23 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

23 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

il — Menekşe Çok mütevazı ve o nisbette faydalı bir çiçek Mevsim çiçekleri arasında menek- şe herkes tarafından sevilir. Yakaya Viştirilen bir top menekşenin kokusu #kbaharın geldiğini gayet iyi anlatır. Masa üzerindeki vazoda duran me- nekşeler kokusu kadar şekli ve rengi itiberile de hoşa gider. Bunlardan başka menekşe çok fay- dalı bir çiçektir. Şekerlermesi, şuru- bu, yapıldığı gibi yüz ve saç tuvale tinde de çok kullanılır. Şekerlemesi: Güzel kokulu iri me- mekşeleri seçmeli. (Parın menekşesi denilen katmer menekşe ile daha iyi olur) saplarını kesmeli, Gayet koyu ağdalı şeker şurubu kestirmeli, me- nekşeleri içine atarak dört beş saniye kaynatmalı. Yağlanmış mermer üze Yine dökmeli, Uzun ve ince bir şiş ile (yün örülen şişle) menekşeleri birer birer alarak fınna girer saç üzerine dizmeli, Soğuduktan sonra ılık firın- da kurutmalı, Menekşe şurubu: 250 gram menek- $e çiçeklerinin yalnız mor yaprakla- rmı almalı, porselen bir kâse içine koyarak üzerine dört bardak kaynar sıcak su haşlamah. Üstünü örterek bir gün bırakmalı, Ertesi gün isletı- hp sıkılmış bir peçeteden çiğekleri #ı- karak süzmeli, Çıkan suya 750 gram şeker ilâve ederek kaynatmalı. Şurup koyuluğunda olunca indirmeli, Sıkı tapalı şişelerde muhafaza etmeli... Yüz için: Süt içerisine menekşe atıp kaynatmalı, Ihk olunca bir pa- muk batırıp yüzü sitmeli. Cilt yumu- şarşar ve beyazlaşır. Renklerini değiştirmek: Vazolara konulan menekşelerin renklerini de- Biştirmek zor bir iş değildir. Bir bar- dak su içerisine bir kahve kaşığı amon- yak karıştırmalı. Bu su içerisine me- nekşelerin sapları: değil, çiçekleri ba- tırılırsa çiçekler yeşil olur. Bunlar hafifçe kurulandıktan sonra adi su dolu bir vazoya konursa yeşil olarak kalır. Bir bardak su içerisine yarım ka- şık (acide chlorhydrigue) kerıştırma- h. Çiçekleri bu suya sokmalı menek- ş€ler kırmızı olur. Adi su içine sapla- rmdan konunca kırmızı olarak kalır. Bir tabak içerisine menekşeleri ko- yup üzerine peynirlik kapağı kapa- yaırsa ve içinde biraz kükürt yakılırsa menekşeler açık renk olur. Bunları tecrübe etmek kolay ve eğlencelidir. Tefrika: No. 57 Soğuk kanlılığımızı topladıkça bu işin içinde Nedimin de parmağını gö- rüyoruz. Onun gibi erkekler evlenmek İçin bir kızı sevmeğe veya uzun uzun tanımağa, anlamağa ehemmiyet ver- mezler. Annelerin bulduğu, beğendiği herhangi bir kısmete: «Evet âlâ, pek münasip» diyip bir emrivaki yapmak için inci gerdanlık gönderirler. Belki Neodeti tanımamış, sevmemiş olsay- dım Nedim ile evlenirdim, Fakat ikisi- nin arasında bulduğum fark, beyazla siyah gibi, Şuşut birdenbire: — Nedimle evleneceksiniz Süzi.. de- di, — Nasıl bünu düşünebiliyorsun Şu- şut? Eğer yüzü buruşmuş, saçları a- garmış evde kalmış bir kız olsaydım yapılan bu enmiyakie hatta çılgınca- sına sevinir ve derhal evlenirdim, Fa- kat şimdi? Hem Şuşut evlenmek bah- sini bana dört beş seneden evvel aç- ma. Yürüye yürüye eve geldik. Odama girdiğim zaman Selimi ağzında bir si- gara ile şezlonguma tembelcesine u- N A KIRILAN BEBEKLER Şimdi moda olan kısa tayörlerle bir ebiseye iki elbise vazifesi gördürmek kabildir. 'Tayör içine giyilen bluzun değişme si ile tayörün şeklini değiştirmek mümkündür. Ayakkabı, şapka, çanta da değişirse tamamile kıyafet tebdil edilmiş olür. Modelde iki tayörün her zaman giyilen, bir de ziyarette giyile- bilen şekilleri görülüyor: ana Nİ 23 Mart 199 a tl hill La 1 — Siyah ince yünlüden sade tek düğmeli tayör, beyaz pikeden bluz (1) beyaz fötr kenarlı şapka, siyah giase çanta' (1) ve ayakkabı (1) ile sabah- ları giyilecek çok şık bir kıyafettir. Ayni tayör, açık pembe krep saten blüz (2) pembe çiçekli ve vualetli si- yah hasır şapka ve siyah podösüct çanta (2) ve ayakkabı (2) ile giyilm- ce öğleden sonra kıyafeti oluyor. 3 — Gene siyah yünlü krepten üç düğmeli tayör, Ekose bluz (3) kırmı- zi çanta (3) ve siyahlı kırmızılı ayak- kabı (3) kırmızı şapka ile şık bir tu- valettir. Ayni tayörle siyah dantelden bluz (4) siyah podösüetten ayakkabı (4) ve çanta (4) çiçekli siyah grogren şapka en ağır tuvalet yerini tutabilir, Çok giyilen krep saten elbiseler- deki parlaklık Siyah krep saten elbiselerin, fazla giyilince, bazı yerlerinde garip bir parlaklık olur. Bumu geçirtmek için bir bardak ılık su içerisine birkaç damla amonyak karıştırmal, Gayet yumuşak bir fırçayı bu suya batıra- rak parlıyan yerleri hafifçe fırçala- malı. Bunu yaparken elbiseyi masa Üze- rine yaymalı, arasına bir havlu koy- malı, sonra yumuşak bir savaşpur veya ince havlu ile ebisedeki yaşlığı kurulamalı ve tahta bir askıya geçi- rerek kurutmah. Elbise hafifçe ısla- talmış ve iş muntazam yapılmışsa ü- tüye bile lüzum yoktur. Nakleden : Zeyneb İdü zanmış bir halde buldum. — Rahatsız olma kardeşim ben uza- nacak değilim. dedim. — Yok esasen ben de kalkınıyacak- tam. Yüzüne çekinerek baktığımı hisse- den Selim: — Merak etme borç para isteyecek Derin bir nefes aldım. Uykusu gek miş kediler gibi ayağının dibine otur- dum. Selim asabiyetle sigarasını içerken; Hiddetimden kuduracağım.. de- ci. — Yine ne oldu? Meziyet.bu defada geni mi aldatıyor?. — Budala mısın Süzi? Canım sıki- yor deyince hep kadın tarafını araş- tırıyorsun. Şu Adnan yok mü Adnan dime verseler vicdanım titremeden boğarım vallahi. Geçen gün onlarda idim, kahvaltı için sofraya oturmuş- tuk, çayımı bitirmeden evvel tam üç tane alacaklısı geldi. — Hayret etmiyorsun değil mi? Pöti fur 6 yumurta akını.280 gram ince toz şekerle bir çeyrek saat telle vurmalı, Bertleşince içine 230 gram makineden geçmiş fındık karıştırmalı. Çay ka şığı ile yağlanmış kâğıda dizmeli ve kızgın fırında pişirmeli, Tuzlu suyun faydasi Kalın iri deniz tuzunun birçok fay- dalar vardır. Dört bardak su içerisi- ne bir tatlı kaşığı bu tuzdan atılıp eri- tilirse ilâç yerine geçer. Bu sudan sa bah akşam burun delikleri içerisine üçer damla akıtılır ve boğaz gargara edilirse insanı gripten muhafaza eder, Ayni su ile gözleri banyo etmek te gözlere kuvvet verir ve göz nezlesine mani olur. madan alacakhlarını babama gön — Hepiniz ağzı açık birer budalası- nız! Demek babamın paralarını o-ye- sin de biz bakalım. Selimin gözlerinde bugün başka korkular okudum. İyice anlıyabilmem için kelimelerinin üzerinde bir iki sa- niye duruyor: — Gözü ne zaman doyacak bilmem ki? — Senin paranı yemiyor ya?. — İşte bu hepsinden güzel... Baba- mın bu züppe yüzünden meteliksiz kalmasını ister misin? Bugüne kadar ses çikarmadı, fakat artık dayanabi- | lecek mi bakalım?, — Neler söylüyorsun allah aşkına. — Neler söylediğimi pek âlâ bili- yorum. Senin hiç bir şeyden haberin yok. Lerbiyon paralarını çekip Düs- seldorfa kaçmış, tabii bunu da işitme- din. — İstediği yere kaçsın, dünyanın yine dönmesine mâni olamaz ya?, — Alayı bir tarafa bırak. Almanya eğer Yunanistandan tütün çekecek olursa babam çok fena vaziyetlere dü- şecek. Bay Mehmed tilkinin biri, Ler- biyon kaçtıktan sonra babamla tü- tün işine girmedi, İki gün sonra se- ninle karşılıklı o binlerce kiloluk tü- Her gün hep ayni şey... Herif sikik Nasıl sümkürmeli? Avrupada yapılan istatistiklere göre ancak elli kişide bir kişi iyi sümkürme- ği biliyormuş. Fena sümkürme yüzün- den (nezleli iken) atite, simüzite gibi hastalıkların baş gösterdiği çok vaki- dir. Nezleli kimseler sümkürecekleri | zaman burun deliklerinin sağını tıkar yarak sol tarafı ile, sonra sol tarafı ti- kayarak sağ tarafı ile sümkürmelidir. Bu mevsimde uzun yol yürüdükten sonra ayaklar ağrır ve şişer, Buna mani olmak için sabah ak- şam şu ilâçla friksiyon yapılırsa çok büyük rahatlık hissedilir: 50 gram rendelenmiş beyaz sabun, 50 gram gliserin 20 gram ispirto, 25 gram kâ- furulu ispirto. tünleri içerek derdimize yanarız, — Bay Akif bu arada uyuyor mu?. .— Bırak şu uğursuz herifi, esasen etrafı körükleyen, bütün bu işleri sar- pa sardıran hep o değil mi? Günün birinde bize bir bardak su vermişti, şimdi testisi ile, damlalarını saya saya geri istiyor. Gülerek: — Ne yapsa yine yaşıyacak kadar Paramız kalır.. dedim, — Yok müsaade et, ben senin gibi kanaatkâr değilim, çok isterim. Selime inanmamakla beraber içime bir kuşku düştü. Sabahleyin erkenden babamın odasına girip boynuna sanık dım: — Babacığım dedim, iflâs etmemi zin imkânı olduğu doğru mu?. Babam gülümsiyerek omuzlarını silkti: — Deli mi oldun Süzi? Bu budalaca düşünceleri sana kim aşıladı?. —0— Süheylânın apartımanında hazırlar dığı suareye gittim, Bu gibi toplan- tılarda eskiden çok eğlenirdim, şimdi Adeta sıkmtıdan kalbim sıkışıyor, Sald paşalar ise neşeden, zevkten âde- te uçuyorlar, uzun dilli ahbaplarma mazilerini untturmak için mümkün olduğu kadar gürültü yapıyorlar. Evet «nlar haklı, ben ise kalbimde her an MDA, ş MUŞKULLERE CEVAP Moda haberleri Yazın plise elbiseler çok giyile- cektir. Karışık renk ve çeşit kos- tümler modadır. Açık renk elbise ie koyu renk manto, düz etek ile ekose tayör, emprime 'elbise ile düz renk truakar manto, koyu el- bise ile açık renk kısa bolero, düz elbise ile emprime ceket kullanıla- caktır, A Zteklerin kısaldığı malüm- dur. Etek yerden yirmi sekiz san- tim yukarıda olmalıdır. A Yazın yakalı ve yuvarlak a- çıklardar ziyade V şeklinde açık- Tar kullanılacaktır. A Tırnaklara açık pembe cilâ sürülüyor. A Tülden kenarlı ve şapkalar çok giyilecektir. A Dantelden, pikeden, keten- den, her neden olursa olsun beyaz yaka ve Jabolar her elbiseye kona- caktır. A Şapkanın arkasından sarkar, büyük vwaletler küçük kenârsız şapkalara konuyor. kenarsız Suni ipekten çamaşırlar nasıl yıkanır? Zonguldak Berna; Suni ipekten olan çamaşırlar pek güzel yıkanıpı ütülenir, Ilik sa içerisine sabun atarak köpürtmeli ve bu m içerisine yıkanacak şeyleri bas- termal. On, on beş dakika durduktan sonra elle hafifçe uvalamalı, İki elle kak dınp sa içine tekrar batırmalı ve uvala” malı, Nihayet ılık suda çalkalamalı, Sunt ipek kumaşların parlaklığını muhafaza etmek için, bir tülbent içerisine kepek bağlamalı, bir tencere su ile ateşte kay- madıktan sonra kepeği çıkarmalı. Su hk olunca yıkanan çamaşırı çalkaladıktan sonra son defa bu su ile çalkalamalı ve asmalı. Hafif nemli iken altından ve çok kızgın olmıyan ütü ile ütülemeli. Göz yaşarmadan soğan ayıklamak Taksim Macide: Gözleriniz yaşarma dan soğan ayıklıyamamanız yalnız size münhanr değildir. Hemen herkes bun« dan maztariptir. Gözlerinizin yaşarmaması için soğan« lari bir iki dakika sıcak kaynar suda bis raktıktan sonra soğuk su ile çalkalayınış * ve ayıklayınız. i 2 — Sabunsuz ve soğuk su ile (eko* xomi olmas için) bulaşık yıkanabilir. Adi toprek alınız, ince elekten geçiriniz, Bu toprak içine su katarak hamur yapı nız. Bu hamuru sabun yevine kullanarald saka ve tencere yıkanabilir. Yağdan i4 bile kalmaz. samimi yaraların izlerini taşıyıp o fe- na günleri gözlerimde canlandırmak Ja yanılıyorum. : Büheylâlarda, bir hafta evvel seya- hatten dönen ve israrla davet edildik- ten sonra gelen Pervinle Mithatı bul“ dum, Onlar da diğerleri gibi gülüyor, eğleniyorlardı. Beni görür görmez ya- nıma koştular, hastalığım için ne de- rece üzüldüklerini söyliyerek eski sa- canlandırdılar. mukavelesini mü nürkimik için yine eskisi gibi taksim- deki küçük apartımanda öğle yeme- ğini yemeğe gittim, sofrada yine iki sene evvelki yerimi bana ayırmışlardı. Mithat ayni nazik hareketle bardağı- ma şarap koydu. Başımı biraz yana eğdim, etajerlerin üzerinde uyuyan bin bir çirkin heykellere, yeşil döşe- meli sigara salonuna tekrar baktım. Bu odadarı doğru bize gelen hafif çi- çek ve sigara kokuları unuttuğumu zannettiğim hatıralarım canlandırdı, Bu koku, Mithattan çaldığım gizli gayri ihtiyari ellerimle yüzümü kapar dım. Esasen ibtiyarlıyan yalnız ben de- ilim, Mithat da ciddileşmiş, eski ha» vayimeşrepliğinden eser bile kalma» miş, * “(Arkası var),