23 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

; ar EŞ şa Hükümet kuvvetleri ileri hareketine devam ediyor Bir çok köyler işgal edildi, 74 İBelgrad seyahati, B. Tata- Italyan esir alındı | Madrid 22 (AA.) — Neşredilen resmi bir tebliğe göre, Guadalajara cephesinde cumhuriyetçiler bir kaç gün evvel başladıkları parlak taar- ruza devam etmektedirler, Hükümet tayyareleri Siguenza is- tikametinde ilerliyen bir kaç yüz kamyondan mürekkep bir kolu mit- ralyöz ateşi altına almışlar, bundan sonra da Siguenza istasyonunu bom- bardıman etmişlerdir. Bombardıman neticesinde hir ben- zin deposu İnfilâk etmiştir. Hükü- met tayyare filoları üç düşman tay- . Cumhuriyet de Hita kasabasını etmişlerdir. Madrid 22 (A.A) — Müdafaa ko- Almanyaya karşı Avusturya - Çekoslovakya - Macar anlaşması Avusturyalılar buna taraftar, Macarlar ise kri iyi karşılamıyorlar bu fikri iyi Londra 22 (AA) — e e Post gazetesinin Roma muhabiri, Avusturya kabinesinde yapılan taği- Jât dolayısile, Avusturya omasyona- Hstlerine karşı bundan böyle daha ziyade şiddetli muamele edileceği mütalâasını serdetmektedir. Muha- bir diyor ki: «Son zamanlara kadar Avusturya hükümeti, Tuna havzasındaki mem- Jeketlerin teşriki mesaisine lehdar gö- rünmemiştir. Bununla beraber son ay içinde başvekil, Habsburglar sal tanatının iadesi hususunun imkân- sızlığına kail olmuş ve şayet Avustur- yanm istiklâlini muhafaza etmek mallüp ise, yeni dostlar tedarik et mek zarurelini idrak eylemiştir. Şimdi Avusturyanın, kendisi ile birlikte Habsburgların boyunduru- ğundan kurtulmak için asırlarca mü- cadele etmiş olan ve Alman hâki- miyetine girmeğe hiç te mütemayil olmıyan Çekoslovakya ve Macaris- tan fle teşriki mesafye hazır olduğu Temizsüt | Romadagizli Müstahsiller doğrudan müzakereler doğruya temiz süt Garp paktı mese- 2 satacaklar ka, | !esi görüşülüyor A ale ent EŞ süren doğaya ed 0 varma nn amin ma de Paris bah altıdan itibaren Beyoğlunda tat- bik edilmeğe başlamıştır. Müstahsil. lerin kendi teşkilâtları ile dağıtacak- Jarı bu sütler hiç su katılmamış ve te- miz olacak, bir kaç gün reklâm ol mak Üzere Mtresi 10 kuruştan satıl- dıktan sonra on beşe çıkarılacaktır, Ölüm cezasına dosyası Meclise geldi Ankara 22 (Telefon) — Ayancığın Hürremşah köyünden Mehmedle, Çi- Dahiliye ' Ankarâ 22 — Diyarıbekirden Mar- ban kü ay vi mitesi, saat 22 de Gutdalâjara cep- hesinde oharekâtm muvaffakıyetle | devam etmiş olduğunu bildirmiştir. Bu sabah hükümetçiler, Valelemo- | so ile Tajunayı işgal etmişler ve 71 | İtalyan esir almışlardır 74 İTALYAN ESİR ALINDI j Madrid 22 (A.A) — Cumhuriyet- | çi kuvvetler,dün öğleden sonra bil- hassa Brihuegayi Cifuentesten ayi- ran yaylanın şimal kısmıda faali- yet göstermişlerdir. Asiler, Yela, Masegoso ve Cogollar kasabalarının teşkil etmekte olduğu müselles dahilinde mühim kuvvetler toplamışlardır. üç kol üzerinden i Aragon yolunda 60 İtalyan, silâh- larile beraber teslim olmuşlardır. Bugün yapılmış olan fleri hareketi, altı ilâ yedi kilometre derinliğindedir. işaret edilmektedir.» MACARLARIN MÜTALÂASI Budapeşte 22 Mart — Nasyona- Met mebuslardan ve «Suj Magyar- sağ» gazelesinin başmuharriri Step- han Milotay, bugün gazetesinde yazdığı bir makalede ezcümle diyor ki: Bir Viyana - Peşte - Prag mihveri teşkili projesinin iç yüzü şudur: 1 — Çek paniği, 2 — Çekoslavakyanın Alman akak Myetleri meselesi gibi meselelerle alâ- kadar olan dahili ve harici vaziyeti, 3 — Polonya ile münasebatın an- cak şöyle böyle mevcut olması, 4 — Dahili ekonomik buhran, Macaristanda ancak sosyal Ode mokratlar bu Çek plânlarına alâka gösterebilirler. Bu, Alman ve İtal- yan dostluğuna derin bir tarzda bağlı kalan memleket efkârı umumi. yesinin ekseriyetine tamamile Mai haliftir, ici AKŞAM Başvekilin Belgrad - Bükreş seyahatleri reskonun Ankarayı ziya- retinden sonra yapılacak Ankara 23 (Akşam) — Rümen baş- | vekili B. Tataresko nisanın 15 inden evvel Ankarayı ziyaret edeceğinden Başvekil İsmet İnönü ile Hariciye ve- kili B. Tevfik Rüştünün. Belgrada 88- Yahatlerinin bu ziyaretten sonra ya» pilacağı söyleniyor. İsmet İnönünün Yugoslavyaya ziyaretini deniz tariki- İ le yapacağı hakkında bir rivayet var- dır. İsmet İnönü Belgraddan dönüş- te, Bükreşe de uğnyarak B. Tatares- konun ziyaretin! iade edecektir. Ankara 22 — İngiliz kralının tac giyme merasiminde hazır bulunmak için 20 nisanda Kocatepe muhribile Londraya hareket edecek olan Baş- vekil İsmet İnönüne kara sularımız» dan itibaren iki İngiliz torpito muh- ribi refakat edecektir. Atatürk ile Rıza Şak Pehlivi arasında telgraflar Ankara 22 — İran şahı Rıza Şah Pehlevinin doğumunun yıl dönümü münasebetile Atatürkile Rıza Şah Pehlevi arasında samimi telgraflar testi edilmiştir. laz: » Kubilây ihtifali Dün Menemende on bin kişinin iştirakile merasim Menemen 22 (Hususi muhabirimiz, den) — Kubilây ihtifali bugün 10 bin Kişinin iştirakile yapıldı: Halk İzmir ve Manisadan trenlerle ve otobüslerle buraya: taşındı. Köyleren-de pek çok gelen vardı. Program mucibince, evvelâ Kubi- 1ây ile arkadaşları bekçi Şevki ve Ha- sanın şehit edildikleri hükümet ko- nağının önündeki meydanlıkta topla- nıldı ve merasime İstiklâl marşı ile başlandı. İzmir valisi B. Fazlı Güleç, Manisa valisi ve komutanlarımız ihtifal- de hazw bulundular. İzmir va- si çok © alkışlanan bir nutuk söyledi ve Kubilây ve arkadaşlarının Türk inkilâp ve istiklâli uğrunda na- &l can verdiklerini anlattı: — İnkilâbımız, Istiklâlimiz ve Cun- huriyetimiz. -İnkisama © uğryamaz, icabında hepimiz bu mukaddesat uğ- runda ölmeğe hazırız, dedi. Manisa Cumhuriyet halk parisi teş- kilâtı namına doktor B. Necdet Olo- man nutkunu şöyle bitirdi: — Atatürk ülkümüz, Kubilây bay- rağımızdır. Subay Arif Yılmaz ordunun, mu- allim B. Nevzad musilimlerin hissiya- tına tercüman oldular. Muallim B. Kemal da Menemenliler namına bir nutuk söyledi. Mezarlığa gidildi, çelenkler kondu. Kubilâym mezarı başmda annesi var- dı ve gençlere: — Ben oğlumu kaybettim, fakat siz- Jer benim için hep birer Kubilâysınız. diyordu. Büyük Millet Meclisi toplandı Ankara 22 (A.A.) — B. M. Meclisi bugün saat 15 de B. Refet Camte- 18 üncü maddesine ek kanun lâyi- hasile muamele vergisi kanununun bazı maddelerinin değiştirilmesi hak- kındaki kanun Jâyihasının geri ve- rilmesine dair başvekâlet tezkerele- ri okunmuş ve kabul edilmiştir. çarşamba günü çtoplana- . 22 Mart 1927 — Fransız radikalleri halk cephesinden ayrılıyorlar mı? B. Daladier “Yalnız ameleyi değil orta sınıfı da düşünmek lâzımdır, diyor Rouen 22 (AA) — Harbiye nazırı B. Daladier, radikal - sosyalist fede- rasyonu tarafından Maromme'da ter. tib edilen bir nümayişte nutuk söyler- ken, Cliehy hâdiseleri dolayısile his- ettiği heyecanı tebarüz . ettirdikten sonra Fransızların iyi geçinmeleri ve kanunlara riayet etmeleri lâzım gel- diğini kaydetmiş ve bundan evvelki hükümetlerden hiçbirinin şimdiki hü- kümet kadar içtimai sahada gayret sarfetmemiş olduğundan israrla bah- setmiştir. Nazır, demiştir ki: «Pakat şimdiki vaziyette işçilerin taleblerinin de bir hududu olması lâ- xm gelir. İstihsalâtın artmasına ihti- yaç yardır. Bunun için ekonomik im- kânları da nazarı itibara almalıdır. Düşünmeldir ki, orta smıfların ve kü- çük mal sahiplerinin de yaşamağa ve Tahat etmeğe hakları vardır. Amele &- mıfmın mesul unsurlar tara- fmdan tehlikeli bir hayale doğru ser- kedilmesine müsaade etmek ameleye hizmet etmek demek değildir. Fransa, diktatörlüğün her nevine karşı şid» detle muarızdır. Biz, radikal - sosyalistler bu mak- satla halk cephesinin kurulmasına tirak ettik. Bizim yardımımız olmâ- saydı, halk cephesi kurulamaz ve yâ“ gıyamazdı.» B. Daladier, radikal - sosyalist par- tisinin demokrasiyi, asayiş ve sulhü müdafaa etmeğe azmelmiş oldu- gunu söyliyerek sözlerini bitirmiştir. PARİSTE BÜYÜK BİR CENAZE * MERASİMİ Paris 22 — Cllichy'de son hâdiseler- de ölenlerin cenaze merasimi dün yar yalımıştar, Merasimde 300 bin kişi bu- Tunmuştur, Alayın geçmesi saat 13,30 dan 19,45 e kadar sürmüştür. Cenazeler iptida Clichy meydanına götürülmüşlerdir. Burada her tarafta siyah tüller takılmış kırmızı bayrak» lar dalgalanıyordu. Çöpler denize dökülecek çop dökülmesi yasak edildi Ankara 22 — İstanbulda çöp me- Selesi hakkında tetkikler yapan huf- mssıhha umum müdürü bay Asım bu hususta hazırladığı raporu vekâ- lete vermiştir. Raporun esasları hak- kında salâhiyettar bir zat şu malü- matı vermektedir: — Çöplerin muhakkak fenni fırın larda fenni usullerle yakılması lâzım- dır. Bunun için evvelâ bu fırınların inşası zaruri ise de bunlar yapılmec» ya kadar çöplerin denize dökülmesi kararlaştırılmış ve İstanbul valiliğine emir verikmiştir. Çöpler sahillere de- ğil, sahilden çok uzaklara dökülecek- tir. Şişli civarında toprak üzerine çöp dökülmesi şiddetle menedilmiş- tir. Bu itibarla bu yaz İstanbulda si nek belâsı görülmiyecektir. Çöp fırınları Beyoğlu, Üsküdar ve Kadıköyünde kurulacaktır. valisine bu hususta firmalarla temas- ta bulunmak üzere salâhiyet veril Icra teşkilâtı Isviçreden bir icra işleri mütehassısı getirilecek Ankara 22 — Adliye "vekâleti icra teşkilâtımızın halka kolaylıklar te- min edecek şekilde yeniden tanzimi için esaslı tetkikler yapmaktadır. Diğer taraftan İsviçreden bir icra iş- leri mütehassısı getirilmesi de karâr- laştınılmış, Cenevrede buluman hu- 'kuk işleri müdürü bu hususta temas- lara başlamıştır. Mütehassıs İzmir, İstanbul, Anka- ra gibi büyük şehirlerimizin icra işle- rini tetkik ettikten sonra bir rapor hazırlıyacak, vekâlet kendi tetkika- tından elde ettiği neticeleri de gözö- nünde tutarak icra işlerinin ıslahına başlıyacaktır. Türkiye » Irak dostluk ve hudud mukavelesi Ankara 23 (Akşam) — Türkiye ile İngiltere ve Irak arasında 5 haziran 1986 tarihinde münakid hudud dost- luk muahedesi hükümlerinin Türkiye İle Irak arasında nota teatisi sureti- le tahdidi hakkında hükümetimize hazırlanan lâyiha Büyük Millet Mee- Hisine gelmiş ve hariciye encümenine havale edilmiştir. Pamuk ipliği ithali hakkında bir karar Ankara 22 (Telefon) — Pamuk ipliklerinin, aramızda klering anlaş- ması bulunan yerlerden serbesçe 4t- | ya çağrılmıştır. Mis, bu çaya milli kis hal üni ann pe a afeti gitmiştir. Belçika kralının seyahatı Fransa ve Almanyada bu seyahat çok alâka uyandırdı Paris 22 — Belçika kralının Londra geyahatinde Belçikanın bitaraflığı hakkındaki projenin görüşüleceği an- - İngilterenin bu projeyi Esbule mütemayil olduğu söyleniyor. Gazeteler Belçikanm Fransaya güçlük çıkaran bir vaziyet almamasını te menni ediyorlar, Berlin 22 — Belçika. kralının Londra seyahati burada ehemmiyetle Karşi- lanmıştır. Bir kısım Fransız ve İngiliz. gazetelerinin Belçika üzerinde taziyik yapmak istediklerinden bahsedilerek bu rol tenkid ediliyor, Gazeteler Gar misakı meselesinde Belçikann tam bir hâkimiyetle karar vermesi icabet tiğini söylüyorlar, Köy ebe mektebleri Ankara 22 — Sıhhiye vekâleti köy- lere ebe yetiştirmek için 937 mali se- nesi içinde köy ebe mektepleri açma» ğa karar vermiştir. Mavi kordelâ Normandi, mavi kordelâyı geri aldı Paris 23 (Akşam) — Pervazları de. © Ülştirilmiş olan Normandi vapuru, Bahrimuhiti Atlasiyi Küin Mariden daha çabuk geçmiş ve mavi kordelâ- yı geri almışlır. Normandi vasati sa» Atte 31 mil süratle seyetmiştir. Almanyadan Türkiyeye ihracat yapılmıyacağı haberi doğru değil Ankara 22 (A.A.) — Almanya bü. yük elçiliği tarafından neşri ricasile gönderilmiştir. “Berlin 23 — Pilistinde kargaşalık lar devam ediyor, Dün atılan bomba» lardan üç arap ağır yaralanmıştır. Hindli misafirleri başvekil kabul etti Ankara 22 — Ankarada bulunanı Hind Parsi cemaati ruhani reisinin kızı ve oğlu bugün Meclisin açılışında bulunmuşlar, toplantıdan sonra Baş- vekil İsmet İnönü tarafından kabul edilmişlerdir. Mis Parsi öğleden son- ra bayan İsmet İnönü tarafindan ças ara 0 ZMN. yg