17 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

çarp ipliği ama shlaa a Ee 17 Mart 1917 Italya da Fransız - Sovyet Selime itiraz ediyor Londra mahafili 4 ler misakını bugünkü siyasi temayüllere uygun görmiyorlar Londra 16 (A.A.) — İtalyanın Garb misakı hakkındaki cevabında Fransız- Sovyet misakına karşı esaslı itirazlar serdedilmekte olduğu ve bu cevabın mezkür misakı Locarno sistemi ile ka- yardım maddesinin ilga edilmesi lâzım geldiği ve İngiltere ile İtalyanm mü- tecavizin tarifini tesbit etmek icab eden ahvalin kâffesinde hâkemlik etmeleri muktezi olduğu mütaleasında bulun- nazarı itibare almamakta olduğunu ilâve eylemektedirler. İtalyan ve Al Maliye vekili istifa mı ediyor | | Merkez bankası müdürü maliye vekâletine getirilecekmiş Ankara 16 (Telefon) — Bir şayiaya İ göre; Avrupada tedavide bulunan ma- man notaları, «Dörtler misakı; kahi- | liye vekili B. Fuad Ağralı istifa arzu- Binden bir sisteme rücu Sikilen ta | sunu izhar etmiştir. Merkez bankası Taftar görünmektedir. Bu müşahidle- | müdürü B. Salâhadain açık bulunan Te göre, bu misak, İngilterenin şimdiki | mebusluklardan birine seçilerek ma- harici siyasetinin temayülleri ile ka- | Wye vekâletine getirilecekmiş. bili değildir. Gece geç vakit çıkan bu şayianın > sıhhatini tevsike imkân hasıl olama- ALMAN CEVABI NEŞREDİLMİ- , | mıştır. Kaydi ihtiyatla bildiriyorum. İ YECEK — : Ee | Tondra Almanyanm İngiliz İktisad vekâleti mütercimi Namık | ia Yaa neşredilmiyecek- Ankarada otelin penceresinden tr. Londra ile Berlin kabineleri, teatt | e, ge e sansa ve. edilen vesikaları ifşa etmeksizin diplo- kâleti mütercimle, B. Namık beş masi yolile mükâlemeye devama karar > işlerdir. di gündenberi ikamet etmkte olduğu Mey-| Paris 18 —8 ini Yranisiz has dan palas otelinin dördüncü katında- riciye nazırmı ziyaret etmiştir. Petit Demir ve çelik fabrikalarımız Almanlar Cebelüttarık karşısına top mu koydular Lord Cranbourne konulan bataryaların Alman olup olmadığı bilinmediği cevabını verdi Londra 16 (A.A.) — Dün Avam ka- marasının öğleden sonraki toplantısın- da işçi ve liberal partilerine mensup muhalif mebuslar İtalyanın İspanyol #silerine yardımı meselesini uzun uza- dıya mevzuu bahsetmişlerdir. İşçi par- tisine mensub mebuslardan Fletcher ile miss Wikson, asilerle yanyana çar- Pışan İtalyanların mikdarının 100,000 kişi olduğunu söylemişlerdir. Temelatma merasimi başvekil tarafından Ankara 16 — İnşa edilecek olan demir ye çelik fabrikalarımızın te- mel atma meresimi nisanın ortasına Büyük fabrika- nın temel taşını Başbakan İsmet İnö- nünün kendi ellerile koymaları kuy- vetle muhtemeldir. Demir ve çelik fabrikalarımızın in- şası biten kısımları işletmeye açıla- cak, bütün fabrikalar heyeti umumi- yesile 1939 senesi başında işlemiş ola- caktır. Ziraat vekili ya karşı lord Cranböurne, asilerin Al- gesiras civarına birkaç batarya yerleş- tirmiş olduklarını fakat bu batarya- Jarın Alman toplarından müteşekkil olduğuna dalr kati malümat mevcud olmadığını bildirmiştir. Ceutanım gar- binde tahkimat yapıldığı hakkında da malümat yoktur, Fakat mebus Rathbone, bu gibi tah- kimatın Hindistan yolu için bir teh- nin herhangi bir devletin ademi müda- bale itilâfma tecavüz ettiğine dair ma- Iümatı olmadığı hakkında B. Eden ta rafından yapılan beyanatı hatırlatmış ve tali ademi müdahale komitesinin şimdiki İspanyadaki ecnebi gönüllüle- Tinin geri çağrılması meselesile meşgul Dün Adanadan Mersine geçti, oradan Silifkeye gidecek Adana 16 (Husus!) — Ziraat vekili B. Muhlis Erkmenin riyasetinde Halk- evi salonunda yapılan toplantıda Ada- na ve Mersin valileri, mebuslar, çifçi- ler, fabriktörler bulunmuştur. Ziraat olduğunu söylemiştir. Cebelüttarık boğazına Alman batar- yaları yerleştirildiği hakkımdaki iddin- Pariste arbedeler Faşistler ile solculardan ! Adliye vekiline verilen birçok yaralı var Paris 17 (Akşanı) — Faşist sosyal Fransa partisinin içtimai münasebe- tile halk cephesi taraftarları mruka- bil bir nümayiş tertip etmişlerdir. Fa- gistler ile sol cenahçılar arasında bir çok çarpışmalar olmuştur. İki taraf- tan da bir çok yaralı vardır. Nafıa vekili İsveçe gidecek Ankara 17 — Nata vekili B. Ai Çe İnkaya, İsveç demiryolu grupu tarar fından İsveçi ziyaret için yapılan da- vete icabet edecektir. Nafıa vekiline bu seyahate kalemi mahsus müdürile ba #1 müdürler refakat edeceklerdir. Boluda şiddetli zelzele Bolu 18 (AA) — Evvelki gece 140 da üç saniye silren şiddetli bir gelzele olmuştur. Zelzeleden halk uy- kudan uyanmıştar. Beş dakika iki sa- niye süren bir zelzele daha kayde- dimiştir, |, Gümrük muhafaza umum kumandanı Ankara 16 (Telefon) — Cenup vilâ- yetinde tedkik seyahati yapmakta o- lan gümrük muhafaza umum kuman- danı geenral Seyfi yarın buraya dö- mecektir. Lord Cranbourne, İngiliz hükümeti- m nu ni beyan ederek ekseriyeti alkışları arasında sözlerini bitirmiştir. vermiştir. ay: *.. mele ize Hâllin tayini | me nu işaret eden vekili, derhal faaliyete geçilmesini ve amele paviyonları in- şası için bir teşekkül kurulmasını ka- rarlaştırmıştır, Ceyhan ve Adana çifçisine dağıtıl- mak üzere daha 100 bin kilo Klevland tohumu verilecektir, Ziraat vekili İncirlik çifliğine gide- | rek ziraat makinelerini görmüştür. | B. Muhlis bugün Mersine hareket et- miştir. Oradan Silifkeye geçerek ted- selâhiyet üç sene daha uzatılacak Ankara 16 (Telefon) — Hâkimler kanununun İTnci muvakkat mad- desi, mamzedlik müddetinden ev- vel hâkim tayini için âdliye vekiline salâhiyet vermekte idi. Bu salâhiyetin daha üç sene müd- detle uzatılması zaruri görülmüştür. | kikler yapacaktır. Bunun bir kanun lâyihası he- ML LA, aze e e ere) ” | Austen Chamberlain öldü Yakında meclise verilecek olan bu Londra 16 (A-A.) — Austen Cham- berlaln, 73 yaşında olduğu halde, bu akşam Londradaki ikametgâhında kalb sektesinden ölmüştür. Josef Chamberlainin oğlu olan ve maaşları Ankar 17 (Telefon) — Nata ve. | 1863 ie doğmuş bulunan sir Ansten kâleği vilâyetlende mafın işlerinde ça | yeğteaddid dEİs maliye mazırlığı ve bar aşmakta olan nafıa mühendis ve me- riciye nazırlığı yapmış yüksek İngiliz nil ia devlet adamlardandı. vazeneden almalarını temin edecek |; über GÖZE liğini yeni bir kanun lâyıhası hazırlamak- bırakan antrenör hadi. Ankara 16 (Telefon) — Futbol an- Ecnebi kadınlarla evlenmiş (| trenörü B. Consun kaybolduğunu bil- memurlar dirmiştim. Antrenörün İstanbulda bu- Ankara 17 (Akşam) — Dahiliye ve. | hınduğu Ankara polisi tarafından tes- Kileti vilâyetlere bir tamim göndere. | bit edilmiştir. rek, ecnebi kadınlarla evli memurlar | (o Consun, kimseye haber vermeden varsa isimlerinin ve memuriyetlerinin ir ben A bildirilmesini istemiştir. anlaşılmıştır. Belçika her halde bitaraf kalmakta ısrar ediyor lgiltere ile Fransa, bu kararından caydırmak için Belçikayı sıkıştırıyorlar Paris 16 — Hariciye nazırı Delbos, biri İ biri ardı sıra Belçika, ve İtalya büyük İ elçilerini kabul ederek muhtelif mese- leler hakkında görüşmüştür. Siyasi mahafiı, Delbosun bilhassa Belçika mümessili ile yaptığı mülâka- ta büyük bir ehemmiyet vermektedir. Çünkü Belçikanın katiyen bitaraf bir vaziyet almak hususundaki ısrarı Pa- risie oldukça endişeler uyandırmıştır. Buna da sebep, bu hattı hareketin bir taraftan Belçika ile Fransa ve diğer taraftan da Fransa ile İngiltere da aktedilmiş olan askeri anlaşmala- rın iyi ie mani olacak mahi- Ispanyada harp kızışıyor Hükümet kuvvetleri silâh altına çe Salamanka 16 (A.A.) — Franko u- mumi karargâhının resmi tebliğine gö-| va kuvvetleri Barujas tayyere meyda- nını bombardıman etmişler, orada bu- Yunan teyyareleri tahrip eylemişlerdir.| Bundan başka üç düşman tayyeresi de düşürülmüştür. Valancia 16 (A.A.) — Harbiye neza- Teti, 1932-35 senelerinin ihtiyat sınıf- larile 1936 senesi genç efradını silâh altına davet etmiştir. KÜBA MASLAHATGÜZARI ÖLDÜRÜLDÜ londra 16 (A.A.) — Buraya gelen hsberlere göre, Kübanın madrid mas- lahatgüzarı Riehardo, hükümetçiler tarafından öldürülmüştür. Richardo, sağ taraf mülteci- mensup lere yardım etmekle ittiham olunuyor. du. PRANSANIN BİR TEŞEBBÜSÜ Paris 16 (A.A) — Le Populaire ga- zetesi, Fransa hükümetinin muntazam İlalyan ordusunun İspanyadaki harbe iştirak etmesindeki vehamete, İtalya hükümetinin nazarı dikkatini celbet- miş olduğunu istihbaratına atfen yaz- maktadır. Göringin nutku Almanya tekrar silâhl makla sulhü muhafaza etmiştir diyor zuu bahis eden Times gazetesi, İngiliz hükümetinin rüliletler cemiyeti paktın- dan ayrı olarak böyle bir muahede im- zasına hiçbir zaman taraftar olmadı- ğını hatırlattıktan sonra, bu siyasette hiç bir değişiklik beklenmiyeceğini ya» sayor ve diyor ki: «Fransa da kendi erkânı harbiyesile Belçika erkânı harbiyesi arasında te- sis edilmiş olan temasın idamesinde wrar etmektedir. Milletler cemiyeti paktınm 16 ıncı maddesi tecavüze uğ- nyan her hangi bir memlekete yan dım için askeri kıtaların başka memle- ketlerden geçmesine müsaade edilme- si itibarile bugün hususi bir ehemmi- yet almaktadır. Periste mevcud diğer bir kanaat da şudur ki, Belçika bitaraf. lığı meselesinin en iyi hal çaresi Lon- dra - Paris ve Brüksel hükümetleri â& rasında hususi bir anlaşma yapmak» tır, i Morning Post gazetesi, milletler ceo- ve keza bu meselelerde İtalyaya mu- tavassıtlık rolünü tanımaktan'kaliyen imtina eylediğini yazmaktadır. Üniversitede bir hadise Talebe rektörün ihtarınâ rağmen konferans salonunu terketmedi 'Tan refikimizde okunduğuna göre dün Üniversite fen fakültesi kim ya enstitüsü direktörü profesör Friç Arndi «maddenin bünyesi» mevzuu etrafında bir konferans verirken bir hâdise olmuş, profesör on dakikalık bir dinlenmeden sonra yeniden kon- feransma başladığı sırada rektör bay Cemti: — Konferans uzadı, vaktimiz mü- said değildir. diyerek talebenin kon- ferans salonunu terketmesini bildir- miştir, Fakat salonda bulunan bin den fazla talebe rektöre: — Hayır, biz istiyoruz, diyerek sa Tonda kalmışlardır. Bunun üzerine Trektörle profesör salonu terkederek kapı yanında kü- çük odada vaziyeti münakaşa etmiş- ler, biraz sonra profesör tekrar kür- süye gelerek on dakikalık bir takrirle konferansını bitirmiştir. ! Türkkuşu filosu Ankaraya vardı Ankara 16 — Bu sabah İstanbul dan bâreket eden Türkkuşu filosu Es- kişehire uğradıktarı sonra 3,45 de An- karaya hareket etmiş ve şehrimize gelmiştir. Türkkuşu filosunun yurd üstün- de yaptığı seyahat arızasız geçmiş, ve memleket içinde havacılığa karşı bay bir alâkanın uyanmasına sö “Windsor! Dükü ile bayan Sim iadivaci tebir edilmedi Londra 16 (AA)— Saray mahfil. Berlin 16 — Hava işleri naz- İlerinde Windsor Dükü ile Mes, Simp- 'n general Goering, mecburi askerlik hizmetinin yeni baştan tesisinin ikinci yüldönümü münasebetile bugün hava nezaretinde yapılmış olan merasim €8- nasında bir nutuk söyliyerek ezcümle demiştir ki: «Eğer Almanya gibi büyük bir mil- let, Avrupanın göbeğinde açık hudud- larla, müdafaasız bulunacak olursa, bu vaziyet diğer milletlerin Almanyanın mukadderatı üzerinde nufuzlarını kul. lanmağa, teşebbüs etmeleri için bir ne- vi tahrik teşkil eder ve bu da bir harp tehlikesi doğurur? sonun izdivaçlarının mümkün olur ol- maz yapılacağı söylenmektedir. Bu iz- divacın tehir edileceği hakkındaki şa yialar tekzib edilmektedir. Ayni mahfiller, Windsor Dükünün hatıratını yazdığı hakkında matbuşt- ta görülen haberleri de kati surette tekzib etmektedirler, Büyük Millet meclisi reis vekilliği Ankara 16 (Telefon) — Deveran edem bir şayiaya göre Nuri Conkerin vefatı üzerine açılan Büyük Millet meclisi reis vekilliğine Halk partisi grup reka B. Hasan Saka namzed gösterilecektir.