28 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sahahki Telgraflar İ Rim amma Valencia denizden ve Madrid karadan yeniden bombardıman edildi Gırnatada Frankoya karşı askeri bir isyan çıktığı bildiriliyor Valencia 271 (A.A.) — Valencia, bu sabsh yarım saat kadar iki asi kru- yazörü tarafından bombardıman edik miştir, Bü gemilerin Cariaris ve Bale. ars oldukları zannediliyor. Ölen ve ya- ralananların miktarı henüz belli de- ğildir. Madrid 91 (A.A.) — Asi topçu kuv- vetleri Madrid cephesinde cumhuri- yetçilerin mevzilerini gece yarısı bom- Tuza cumhuriyet kıtaları mukavemet etmişlerdir. Asi tayyareleri cumhüriyetçilerin İ sevkülceyş mevzilerini ve Bilbao'yu miyeti haiz değildir. Çünkü cumhuri- yet kıtaları şehrin arkasında evvelce hazırledıkları mevzilere yerleşmişler- dir. Garnatada hâdiseler Valencia 217 (AA.) — Emin bir membadan alınan, fakat henüz teey- yüd etmiyen bazı hâberlere göre, pa- zar günü Gırnatada mühim hâdise- ler ceryan elmişlir. Frunükoya karşı askeri bir isyan başladığı zannedil- mektedir. Gimatanın birçok mahallelerinde tüfek sesleri işililmiş, bundan sonra uçan 12 tayyare, şehrin bu mahalle- sini bombardıman etmiştir. Gönüllülerin geri çekilmesi kararlaştırıldı Londra 27 (A.A) — Tali askeri eks- perler komitesi dün İspanyadaki ec- nebi gönüllülerinin geri çağırılması meselesini tedkik etmiştir, Komitenin bütün azası, geri çağrılma keyfiye- tini prensip itibarile kabul etmiştir. Fakat bu prensibin pratik şekilde tat- biki pek müşküldür. Fransa namınâ general Lelong ko- mileye İspanyaya bir tahkik heyeti gönderilmesini teklif etmiştir. Bu he- yet, iki tarafın askeri şeflerile temas ederek ecnebi gönüllülerinin mikterı- nı tesbit etmeğe çalışacaktır. Tali ko- mitenin azalarından, bu teklifi, men- sup oldukları hükümetlere bildirme- leri rica edilmiştir. Teklif, bütün alâkadar memleketler tarafından kabul edildiği takdirde Va- Joncia ve Burgos hükümetlerine bildi- rilecektir. Havas ajansınm muhabiri Valen- cla hükümetinin, gönüllülerin geri çağrılmasının, Arapların da ecnebi telâkki edilmesi şartile kabul edece. gini öğrenmiştir. Fakat, Franko, ko- şulan şarti kabul etmiyecektir. p . Fransız kabinesi . ze a istifa emiyor B. Blum mecliste yapacağı beyanatı hazırlıyor Paris 21 (A.A.) — Dahiliye bakanı sosyalist grupunun bir toplantısın- da söylediği nutukta başvekilin istifa etmek niyetinde olduğuna dair çıkan şaylaları tekzip etmiş ve işçi sınıfının tehlikeli demagojiye düşmemesini söy- lemiştir. Paris 21 (A.A.) — Başvekil Elum, umumi siyaset hakkındaki istizah- lara cevaben, cuma günü parlâmen- toda söyliyeceği nutkun esas hatları- nı kabine içtimaında anlatmıştır. “Başvekil şimdiki mali güçlükleri iza- le etmek için hükümetin elinden gele... ni yapacağını söylemiş ve «tevakkuf. devresisnin devam etmesi lâzım geldi- ğini kaydetmiştir. Zannedildiğine göre, hükümet, par- lâmentoya nafa işleri tahsisatı hak- kında bir proje tevdi etmiyecek, fakat bilhassa sergi işlerinden sonra maruz kalınacak olan işsizliğe karşı bazı ted- birler ittihaz edecektir, Bunun içindir ki, hükümet şimdi elindeki mali ted- birlerden istifade edecektir. Fındık sahasındaki kredi ki ifleri Ankara 27 (Telefonla )— Findik sahasındaki kredi kooperatiflerinin vaziyetini tedkik etmek üzere Trab- zona gilmiş olan heyet orada tedkik- lerine devam etmektedir. ii Bu heyet aynı zamanda vücuda getirilecek fındık satış kooperatifleri hakkında tedkikat yapmaktadır. Konyada bir adam karısını 11 ye- rinden yaralıyarak öldürdü Konya 21 (Akşam) — Karaman ka- zasında karı koca ârasında geçimsiz- lik yüzünden çıkan bir kavga cina- yetle netcelenmiştir. Bu kazada Şam- pazarı mahallesinde oturan Burhan- hı Ali, karısı Elifeyi 11 yerinden kama ile yaralayarak öldürmüştür. Ali ya- Başka vazifeye tayin edilen memurlar Harcirah tediye emri verilmeksizin memuriyet emirleri tebliğ edilmiyecek Ankara 21 (Akşam) — Nakil ve tahvil edilen memurlara harcırah te- diye emri verilmeksizin memuriyet emirlerinin tebliğ edilmemesi icap etti. ği halde bazı dairelerde buna riayet edilmediği görülmektedir. Maliye ve- kâleti bundan bahisle vilâyetlere gönderdiği bir tamimde bundan son- ra harcırah tediye emri verilmeksizin memuriyet emirlerinin tebliğ edilme- mesine itina olunmasını" bildirmiş ve harcırah tediye emri verilmeden memuriyet, emirleri .-tebiiğ - edilmiş bulunan memurların maaşları hak- kında ne şekilde muamele yapılaca- ğını izah etmiştir. Buna göre bu şekilde yapılan teb- liğ emirleri muteber sayılmıyarak harcırahlarına aid tediye emirlerinin verildiği kendilerine tekrar tebliğ olu- nacak ve ikinci defa yapılan bu teb- Tiğ aynı zamanda tayin ve tahvil em- rinin tebliği mahiyetinde sayılacak ve yeni vazifelerine hareketleri için kanunun kabul ettiği on beş günlük müddet de bu tarihten itibaren baş- ıyacaktır. Memurların bu tarihe kadar tahak- kuk edecek maaşları usuli dairesin- de ödenecektir. Karaköprü soygunculuk hâdisesini yapanlar hududdan uzak- laştırıldılar Diyarıbekir 27 (Akşam) — Alman malümat ve yapılan tahkikata göre cenup hududundan geçip de Kara- köprü soygunculuk hâdisesini yapan ve Gercusun Harap Emerci köyü ci- varında jandarmalarımızla müsade- mede bulunan cenuplu eşkiya Hamid çelesi efradı Suriye mandater memur- larca hapsedilmiş ve bunları idare Parti genel merkezinde bir i eden birçok muzir şahıslar da hudud | -Dasılsa ateş alan tabanca santral me- Türkçe konuşmak merkez hars komitesi teşkil edildi Ankara 2i (Telefon) — Cumhuri- yet Halk partisi genel merkezinde bir Mi hars komitesi teşkil edilmiş- tir. Genel #ekreterliğe bağlı olan bu komite türkçeden başka dilde konu. şan Türklere âna dillerini öğretme- gi.esas vazifesi içine almıştır. I Merkez hars komitesi, Halkevlerin- | de teşkil edilen ve edilecek olan.ma- | halli hars-komitelerinin nazımı ola- | caktır, Spor kurumu başkanı Ankara 27 (Telefon) — Viyanada tedaviden'dönen spor kurumu başka- ni general Ali Hikmet mayısta İstan- buldan buraya a gelecektir. Sarısu Beyşehir gölüne lets Ankara 27 (Akşam) — Sarısuyun Beyşehir gölüne akıtılması için açi- lan kanalın güzergâhındaki arâzi- nin istimlâk edilmesi -kârarlaşmıştır. İstimlâk işine haziranda (başlanıla- caktır. Otopsi ve muayeneye gidecek r Ankara 21 (Akşam) — Bazı Cum- huriyet müddelumumiliklerince otop- si ve muayeneye gidi doktorlara nakil vasıtası tedarik edilmediği ve nakil vasıtası tedarik edildiği takdir- de cürüm yerine gideceğini bildiren doktorlar hakkında, ehlihibre vazi- fesini yapmaktan imtina edenler gi- bi takibat yapılmakta olduğu-adliye vekâletine vaki şikâyetlerden anla- şılmaktadır. Vekâlet alâkadarlara gönderdiği bir tamimde bunun mev- zualâ ve temyiz mahkemesi içtihadı- Se mugayır bulunduğunu bildirmiş» Yeni Erzurum Bir kısım binalar 720 bin liraya ihale edildi Ankara 21 (Telefonla) — Erzurum. &5 kurulacak Yenişehirdeki binaların bir kısmı yedi yüz yirmi bin liraya ihale olunmuştur. İhale, edilen bina- lar arasında müfettişi umumilik, ku- mandanlık, Halkevi binalarile evkaf otel ve apartımanı vardır. Binaların inşaatına hemen başlanılacak ve in- şeatın kişin hululünderi evvel bitiril- mesine çalışılacaktır. . Heroin imalâthanesi Heroinciler arasında bir santral memuru da var Akssrayda Kürkçübaşı mahellesin- de 31 numaralı evde bir heroin ima- lâtharesi bulunmuş ve işletenler de yakalanmıştır. Bu evde sucu Musta. fa, Beyoğlu itfatye grupundan. Riza” ve Zehra oturmaktadırlar. Muhafaza ve kaçakçılık bürosu teş- | kilâu burada hercin yapılmakta ol duğunu haber alınca sulh hâkimliğin- den arama müsaadesi almış ve evvel- ki gece ansızın ev aranmişbr. Bu arama neticesinde, evin arka tara- fındaki kuyu civarında kurulan tesi- İ satla imalâtın yapıldığı tesbit edilmiş- tir. Vaziyet bu şekilde tesbil edildik- ten sonra evde oturan Mustafa, Riza, Zehra sorguya çekilmişler, bu sorgu neticesinde Beyoğlu Emniyet memur- Tuğu santral memurlarından Musta- a da bu işle iştiraki, meydana çık- Bu hal karşısında bu m ie yakalanması icap etmiştir. yakalanırken tabancası mma edilmek istenmiş, fakat bu sırada her nurunun ölümüne sebep olrauşlur. Suçlular bugün ihtisas mahkemesi müddelumumiliğine verileceklerdir. İsveçli su mütehassısı ay başında geliyor Ankara27 (Telefonla) — Nafia ve- kâleti su işleri baş müşavirliğine ta. yin edilen İsveçli mütehassıs Gurner ay başında buraya gelerek vazifesine Orman korumaişleri ay başında askerileştiriliyor Yeniteşkilât en aşağı 8000 kişilik bir kuvvetten mürekkep olacak Ankara 27 (Telefonla) — Orman koruma işlerinin (o askerileştirilmesi hakkındaki kanunun tatbikatına ha- ziranda başlanacaktır. Ziraat vekâleti, bunun için hazır- lıklara başlamıştır. o hazırlıklar bit İlkten sonra kanunun en kısa bir za- | manda tatbikini temin edecek bir programi yapılacaktır. Yeni orman kanunu ile Ziraat ve- kKâletine intikal edecek ölan devlet or- manlarının mikdarı sekiz milyon hek- tar tutmaktadır. Bu kadar geniş bir sâha üzerinde muhafaza işlerinin lâyıkile cereyan edebilmesi büyük kuvvetlerin vücudünü istilzam etti- recektir. Bin hektara bir koruyucu Hükümet, orman koruma işlerinin yolunda ve istenilen şekilde yürüye- bilmesi için yapılacak koruma teşki- lâtının her bin hektara bir koruyu- cu düşecek şekilde tanzimini zaru- ri görmektedir. Devlet ormanları sekiz milyon hek- tar olarak tahmin edildiğine göre, vücude getirilecek teşkilâtın en aşa- ğı sekiz bin kişilik bir kuvvetten mürekkep olacağı anlaşılır. Ancak bu kadar büyük bir kuvvetin hep birden teşkilâtlandırılması bilhassa mali bakımlardan imkânsız, telâkki edilmektedir. Onur için teşkilât âzami üç sene içinde başarılacâk ve ilk sene 3,500 Fişilik - bir koruma kuvveti ile başlanılacaktır. Sivil muhafaza memurları ne olacak? Orman koruma işlerinin askerileş tirilmesi, bütün orman müuhuüfaza iş- lerinde “çalışan memur ve müstah- demlerini istikbal hakında | endişe- ye düşürmüştür. Fihakika bu bap- taki kanunun tatbikat sahasına gir- mesile bu memurların vazifeleri fii- Jen nihayet bulacaktır. o Maamalih Ziraat vekâleti senelerdenberi orman muhafaza işlerinde çalışmış ve ih- tisas peyda etmiş olan bu memur lardan diğer sahalarda istifade et- mek imkânlarını araştırıyor. Bunla- rn bilhassa ormanların üretilmesi ve imarı işlerinde kullanılmaları düşünülmektedir. Her hâlde ocmekleri sebketmiş olan bu memurların açıkta bırakıl- mamalarına — çalışılacaktır. Bugün orman muhafaz işlerinde kullanılan memurların sayısı bin beş yüze yâa- kındır. işe Kont Giano bugün Tirana gidiyor Seyahat mevcut dostluğu > : kuvvetlendirmek için yapılıyor Roma Yi (A.A.) — Kont Ciano, re- fakatinde bazı yüksek memurlar bu- lunduğu halde yarın Tirana hareket edecektir, Nazır, kral Ahmed Zogu ile Başvekil Kotta tarafından kabul edi- lecek fakat hiçbir siyasi vesika imza etmiyecektir; Yarı resmi bir notaya göre bu seya- bat arada mevcud dostluğu teyid et- mek maksadile yapılmaktadır. Ünitürkün faizleri frankla ödenecek Ankara 21 — Ünitürk faizlerinin İ altın mukabili döviz yahud Fransız frangı ile ödenmesi . etrafından bir müddettenberi devam eden müzake- reler neticelenmiş, Fransiz frangı ile ödemek şeklindeki teklifimiz kabul edilmiştir. Parti ti grubu Başvekil Yugo: Yugosla' ire “İseyahatine aid inti anlattı. Ankara Yi AA MA) — Cumhuriyet Halk partisi kamutay grupu bugün öğleden sonra Trabzon saylavı Hasan Sakanın başkanlığında toplandı. Söz alan İsmet İnönü Yugoslavya seyahar tinin iyi intibalarını anlattı. Dost memleket hükümeti, mebus- ları, matbuatı ve büyük Yugoslav mil- leti tarafından Bâşvekilimizin şahsı. na gösterilen geniş muhabbet ve sa- mimi dostluklar tezahüratı parti gru- punda alkışlarla karşılandı. Irak Hariciye vezirinin yesmen memleketimizi ziyaretinden bahsedil- diği zaman mebuslar Irak'Türkiye arasındaki samimi dostluğun bu yeni tezahüründeki yüksek kıymeti hara- ret ve sevinçle telâkki etmişlerdir. Türk-Japon ticaret anlaşmasında tadilât Ankara 27 (Telefon) — Japonlarla aramızda akdedilecek yeni ticaret anlaşması müzakerelerinin bittiğini ve Japon elçisinin anlaşmayi imza et- mesi için Tokyo hükümetinden selâ- hiyet istediğini bildirmiştim. Tokyo hükümeti anlaşmada bazı tadilât yapılmasını istemiştir. Bsasa taallük etmiyen bu tadilât tarafımız- “dan ia e. Anlaşmanın. Amerikada yeniden nehirler taşıyor Birçok şehirler arasında gidiş geliş durdu New - York 27 (A.A) — Allengani dağları omıntakasında durmadan yağan yağmurlar, Pensilvanyada ge- niş feyczanlara sebep olmuştur. Ohio, Virjinla ve Johston şehirlerinde ne- hir kenarlarındaki mahalleler ehali- den tecrid edilmiştir. Ohio nehri suları yirmi dört saat daha yüksel- mekte devam ederse, vaziyet çok fe- nalaşacaktır. Pittsburg belediyesi, şehir met- kez mahalleleri halkının başka yer- lere nakli için, şimdiden lâzım gelen tedbirleri almıştır. Johnston ve Cum- belrland şehirlerinde her tür! nakale durmuştur. Sular, Virji Orange'de bir köprüyü alıp götür- ür. Muhtelif şehirlerde bir kaç Kişi, feyezanlara kurban gitmiştir. Polis maaşları arttırılacak Teşkilât kanununun yakında müzakeresine başlanıyor Polis yeni teşkilât kahununun mü- Zâkeresine yakında başlanacaktır. Yes ni kanuna göre bundan sonra polise | yalnız orta mektep mezunları alına- cak, 1600 kuruş maaşla üç sene nam- zedlik devresi geçirdikten sonra 2000 kuruş maaşla asli memur tayin edi- Jecektir, Halen çalışmakta olan polislerin maaşı 1600 kuruştan 2000 kuruşa çıs karılmaktadır. Üçüncü komiserler 2500, ikinciler 3000, birineller 3500, emniyet âmirleri 4000 kuruş maaş ala» caklardır. Polis daireleri kalemlerinde zabıta memurları çalıştırılmıyacak, bunların yerine muamelât - memurları alınâs caktır, Bunlar dört sınıf olacâk birin- ci sıf muamelât o memurları: 3000, ikinciler 2500, üçüncüler 2000, dör- düncüler 1500 kuruş maaş alacaklar- dır. Paris sergisi 24 mayısta açılacak Paris 21 (A.A.) — Başvekil, Dahili, ye bakanı ve sergi komiseri arasında yapılan toplantıda Paris sergisinin 24 mayısta Relsicumhur tarafından açıl« ması kati olarak kararlaştırılmıştır. Ma a ei Hey ge