16 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Şubat 1937 AKSAMDAN AKŞAMA, Bir Iki mülâhaza Zaman zaman, köylü cıgarası aldı veya sattı diye bazı kimselerin ceza- ya çarpıldığını görüyoruz. Bir devlet İnhisarmın çıkardığı ve sattığı bir malın, memleketin bir kıs- munda istihlâkinin ve bundan dolayı da satılmasının yasak edilmesini an- lamak güçtür. Bunu makul, hattâ zaruri göstermek için bazı sebepler ileri sürülebilir. Fakat bir malın sa- tış ve istimalinde memleketi kışımla- Ta ayırmak nasil mümkün olabilir, bunu aklımızın almadığını itiraf ede- riz. Bahusus köy ve köylü İle şehir ve sehirli arasında öyle mutavassıt şekiller var ki köyle kasabayı, kasaba ile şehri biribirinden ayırd etmek biz- de epeyce zor olsa gerek. Cıgarasını kasabadan alan köylü, şehirden köye giden şehirli hangi cigarayı içerlerse | bi Suç olmıyacak? Bundan başka, memlekette sınıf ve #mtiyaz yoktur diyoruz. Munvyen bir malın istiblâki - en basit şeklinde da- hi - bir imtiyaz sayılmaz mi? Şu cr garayı içmeye mezun insanlar, az çok ayrı bir sınıf demek olmaz mı? ir ayrılığın gelir bakımın ikaten çok faydalı olup olma- dığını düşünmeden dahi prensipleri- miz bakımından doğru olmadığına kanliz, Haddimiz olmıyarak İnhisar idare sinin Tikörlere verdiği isim ve şekilleri de beğenmediğimizi söylemek İsteriz. Kırk yıllık konyağı kanyak yap mak, aynen almadığımız, yahut ak mak istemediğimiz bir ismi bir harf değişikliği ile benzetmeğe çalışmak doğru olmasa gerektir. Diğer bazı Tikörlerde de gene başka memleketle- rin mamulâtmı isim iltibası, şişelerin biçimi ile taklide çalışmak da lüzum- suz ve beyhude olduğu kadar, hoş gö- rünmeyen bir manzaradır. Türk ma- mulâtı, başka ecnebi markalarm isim- lerini andırmak suretile değil, bizzat kendi nefasetlerine dayanarak şahst alâmetleri sayesinde revac bulmal- dırlar. Devlet İnhisarımızın tuttuğu bu «benzetme tarzı, hususi ferd veya şirketler tarafmdan tatbik edilse, viz ticaret âleminde hoş görülür idi? 'Türkive, bütü set âleminde olduğu gibi, sanayi ve ticaret hayatında da yaptığı iyi şey- lere kendi damgasını vurmakla ifti- har etmelidir. Malımız, iyi değilse, şu veya bu ecnebi isme ve şekle uzaktan benzemek ianesile satılmaz. İyi ise, isim taklidine asla ihtiyacımız yok- tur. Aksamcı Kurban bayramı pazartesi günü İstanbul müftülüğünden: 21 şubat 1937 pazar günü 1355 zilhiccesinin dokuzuna müsadif olmakla (Arefe), pezartesi günü de (Kurban bayramı) olduğu ilân olunur. BAYRAM NAMAZI 8. D. Tr 1. 33 Deniz bank 1 haziranda işe başlıyack "Tesisi kararlaştırılan Deniz bankın 1 haziranda, teşkiline ve faaliyete geç- mesine karar verilmiştir. İktisad vekâ- leti fen müşaviri Fondor Porter Deniz bankın Merkez rıhtım hanında tesisi- nf muvafık gördüğünden liman idare- sinin bu hana nakli şimdilik geri bira- kılmıştır. Zevalt saat Ezeni saat ii iz hinde ve siya- Otobüsler Verilen kararın dünden itibaren tatbikine başlandı Şehrimizde işliyen otobüslerden be- Tediye namına yüzde on nisbetinde bir hisse alınması hakkındaki karar »her hatta yeni bilet koçanlanı dağılılmadığı için- ancak dün tatbik edilmeğe başlan: mıştır. ) le Keresteciler ve Taksim ile Yenimahalle arasında işliyen. bazı oto- belediye için verecekleri bu on hisseyi yolculardan ayrıca al ağa teşebbüs ettikleri"ve bu'parayı yolcuların vermek istememeleri üzeri- ne otobüsü durdurarak yolcuları indir- meğe kalkıştıkları belediyeye bildirii- ralştir. Belediye, dün seyrüsefer merkezine verdiği emirde bu yüzde on hissenin müşteriden alınmaması lâzım geldiği- ni otobüs sahiplerine bildirmiştir. Diğeri taraftan otobüsler sıkı surette kontrol edilecekler ve emre mugayir hareket edecek olanların < rühsatiyeleri he- men geri alınacaktır. Füli askerlik hizmetini yapmadan memuriyete alınanlar Fit askeri hizmetini yapmadan me- muriyete alman lise ve bu derecedeki tahsil müddetini bitiren mektep me- sunlarının memuriyet hayatındaki nam- zedlik müddetlerinin üç sene devam edeceği dün vilâyete bildirilmiştir. B Edirnekapıda Kariye mahallesinde Kâzım isminde bir çocuk dün, o.semi- te top oynamakta iken, topu Mehme- din bahçesine kaçırmış ve almak üzere de oraya girmiştir, 1wadı Ahmed görmüş ve kızgınlıkla ço- cuğu yüzünden yaralamıştır, Polis, Ah- medi yakalamıştır. Çarşıkapı cinayeti İbrahimin tevkifine karar verildi Geçen cuma gecesi Çarşıkapıda Yıl- dız kıraathane ve otelinin sahibi Hacı Eminin oğlu İbrahim kıraathanede orta- ğı İbrahimi tabanca ile vurmuş ve ya- ralı İbrahim dün hastanede ölmüştü. Bu cinayet etrafında zabıta tahkikatı ikmal edilmiş ve katil İbrahim dün ad Yiyeye verilmiştir. İbrahim dün dördün. cü istintak hâkimi tarafmdan sorguya çekilerek tevkif edilmiştir. a Müddeiumumilikçe görülen lüzum üzerine katil İbrahimin babası Hacı Eminin de sorguya çekilmesi kararlaş- tarılmış ve Hacı Emin dün dördüncü istintak hâkimi tarafından sorgu altına Diğer taraftan hastanede ölen İbra- himin cesedi morga kaldırılmıştır. ib rahim hastanede ameliyat yapılarak kolundaki kurşun çıkarılmışsa da kar nındaki kurşun pek derin saplandığın- dan ması kabil olamamış ve bu yüzden ölmüştür. Morgta otopsi yapı" larak karnındaki kurşun çıkarılacak ve aleti cürüm olan tabanca ile diğer kur. şunlar meyanmda mahkemeye verile- cektir, İTopu almak istiyen çocuğu yaraladı İşte bu sırada Kâzımı, Mehmedin da» AKŞAM Yü ksek tahsil talebesine verilecek tramvay pasoları Nafıa vekâletile Tramvay şirketi arasındaki müzakerelerin son safhası nedir? Yaş farkı olmaksızın talebeye tram- vay pasosu verilmesi hakkında na- fıa vekületile şirket arasındaki te- masa dair son günlerde gazetelerde | bazı haberler çıktı. Meselenin ne | safhada “bülunduğunu tahkik ettik. Aşağıya yazıyoruz” Tramvay ,şirkefinin ilk mukavele- sinde paso alacak talebenin 15 yaşı- nı geçmemesi lâzmgeldiği ve verile- cek pasoların talebenin mektebi ile kameteâhi arasında muteber olâda- ğı tasrih edilmişti. 339 senesindz şirketle yapılan bir mukâvelede meklepli ve askerin yüs para ile seyahat edebilecekleri teyid edilmişti. 340 senesinde darülfünün ve yük- sek mektepler tal-besi, 339 tarihli mukavelenin evvelki mukaveleyi fes- bettiğini ve talebe, asker tabirleri mut- lak olarak zikredildiğine göre tale- beden yaş kaydinin ve mekteplerile ikametgâhları arasında gidip gelme şartının aranmamasını istemişlerdi. O zaman şirketin de muvafakatı üze- rine nafıa vekâletinin hakemliği ka- bul edilmişti. Vekâlet, şirketin ileri 40 serseri yakalandı Bunlar şehirde veya taşrada yol inşaatında çalıştırılacaklar Enfhiyet müdürlüğü şehrin muhtelif semtlerinden 40 kadar st.bıkalıyı yaka- latmıştır. Serseri bir vaziyette dolaşan ve her an birer suç işlemeğe müstald olan bu adamların umumi vaziyetleri hakkında tedkikat ve tahkikat yapıl- maktadır. Bunlar lüzum görüldüğü takdirde şehirde, olmazsı rinde yol inşaatırıda Kazanmaları temin edilecekti nın yekünu elliyi bulacaktır. NEZARETHANEDEN KAÇAN BİRİ | YAKALANDI İ Evvelki gün Emniyet müdürlüğü ne- zarethanesinden kaçan bir adam dün yakalanmıştır. N Bu, bir sabah gazetesinin yazdığı gi- bi, herhangi bir harsızlık vakası dolayı- sile yakalanmış olmayıp, yol işlerinde çalıştırılarak para kazanmaları temin için polise celbedilmiş olan eski sabı- kalılardandır. Kamar oynatılan li kahve kapatıldı mar masası memurları Fatihte ve Pan- galtıda iki kahvede kumar oynanırken baskın yapmışlardır. İki kahve de mü- hürlenmiştir. Pençereden düşen saksi yoldan geçen bir kadını yaraladı Kadıköyde Kuşdili caddesi üzerinde oturan Nusret, evine gitmekte iken ay» ni sokakta oturan Nazmiyenin evinin bir saksı düşmüş, başi- na isabetle oldukça ehemmiyetli suret- te yaralanmasına sebebiyet vermiştir. taşra şehirle; Emniyet müdürlüğü ikinci şubesi ku-! sürdüğü noktai nazarı, yani 839'ü“ kavelesinin talebe pasoları- hakkmda ki hükümelrini kaldırmadığını Kabul etmiş, o zaman münhasıran yaş küy- dinden dolayı üniversite ve yüksek mektep talebesine paso verilememişti. Şirket, son zamanda nafia vekili B. Ali Çetinküyanm şahsına karşı y derin hürmetten dolayı ar- zusunu yerine getirmek Üzere tale bede yaş kadyi aranmamasımı kabul ettiğini, yalnız verilecek opasolarm mekteple ikameteâh arasındaki hat larda muteber olmasını, hariçte ka: zancı olan talebeye paso verilmiyece- gini bildirmişti. Şirket bu suret le - bazı kayitler altımda - on beş yar sini geçmiş ve yüksek mektep tale- besinin paso alması oİmânmı veri yordü. Fakat nafla vekâleti şirketin bu noktai nasarmı henüz kabul etme- miştir. Verilecek pasolarm mutlak olması İsteniyor. Ankaraya giden tramvay şirketi direktörü M. Kindorf bilhassa bu me- sele etrafında ovekfletle temas et mektedir. .. . Şoförler cemiye- : . finde seçim Dün seçime 36 kişi iştirak etti Şoförler cemiyetinde yeni idare heye- ti seçimine dün başlanmışlır. Bu inti- hap üç gün sürecektir. Dün İstanbul cihetinde şoförler intihap sandığına reylerini atmışlardır, Bugün ve yarın da Kadıköy v ehavalisi şoförleri reyle- rini vereceklerdir. Dün İstanbul tarafındaki azadan an- cak 36 kişi reylerini istimal etmişler. dir. Fakat bunlar arasında birkaç kişi namına rey verenlerde vardır. Bu şekil rey vermede ayrıca itirazları mucip ol- muştur. Şoförlere, narZed gösterilme sine itiraz ediyorlar. Dün bir şoför de- miştir ki: — Bugün (dün) rey sandığına giden arkadaşlardan bir kaçının sekiz, on ar- kadaş namına rey verdiklerini gördük. Bu arkadaşlar şoförlerin cüzdanlarını alarak sandık başına gitmektedirler. Bu hem rey usulüne ve hem de kanuna aykırıdır. Otomobilini vesikasız kullar nan şoför 25 lira cezaya çarpılır, Ayni. zamanda intihaptan evvel yapılan ilân: da herkesin reyini kendisi kullanması bildirilmiştir.» Otomobil kazası İstavri isminde birinin idaresin- deki hususi otomobli, dün Feriköy cad- desinden geçerken Feride isminde bir Kadınla kızı Huriyeye çarpmış ve yara- lamıştır. İstavri polisçe yakalanmıştır. Yeni vapurların mukavelesi bugün imzalanacak Denizyolları idaresinin Almanyadan sipariş ettiği yedi vapurun mukave- Jesi bugün İktisad vekili Celâl Bayar ile Alman firması mümessilleri arasın- Nazmiye, polisçe sorguya çekilmiş, Nus-| da Denizyolları idaresinde İmza edile- Tet de tedavi altına alınmıştır. cektir. Mi m Ni hu N Yatır Milyoner derdi. Bütün dünya milyonerlerinin yıl- lardanberi. çektikleri mühim ve müş- terek bir derdleri varmış ta bizim ha- berimiz yokmuş... Bu büyük milyoner derdi de şu: Zavallı o milyonerciklerin ellerindeki paralar çok birikirmiş, ondan sonra bu biçareler şaşırıp kalırlarmış.. Na- sıl etsinler de bu paralarını elden çi- karsınlar?.. Ne büyük, ne müthiş, ne feci derd görüyor musunuz? İnsan öyle mik yonlaren lirayı nasıl elden çıkarır?.. O ne külfet, o ne zahmettir?.. Hakikaten işte amli derd bu... Bu müthiş derdin karşısında senba bizim. öyle olur olmaz derdlerimiz bir şey mi Böyle derd düşman başından usak... Bütün milyonerler bu derdlerine çare arıyorlarmış.. kimi gelişi güzel bir pencereyi açıp, eskidenberi bir cok hovarda zenginlerin yaptıkları gibi, aşağıya avuç avuç para serpiyormu$., Hanri Ford elindeki parayı biraz ha» fifletmek için kendi hesabıma asr? yanlar?.. Kimbilir ne feci ne acına- cak, ne zavallı vaziyettedirler doğru- su... Hallerini düşününce içim parça parça oluyor... Tasavvur edin biçare- ler akşam evlerine dönüyorlar... Son derece müteessir bir haldeler. karıla- rı soruyor: — Nasılsın kocacığım?. Biçare milyoner derdli cevap veri — Sorma karıcığım. bugün ancak 500,000 lira sarfedehildim.. düsün bir kere koca günde 500,000 Tira... Bu gi disle halim ne olacak bilmem ki?.. Bu * bizimki de yaşamak mı Allah askına?. Aman söylemeviniz.. milyonerlerin haline oturup ağlıyacağım geliyor. acaba akıllarma banknetları çıkarıp Milovicin sigarasını yakmak ta mı gel miyor?.. Parasını hafifletmek için çalısan Rokfeller bu cihetten tüy gibi hefif Şe çer ame bilir ne fedakârliklara rorzıdır.. biz in- sanlar zaten saadetimizin farkında olmayız da o saadet elimizden gidin- ce işi anlarız. — H. F. Karacaahmed mezarlığını güzelleş- tirmek için bir cemiyet kurulda «Üsküdar Karacaahmed mezarlık» bir hayır cemiyeti İstanbul vilâyetinin 5/1/938 tarihli kararile teşekkül ederek işe başlamıştır. Ecnebilerin daima görmeye geldikleri bu muazzam mezaflıkları ulusun hür met duygularına uygun bir hale ko- yarak harabiden kurtarmak ve etrafını duvarla kapıyarak içerisini güzelleştir. mek ve eodadımızın kemiklerinin ayak. lar altında çiğnenmesine mâni olmak» tan ibarettir, Kurumun merkezi Üsküdarda Mira» hor mahallesinde sabık Rüstempaşa İp- tidaf mektebi binası olup kurum her Pazar günü saat dokuz buçuktan on ikiye kadar içtima etmektedir. Kurum makbuz mukabilinde teber rüat kabul edecek ve üye yazacaktır. maksad; KA