10 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

10 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASİ İCMAL Uzak şarkta yeni hadiseler Uzakşark işleri tekrar karıştı. As- yanım. karasında bütün Japon kuv- vetleri umumü karargâhı Mançurinin cenubunda olup 1904 harbinde Rus- lardan alman yarımadada bulundu- undan bunlara Kavany'lung ordusu adı verilmiştir. Şimdi bu ordunun baş kumandanı Moğolistanı teftişe çıkmışlar. Ayni zamanda Japon ve Mançu erkântharbiyeleri arasında ya- pılan müzakerelerin neticesi olarak 18,000 mevcudlu yeni bir fırka Mo- golistan hududundaki Japon.kuvvet- lerinin lakviyesine sevkedilmiştir. Ay- ni zamanda dahili Mogolistanın hal kt Mançular gibi Mogolların da yeni bir devlet kurduklarını ilân etmişler. | dir. Bütün bu hareketlerden Japon Kuvvetlerinin Mançu ve Mogol mua- vin kupvetleri ie birlikte ileri hare- kele geçip Altaylara doğru bütün yer- Gözlük camından elbise Gazeteler yaz- dı. Nevyorkta be- lediye bir çok müzik holleri ka- patmıştır. İddia edildiğine göre bunlar fazla çıp- lak (o sâhnelerle ahlâkını sebebiyet vermiş- tir. Çünkü bu ti- yatrolar Ameri- kada çok rağ- beb o bulduğun- dan bunlara bü- yük sermayeler yi yatırlmıştır. Sa- — niyen halkiyi bir eğlence kaynağı olan bu yerlerin kar patılması karşısında (sinirlenmiştir. Amerikan zihniyetine göre mademki bunlar para kazanıyorlar, Mevcudi- yetlerinin lüzumunu ispat etmişler- dir. Esasen bunlar halka eğlence hu- Susunda istediğini temin etmek için bütün göyretlerini sarfediyorlar. Re- simdeki dansöze bakın. Elbisesine dikkat edin. Bu gözlük camlarından yapılmıştır. Kıymeti 1000 dolardır. Bir kaç telle biribirine raptedilen bu yüzlerce cam ile sahneye çikan dan- söz en 20r danslazı bu camlarla ya- par, piril pırıl bu camlar içinde âdeta bir periyi andırır. Bunu düşünebilen bir tiyatro niçin kapatılsın? diyorlar. gösteren bir polise madalye verilir. Bu sene bu madalyayı Jozef Hor- vard kazandı. Vazifesi Tuna nehrine düşenleri kurtarmaktır, İsi gücü az sanmayınız, bilâkis pek çoktur. On senede bu zat 132 kişinin canını kurtarmıştır. Bunlardan yalnız ikisi kendisine teşekkür etmiştir. Bir gün de intihar kasdile kendini Tunaya atan birini kurtarmış, herif sahile çıkınca koca bir bıçakla canını kurtaranı yaralamıştır. Kahraman po- iyor we takma oldukları da hiç belli sin bu suretle alınmış bir iki de ya- olmuyormuş. Bu suretle burunlarmı rası vardır, Kadın gemiciler Danimarka ile Norveçe birçok ba- lıkçı kayıklarındaki mürettebat ka- dındır. Orada pek çok kadın tayfa vardır. Bu kadınlar da bahriye mekte- binden mezundurlar, İlk geçiş İlk defa 1838 de bir İngiliz vapuru, Bahrimuhiti geçip Amerika limanma girdi. Bu vapur direksizdi, Amerikalılar büyük tezahüratla ge miyi karşıladılar ve neden direksiz ol- duğunu öğrendiler. Amerikaya yakla- gırlarken vapurun kömürü bitmiş, kaptan direkleri kestirip ocağa atmış... Normandi ve Kraliçe Mari ile va- purculuk hayli ilerlemiş değil mi?, leri zabt ve işyal edecekleri manası çıkarılmaktadır. Japon ordusunun hakikt msktarı Sovyetler ile asıl Çin arasında karadan hertürlü mu vasalayı ve irlibafı kesmek olduğu tahmin edilmektedir. Çine daha bir çok memleketlerin ztyama sebep olacak bu hareketin hazırlığı Çin devleti mahafilinde bü- yük ve uzun bir harbe hazırlığı temin için Japonyada yapan hazırlık lâyı- kile ilerlemiş olduğundan Japonya- nm Mançuriden sonra Mogolistanı işgal için çoktan kurmuş olduğu pid- mu artık tatbik mevkiine koyacağı an- laşılır. Sibiryayi arkadan tehdid ede- cek bu hareket Sovyetlerle Japonya- nm arasın büsbütün açacağı ve bu yüzden Usakşarkta tehlikeli gergin. lik payda olacağı bekleniyor. Dondurma otomatikleri Bir kuruşu ver- diniz mi ağırlığı nızı derhal öğre- nirsiniz, İşte oto- matların fayda» sıni İstanbul hal- kı sadece bu bas- şey olacaktır. Halk bilmediği dükkün- lara, kasaplara dalarak telefon etmek ricasında bulunmaktan okurtulacak- tar, Medeni bir şehir için olomatların gördükleri hizmetler nihayetsizdir. Amerikada her köşe başında bir sigar ra, çikolata, bir kibrit veya buna ben- zer bin bir türlü otomata rasgelirsi- niz. Acele işi olup dükkân sahibine meram anlatmak derdinden kurtul mak istiyenler sigaralarını, parasını bir delikten atmak süretile derhal tedarik ederler. Son zamanlarda Ame- rikada dondurma Gtomatları peyda olmuştur. Beş senti atıyorsunuz, bir kapak açılıyor. Elinizi sokup dondur- manızı aliyorsunuz, Bir zarfta üç kral mel eğe ke e bay kayak ayrı sit üç dl iri Ayrı pul yar Evet, ancak İngilterede bunu yapa- bilirsiniz. İngilterede henüz ölen kral 8 inci Jorjla eski kral 8 inci Edvardın resimlerini taşıyan pullar kullanilı- yor. Bugünlerde de tac giyme merasi- mi münasebetile 6 nci Torjun resmi ni taşıyan pullar yapıldı, Pul merak- ları, gönderdikleri mektupların zarf- larına bu üç pulu da yapıştırıp öyle postaya atıyorlar. Burun, kulak Burnunuzun veya kulaklarınızın şeklini beğenmiyor musunuz? Lon- dralı bir zat takma burunlar ve ku- laklar yapmış. Bu burunlar ve kulak- lar, burun ve kulakların üstüne takı- veya kulaklarını beğenmiyenler, iste- dikleri biçimde bir takma burun ve- ya kulak alıyorlar, iki ay kullanıyor- lar, İki ay sonra değiştiriyorlarmış. Balık Öyle bir haber ki, balik meraklıları tası tarağı toplayıp, ağlarını oltaları- nı alıp doğru Ümidburnüna gidecek- lerdir. Ümidburnundaki balık koyunda, her balık yumurta mevsiminde üçyüz milyon yumurta yumurtlıyormüşl... Tlsım Çinlilerde bir batıl itikad vardır. Eğer biri, bir katilin cinayet işlediği bıçağı elde eder we bu bıçağı evinin kapısnız aşarsa .0 kapıdan şeytan gi, remezmişi ..,. vilâyetinde On beş senede yedi buçuk Ticaret odası İktisad vekâ- AKŞAM asfalt yollar milyon lira sarfedilecek İzmir 7 (Akşam) — İzmir vilâye- tinin muhtelif yerlerinde bulunan asarı Âtika mıntakularile plâj, ılıca ve diğer eğlence ve istirahat yerlerini bi- ribirine geniş yollarla bağlamak için vali B. Fazlı Güleç tarafından hazır- lanmış olan (İzmir turistik yolları) Projesi, yakında kanun halini alacak- tır. Uzun tedkiklerden sonra bu hu- susta Başvekâlet tarafından hazırlan» mış olan bir kanun lâyihası, Büyük Millet meclisine sevkedilmiştir. Bu 1â- yihaya göre İzmir vilâyetinin geniş turistik yollarının inşaatı on beş yıl- da tamamlanacaktır. Hükümet, bu yolların inşası için her sene beş yüz bin ilra vermek suretile on beş sene- de yedi milyon beş yüz bin lira sarfe- decek ve “İzmir)i, bir turist şehri ya- pacaktır. İzmir civarından itibaren muhtelif istikametlerde geniş, asfalt yollar in- şa edilmeğe başlanacak, bu yollar, ilk defa Buca, Burnova, Balçova ile İzmi- ribağlıyacaktır. Buca ve Burnova, İz- mirin sayfiye mahalleridir. Buralarda otel haline getirilmesi mümkün olan büyük'bazı binalar satım alınacak, tu- ristler ve İzmire gelecek ziyaretçiler bu otellerde kalacaklardır. İzmirin en yakın ve en güzel plâjı (İnciraltı) mevkiindedir. Şimdi bile bakımsız halle her hafta binlerce İz- Miriiyi sinesine çeken, eğlendiren ve dinlendiren İnciraltı da modem bir şekil alacak, İzmire asfalt yol ile bağ- lanacaktır, Birinci sene içinde İzmire civar bu yollar yapıldıktan sonra ikinci 80n0 bir taraftan Yamanlar, diğer taraf- tan Ödemiş - Bozdağ asfalt yoluna başlanacaktır, Bozdağ, utide yazın kür ve kışın kayak sporları için em- salsiz bir yerdir. Bu yolları da Kuşada- sı, Selçuk, Bergama, Kozak ve Çeş- me yolları takip edecektir. Bir kolda (Şaşal suyu kaynağı)na uzatılacak, o rada halkın istifadesine yarıyacak te- sisat ve binalar yapılacaktır. Başbakanımız İsmet İnönü, İzmir turistik yolları projesine fevkalâde ehemmiyet vermektedir. Bu büyük yollar, Türkiyede ilk defa İzmir vilâ- yetinde yapılacaktır. Izmirde iplik buhranı letine bir rapor gönderdi İzmir T (Akşam) — İzmir ve eiva- rındaki dokumacılık sanayii müesse- şeleri, iplik buhranı yüzünden iş ya pamamağa başlamışlardır. Mıntaka- nın bügünkü amele ihtiyacı (2000) balye ipliktir. Bundan başka her haf- ta (50) balye iplik temin edilmek lâ- #ımdır. İzmir dokumacılık sanayii müesseselerinin iplik ihtiyacını İzmir- deki iki fabrika ie Adana fubrikaları temin etmekte idiler. İzmirdeki fab- rikalar, son zamanda fazla iplik çı- karmamakta, kaput bezi imal etnek- tedirler. Adana fabrikuları da, İzmir tüccarlarının iplik siparişlerini yeri- ne getirmemektedirler. Uyuşturucu maddeler inhisarı, dışardan 200 bal- Ye 20 numara iplik getirtmiş ve piya” saya çıkarmış ise de dokumacilara da ha ziyade lâzım olan iplikler 6-16 nu- ediyorlarsa da bu miktar ihtiyaca yet- memektedir, Kayseri fabrikası, son za” manlarda kaput bezi imalini tercih et- mişlir, Yedikule fabrikasının iplik istihsa- litı.da tamamen İstanbul muhitinde satılmaktadır. Piyasadaki sikıntanın izalesi için in- hisarın, dış piyasalardan iplik getire- Devlet demiryolları ve limanları memur ve müstahdemlerinin maaşları Memurların terfihi için hazırlanan projede mühim maddeler var Ankara 8 (Akşam) — Devlet De- miryolları ve limanları işletme umum müdürlüğü memur ve müstahdem- lerinin maaş ücretlerine dair olan Cumhuriyetin yüksek eseri olan Demiryolu inşaatının ilerlemesi bir taraftan da imtiyazlı şirketlerin sa tın alınması şimendifer işletme hac- mini haylı arttırmıştır. İşletme kad- Tosunun kemiyet ve keyfiyet itibari- Je bu artışı karşılıyacak bir şekilde genişletilmesi tabii ve zaruri idi. İş- te aşağıda esaslarından bahsettiği- miz yeni proje bilhassa bu maksadla tanzim edilmiştir. Projede ilmi ehli- yete fazla yer verdiği gibi şimendi- ferciliğin tam manası ile mesleki bir taazzuv haline konmasına da itine ©- dilimiştir. Memurların seri dereceleri Devlet Demiryolları ve Yimanları İşletme umum müdürlüğü dâimi ve müseccel memür ve müstahdemle- rinin seri ve dereceleri ile aylıkları ve bunlardan gündelikle çalışanların aylık tutarları projeye bağlı bir ced- velde gösterilmiştir. Bu cedvele göre altı dereceye ayrı- Jan A serisine dahil memurlara've- rilecek aylıkların en aşağı haddi si- rası ile, 244-281, 321, 401, 451, 901, 601 lira olacaktır. Aylıkların en yu- karı haddi de gene sırası e, 280, «320, 360, 450, 500, 600, 700, lira ola- rak tesbit edilmiştir. Yedi, sekiz ve dokuzuncu derece- leri ihtiva eden B serisine dahil me- müurlara ayda en aşağı 151, 177, 208 ve en yukarı da 176, 207, 248 ve C serisinden Onuncu derecedekilere 130-150, on birinci (o derecedekilere 113-129 on ikinci deröcedekilere 97 - 112, on üçüncü derecedekilere 83-98 on dördüncü dereceğekilere 7489, on beşinci derecedekilere 67-82, on gi- tmcı derecedekilere 61-76 lira verile- cektir. 17, 18 ve 19 uncu derecelerden mt rekkep olan D serisinde her derece ayrıca üç kısma ayrılmıştır. On yedinci derecenin birinci kıs- mındaki memurların aylıkları 57-72, dakilerin aylıkları da 37-51 ikinci kıs- mındakilerin 33-48 ve üçüncü kısmın» dakilerin 24-39 lira olacaktır. Kıdem zamları A serisinde bulunan memurlara her iki senede bir yapılacak kıdem zammının bir senelik mıktarı 240 - 667 kuruş arasında tehalüf etmektedir. B serisindeki memurlardan yedinci derecedekilere her sene 223 sekizinci derecedekilere 200 ve dokuzuncu de- recedekilere de 168 kuruş kıdem zammı verilecektir. C serisinin onuncu ve on birinci i | Samsun umumi meclisi dağıldı dereceleri müstesna olmak üzere bu serinin diğer derecelerindeki memur- larla D serinin her derecesindeki me- murlara verilecek kıdem zamlarının mıktarı da birer Jira olarak tesbit e- dilm niştir, C serisinin onuncu derecesindeki memurların kıdem zamları ise 133 ku- Tuş on birinci derecedekilerin de 108 kuruş olacaktır. Terfide en aşağı artma mıktarı On ikinci dereceden itibaren 19 ncu dereceye kadar bütün memurla- rın terfileri hâlinde alacakları fazla aylığın en aşağı mıktarı bahsi mevzu cedvelde ayrıca (o gösterlimiştir. Her dereceye terfide verilecek fazla Aylık- Iırın eh âşağı mıktarı şu suretle Les- bit edilmiştir. On ikinci d cü de- rece 205, on dört ve on beşinci dere- celer 200, on altıncı ve on yedinci de- receler 175, on yedinci derecenin $- kinci ve üçüncü kısımları ile on seki- zinci derec; birinci kısmı yüz eli ikinci kısımı ve on dokuzuncu derece nin her kısmı 125 kuruş. Hangi derecelerle memur edilecek Projeye göre orta mektep mezunla- ri 16'nci, lise veya muadili mektepler mezunları ön dördüncü, teknik oku- lü ve muadilinden mezun olanlar on İkinci, tahsil müddeti beş seneye kadar olan yüksek mektep mezunla- rı on birinci, altı senelik ve daha zi- yade yüksek mektep “mezunları o- nuncu, yüksek tahsilden sonra ya bancı memleketlerde muayyen bir meslek için ihtisas tahsili yapanlar dokuzuncu dereceye alınabilecekler- dir, Terfi edecek memurların aylığı nasıl tayin edilecel Terfi edecek memurların yeni ay- hıkları şu esaslara göre tayin edile- cektir;, A) Sicil hizmeti on seneyi geçmi- yenlere terfi ettiği derecenin en az verilecektir. B) Hizmeti on seneyi geçenlere ter- fl ettiği derecenin en az mıktarfile on seneğen fazla olan her tam hizmef listesi için o derecenin bir senelik kı- dem zammının mecmuu verilecektir. Yirmi seneden fazla hizmet seneleri hesaba katılmaz. C) Yukarı dereceye terfi için bu- lunduğu derecede en az Üç sene hiz- met şarttır. Yüksek mektep mezunlar riiçin bu müddet iki senedir. Müdde- ti doldurmadan yukarı dereceye veya birden fazla yukarı dereclere terft edenler eski ve sırası ile aradaki de- rece aylıklarını alamıyacaklardır. Terfi müddetleri Projede yazılı hizmet müddeti, mil- li hükümetin Anadolu hattına el koyduğu tarih olan 25 mart-*920 den sonra bu idarede müseccel olarak ge- çirilen hizmet müddetidir. Ancak bu tarihten sonra idareye İntikal eden ve.edecek (olan Demir- yolları memurlarının hizmetleri inti- kal tarihinden başlıyacaktır. 225, 0n kabul Samsun. (Akşam) — Vilâyet umumi meclisi toplantısını yapmış 1 şubat 938 tarihinde toplanmak üzere dağılmıştır. Şehrimizin bütçesi (764,502) rek piyasaya çıkarması, yahud Ada- | liradır, Vali bay F. Tuksal parti binasında umumü meclis âzalarına (80) ne fabrikalarının. dilen iplikleri göndermeleri lâzımdır, memurlar bulunmuşlardır, İzmirden sipariş © (| Kişilik bir ziyafet vermiştir. Ziyafette fırka komutanı askeri erkân, yüksek