16 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

16 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 mem TÜRK sinemasında 19 Şubat Cuma akşamından itibaren Prodüksiyon Türk Film studyosu, Bağdad Bülbülü Şarkın efsaneler diyarı Bağdad'da geçen bir aşk macerası, Şarkın ruhnıvaz şarkıları ve en kıvrak havalarını ses kraliçesi MÜNİR MEHLİYE'nin ağzından dinliyecek ve bu filmde tahayyül edilen saadeti görerek aranılan sevgiyi ruhunuzda yaşatacaksınız. MÜNİRE MEHDİYE - AHMED ALLAM - RUHİYE HALİD Pek yakında hat 1937 Bugünün ve Yarının Türk nesli için yapılan ve Türk ekranında görülecek en >“ TÜRK İNKILABI :: İş kanununun tatbiki hazırlıkları ilerliyor Iş dairesi reisi Ankaradan gelerek Istanbulda tedkiklere başladı Son 30 senelik tarihimizi hakikt film vesikalarile canlandırscaktır. Türkçe sözlü ve sesli nda Terakki Hamleleri İş kanunu etrafındaki hazırlıklar ilerlemiştir. İş yerlerine - dağıtılan beyannamelerin çoğu kaymakamlar- ca toplattırılmıştır. Geri kalan bir kaç kaza da beyannameleri verdik- ten sonra iş kanununa tabi müesse- selerin adedi ve vaziyetleri tesbit edilmeğe başlanağaktır. İş dairesi reisi Enis Behiç dün sabah Ankaradan (şehrimize “gel miştir. Reis dün şehrimizdeki iş bü- rosunda meşgul olmuş, baş müfettiş Halüktan hazırlıklar etrafında ize- hat almıştır. Enis Behiç buradan Edirneye gidecek ve umumi müfet- tişlik iktisad müşavirliği tarafından Trakya için yapılan hazırlıkları göz- den geçirecektir, Evvelce de Afyon, Eskişehir, Adana ve Mersin mıntaklarında tedkikat yapan iş dairesi reisi Edirneden dö- müşte gene şehrimize uğrıyarak An- karaya gittikten bir müddet sonra Ege mıntakasihda 4 tedkikat yap- mak üzere İzmire gidecektir. B, Enis Behiç dün kendisile görü- şen bir muharririmizin iş kanunu ve tatbikatı etrafındaki hazırlıklar hak- kında sorduğu suallere şu cevapları vermiştir: — Beyannameleri iş yerlerine da- ğılmaktan maksat, iş kanununa ta- bi. olan müesseseleri anlamaktan ibe- rettir. Bu beyannameler her nahgi bir iş yerinin bsheviehal Iş kanumu- na tabi tutulacağını ifade etmez, An- cak kanunun iktisat vekâletine ver- miş olduğu salâhiyete binaen iş yeri- nin kanuna tabi tutulup tutulamıya- cağı hakkında “bir karar ittihazı icin anket mahiyetinde alâkadarlara dol- durtulmaktadır. Binaenaleyh böl geler teşkilâtımızın kendilerine be- yannameler gönderilmiş olan iş yer- lerinin sahip veya müdürleri bu be- yanamelerdeki sorgulara doğru ce- vaplar vermekle ileride kendi düşün- celeri gibi kanuna tabi olmamaları Jâzım: geliyorsa bunu iktisat vekâle- tine . tesbit ettirmeğe hizmet etmiş olurlar. Nihayet iş kanununa tabi olmak veya olmamak meselesi alâkadarları bu mükellefiyeti. kabul edip etmeme- lerine bağlı değildir. Binaenaleyh her hangi bir vergi veya sair mali mükellefiyetle hiç bir alâkası bulun- mıyan beyannamelerin vaktinde dol- durulup verilmesi için tereddüd et- memek lâzımdır. Aksi takdirde iş kanununun bu husustaki ceza mü- eyyidelerinin tatbiki icap eder.» Diğer: taraftan, kanunun tatbi- katına geçildikten sonra bazı iş yer- leri hakkında nizamname tanzim eği- leceği haber alınmıstır. Esasen ka- nunun : ikinci maddesinin C fıkrası kanun ahkâmının 15 kişiden az İşçi çalıştıran müesses*lere de bir nizam- name ile. fatbik edilebileceğine İşa- rel eylemekledir. Kanun hükümleri arasında bi- hassa sıhhi ve mesai maddelerinin bugünkü hâlde kanuna tabi olmıyan on kişiden az işçi çalıştıran müesse- selere tatbiki muvafık görülüyor, Bu da bir nizamname ile yapılabile cektir. - Gazeteciler, güzetelerde içeride ve hem içeride hem dışarda çalışanlar, fikren ve bedenen yalm fikren ça- uşanlar' için de - bir nizamname ha- zırlanacaktır. Bugün gazetelerin yalnız istihba- rat işlerinde çalısanlar Iş kanununa tabi bulunmaktadırlar. Nizamname yapıldıktan sonra fikren çalışanlar da Kanuna tabi olacaklardır. Balkan antantı daha çok kuvvetleniyor (Baş tarafı Linet sahifede' yasetinde toplanmıştır. İçtima üç saat kadar ve gizli olarak devam etmiştir.” Böyle olmakla beraber müzakerenin, Balkan antantının daha çok kuvvetleneceği yolunda inkişaf ettiği muhakkaktır. Konseyin ya çarşamba veyahut ta perşembe günü öğeyin dağıaca- ğı tahmin ediliyor. — A. Hilâli DÜN AKŞAMKİ ZİYAFET Yunan başvekili M. Metaksas bu akşam Grand Britanya otelinde bir ziyafet verdi. Ziyafette Balkan sefirleri, Yu- nan ricali bulundu. Ziyafetin sonla- rına doğru hariciye vekilleri hararetli nutuklar söylediler, Ziyafeti bir suvare takib etti. HARİCİYE VEKİLİMİZİN BEYANATI Atina 15 (A.A.) — Türkiye diş ba- kanı B. Tevfik Rüştü Aras, matbuat mümessillerine şu beyanatta bulun «Balkan antantı bugün her 7m mankinden daha kuvvetli ve yalnız Balkan paktını imza etmiş olan dev- letler tarafından değil, bütün dün- ya tarafından da en büyük bir iti- mada lâyik bulunmaktadır. Anfant Balkanlar bölgesinde ve Balkanları #hata eden denizde barışın en istik- rarlı unsurlarından birini teşkil edi- yor. Türk milletinin Balkan ideolojisine hariciye vekilleri şerefine | ağ reisi 3L. Metaksasa gönderdiği sami- mi hisiyatı hâmil bulunuyorum. Sözlerimi bitirmeden evvel, birbir- lerine sayısız psikolojik rabıta ve müşterek menfaatlere bağlı olan Tür- kiye « Yunanistan arasmdaki pek ziyade samimi münasebetleri kaydet- mek ihtiyacını hissediyorum.» ATATÜRKÜN DOĞDUĞU EV Atina 15 (A.A.) — Atina ajansı bil- diriyor: Balkan murahhas heyetlerinin Se- lânikten geçişleri esnasında, Dr. Tev- fik Rüştü Aras, gazetecilere beyanat- ta bulunarak Atatürkün doğduğu evin Selânik belediyesi tarafından Türkiyeye hediye edlimesinden dola- yı milletinin Elen milletine şükran hisleri duymakta olduğunu bildirmiş ve «bu jest, iki millet ile bu iki mik letin müstakbel nesilleri arasındaki dostluk bağlarını bir kat daha takvi- ye edecektir» demiştir. Dr. Tevfik Rüştü Aras, beynelmi- lel siyaset hakkında da «hadiseler, sarsilmaz nikbinliğime hak verecek- tir» demiştir. Selânikte şerefine verilen bir ziya- fet esnasında söylediği nutukta Dr. Tevfik Rüştü Aras, Elen başvekili M. Metaksasdan hayranlıkla bahsetmiş ve kendisini Avrupanm en büyük adamlarından birisi olarak telâkki eylediğini bildirmiştir. Balkan antantı konseyinin yeni re- isi M. Stoyadinoviç de şu beyanatta Hunmuştur? «Dört dost mazırın kıymetli teşriki mesaisinin, Balkan sulbü eserini bir kat daha takviye edeceğinden şüp- ili Beyoğlunda Sinemasında ve izmirde TAYYARE sinemasında Balkan matbuat kongresi açıldı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Yugoslav başvekli ve hariciye nazırı M. Stoyadinoviç, Rumen hariciye nazırı M. Antonesko da kongreye gelmişler- dir. Üç hariciye vekilinin salona gir- diği esnada salon alkış seslerile dakikalarca çınlamıştır. Kongreyi Yunan matbuat nazırı M. Nikolidis açtı. Sağında Yunan mat- buat müdürü ile matbuat müdürümüz Vedad Nedim 'Tör vardı. Solunda da Romanya ve Yugoslavya murahhas- ları bulunuyordu. Yunan muralihası bir nutuk söyli- yerek Balkan dostluğundan bahsetti. ve Balkan matbuat Kongresinin Ati- nada toplanmasından mytevellit mem- nuniyetini beyan ettikten sonra Yu- nan matbuatının dalma - Balkan bir- liği gayesine çalışacaklarını temin etti. Yunan murahhasından sonra Ro- manya murahhası söz aldı ve âyni mealde bir lisan kullandı. Üçüncü olarak söz alan matbuat umum müdürümüz Vedad Nedim Tör, Türk matbustı mamına söz söy- di ve bilhassa matbualımızın Balkan birliğine hizmet ettiğinden bahsetti. Vedad Nedim Tör nutkunda, Türk-Yu-| nan dostluğunun günden güne sağ- | lamlaştığını, Balkan antantırı yık- mak isteyenlerin sulhü müsalemet düşmanı olduğunu işaret ederek bi- tirdi. Vedad Nedim Törün Türk - Yunan dostluğu hakkındaki sözleri samiler Üzerinde çok derin bir tesir icra etti ve çök beğenildi. En son olarak Yugoslav murahhası söz aldı. O da Balkan paktının lüzu- mundan ve Yunanlıların gösterdik leri müsafirperverlikten bahsetti. TAZİM TELGRAFLARI Kongre Atatürk, Yunan ve Roman- ya kralları ile Yugoslav kral naibine, Başvekilimiz İsmet İnönü ile Roman- ya başvekili M. Taterescoya tazimle- rini bildirmeğe ve dört müttefik mem- leketin Hariciye vekillerini de fabri reisliğe seçmeğe karar verdi, Yunanlılar bazı tekliflerde buluna- rak Balkan matbuat birlikleri, tesisini, telefon, telgraf ücretlerinin ve gaze- telerin posta ücretlerinin yarıya in- dirllmesini, o Balkan merkezlerinde muhabirler bulundurulmasını İste- diler, ; Yunan matbuat müdürü birr por verdi. Bu raporda ecnebi gaze- telerde çıkın ve Balkan menfaatleri- ni rencide cdscek yazıların alınma ması isteniyordu. Saat beşte ticaret odasında topla- nıldı.. Yunanlıların teklifleri ve mat- buat müdürünün raporu sit olduğu encümenlere havale edildi. Gelenbevi orta mektebinden mus- lak ve kurşan boru çalan yakalandı Geçenlerde Fatihte Gelenbevi orta mektebine giren bir hırsız, birkaç mus- İuk ve kürşun boruları söküp aşırarak kaçmış, sabaha kadar mektebin bir. çok yerlerini su basmıştı. Bu hıfsızlı- ğın meçhul olan fallini arıyan zabıta memurları, nihayet bu adamı yakala- mışlardır. «Beyaz» lâkabile maruf olan ve Mehmed ismini taşıyan bu hırsız, eski sabıkalılardandır. Bundan başka daha birçok hırsızlıkları vardır. Yapı» Jan araştırma ve soruşturmalar Meh- medin yeni bazı vakalarını da meyda- na koymuştur. Tahkikat devam etmek tedir. öüpü Si Bugün Her kadının merakla ve her İlaveten : Ekler elk iLE EM İİ Dmiryollarımızın varidatı Yedi aylık hasılat geçen senekinden 4 milyon küsür lira fazla Ankara 15 (Telefon) — Resmi ista- tistiklere göre demiryollarının bu seneki 7 aylık hasılatı geçen senekin- İ den 4,819,675 lira fazlasile 18,243,824 ; liraya baliğ olmuştur. İ Hasilat fazlasının sene sonuna kadar | 5 buçuk milyon lirayı bulacağı tatımin | edilmektedir. | Bu seneki yedi aylık hasılat fazla- ağının, 3,164,400 lirasını seyri hafif, 726,100 lirasını yolcu, nı seyri seri, 176,400 lirasını Ha paşa liman ve rıhtımı, 108,000 Jira nı Mesajeri, gerisini de mubteli! ge- | lir kısımları teşkil etmektedir. Bu fszla varidatın istilzam ettiği fazla masrafları karşılamak üzere de- miryolları İşletmesi, 086 bütçesine 1,665,000 lira munzam tahsisat ilâ- vesi hakkındaki lâyiha bugün topla- nan Büyük Millet meclisinde müza- kere edilerek ay! kabul olunmuştur. İçinde şeker bülunan maddeler- den alınacak -istihlâk vergisi Ankara 15 (Akşam) — İçinde şe- ker bulunan maddelerden alınan is- tihlâk vergisi hakkinda yeni kanun | lâyihası hazırlanmaktadır. Lâyihaya bu gibi maddelerin ihracmı teşvik edecek ve koruyacak hükümler de konacaktır. Suriye heyeti (Baş tarafı 1 inel sahifede) temini, bu mıntakanın askerlikten tec- ridi, seçim usulünün tayini, lisan me- selesinin tanzimi, ekalliyetlere garan- verilmesi mevzuu bahislir, Fakat her şeyden evvel Sancakla Suriye arasında-; ki münasebatı tayin etmek lâzımdır. Bu münasebat şimdi sırf harici politi- kaya aid işlere münhasırdır. Suriyeliler 9 Eylül tarihli Fransız - Suriye muahedesinin esasını teşkil eden! Suriye - Sancak birliği esasında yapıla- cak tadilâtı kabul etmiyorlar, birçok isteklerde bulunuyorlar. Bu isteklerin hepsi Milletler cemiyeti tarafından ka- bul edilen Sancağın idari istiklâli esa- sına mubaliftir. Yalnrz 9 Eylül muahe- desile bağlı olmıyan komite kabul edi- len esaslara göre ana yasayı Hazirlıya- bilir. Parise gelmekle Suriyelilerin teşeb- büs ettikleri Manevraya kapılırsak ken- dimizi bütün dünyanın o hoşmudsuz- luğuna maruz kılacağız.» Küçükpazar tiyatro ve temsil kolunun bir temsili Küçükpazarda Halk partisi hima- yesi altında çalan Küçükpazar ti- yatro kolü tarafından cumartesi ge- vie eye lee. TÜRK Sinemasında 4NCÜ AŞK KAY FRANCİS - RİCARDO KORTEZ seed eriş İLİN UM erkeğin zevkle gördüğü film. dünya haberleri APON EBESİ TÜRKÇE SÖZLÜ Baloya davet İstanbul Basın Kurumundan: Kuru- mumuzun, 23 şubat 1937 salı günü ake NA şamı saat 22'de vereceği baloya bütün üzası refikalarile davetlidirler. “Kendi- leri ev sahibi yerinde oldukları. için aynca davetiye (o gönderilmemektedir. Şimdiden balo gününü hatırlatmakla ik- tilm ve arkadaşlanmızdan cemiyet hü- viyet cüzdanlarmı yanlarında bulundur- malarını rica ederiz. a Şehir Tiyateoso I A GN Lİ Bu akşam saat 2ide Gedikpaşa Azakta ZOZODALMAS ve TOMAKOSLA Leblebici Horhor Yarın > akşam SARAYDA Leblebici Horhor Fransız tiyatrosu Operet kısımı Bu akşam saat 21 de Naşit (Aşk mektebi) Neşit tarafınd rica 1 perde komi Tepebaşı dram kismi Bu akşam 20,30 da (Bahar temizliği) yz Soğuğa karşı tahaffuz Yağmurlu veya serin havalarda, vü- cut çok kolaylıkla sağuk alır, Evinize gider gitmez, sıcak su dolu bir kabın içine bir kaşık Sloan's Liniment döke- rek ayaklarınızı bü suya sokunuz. Bu tedbir, ehemmiyetli bir soğuk algınlı- finn ilerlemesine mâni olabilir, Vücu. dunuzda ağrı hissederseniz, oğuştur- maksızın Sloan's sürünüz. Sloan's bu suretle vücuda nüfüz eder ve idareli sarfedilmiş olur. Sloan's sürdüğünüz ağrıyan mahalle yeni kan hücum edet Sertliği azaltır, ağrıyı giderir. Sloan's dünyada mevcut en asri müsekkindir. Soğuk algınlığı, burkulma, siyatik, lumbago, için bugünden bir şişe Slo- ans satın alınız. SIGANS ENT