22 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 947 22 Mart 1987 . Atatürkün Romanya hakkında ibtisasları Her gün kudreti artan bir Romanyayı bütün kalbimizle isteriz Dostluğumuz “o kadar sıkı ve emindir ki Romanya daha kuvvetli oldukça biz de kendimizi daha kuvvetli addederiz. | vgeye Büyük Şef Atatürkün Ankara Pa- lasta Rumen hariciye nazırı şerefine tertip edilen suvareyi şereflendirdik- lerini -ve bu arada çok kiymetli bir basbihalde bulunduklarını yazmıştık. Atatürk bu hasbihal esnasında Ro- manya hakkındaki ihtisaslarını şöy- le ifade etmişlerdir: «— Her gün kudreti daha artan bir Romanyayı bütün kalbimizle is- teriz. Destluğumuz o kadar sıkı ve emindir ki, Romanya daha kuvvetli oldukça biz de kendimizi daha kuv- vetli addederir, Müttefikimiz Romanyanın bize gön- derdiği misafirimizi çok sevdik. Bu- günkü görüşmemizden sonra B. An- tonesko hakkında bende kalan inti- | ba, Romanya hariciye nazırının mil- letine karşı mesuliyetini müdrik, de- rin görüşlü, hükümlerinde isabetli ve olgun bir devlet adamı olduğudur. | Kendisi gösteriş sevet bir insan değil- dir. Milletinin, duygularına riayet- kârdır. Vazifesini yapmakta azmi kuvvetlidir, Sizi tanıdığıma çok memnunum. Milletleri muahedelerden ziyade his- ler bağlar. Romanya, kalbimizde kar- deşçe yer tutmuştur. Ruhlarımısın yakınlığı, birleşikliği için kadehimi kaldırıyorum. Hükümetçiler ileri hare- ketine devam ediyorlar Şimdiye kadar 38 kilometre ilerlediler. Siguenzaya yaklaşıyorlar Bu Killar asilerin geçende yaptıkları tasrruzun hâreket noktası olan Ara- Madrid 21 (A.A.) — Brihucgaya on beş kilometrelik bir mesafede kâin o- lan Padilla de Hitz kasabasının 5$0- kaklarında çarpışmaların devam et- tiği bildirilmektedir. Dün öğleden sonra hükümet kuv- vetleri Brihuegaya ön beş kilometre- Bir araba çamura battı İçindekiler kurtarıldılar, fakat atlar ve araba kayboldu Balıkesir 20 — Manyas gölü ci- Yarından geçen bir araba müthiş bir kazaya uğramıştır. Arabacı Cemil, arabasına aldığı çocukiri ve bir ka dın müşterisile gölün kenarındaki çayırdan geçerken yanlışlıkla batak- hk olan sahaya gitmiştir. Araba derhal gayet derin olan ça murlara gömülmüştür. Arabacı, çocukları ve müşleri ka- dın güç hal ile kurtarılmışsa da ara ba ve atlar çamur içinde kaybolmuş” tur, Avusturyatalya maçı yarıda kald Gene Berlin radyosuna göre, dün Viyanada yapılan Avusturya - İtalya maçı yarıda kalmıştır. Avusturya ta- kımı, 2 - 0 galib bir vaziyette iken oyun'büyük bir şiddet almış ve İsveç- M hakem oyuncuların hayatını tehli- kede gördüğünden tatil etmiştir. Bir kadın tabanca kurşunile yaralandı Gemlik 21 (Akşam) — Orhangazide Nuri adında birinin karısı evinde ta- banca ile vurulmuştur. Kadın, çocu- ğunun tabancayı karıştırırken silâhın patladığını söylemektedir. Polis bu ci- lik bir mesafede bulunan Uduez ve Utande kasabalarını zabtelmişlerdir. Otuz sekiz hükümet tayyaresi Algo- ra yolu üzerinde toplanan asi kuvvet- lerinin üstüne 800 bomba atmışlardır. Dün beş asi avcı tayyaresile bir hükü- ,met tayyaresi düşürülmüştür. Madrid 21 (A.A) — Dün akşam geç vakile doğru hükümet kuvvetleri, Aragon yolu üzerinde 112 kilometre irtifama kadar varmışlardır. ASİLERİN TEBLİĞİ Salamanca 21 (A.A.) — Frankist- ler tarafından neşredilen bir tebliğde hükümetçilerin Guadalajara, Madrid ve Cordou cephelerindeki bütün mu- kabil taarruzlarının püskürtülmüş olduğu bildirilmektedir. Başka yerler- de işara şayan bir hâber yoktur. 3 avcı tayyaresi ile bir bombardi- man teyyaresi, yere indirilmiştir. Çocuğun ağzına afyon tıkmış! Düğünden gelince çocuğu ölü buldu Gemlik 21 (Akşam) — Küçük Kum- lada acıklı bir vaka olmuştur, İbrahim adında birinin karıs,düğüne giderken dört aylık çocuğunu evde rakmış ve uyuması için ağzına afyon parçası takmıştır. Ana düğünden döndüğü zaman ço- cuğunu ölü bulmuştur, Ege vapuru fırtınadan 18 saat teehhürle geldi Dün gündüz gelmesi mutad olan Ege vapuru fırtına dolayısile vaktin- de gelememiş ve 18 saat kadar bir te- ahhürle bu sabah sekizde limanımıza girebilmiştir. Dün öğleden sonra başlıyarak bir kaç saat süren şiddetli lodos fırlına- ında limanımızda esaslı bir kaza ol- mamıştır, > Galatasaray - Güneş maçında bir sakatlanma Stadyomda dün yapılan Güneş - Galatasaray maçında bir yaralanma hâdisesi olmuştur. Galatasaray oyuncularından Dan- yal, bir hücum esnasında yemiş ol- duğu sıkı bir tekme ile oynıyamıya- cak derecede rahatsızlanmış ve zabı- ta tarafından hastaneye kaldırılmış- .y. Başvekilin . Londra seyahati Seyahatin Ege vapurile yapılması muhtemel İngiliz kralının tac giyme merasi- minde Türkiyeyi Bi İ nünün temsil edi malümdur. Başvekilin bu seyahati Ege vapuri- İ le yapması ve 20 nisanda hareket et- mesi muhtemeldir. Bu münasebetle Londrada yapılacak şenliklere iştirak edecek olan Kocat#pe muhribi de refakat edecektir. Merasime iştirak etmek için muha- İ fiz alayı kumandanı B. İsmail Hakki- nın kumandasında muhafaza alayın- dan bir müf de Ege vapurile Lön- draya gideci Millet Meclisi Bugün tekrar çalışmağa başlıyor Ankara 22 — Milet Meclisinin Xi$ tatili bittiği cihetle, bugünden itiba- ren tekrar çalışmağa (başlıyacaklır, Meclisin müzakere edeceği mühim lâyihalar arasında 937 mali yı büt- çesi de vardir. Bu devrede köylülerin kalkınması, zirai kombinalar ve saire vardır. Hatay meselesi ve Filistin arapları Yüksek arap meclisi, Suriyelilere müzaharet teklifini reddetti Kudüsten bildirildiğine göre, Şam- daki Suriye vatani İlderleri, Hatay meselesinde, Filistin araplarmin mü- zaharetini istemiştir. Yüksek Arap Şürasi son içtimaında Suriyelilerin bu mufâcaatini tetkik etmiş ve Filistinin şimdiye kadar mu- hafaza ettiği bitaraflığa devam etme- sine karar vererek bu talebi reddet- miştir. Yüksek Arap Şürasında yal niz Avni Abdülhadi Suriyelilerin nok- taj nazarı lehinde bulunmuştur. Bir manda bir otele girdi! Müşteriler bir saat Odalarından dışarı çıkamadılar | Bahkesir 20 — Burada azgın bir manda kesileceği esnada kaçmış, ni gelmiştir. Manda (Balikesi böyük otellerinden birisinin kapımın: dan içeri girmiş, boynuzlarile önüne geleni yere sermeğe başlamıştır. Oteldekilerin hepsi birer odaya gi- rerek kapıları kapatmışalıdır. Manda ğa açık bulduğu bir odaya girerek yere çömelmiş ve istirahat et- meğe başlamıştır. Fakat manda çok azgın olduğu ve hangi odada bulunduğu bilinmediği için kimse odasından dışarıya çık- mağa cesaret edememiştir. Manda otel halkını bir saat odalarında hap- setmiştir. Bir müddet istirahatten sonra tek- rar odadan ve otelden çıkan manda çarşıda birkaç dükkânın camını kır- mş, nihayet bir'polis memuru ta- rafından kurşunla öldürülmüştür. Gazetelere yanlış akseden bir haber Dün Üniversite ikinci dahiliye klingi doçenti B. Ekrem Şerif Egelinin tezini izah ederken rektörün vaktin geldiği- ni ileri sürerek dersi kesmek istediği şeklinde bir haber yazılmıştı. Kendi- dile görüştüğümüz B. Ekrem Şerif bu haberin gazetelere yanlış aksettiğini, bütün doçenilere tatbik olunan Bu konkuru normal bir surette geçirdi. gini söylemiştir. Karısını öldüren biri yakalandi İzmir 20 — Bundan iki ay evvel Ay- dında karısı bayan Zülfiyeyi öldürüp kaçan Ahmed oğlu Mehmed, Ödemişte zabıta meurları tarafından yakalan- mıştır Şehremininde bir evde infilâk vuku buldu İÇamaşır kazanının altında bir madde patladı, mutfak yıkıldı, nüfusça zayiat yok Dün akşam, Şehremini - Topkapi caddesi üzerinde bir evde mahiyeti henüz tesbit edilemiyen esrarengiz bir infilâk olmuştur, İnfilâk şu şekil de cereyan etmi: Topkapı caddesi üzerinde iki katlı, ahşap, 40 numaralı bir ev vardır. Bu evde kiracı olarak inekçi Mehmed ver ailesi oturmaktadir. Mehmedin karısı öteberi yikâmâk üzere mutfaktaki ocağa bir kazan su koymuş,. bunun altına da, yıkıcıdan aldığı tahta parçalarını yerleştirerek yakmıştır. Aradan çok geçmeden, ka- zenm altındaki ateşte müthiş bir in- filâk olmuş, kazan patlamış ve wi fağın duvarları ve bazı yerleri mıştır. Bu sırada Mehmedin üst katta olduğu içim ona bir zarar de kunmamıştır. Hâdiseden zabıta haberdar edilmiş, pathyan maddenin ne olabileceği 0* Taştırlmışsa da bulunamamıştır. Bunnu. üzerine itfaiyeye müracosf edilmiş ve gece geç vakte kadar, itfa iyenin kurtarma tertibatı tarafından araştırmalar yapılmıştır. Bu araştır* malara rağmen de henüz hâdise es» rarı çözülememiştir. Zabıta tahkikatâ devam etmektedir. ğa Avusturyada nazilere ağır bir darbe indirildi Alman taraftarı bir nazır azledildi, Alman mahafili heyecanda Viyana 21 (A.A.) — Resmen bildi- rilâiğine göre başvekil Şuşnigin tekli- fi üzerine reisicumhur emniyeti umu- miye nazırı Ncustaedter-Stürmeri aZ- letmiştir, Başvekil bu nezareti bizzat, idare edecektir, Viyana polis müdürü emniyeti umumiye müsteşarlığına tar yin edilmiştir. Viyana 21 (A.A) — Zannedildiğine göre, Neustaedter - Stümerin azledil mesinin sebebi Avusturyada (komü- nizm ve nazizm İle mücadele için ya- pılan istisnai kanunları tetkik etme- ğe memur komitede çıkan büyük güç- Yüklerdir. Bu komitenin reisi bulunan B.Neustaedter - Stürmer naziler aley- hindeki kantınların iptal edilmesini talep etmiştir. Berlin 21 (A.A) — Siyasi mahfil ler Neustaedter - Stürmerin azlini te- essüfle karşılamamakla ve hâdiseyi A- vusturya nasyonal -sosyalistlerino in- dirilmiş ağır bir darbe olarak telâkki etmektedirler. Bu mahafiller nasyonal « sosyalistleri tenkile memur edilmiş olan ve Avusturya nazilerinin düşma- nı addedilen Skublin emniyeti umu- miye müsteşarlığına tayinini gayri müsaid bir şekilde karşılamakta ve başvekli Şuşnigin harici siyesetle bir aksülamel tevlid etmiyecek (o şekilde mutedil bir surette nufuzunu istimal edeceğini ümid eylemektedirler, REİSİCUMHURUN NUTKU Viyana 21 (A.A) — Marla - There sa harb akademisi talebesi önünde bir nutuk söyliyen reisicumhur B. Miklas bilhassa demiştir ki: Başvekilimiz, ordumuzun kuvvetli ve aşılmaz bir kale haline gelmesi içi sarfettiği mesaiyi takibden aslâ vaz geçmiyecektir. , Viyana 21 (A.A) — Müstakil bir Avusturya lehinde ibhamdan ari bir imana müstenid vatanperverler cep- besine iştirâk için vaki olacak taleb“ leri tedkike memur bir komisyonun ihdası pek yakındır. i FRANSIZ GAZETELERİ NE DİYORLAR Paris 21 — Fransız gazeteleri, Al“ man matbuatının Avusturyaya o şid* detli hücumlarını dikkate şayan görü“ yorlar. Bu gazeteler Alman - Avustur* ya münasebatınm en buhranlı gün lerde olduğundan daha valılm bir hal aldığını söylüyorlar, Gazetelerin mü# talealarının hülâsası şudur; «Alman hariciye nazırı B. Neu thin son Viyana ziyaretine rağmen Avusturya istiklâlini şiddetle müda“ İra politikasını değiştirmemiştir. So vaziyet Almanyanın çok canını sık“ mıştır.» Italya, dört devlet arasında anlaşma istiyor Giornale d'İtalia, İtalyanın bundan sonra istilâ ve ilhak emeli beslemediğini söylüyor Roma 21 — B. Virginio Gay- da Gloranale d,İtalia gazetesinde yaz- dığı bir makalede İtalyanın harici &i- yasetinin ana hatları hakkında izahat vermektedir. Bu hatlar şunlardır; 1 — Avrupanın dört büyük devle- tinin Lokarno itilâflarına rücuu, 2 — Müstemleke sahibi devletlerin müsterek bir cephe teşkil etmeleri, 3 — İspanya meselesinde İngiltere- nin de iştirake davet edileceği bir an- laşma, Makale sahibi, bundan sonra İtal- yanın hiç bir istilâ ve ilhak emeli bes- lememekte olduğunu ve B. Mussolini- nin bu hususu son beyanatında teyid Jetleri ve bilhassa İngiltere ve Fransa ile teşriki mesai arzusunda olduğunu ve Roma - Berlin mihverinin ne İtal- yayi ve ne de Almanyayi bu devletler- den uzaklaştırmamakta bulunduğu- nu ilâve eylemektedir. Demokrasilerle faşizm arasında» ki İbtilâflardan bahseden Virginio Gayda, diyor ki: «Biz, pek o kadar fazla siyasi tethiş yapılmamasını, Avrupa devletlerinin mette, mütekabil bir anlaşmada ve mütekabil bir müsamahakârlıkta bur Junmalarını istiyoruz. t İtalya, kendisi için ne erazi itibarilâ ne de siyaseten hiç bir şey istememek“ tedir. Akdenizde çok büyük ve mül* rem menfaatleri bulunan İngilterenin neden dolayı İtalyan siyaseti ile t0$* riki mesai edemediğini bir türlü anl Sofyadaki karışıklıklar Talebe nümayişten vaz geçmeğe davet edildi Sofya 21 (A.A.) — Mili talebe bir“ liği dün akşam bir beyanname n6$* rederek telebeyi umumi mahallerdd nümayiş yapmamağa ve pazar günü sükün ve intizamla derslere bâ$“) lamağa davet etmiştir. Söylendiğine göre, pazartesi günün“ den sonra da nümayişler devam etti ği lakdirde bunların birliğe yabanci tarikâti