18 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Mart 1937 — Dün Geceki ve Bu Sabahki Telgraflar Ispanya, kendisine yardım edilirse Ingiltere ve Fransaya Fasta menfaatler gösteriyor Reuter ajansına göre, iki hükümet reddedecektir bu teklifi Londra 17 (A.A.) — Valencin hükü- metinin galibiyeti tukdirinde İspanyol Fransadaki vaziyetin kendi lehlerinde olmak üzere tadilini tedkik etmek için Delvayo tarafından yapıldığı rivayet edilen teklif hakkında Reuter ajansı Şunları bildirmektedir; «Zannedildiğine göre, Valencia hü- kümeti 9 şubatta İngiliz ve Fransız hükümetlerine müracaat ederek, bu hükümetler, İspanya dahili harbinde kendisine yardım ettikleri takdirde kendilerine İspanya Fasinda bazı hak- lar vereceğini vadetmişti. Bu hususta İspanya hükümetine henüz bir cevap verilmemişse de Reuterin öğrendiği- ne göre, İngiltere ve Fransa hükü- metleri, böyle bir teklifi kabul etmeği bir an bile düşünmemişlerdir. Çünkü böyle bir teklifi kabul etmek, bu dev- Jetlerin muahedelerle giriştikleri teah- hüdlere mugayirdir. Yakında Fransa ve İngiltere hükü- metleri tarafından İspanyaya bu yolda bir cevap verileceği şüphesizdir. Londrada İTALYAN ASKERLERİ Londra 11 (A.A) — Havas ajansı | muhabiri bildiriyor: Fransa hükümeti- | nin Ispanyaya gönderilmekte olan İtal! yan kıtalarına İngilterenin nazarı dik- katini celbettiği bildirilmektedir. Söy- lendğine göre, son zamanlarda İspanya-| ya yeniden İtalyan askeri ihraç edilmiş-| tir. İngiltere hükümeti bu sevkiyattan haberdar olmadığını beyan etmekte- | dir. Bununlig beraber İngiltere, Cebelüt- | tarıktaki deniz kuvvetlerine bu hu- susta tahkikat yapmaları hakkında ta- Denizyolları tarifesi limat verdiğini bildirmiştir. Hükümet .Cebelüttarık makamatımın raporunu alır almaz bu hususta bir karar ittihaz! edecektir. İyi haber alan mahfiller, İspanya- menfi amm 7 ölü ve 34 yaralı bir hadise Talebe, Alman sefirine düşmanca tezahüratta bulundu namına bir kaç kitap hediye etmek ü- *“ sere tarihi tedkikler enstitüsüne git- tiği sırada binanın önünde toplanan bir talebe grupu tarafından düşmay- ca tezahüratla karşılanmıştır. Oldukça şiddetif bir yağmura rağ- men ellerinde bayraklar ve levhalar bulunan talebeler, sefiri enstitünün önünde beklemek?> idiler, Bu levha- larda Şu ibareler yazılı Filistinde her gün| . hadiseler oluyor Kudüs müftüsü Mekke seyahatinden döndü Kudüs 17 (A.A) — Burada vuku- bulan hâdiseler, yeni bir karışıklık devrinin başladığı kanaatini veriyor. Arablarla yahudiler arasında birkaç maktul overmeden neticelenmiyen bir hâdise vukubulmadığı gün yok- tur. Bugün de Filistinin şimalinde Safad civarında bir arab katledilmiştir. YAHUDİLERİN PROTESTOSU Kudüs 17 (A.A) — Filistinde ye- niden bir takım sulkasdler vukubul- muştur. Safed'de tedhişçiler bir ya- hudiyi öldürmüşlerdir. Suriye hududunda da hayvanları ahp gölürmüşler, çoban yaralamış Jar ve imdada gelen köylüleri de kat- Jetmişlerdir. Tel-Aviv'da genç yahudileri yetiş- tirmek için polis kursları açılmıştır. 'Müfrit yahudi mahfillerinde galeyan gittikçe o büyümektedir, Doğrudan doğruya harekete geçmeği teşvik eden bazı risaleler yakalanmıştır. Hükü- met icap eden bütün tedbirleri al maştır. * Kooperatifler Üzüm ve incir satış kooperatifleri kurulmasına başlanıyor Ankara 17 (Telefon) — Biri Ke- malpaşada diğeri Manisada “olmak üzere iki üzüm satış kooperatifi kuru- Jacaktır, Bu işe İzmrideki Tariş mü- €s6esesi meur edilmiştir. Ödemiş ve Aydında da incir satış kooperatifleri kurulması ia İşe derhal lebe tarafından itilip kakılmıştır. Bu esnada nümayişçiler: «Kahrolsun fa- şizm, faşizm kültürü mahvediyor.» diye bağırmışlardır. Sefir, soğuk kanlılığını muhafaza etmiş, talebelerin arasından kendine bir yol açarak enstitüye girmiştir. Belçika faşist reisine İaarruz Üzerine yakıcı bir mayi atıldı Brüksel VI (AA) — Rexistlerin H- deri B. Leon Degrelle, dün akşam Bere- bem'de yapılan miting esnasında bir şahıs tarafından atılan bir bira barda- ğının isabetile yaralanmıştır, Dilbeck'te yapılan ikinci bir mitingde diğer bir nümayişçi, B. Leon Degrellcin Üzerine yakıcı bir mayi atmıştır. Retist İlderinin yüzüne bundan bir damla isabet etmiş ve hafifçe yakmış- tar, Deniz bank Yusuf Ziyanın müdürlüğe getirileceği teeyyüt ediyor Kurulması kararlaştırılan Deniz bank haklındaki kanun lâyihası ya- kında Meclise sevkedilecektir. Diğer taraftan bu banka için icab eden teş- kilât hazırlıkları da < yapılmaktadır. Deniz bank umum müdürlüğüne İş bankası müdürü B. Yusuf Ziyanın getirileceğini yazmıştık. Bu haber te- eyyüd etmekledir. B. Yusuf Ziya kıy- metli bir benkacımızdır. Meclisi ida- re relsliğine de Denizyolları müdürü B. Sadeddinin veya tahlisiye umum müdürü B. Necmeddinin getirilmesi muhtemeldir, Bankanm merkezi İstanbu'da ola- cak, şimdilik Merköz rıhtım hanında bir daireye yerleşecektir. Tenzilâtlı tren tarifeleri uzatıldı Ankara 17 — Devlet demiryolları, bu ay sonunda bitecek olan yüzde el- Mi tenzilâtlı gidiş, dönüş tarifesinin haziran sonuna kadar daha üç ay Lİ A 18 Mart Çanakkale || zaferi yıldönümü Bugün Çanakkalede müttefik donanmalara karşı ; muzaffer ol- duğumuz günün yıldönümüdür. Yir ki sene evvel bugün bir avuç & kuvvefli bir donan- mayı mağtüb etmiştik. Bu mesud yıldönümü bu akşam Eminönü Halkevinde 2030 da başlıyacak bir merasimle Kutla- nacaktır İ Vekâlet, tarifede tenzilât imkânları arıyor Ankara 17 (Taeon) — İstanbul tarife. komisyonu , tarafından. tesbit edilen Denizyolları işletme idaresine âit ücret tarifesinin iktisad vekâletin- ce tedkikine başlanmıştır. Vekâlet bu tarifede tenzilât imkânları aramak- tadır. Denizyolları müdürü B. Sadeddin ile işletme müdürü B. Zekeriya bu- raya geldiler. Denizyollarma ait iş- ler hakkında iktisad vekâletile temas etmektedirler, İzmir fuarı Bu sene ticaret odaları namına bir paviyon bir paviyon vücude getirilmesi ik- tisad vekâleti tarafından kabul edil Tersane ve havuzlar işi Ankara 17 (Telefon) — Haliçte ku- Tulacak tersane ile fabrika ve havuzla- ra, verilecek yeni şekillere sid * İnşaat projesini getirmiş olan havuzlar mü- dürü bay Cemil İktisad vekâletile te- masa başlamıştır. Üniversitedeki hadise nedir? Ortada mühim bir şey olmadığı anlaşıldı Üniversite konferans salonunda, fen fakültesi kimya enstitüsü direktörü Friç Ardın konferansini muayyen zâ» manda bitirmemesi yüzünden ufak bir) hâdise çıktığı ve direktörün konferansı | tatil etmesine rağmen talebenin salo- | nu terketmediği yazılmıştı. Dün Konferansta bulunan talebeler ve konferansı veren profesörle görüş- tük. B. Priç Arnd bir muharririmize demiştir ki: — Ortada ehemmiyetli bir hâdise B. Mussoli ni: “Italya sulh istiyor,, ire alyan başvekili Trablus panayırını açtı ve yerlilere hitaben bir nutuk söyledi 'Yrablus 17 (AA) saat 20 de bur gelmiş ve mera- simle karşılanmıştır, Duçe, bir ata binmişti. Etrafımda kabile reisleri ve eski Roma âdetleri mucibince silâh demetlerini taşıyan iki diktör» var- dı. Bütün şehir donanmış Ve gece tenvir edilmiştir. Mahalli makamat üzerinde Duçe | kelimesi yazılı 120 metre yüksekliğin- de bir kule inşa ettirmiştir. Halk, vali konağına giden yolun iki | tarafında birikmişti. Trablusun en eski ailelerinden bi- rinin reisi olan prens Karamanlı, Da- çeye hoş geldiniz demiştir. Trablusgarp 17 (A.A.)— B. Mussoli- ni, bugün beynelmilel nümuneler pa- nayırmın küşad resmini icra etmiş- tir. Duçe, bundan sonra Jules Cesarı temsil eden bir âbidenin küşad res- mini yapmıştır. B. Mussolininin ziyareti esnasında panayır üzerinde yüzlerce tayyare uç- makta idi. B. MUSSOLİNİNİN NUTKU Trablusgarp 17 (A.A) — B. Musso- Vini, panayırın teftişine yarım saat tahsis ettikten sonra yerlilere hita- ben bir nutuk söylemiştir. Duçe nut- — Mussolini, kunda ezcümle demiştir ki: <İlalya bayrağı, bugün Akdenizde Koufra vahasına kadar dalgalanıyor. Herkes, bu bayrağa hürmet edecek- kün ve âdetlerine temayüllerine ve dinlerine hürmet edilec:ğine kani ol- dukları halde işlerile meşgul olacak- lardır» Duçe, bundan sonra kend'sinin libya seyahatine müteallik bazı ec- nebi gazetelerde çikan haberlerden bahsederek, bilhassa şöyle demiştir «Telâş uyandırmakta olan bu te- essüfe şayan hücum ve bu bapla or- taya yayılmakta olan terihi sabit fi- kirler ortalığa itimadsızlık sscacak ve sulhü tehlikeye sokacak mahiyet- tedir. Benim seyahatim, İtalyanın im- paratorluk azminin bir delilidir. Bü- tün erkek milletlerde bu ezim vardır ve istikbalde bu azme sahip olacak- lardır. İtalya, sulh halinde yaşamağa ha- zar olan bütün milletleri: su'h İcin- de yaşamak istiyor. İtalyan milleti, sulhü istiyor, çünkü ifa edeceği mus- Yhane bir vazifesi vardır.» Adisababada binlerce Habeşli öldürülmü Lordlar kamarasın da Canterbury baş peskoposu hükümetten bir sual sordu Londra --17 (A.A) — Lordlar ka- marasında, Canterbury baş peskopo- su, Addis Ababada mareşal Grazia- niye yapılan suikasdden sonra Çi- kan hadiseler hakkmda hükümetten tafsilât istiyerek demiştir ki; «Bana gelen haberlere göre, 19 şu- bat gecesinde ve onu takip eden iki gün zarfında umumi bir katliâm ya- pılmiştır. Bomba, alev makineleri, tüfek-ve-rovelverlerle müsellâh siyah görülekliler yerli mahallelerde dolar 'şarak, yerli evlere ateş vermişler ve ateşten kaçmak istiyenleri de kurşun- 1 öldürmüşlerdir. Bu suretle ölenle- Balkan antantı iktisad konseyi Bugün Yunan unan başvekilinin bir nutkile — açılacak Atima 17 — Yi Balkan antantı iktisat konseyi Yunan başvekili B, Metaksasın nutkile müzakerelerine şlıyacaktır. Müteakib celsede kon- y muhtelif meseleleri tetkik için encümenler teşkil edecektir. Encü- menler, Yunan hariciye nez: nde çalışmalarına devam edecek , İktisat konseyi, ticari ve iktisadi yoktur. Ben evvelden konferansın mu- ayyen zamanda biteceğini tahmin etmiş-; tim. Fakat uzadı. Nizamname muci- bince tam yedi buçukta söze nihayet vermek icabediyormuş. Vakıt gecikin- ce rektör bunu hatırlatmak istedi. Ta- lebeler de kendisine usül idaresinde “müracaat ederek müsaade aldılar, bunun üzerine konferansıma devam et tim, Bu ufak inkitaa da benim dalgın- lığım sebep olmuştur.» Diğer taraftan talebeler de konfe- ransı nihayet istifadeli buldukları için kesilmesine razı olmadıklarını söyle- mektedirler, Dün üniversitenin dekanlar meclisi rektörü bay Cemil Bilselin reisliğinde toplanmış, hukuk fakültesine getirile- cek dekân meselesi etrafında görüşme» ler yapılmıştır. Toplantıda Friç Arnd- ın konferansı €snasında hasıl olan va- ziyetin de maya bahis edildiği 2ai- meselelerden başka tekn!k meseleler ve bilhassa ticareti bahriye, münaka- lât ve turizm işleril'ede meşgul ole- caktır. Bu meselelerin tetkikinde Yu- nânistan namma mütehassıs sıfatile nâfıa nezareti erkânından altı yük- sek memur bulunacaktır. Türk heyeti murahhasası, bu sar bah buraya gelmiştir. Diğer Balkan heyetleri de bu akşam geleceklerdir. Dahiliye vekili Diyarıbekire gitti Ankara 11 (AA.) — Cenub ve şark vilâyetlerinde teftiş seyahati yapmak- ta iken bir müddet evvel Ankaraya avdet etmiş olan dahiliye vekili ve Par- ti genel sekreteri B. Şükrü Kaya, tef- tişatını itmam etmek üzere bu akşam saat 19 da Ankaradan Diyanbekire rin sayısı bir kaç bin tahmin edilmek- tedir.» Buna cevap veren Lord Plymouth, Cranborne'in 8 martta avam kama- rasında verdiği malümat haricinde hükümete hiç bir haber gelmediğini söylemiş ve demiştir ki: «Büyük karışıklıklar olduğu ve bu esnada İtalyan askerlerinin yerli halk ka karşı çök sert hareket ettikleri mus hakkaktır. Bir çok kimseler öldürül- müş ve azim hasarat yapılmıstır. Hü“ kümet bu hadiselere çok teessüf eder, Fakat bu hadiselere sebep olan va- kayı da teessüfle karşılarız», Bir suikasd Kont de Chambrunu bir kâdın tabanca ile yaraladı Paris 18 (A.A.) — Fransanm sabık Roma büyük elçisi Kont de Chambrun dün akşama doğru şimal demiryolu sik diplonıslın kası- ir. Kont de Cham- brun derhal hastaneye naklolunmuş- tur, Sıhhi vaziyeti, tehlikeli telâkki edilmektedir. e TAkşam: Kont de Chambrun sene lerce Fransanın Ankara sefirliğinde bulunmuş ve sonra Roma sefirliğine tavin edilmişti.) EEE EDE ACIKLI BİR ÖLÜM Cenevre'de tahsilde iken pek genç yaşmda elim bir kazaya kurban gideni Feyziâti mektebi 1935 « 1936 mezun- larmdan ve Gümrükler Nazırlığından mütekaid Bay Hilmi'nin torunu ve tica“ ret odası Tahkikat masası şefi merhum Bey. Sebri'nin oğlu Kâni'nin cenazesi cuma günü saat (11,30) da Cerrahpaşa hastanesinden kaldırılarak namazı Ak- sarayda Valide camiinde kılındıktan sonra Şehitlikteki aile makberesine def- nedilecektir, Allah rahmet eyliye.