18 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Dikkatle —— ZAVALLI TÜRKÇE! Zavallı türkçel Muhtelif vesileler- le bu teessür kelimelerini ağızdan çi- karmamak, tekrar elmemek ksbil değil. Gazeteler bu uğurda arasıra mücadele açıyorlar, şikâyetler edi- yorlar ve türkçenin ne hale sokuldu- ğunu misallerle gösteriyorlar. Yalnız, bu derdin çok derin oldu- ğunu gözden kaçırmamalıyız. Geçen gün, zavallı türkçeyi tanmmaz bir hale sokanlara karşı en haklı ve en aci #erzenişlerle şikâyet eden bir ga- zetenin son sahifesinde Kocaman bir ilân gördüm. Bu da işte o Beyoğlu türkçesi 1d)! eCihetinden» kelimesi <Ciyetinden» olmuştu. İlân doğrudan doğruya mürettiphaneye gitmiş, öy- Tece basılıp çıkmış, Türkçe yalnız kelimelerin yanlış telâffuz edilmesi ve bu telâffuz icabı yanlış yazılması tahribatına maruz değil. Bö ri nisbetle en zararsız olanlarıdır. Asıl türkçenin ifade ve şivesine, nahvine tecavüzler vukua geliyor ve bunu da münövver zümre- nin bir kısmı yapıyor. Geçen gün Anadolu aiansı radyoda havâdis ve- rivordu. İsönnyaya sit bir teleraf ter- cümesi vardı. Harpten o bahsolunur- ken; «Karsılıklı top mermileri teatisi kavdeditmistir.» deniliyordu. Bu ne biçim türker! Bu ne alafranga türk- çel Zavallı türkçe. ... HERKES USTAD! Uisandan bahsederken, muharrir» lerimiz ve gazeteciler arasında pek kullanılmağa başlanan bir kelimeyi hatırlamamak kabil mi? Üstad! Es kiden edebiyat âleminde bir «Üstad Ekrem; vardı, bir de «Üstadı Âzam». Üstadı âzam Hâmid hepimizin sevgili üstadı olarak aramızda. Fakat şimdi tahrir âleminde o kadar üstadlar ye- tişti ki âdeta koca bir ordu! Kimden bahsedilse hepsi üstad. Dikkat ettim, üstad diye hitab edilmek için ne gibi vasıflar ve meziyetler lâzım olduğunu anlayım, dedim. Biraz eskimek ve biraz eskidiniz ve ihtiyarlamağa baş- İadınız mı, sizden bahsederlerken muhakkak «Üstad; (diyeceklerdir. Âdeta «mumeileyhz der gibi bir şey. Gençler artık ihtiyarladıklarını ve biraz da bir işe yaramaz bir hâle gel- diklerini anlamak isterlerse, dikkat etsinler, ilk defa «üstadı diye yade- Uyuşturucu maddeler inhisarı v- mum müdürlüğü mayıs içinde liman hanına taşınacaktır. Dördüncü Vakıf | şından kanlar aka aka polis karakolu- İ Yeni liman Iktisad vekili yakında istanbula gelecek İstanbul limanının asri tesisatla teo- hiz ettirilmesi etrafındaki çalışmalara, devam olunuyor. Londraya giden İn- giliz mühendislerin tesisata ald avan projeyi hazırlamağâ başladıkları haber alınmıştır. Mühendisler on beş nisanda İ projeyi göndereceklerini bildirmişler- dir, Avan proje muvafık görüldüğü tak- dirde esas projenin hazırlanmasına baş- lanacaktır. İngiliz mühendislerin bir kısmı şeh- rimizde kalmışlardı. Kuruçeşme kömür! depolarında yapılacak asri tesisata aid teferrüat üzerinde meşgul olan bu mü-; hendisler bir taraftan Londradaki Gibbs müessesesile muhabere ederek malümat vermektedirler. Diğer taraftan İktisad vekili bay Ce- 1âl Bayarın önümüzdeki hafta içinde şehrimize geleceği haber verilmektedir. Bay Celâl Bayar burada gene liman iş” lerile meşgul olacak umum Tiüdür bay Raufiden yapılan işler etrafında izahat alacaktır. İktisad vekilinin Yenikapı limanı me- selesi üzerinde de tedkikatta bulunması; kuvvetle muhtemeldir. Müstakbel İs- tanbul imanının Yenikapıda yapılma- 81 etrafındaki fikirler vekâletçe nazarı dikkate alınmış ve bu hususta hazırlan-, mış olan avan projede tedikik edilmiş- tir, Bu projenin mütehassısı bay Wag- ner tarafından yapıldığı anlaşılmakta» dır; Vekâlet Yenikapı limanı hâkkında hazırlanan bu proje üzerinde izahat vermesi için bay Wagneri Ankaraya çağırmıştır. Sokakta kavg Dün Kasımpaşada iki kadın arasın- da bir yaralama hüdisesi olmuştur: Kasımpaşada oturan Ayşe ile Seniye, ötedenberi birbirlerile geçinememekte- dirler, Bu iki kadın dün bir aralık s0- kakta karşılaşmışlar ve aralarmdaki eski meseleleri tazelemişlerdir. Az zamanda münakaşa büyümüş ve eilerine geçirdikleri taşları biribirleri- ne atmıya başlamışlardır. Bir aralık Seniyenin attığı taşlardan biri Ayşeye rastlıyarak başından yara» lanmasına sebep olmuştur. Ayşe, ba- hanının bodrum kısmında bulunan 8f-İ na giderek hâdiseyi anlatmıştır. yon deposu da Tophanede satın alınan bir binaya nakledilmektedir. Liman hanında bulunan umum mü- dürlüğü de nisan 15 te Merkez rıhtım hanma taşınacaktır. Merkez rıhtım ha- nında yapılan esaslı tamirat ve tadi- lâtın mühim bir kısmı ikmal edilmiş- tir. İnşaat bir aya kadar tamamen bi- tecektir. Bay Nasuhi Baydar Fulbol federasyonu ikinci reisi bay Nesuhi Baydar #ulbol federasyonu re- isinin istifasına dair kendisine atfedi- len rivayetin yanlış olduğunu söyle- miştir. Zabıta, yaralı kadını tedavi altına almış, Seniyeyi de yakalıyarak hakkın- da tahkikata başlamıştır. Bir genç ağır surette yaralandı Evvelki gece Teşvikiyede bir gencin ağır surette yaralanmasile neticelenen bir kaza olmuştur. Yaralanan genç, müteksid general Ali İhsanın 25 ya- gındaki oğlu bay İzzettir. İzzet, gece geç vakıt, eline alarak mu- ayene etmekte olduğu tabancasının kazaen patlâmasile çıkan kurşun ba- cağına saplanmıştır. Vakadan zabıta haberdar edilmiş, bay İzzet Sağlıkyur- 'duna naklediliniş ve kendisine ameliyat yapılmıştır. e Şehir meclisi Dün şubat toplantı devresini bitirdi Şehir meclisi dün şubat içtima dev- resinin son toplantısını yaptı. İhtikâr- Karaköy köprüsünün tamiri için bütçe- de 100 bin liralık bir münakele kabul edildi. Bundan sonra belediye hastane- lerinden alınacak muayene ücreti hak- kında sıhhiye encümeninin mazbatası ve encümence tadil edilen ücret tarifesi okundu. Encümen, mazbatasında otuz lira maaş alanların fakir olarak kabul edilmelerini ve bunların ücretten istis- na edilmelerini istiyordu. Azadan İsmail Şevket, esas mesele halledilmeden tarifenin münakaşa © dilmesine itiraz etti ve fakir olmak için 30 lira maaş alanların ücretten istis- na edilerek meselâ 35, 40 lirâ maaş alan- ların neden istisna edilmediklerini sor- du. Vali, bu işin geri kalmaması için ma- kama salâhiyet verilmesini ve almacak neticelerin altı ay sonra tekrar mec- lise arzedilebileceğini söyledi. Neticede bu meselenin nisan içtima devresine bırakılmasına ancak bu mak») satla bütçeye konan 20 bin liranın ka- bulüne karar verildi. Bundan sonra | kundak tahsisatı olmadığından hasta» | nelerde doğan çocuklar için tahsisat ayrılması fleri sürüldü. Yeni sene büt- çesi tevazün ettirilmiş olduğundan fa- kir ailelere aid çocuklara kundak teda» rik edilmesi için bütçenin hastanelere aid melbusat, techiz, tekfin masrafın- dan verilmesi münasip görüldü ve büt- çe tayini esamı ile ve bir muhalif re- bütçesi 11,159,000 küsür liradır. Bir tramvay bir kamyonla çarpıştı ketine ald şoför Necatinin ki kamyonla çarpışmış, her ikisi de ha» sara uğramıştır, Tramvay yolcuları arasında bulunan Samatya maliye tahsil şubesi memur- larından bay İsmaili de yaralandığı ci- hetle tedavi altına alınmıştır, Şoför ve vatman yakalanarak tahikikata baş- lanmıştır. Komünistlik tahrikâtı Bu suçtan maznun 14 kişinin muhakemesine başlandı Komünistlik tahrikâtı yapmaktan suçlu Cenap Şahabeddin, Zeki, Kemal, Feyzi, Nazım Hikmet, doktor Hikmet, kir ve Hasan Basrinin de gayri mevkuf! olarak muhakemelerine dün ağır ce- za mahkemesinde başlanmıştır. Dün- kü muhakemede suçlulardan Mustafa Refik mahkemeye gelmemişti. Musta- fa Refiğin çağrılmsı için muhakeme başka güne bırakılmıştır. Çemberlitaş Evkaf bir proje hazırladı, Proste tedkik edecek Çemberlitaş etrafının Evkaf müdür Tüğünee tanzimine karar verildiğini ve burada bulunan eski bir duvar ile kulü- belerin kaldırılması için belediyeye mü- racaat edildiğini yazmıştık. Aldığımız malümata göre şehrin gü- zel bir abidesinin etrafının şimdiki gibi çirkin bir manzara teşkil etmesini doğru bulmıyan evkaf müdürlüğü bir proje hazırlamıştır. Evkaf burada Atik Ali paşa camisinin tamiri münasebetile yapacağı küçük bir temizleme işinden başka proje ile hazırladığı tanzim işi- kik edilecek ve mütehassısın muvafa» katı almırsa hemen tatbik edilecektir. Sahte rapor tahkikatı devam ediyor Ağır ceza mahkemesinde ihtilâs Su- çundan muhakeme edilmekte olan Na- di adında bir belediye tahsildarı hak- kında deli olmadığı halde edelidir, ehliyeti cezaiyesi yoktur», diye sahte rapor tanzim etmekten suçlu tıbbı ad- 1 baş kâtibi Raif hakkında muddelu- mumilik tahkikata devam etmektedir. Tahkikat genişletilmiş, bir çok kimse- haklarında tahkikat yapılırken Hik- met, Salâh ve Vasıf adlarında üç kişi: devam edilmiş ve şahidler dinlenmiştir. Şahidlerden Lütfi, Reha, Faruk, adlar Tında üç talebe, 934 senesinde kendile- rinin de komünist maznunu olarak po- diklerine hükmettiklerini söylemişler, bunlardan fen fakültesi talebesinden Faruk: — Beni müdüriyete götürmüşlerdi. Koridorda Vasıfın ayağı sarılı olduğu- nu gördüm. Gece de Salâhi'yi benim bulunduğum odaya getirdiler. Salâhl bana, dayak yediğini söyledi. Sonra beni de bir odada döğdüler.. Demiştir. Muhakeme başka güle bi- rakılmıştır. Bay Amcaya göre... mıya, ağaçlar dikilmiye başlanmışl., Tehlike Meğer biz erkekler ne büyük bir tehlike içinde imişiz de haberimiz yokmuş... Çok meşhur bir kimyager* le görüşüyordum. Kimyager bana birdenbire sordu: — Dünyanın en mikroplu şeyi ne- yi erkek elpissleridir.. Çünkü erkek elbiseleri daima harici mikroplara maruzdurlar.. toza, çamura ve saire- ye.. ve çok defa erkekler bir elbiseyi bir sene, iki sene giyerler. elbise bir sene iki sene içinde katiyven yıkan» maz.. bu kumaşların üzerleri de mik» Hele o pantalonlar, hele o panla- Tonlar, Pacaları daima tozla, carmır- Ia münasebette olduğu için o büsbü- tün berbad bir haldedir. 'Bövle olduğu halde bu erkek elk. selerinin icinde nasıl hastalanmadı-