22 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

22 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Paristeki hadiselerin borsaya tesiri, Istanbul borsasında vaziyet Geçen haftaki sada akdi mukarrer on buçuk mil- | yar franklık milli müdufaa istikrazı | nm beş milyardan ibaret birinci tranşının derhal kapandığını söy- lemiştik. Bu muvaffakıyet üzerine hükümet zemini müsait bularak üç milyardan ibaret Ikinci tranşı dâ pi- yasaya erzetti. Bu da muvaffakıyet- le neticelenmek üzere iken Paris ma- hallelerinden birinde bir sokak mu- harebesi vukubuldu. Altı kişi öldü, 250 kişi kadar da yaralandı. Fransız güzeteleri bu ikinci tranşm da ta- mamen kapandığını yazıyorlarsa da kati neticenin birkaç güne kadar belli olacağını söylüyorlar ve bu mü- nasebetle iki muhalif siyasi parti- nin sokakta çarpışmalarının piyg- saya çok fena tesir icfa ettiğini de ilâve ediyorlar. Hakikaten devlet rantları evvelki haftadan beri teref- fülerinde devam edegelirken bu va- ka üzerine Paris borsası büyük bir telâş ve heyecan geçirmiş ve bilimum menkul kıymet fiatlerinde mühim tenezzüller vukua gelmiştir. İş bununla OKalmıyor. Bir müd- deltenberi fabrikaların amele tara- fından işgal edilmelerinden artık bahsedilmez olmuş iken son günlerde bazı tersi kalfa ve çırakları tarafın- dan patrolarının dükkân ve mağaza- larinın zapt ve işgal edilmiş oldu- ğu Le rilmektedir. Avrupanın dahi- i her hangi bir memleke ide polis teşkilâtının omü- e derhal imtaç edilebilecek bu gibi hadiselerin Fransada, iyetin masuniyeti hakkındaki 1 ye suretile değil - sükü adamlarının - bin bir ve minneli karşılığı halledilebilme- si, Fransada dahili siyasi ve iktisa- di vaziyetin çok nazik olduğunu İş- rap edecek mahiyettedir. Muazzam Amerika birleşik devlet- Terinde de bu hafta zarfında Chrysler otomobil fabrikasının amele tara- fından işgali hadisesi efkârı umumi- tatbik etmek lâzım mı, değil mi me- selesi orada da henüz halledilmemiş Bu vaziyet dolayısile Amerika piyasâlarında da hafta zarfında fi- at tenezzülleri vukubuldu. İngiltere piyasalarında da hafta zarfında kayde değer gerilemeler ol- du; fakat bunun sebebi siyasi veya #ktisadi olmayıp belki Fransa İstikra- una yanılmak üzere Londra piyasâ- sında yapılan satışlardan ve birde bizzat İngiltere tarafından yapılacak olan istikraza iştirâk etmek üzere halk tarafından şimdiden gösterilen hazırlıklardan ileri gelmekiğdir. Bir aydanberi daimi surette tereffüleri- ne şahid olduğumuz maden fiatleri Tekirdağ Halkevinin güreşleri li bir sporumuz olan ÇELİK AYAKLAR JAMES CAGNEY - PAT O BRİEN vi deniz ve Fransızca hava kuvvetlerinin iştirakile ve Yakında icmalimizde Fran- | de cinslerine göze birer ikişer puvan tenezzül etti. İSTANBUL BORSASINDA VAZİYET Direktifini dalma Paristen alan menkul kıymetler ve kambiyo bor- samızda muameleler ittıradsız geçti. Paristeki sokak ârbedelerinin te- sirile bir arahk 250 franga kadar dü- şen yüzde yedi buçuk faizli Türk bor- cu tahvilleri gerçi hafta sonunda 256 frangı buldu isede piyasamız umumiyet itibarile neşesizdir. Önü- müzdeki kuponun doler esası Üze- rinden değil de hükümeti cumhuri- yenin noktasi nazarı veçhile şimdiki frank rayici ile tediye olunacağına hamillerimiz kanaat etmiş gibidirler. Kendilerini düşündüren yalniz bir cihet vardır: Ya düyunu umumiye | meclisi ile müzakereler uzun sürerde | kuponlar vaktinde tediye olunmaz- sa... Cumartesi günkü şunlardır: Birinci seri 19,55 lira İkinci seri 18,95 lira Üçüncü seri 18,95 ira Anadolu grupu kâğıtları muameleler daha mucibi memnuni- yet bir surelte cereyan etti. Nisan zarfında yeni bir kupon verileceği için tahvilât fiatleri geçen haftadan- beri yarım lira kadar yükseldi. Ergani ve Sıvas, Erzurum tahvil- kapanış flatleri üzerine leri le mübadele muamelesine he- | nüz başlanmamıştır. Hafta sonu fiatleri şunlardır: Hisse senetleri 22,90 lira 'Tahvilât 40,30 lira Mümessil senedat 42,50 lira Haydarpaşa limanı 43 Jira Dahili istikraz kâğıtlarımızdan Er- ganı tahvili, kuponu keza nisanda verileceği için (99) a yükselmiştir. Sıvas, Erzurum otahvillerinin flati 95 de sabittir. Merkez bankası, temeltüü nazarı itibara alınarak, Üç puvan kaybetmiş ve 93,50 lirada kal- mıştır. Osmanlı bankası 33, İş ban- şeyi çok düşündürmektedir. Kanunu | le İNN Kg ME, Endüstriyel kâğıtlarda mü- him değişiklikler yoktur. Aslan çi- mento 14,45; Bomonti 9,80; İttihad Değirmencilik 11, Şark Değirmenci- lik 1,10; Şark Eza 2,90; Şirketi Hay- riye 16; tramvay 16,25; Ominyom 0.85 lira değerindedir. Ominyom gir- keti hafta zarfında yaptığı umumi toplantıda hisse başına 10 kuruş mettü tevziine karar vermiştir. BORSA HARİCİ MUAMELÂT Türk altın 1038 kuruşla geçen haftaki flatini muhafaza etmektedir. Mısır Kredi Fonsiyeleri birer bira yükselmişlerdir; 80ri fialler şunlardır: 1903 tertibi 104,50 lira 1911 tertibi 93,50 lira e sele, arda alt r sarfile vücuda getiril, ÜRK'te getirilen film. 936 senesi hissel | Cenevrede tahsilde bulunan Türk talebeden bay Kâni, Sabrinin genç yaşta vefat ettiğini yazmıştık. Bay Kâni Sabrinin Ccnevreden getirtilen İ cenazesi dün kendisini çok seven ar- kadaşlarının omuzları üzerinde ve göz yaşları arasında kaldırılmıştır. Mera sime Kâninin bütün arkadaşlarile be- | raber izeller iştirak etmiştir. Resim bu hazin merasimi gösteriyor. Gemlikte tütün satışları Gemlik 21 (Akşam) — Gemlik inhi- sar ambarlarına * yatırılan Orhangazi tütünlerinden 120 bin kilo satılmıştır. Fiatler cinsine göre 60.80, 20-25 kuruştur. Mürettipler cemiyetinin senelik toplantısı Türk müzretüpler cemiyetinden: Türk mürettipler cemiyeti senelik top- İ lantımnı dün cemiyet binasında yap- l mıştır. Kongre ekseriyetin iştirâkile ve samimi görüşmelerle o nmeticelenmiş ve İ yeni idare heyeti şu şekilde teşekkül et- miştir: Dr. Hafız Cemal, A. Riza Başkan (Devlet Basımevi Fen âmiri), İhsan (ito şefi), Azir (Tip), Saim (İnhisar- lar matbaası), A, Karakaş (Tipograf şefi), Mehmed, ressam Mahmut, mü“ cellit Bayram, A. Münir, Hamit. | Şehremini Halkevinde konferans Şehzemini Halkevinden: Şehremini Halkevinde 23/3/1937 salı günü saat 17 de öğretmen ve mu- harir Reşat Ekrem Koçu tarafından | memleket çocukları adlı bir konferans hadisesi RAMONA Birinci ve büyük renkli film | Üniversitenin tıb ve hukuk fakülte» leri eski Harbiye nezareti binasında yerleşmişlerdi. Bu bina son samanlar- da ihtiyaca kâfi gelmediğinden hukuk fakültesinin eski Harbiye nezaretin- den başka bir binaya nakli düşünük müş, bu münasebetle Mercan yukuşu- nun başmda, bir zamanlar büyük er- kânıharbiye dairesi olan sarayın te- miri muvafık görülmüştür. (Baş tarafı Linci sahifede) etmesine müsaade ettik, borçların fa- izlerini ve aldığımız eşyanın Mu kabilini altın olarak ödedik. İtalya ile dostluk bizim için reg Met bir sebebe istinat ediyor. Bir te- raftan İngiltere ile İtalya, diğer ta- raftan İngiltere ile Rusya arasında iyi anlaşmalar olursa vaziyet bizim için cennet gibidir. Aksi takdirde cehennem gibi. Türkiye ile İtalya arasındaki yeni dostluk bu istika- mette bir şeyo yararsa çok memnun olacağız. Ben nikbinim. Silâhlanma yar» şmdan mütevellit aleşin kendi ken- dine geçeceği kanatindeyim. Çünkü silâhlanma yarışı milletlerin kabi Yyetini geçecektir. Bir peygamber değilim, fakat iki sene büyük bir gay- reile silâhlandıktan ev yüzde dok- san ihtimal ile hiç bir şey olmadıktan soura nihayet iyi günlere dönülecek- tr. Milletler silâhları tahdit için an- Taşacaklardır. ECNEBİ MÜTEHASSISLAR — Yüksek ziraat enstitüsünü gez- dim. Orada birçok Alman profesör- Jer gördüm. Ankarad muhtelif mek- teplerde 250 kadar Alman mütehaş- ssı olduğu söyleniyor. Binicilik mektebinde Fransız zabitleri de var- dır. — Evet, fakat İtalyan mühendis- SÜMER Hukuk fakültesi için yeni bina Eski eni dairesi tamir edilecek Umumi harpten evvel yanan eski büyük erkin: harbiye dairesi Bu saray umumi harbten evvel bü semtte çıkan bir yangın nelicesindâ yanmıştı. Fakat binanın dış duvarları hâlâ mevcuddur, İçi yapıldığı takdir” de güzel bir bina meydana gelecektir. Haber aldığımıza göre yakında bi” nanın tamiri için keşif yapılacak, buf* dan sonra münakasa açılacaktır. Bİ“ Danın yeni ders senesi başına kada” ikmali düşünülüyor. “Peygamber değilim, fakat iki iyi günlere dönüleceğini umuyorum,, ler de vardır. Ankara stadını yapan B, Vietti Vioi adında bir. İtaiyan mühendistir. — Fakat bir kişi... — Alman munllimler uzun müd” dettenberi o buradadırlar, İçlerinden bir kısmı hemen daima memleketi" mizde yaşamışlardır denilebilir, Ye- Di gelenlerin de burada dostları, 68” ki tanıdıkları vardır. Almanya ii? uzun müddettenberi olan münas€ betimizi unutmamalısınız. Bunu dü” şünürseniz, sanayi cihazımız ve ordu” muzun teşlihatı için lânmgelen ve saiti bir zamanlar bize temin cden Sovyet Rusyaya karşı olan vaziyeti mizi de izah edersiniz. Biz hiç bir zaman bolşevik olmıya” cağız. Fakat hiç bir zaman da Sov” yet Rusya aleyhinde vaziyet ulm yacağız. Silâhlarımızı, bunları bize verenlere karşı çevirmeği düşünem*- yiz. — Türkiye ile İtalya arasındaki bu yeni dostluğun kültür münasebetle- ri, daha fazla ticari mübadele il? pratik bir şekil alacağını ümit ede- bilir miyiz? — Hiç şüphesiz. Fakat bu işi 70 mana bırakın. Burada çok iyi duy“ gulara ve temayüllere raslıyaraksi- nız. Aramızdaki dostluk birçok Yöklere maruz kaldığı halde elân & vam ediyor. Şu halde sağlam de- mektir. e Önümüzdeki Çarşamba akşamı SİNEMASI Genç, sehhar ve dehakâr sinema artistileri DANİFLLE DARRİEUX ve PİERRE MİNGAND'ın PARİSLİI Nefis şarkılı ve musikili komeğileride şarkı söyleyip, dans ettikleri, birbirile şakalaşarak neşe saçlıklarını göreceksiniz. KIZ SON RUMBA Bu akşam SAKARYA sinemasının 'Takdim edeceği film; ne bir dramdır, ne de biz vodyü... Fakat; çen, canlı ve hakiki... Her vakit görülemiyen sevimli bir eserdir KIZLAR PANSYONU Fransızea sözlü film, sizi eğlendirecek... Sixi heyecana düşürecek... Velhasıl seveceğiniz ve sevdiklerinize tavsiye edeceğiniz güzel bir filmdir. Baş rollerde LUCİEN BARROUX — GABRİELLE DONRZİAT ve 40 genç kız