18 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

18 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

5 Mart 1937 Dün Harbiyede fe feci bir tramvay kazası oldu Bir genç, tramvayınaltında can verdi vatman İdris tevkif edildi Dün akşam üstü saat 17,25 de Harbi. ye ile Hamam arasındaki tramvay hat- tı üzerinde feci bir kaza olmuş ve bir nefer tramtay tekerlekleri altında pm | ram parça olmuştur, Bu tüyler ürper- ici kazanın tafsilâtı şudur: Şişliden Tünele giden tramvayı ida- | re eden vatman Hamamda Hidayet sokağının hizasına gelince önde talim- den dönerek Harbiyeye doğru İlerliyen bir kıt'a asker görmüş ve askeri sıkış- tırmamak için arabasını durdurmuş- tur. KAZA NASIL OLDU Bu tramvayın arkasındaki römorkta Halıcıoğlu topçu mektebinde emirber neferi Mehmed oğlu Hasan vardır. Ha- san, tramvayın durması üzerine İnmiş ve yürüyüş halinde bulunan kıt'anın arasından geçmeden yolun öbür tara- ına geçmek istemiştir, Fakat tam bu sırada Tünelden hareket eden idi nü- maral. Tünel - Şişli arabası İle karşı. laşmış ve. zavallı nefer tramvayın çarp- ması ile yere düşerek bu tramvayın şi- tanda kalmıştır. TAHKİKAT Baş müddelumumi bay Hikmet, mu- avin bay Cevdet, Nafıa vekâleti şirket- ler'baş komiseri bay Süruri ve seyrü- | Kurtuluş tramvaylar Harbiyeye kadar sefer merkezinden fen memuru bay Ya. kup derhal vaka mahalline gelerek tah- kikata başlamışlar ve keşif yapmışlar- dır, Kasayı yapan 141 numaralı tramva- yın tekerlekleri altında can veren Ha- .sanın cesedi belinden aşağısı bir külçe haline gelmiş vaziyette çıkarılmış ve Etfal hastanesine kaldırılmıştır. Yapılan keşfe göre tramvay -arabası | ediliyor. Çeltik merkezi Maraş Sönmeğe yüz tutan eski sanatleri himaye etmek lâzım Maraşın genel görünüşü Maraş (Akşam) — Maraş eliemmi- yetli bir çeltik muntakasıdır. Pazartığ& kadar yayılan büyük ve mümbit ovada çeltiğin en dolgun ve iyisi yetişir. Maraş çeltiği bütün piyasalarda birinci mev- kii işgal eder. Sümer bank burada büyük bir çeltik fabrikası kurmuştur. Yalmz çeltikçilik lâyıkile himaye görememektedir. Ma raşta herşeyden evvel kredi koopera- tiflerine lüzum vardır. Bir vakitler çok ileri gitmiş olan do- kumacılık himayesizlik yüzünden he- men hemen sönmüştür. Kerestecilik de durmuş vaziyettedir. Maraşın kör or- mhanları sön yıllara kadar cenubun he- men bütün ihtiyaçlarını temin ederken bu mevkii şimdi Bozantı işgal etmşitir. Maraş, maden cihetinden çok zengin bir nimtakadır. Dağlarında madenin hemen her çeşidi vardır. Zeytiniye ka- sabasında mebzul demir ve petrol ma» denleri bulunuyor. Bir maden heyeti- nin Maraşta incelemelerde bulunması | çok hayırlı netiçeler verecektir. Maraşta iktisadi vaziyetin . inkişafı için Eloğlundan kasabaya bir tren ko- lu uzanmak lâzımdır. Şehir tret hatti na (25) kilometre mesafededir. Şimen- difer kasabaya kadar geldiği takdirde Tevkif edilen vatman İdrisle Hadesi alınan biletçi Hasanı bu halde birkaç metre sü- Tüklemiştir. CESED ÇIKARILIYOR. VATMAN TEVKİF EDİLDİ Bu vaka münasebetile dün Şişli ve işlemişler, Harbiyeden Şişliye ve Kur- tuluşa tramvay seferleri 17 buçuktan 20 ye kadar tadil edilmiştir. Baş müddelumumi Hikmet ve mua- vin Cevdet dün gece geç vakte kadar Pangaltı merkezinde tahkikatla meş- gul olmuşlar, 141 numaralı tramvay biletçisinin ve kazayı görenlerin ifa- delerini almışlardır, Tahkikata devam eliz) ekonomik kalkınma derhal hissedile- bilecektir. "Maraşı Gaziantebe bağlıyan Aksu | köprüsü senelerce bozuk kaldığı için iki şehir arasındaki ticari alâka inkı- müteahhide ihale kılınmıştır, Bu köp- rü yapıldıktan sonra Maraş ve Gazi- antep İktisadiyatında faydalı bir terak» ki ve inkişaf yüz gösterecektir. Avusturya başvekilinin in Roma Roma 17 (A.A.) — İyi haber alan mahafilde bir kere daha tebarüz etti- rildiğine göre, nisan ayında Avusturya başvekili B. Şuşnigin Romaya yapa- cağı seyahat, hiç bir hususi mahiyet, taşımamaktadır. Bu seyahat, Roma protokollarında mevzuu temas halinde bulunmak hakkındaki kayidden doğan bir iyaret olacaktır... Paris sergisi 1 mayısta açılacak Paris 17 (A.A.) — Bir asabah gazete. si, İngiliz kralının taç giyme şenlikleri münasebetile serginin açılmasının 20 mayısa tehir edileceğini yaşmıztı; Ser-| gi baş komiserliği, hiç bir şeyin değiş- mediğini ve serginin 1 mayısta açılarak 2 mayısta da halkın gezmeğe başlıya- cağını bidirmiştir. AKŞAM Matürk muhterem misafirimiz Antoneskoyu kabul buyurdular (Baş tarafı 1 inci sahifede) Ankarapalasa giümek üzere istasyon- dan ayrılımlarkesi istasyon iç ve dr şında bulunan kalabalık bir halk Romanyanın Ânkara elçisi B. Te- lemague, Bükreş elçimiz B. Suphi Tan- növer ve yefikağı, Romanya dış İş leri bakanlığı siyasi işler genel direk- törü B. Cretzesno ve hususi kalem şefi B. İamid de muhterem misafirin refakatinde olardk Ankaraya gelmiş- lerâir. ZİYARETLER Ekselâns Antonesko, Ankarapalas- ta kısa bir istirahatten sonra yanın- da Romanya elçisi B. Telemagve ol- duğu halde saat 11 de dış işleri bâ- kanlığında doktor Tevfik Rüştü Ara- si ve onü takibeh d: beşbakan İsmet İnönü ile kâmutay başkanı B. Ab- dülhalik Rendayı ziyaret etmiştir. Dış işleri bakanı B. Tevfik Rüştü Aras, başbakan İsmet İnönü ve ka- mutay başkanı B. Abdülhalik Renda muhtereti misafire iadel ziyarette bu- Tunmlışlardır. Bayan Antoneskor da öğleden Ba-) c8 bayan İsmet İnönür'ü “ziyaret et- 5 miş ve bayan İsmet. İnönüde,Anka- rapalasa gelerek iadeli ziyaret eyle- mişlerdir. : Muhterem: misafirler “bugün öğle yemeğini hususi surette yemişlerdir. HARİCİYE VEKİLİMİZİN ZİYAFETİ Ankara 17 (AA) — Doktor Tevfik Rüştü Aras, Romanya dış bakanı Ek- selâns Viktor Antonesko ve refikası şerefine hariciye köşkünde bir ziya- fet vermiş, B. M, Meclisi reisinin ve başvekilin, vekillerin, Romanya ek çisinin ve elçilik erkânı ile dış işleri bakanlığı ileri gelenlerinin. hazır bu- Tunduğu - bu ziyafeti kor diplometi- kin deiştirâk ettiği büyük bir kabul resmi takip etmiştir. B. ARASIN NUTKU Ankara 17 (AA) — Romanya dış bakanı B. Viktor Anlohesko şerefine verilen ziyafette, Türkiye dış bakani | Dr. Aras aşağıdaki nutku söylemiştir: Samimi ve öemdreli AÜna feşriki mesaisinin ferdaşında Ekselânselrinm "Türkiyeye muvasalatı, bu pek cemile- | kâr ziyarette, kendisini dost ve müt- tefik Romanyaya bağlıyan karşılıklı bissiyatın ve samimi dostluğun ha- kiki tezahürünü görmekde olan Tür-| kiye için hakiki bir sevinç sebebi ve Cumhuriyet. hükümeti namma Ekse- lânsımza «memleketimize hoş geldi- niz» demek benim için hususi bir zevktir. Tarihin teselsülü ve & beynelmilel hadiselerin keşmekeşi içinde, Türki- ye ve Romanya, kiyasetin icabatı fark ve temyize muvaffak olmuşlar ve, davaların en güzeline hizmet için kendilerine terettüp eden vazifenin | ehemmiyetini müdrik olarak, menfa- | atlerini artık unululmaz bir eser olan | Balkan antantında birleştirmişlerdir. Antantımıza dahil devletlerin mü- nasebâtleri, gerci; her türlü” apoloji- nin fevkindedir, fakat gururla ve sahte tevazudan âri olarak şunu söy- | Wiyebiliriz ki, bizi bağlıyan çözülmez rabıtaların tam ahengi ve kuvveti, beynelmilel teşriki mesainini en gü- | da, vasıfları, enerjisi ve barış için olan aşkı sayesinde, mufahham metbuu- nun havirkâr idaresi altında, en gıpta edilecek hedet olan «barış ve kuvvet içinde refah» 1 başaran bü- tün asil Romanya milletini tesid edi- Romanya milletinin bu muzaffer yürüyüşünde, Türkiyede bütün kalb- lerin kardeş millete daima en büyük sandet temenni etmek için müşterek çarpmakta olduğundan emin olunuz bay bakan. Jmız biribirlerile çarpımamakta, esaslı hiç Kadehimi o majeste kral Karolun şerefine ve müttefik Romanyanın şan ve refahma kaldırıyor ve ekselâns- larının ve bizi lâtif huzurlarile $e reflendiren bayan Antoneskonun sıh- hatine içiyorum. B. ANTONSEKONUN CEVABI B. Viktor Antonesko, aşağıdaki nu- tukla cevap vermiştir; Bay bakan, Söylediğiniz medihkâr sözlerden do- Jayı nihayetsiz teşekkürlerimi bildiri- rim. Bu sözlerin bir dost tarafından söy! lendiğini hissettiğim, bildiğim için bun-; lar beni hassaten mütehassis etmiştir. Burada gördüğüm her şey, üzerimde bütün kuvvetile bir hayranlık his- sini doğuruyor. Çünkü memleketiniz- de başarılmakta olan muazzam eser en sathi müşahid üzerinde bile hoş ve iyi bir tesir bırakmaktan hali kalmıyacak vaziyettedir. Modern Türkiyenin bu hayranlık his- si verici terakkisi her şeyden evvel, Za» İmanımızın en büyük devlet adam- larından birinin, reisi Atatürkün etra- aşmasınjı. “Türk, milletinin e bat ve vatanperverlik meziyetleri, bü” muhteşem neticeyi vermek için bügün olduğu gibi sevkedilmeyi bekliyordu. Uzun tarihleri esnasında milletleri- miz karşılıklı tanışmışlar ve biribirle- rinin kıymetin! takdir etmeyi de öğren) mişlerdir. Bu uzak temastan, Türk milletine karşı Rumen milletinin kalbinde derin: bir hürmet ve sempatik bir bağlılık his- si kalmıştır. Bundan dolayıdır ki, hiç | bir ırk kini hiç bir hissi tereddüt, dev- let adamını çok defa uzlaşma eserin- de rahatsız eden sebepsiz halk sevki tabillerinden hiç birisile mücadele et- mek mecburiyeti bulunmaması, key- fiyeti son seneler zarfında bu derece | mesud bir surette başladığımız yaklaş-! ma eserini kuvvetli bir surette teshil | etmiştir. Bugün hiç bir noktada mukadderatı- bir şey biribirimizi ayırmamaktâ hiç bir derin menfaat bizi biribirimizin karşısına koymamaktadır. O sürette. dir ki, milletlerimiz, hodbin bir nöktal nazardan dahi, ancak biribirlerinin ahenktar inkişafını arzu etmekten ! başka bir şey isteyemez. | Gerek Türkiye gerek Romanya, sulh- ten başka bir şey. arzu edemezler, zira her ikisi de kendilerine lüzumlu" ağır dahili islahat ve kuvvetlenme eserini muvaffakıyete isal etmek için sulha muhakkak htiyaçları vardır. Dünyanm bu kısmında sulhü ve mu- abedelerle kurulu nizamı idame ettir- mek hususundaki daimi menfaatimiz, bundan ileri gelmektedir. Bizi biribirimize bağlıyan muahede- nin ilk maddesinin ifade ettiği hakikat, bütün Rumenler çin çok kiymetli bir hakikattir, Ben buraya, bu muahedede ve da- ha canlı bir surelie kalblerimizde ya- zli olan bu silinmez dostluk ifadesini yenilemek-için geldim, Fakat bizm dostluğumuz, bir çok dostluklara has sırf hissi ve gayri faal bir mahiyeti haiz olmakla kalmamak- a ZA mm dali Avrupa vaziyetinde düzelme ümidi yoktur (Baş tarafı I inci sahifede) Vaziyet sarih olarak şudur: Almar- ya ile İtalya, Avrupanın garbınd: Fransa ve İngiltereye her türlü te minatı vermeğe hazırdırlar. Fakat Fransanın Çekoslavakya ve Rusyay? yardım etmesini kabul etmiyorlar Bir taraftan Fransa ile Çekoslovakya. ve Rusya arasında, diğer taraftan Rusya ile Çekoslovakya arasında kar- şılıklı yardım misakları mevcud oi- duğuna göre, Rusyayı tek başıma bi- rakmak istiyen Almanya - İtalya po- litikasının hedefi bu manzumeyi yık- maktan ibarettir. Bu demektir ki Avrupanın garbın- da sulh temin edilse bile Rusya ve Çekoslovakya dtima bir Alman - İtal yan tehdidi altında kalacaktır. Fransa ile İngiltere Milletler cemi- yeti misakına merbut kalarak Ayru- pa sulhunu müşterek bir emniyet manzumesine * istinad ettirmek İsti- yorlar. . Halbuki İtalya ile Almanya mından - düzelmesi için, ya İngilte- renin Almanyayı elde ederek İtalya- yı yalnız bırakmasile, yahut Fransa- nın İtalyayı yanına çekerek Alman- yayı tek başma bırakmasile mümkün olacaktır. Üçüncü bir ihtimal, çok derin mali ve iktisadi sıkıntı-içinde bulunan Almanyanın, nihayet; en zengin iki devlete, Fransa ie İngile- renin yardımına muhtaç kalmasıdır. Herhalde uzun zaman için Avru- İ panın siyasi vaziyetinde düzen um- ii mak beyhudedir. Posta ittihadına dahil olmayan ecvebi memleketler: Seneliği 3600, ele aylığı 1900, üç ayhğı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lâzimdir. Muharrem $ — Ruzu Kasım 131 & İmsak Güneş Özin İkindi Akşam Yare K. Toza 249 maş G2 Va 438 AZ 22 2845 le ta her gün birlikte idüme ettirilen gay-| de bizi birbirimize bağlıyan menfa- retlerle ve daimi yapıcı bir teşriki me- $ai ile itmani'olunmaktadır Bay bakan, Bundan dört sene evvel mütecavizin tarifi hakkındaki mukavelönümenin imzası mesud neticesine varan müza- kerelerde siz, memleketiniz adına, bi- rinci plânda bir rol oynadmiz. Balkan antantı paktının imzası ile neticelenen konuşmalarda 'Türkiye- nin rolü, onun muhterem Dış bakanının! rolü her halde çok daha mühim ol muştur. Dış işleri bakanlarının doyeni st- fatınızın ve sulh ve beynelmilel teş- riki mesai eserine vakfettiğiniz bu kadar sene zarfında topladığınız tec- rübenin verdiği otorile ile iştirâk et- tiğiniz. Balkan antantı dalmi kon- seyinin çalışmanlarında iş birliğini- zin bütün kıymetini, yakınlarda, biz- sat takdire muvaffak Oldum. Gerek Romanya ve Türkiye arasın- daki her türlü doğru münasebetler çerçevesi dahilinde, gerek Karadeniz atler çerçevesi dahilinde, gerek Bal kan antanlı ve gerek Milletler Cemi-