U- mum müdür Raufi müstakbel İstanbul limanı hakkındaki düşünceler ve yeni- den yapılacak olan tesisat hakkında vekile uzun izahat, vermiştir, Bay Celâl Bayar öğleden sonra Türk- ofiste meşgul olmuş, Ofis müdürü ile görüşmüştür. Bu sırada Ticaret odası umumi kâtibi Cevad Nizami de Türk- ofise gelerek oda işleri hakkında vekile izahat vermiştir. İktisad vekili Ofisten sonrg uyuştu» Tucu maddeler inhisarında tedkiklerde bulunmuştur. Başvekil Ankaraya dönüyor Başvekil İsmet İnönü bu akşam An- karaya hareket edöcektir, Bâşvekilin İzmire uğrıyarak Ankaraya gitmesi ihtimalinden bahsediliyor. Futbol federasyonu reisliği Ankara 15 -—— Futbol federasyonu yeisliğine Sedad Rızanın getirileceği tahakkuk ediyor. Yeni relse arkadaş- larını seçmek için geniş selâhiyet ve- rilmiştir. Prizde birakılan. ütüden yangın çıktı Dün gece Sultanahmedde Yeşildi- rTekte Karako hanı altındaki trikotaj fabrikası tutuşmuş, fakat itfaiye he- men yetişerek ateşi söndürmüştür. Yangının prizde bırakılan elektrik ütüsünün fazla kızmasından çıktığı anlaşılmaktadır. Ankarada ikinci bir stadyom Ankara 15 — Ankarada Cebecide daha ufak olmak üzere ikinc bir stad- yom inşası kararlaştırılmıştır. Dük dö Vindsor lordlar kamarasına âza olacak Daily Ekspres gazetesinin yazdı. ğma göre gelecek sonbaharda Vind- sor Dükü bütün diğer Lordlar gibi İngiliz Lordlar kamarasında mevki âlacaktır. Kamaraya Dükü kardeş. lerinden biri veya başka bir Dük tak- dim edecektir... Ingiliz bahriyesinin bu seneki tahsisatı 120 milyon sterlin Londra 15 (A.A.) — Morning Post gazetesinin bahri muharririne göre bahıriyenin 1937 « 1938 tahsisatı tak- Geceki ve Bu Sabahki Telgraflar İspanyada asiler yeniden bir mikdar ilerlediler Valensiyada 80 bin kişi, faşizm düşmanlarını mukaddes birlik yapmağa Talavera de Reina 15 (A.A) —Ge- neral Verelanın kumandasındaki asi kıtaları ileri hareketlerine devam ederek Argandanın önüne kadar gel mişlerdir. Dün öğleden sonra bu kı- telar Argandaya hâkim olan sırtla- rı ele geçirerek bu kasabayı top ate- şine almışlardır, Asiler yeni zapleltikleri mevzileri takviye ettikten sonra bu sabah ile- Tİ hareketlerine devam etmişlerdir. Madrid cephesinin diğer mınta- Kâlarında hiç bir değişiklik olma- mıştır, Teneritte 15 (A.A.) — Radyo ile neşredilen bir tebliğ Madrid - Valen- siya yolunun 12 kilometre uzunlu- gunda bir kısmın işgal edildiğini bil- dirmektedir, Ayni tebliğe gör Burgos hükümeti davet etti yakında piyasaya yeni banknotlar çıkaracaktır. Bu banknotlar hali ha- arda Almanyada basılmaktadır. VALENSİYADA NÜMAYİŞ Valensiya 15 (AA) — Cumhuri- yetçi , sosyalist ve komünistlerden müs rekkep 80 bin kişilik büyük bir ka file dün şehrin sokaklarında dolaşa- rak bütün faşizm düşmanlarının bir «mukaddse ittihad» tesis etmelerini istemişlerdir. Bir murahhas heyet M. Largo Cabaleroya bir karar sureti vererek nihai zaferin istihsali yolun- da lâzımgelen bütün tedbirlerin alı- pabilmesi için hükümete tam salâhi- yet verilmesini talep etmiştir. 15 BİN MÜLTECİ Valensiya 15 (A.A.) — Malagadan gelen 16 bin mülteci Almeria yolu ile Valensiyaya muvasalat etmiştir. Tunusta italyanlara taarruz İki İtalyan gazeteci yaralandı Roma 16 (Akşam) — Dün Tunusta mühim hâdiseler olmuştur. Hâdisele- re bir sosyalist gazetesinin neşriyatı sebebiyet vermiştir. Bu gazete Tunustaki İtalyanlar hakkında şiddetli yazılar yazmıştır. Komünistler Unione ismindeki italyanca gazetenin müdürü Anriko Santa Mariayı yolda tanımışlar ve kendi- sine taarruz etmişlerdir. M. Anriko muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Fa- şistler yardıma koştuklarından şiddetli bi mücadele başlamıştır. Nihayet po- lisin müdahalesile sükün iade edilmiştir. * Geceleyin bir İtalyan mecmüasının müdürü Joseppe Pancioreye taarrus edilmiştir. Taarruz edenlerden biri İtayan gazeteciyi sol böğründen bıçakla yaralamıştır. Meclis 22 marta | Hataya gitmek kadar tatil kararı verdi Dünkü toplantıda birçok kanunlar kabul edildi Ankara 15 (Telefon) — Büyük Mil- let Meclisi bugün Trabzon mebusu B. Hasan Saka ve Antalya mebusu B. Cemal Tuncanın taktirini kabul ederek 22 martta toplanmak üzere kış tatilini yapmıştır. Ankara 15 (Telefon) — Kamutay buğün B, Fikret Sılayın başkanlığın- da toplanarak devlet memurları ma- aşatının tevhid ve teadü'ü hakkın” daki kanunun 18 inci, zabitan ve askeri memurlar maaşatının tevhid ve #eadülü hakkmdaki kanunun 10 uncu maddelerine birer fıkra ek- lenmesine B, M; Meclisi âzasinın tah- sisat ve harcırahlarına aki kanu- run bazı hükümlerinin değiştirilme- sine ald kanun lâyihaları müzakere Ye kabul edilmişti Anadolu demiryo'ları ve Haydarpa- şa limanı şirketleri mübayaa mukâ- veleli in bazı maddelerinin tadili- ne ve bu şirketler esham ve tahvilât ve senetlerinin Sıvas - Erzuruni ve- ya Ergani istikraz tahvilleri ile mü- badelesine, Denizyolları ve Akay İş- letmeleri, fabrika ve havuzlar me- mur ve gemi adamlarının tekaüd- Yüklerine aid kanunlar ile, devlet demiryolları ve limanları işletme umum müdürlüğü 1936 yılı bütçesi- rin muhtelif fasıllarna bir milyön 665 bin lifanm munzâm tahsisat ola- rak konulmasına cd kanun lâyihası da Kamutayın bugünkü toplantısın- da kabul edilen kanunlar arasında bulunmakla dır. Suriyenin istiklâl marşı Suriye hükümeti İstanbul koriser- vatuarma müracaatla bir İstiklâl mar- $ı böstelenmesini rica etmiştir. Kon- servatuar bu müracaatı memnuniyet- le karşılamıştır, rün muallis istiyen Türklere vize verilmiyor Fransız sefiri dün akşam Parise gitti Şehrimizdeki Fransız konsolosha- nesi Suriye ve Hataya gilmek istiyen Türklere vize vermemektedir. Konso- Joshane müracaat edenlere Suriyede- ki Fransız fevkalâde komiserinin mü- saadesi olmadıkça hiç bir türke vize vermemek Hususunda emir aldığını bildirmektedir. Ailevi veya ticari işlerle Suriyey& gitmek istiyenler bu garib vaziyet kar- şısında Hariciye vekâletimize müra- caat etmişler ve kendilerine karşı fe- na muamelede bulunan bazı konso- losluk memurlarını da şikâyet etmiş- lerdir. FRANSIZ ELÇİSİ -PARİSE GİTTİ Fransanın Ankara büytk elçisi M, Ponso dün akşamki ekspresle Parisş hareket etmiştir. Sefir İstasyonda ga zebecilere kısa bir mezuniyetle Paris gittiğini, martın ilk günlerinde İstan- bula döneceğini, seyahatinin Sancak meselesile alâkadar olmadığım söyle dikten sonra gazetecilerin Hataya git- mek istiyenlere konsoloshancec vize verilmemesinin sebebi ne olduğu hak- kındaki suallerine de: — Evet, böyle bir vaziyet vardır, Daha doğrusu bü vaziyet münhasıran Fransiz mandasi sltında bulunan memleketlere aittir. Hatta Fransaya g'tmek için alman vizeler bile Suriye için muteber değildir. Esesen bugün- İerde Sancağa gidilmesi için kimseye vize verilmiyor.» demiştir. iSpor işleri İçin bir müsteşarlık Ankara 15 — Spor işleri için maarif vekâletinde bir siyasi müsteşarlık ih- dası muhtemeldir. Bu müsteşarlık spox kurumuna bağlı teşekkülleri idaresi sltma alacaktır. Müsteşârliğa Aydı mebusu Adnanın seçilmesi muhtemel dir, Erzincanda zelzele Ersincan 15, (ila) — Bugün