13 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Mecliste Ziraat bankası kanunu görüşü üldü Iktisad ve Maliye vekilleri mühim beyanatta bulundular, çifçiye yeni yardımlar yapılacak Ankara 12 (Telefonla) — Meclisin bugünkü toplantısında Türkiye cum- huriyeti Ziraat bankası kanun lâyi- sının müzakeresine devâm edilmiş- Bankanın, kanunun mecburi kıl- dığı muamelelerden maada yapacağı umumi muameleleleri ve girişeceği işlere aid maddelerin müzakeresi es- masında İktisad vekili B. Celâl Bayar Söz slarak meselenin bir salâhiyet me- #elesi olduğunu ve bankanın bu salâ- hiyetleri hemen değil, icabında kulla- | nacağını kaydettikten sonra demiş- tir ki: — Ziraat bankası birinci derecede, memleketin ekseriyeti azimesini teşkil eden çifçinin maksadına hizmet ve 0- nun menaflini sıyanet etmekle kendi- sini mükellef tutar, Bu da milletimi- zin bankaya olan itimadının büyük bir nişanesidir, demiştir. Bundan sonra İstanbul Emniyet sandığının yeni muameleler yaparak hududunu genişleteceği meselesi mev- suubahis olmuş ve Ziraat bankası mü. dürü B. Kemal Zaim Emniyet sandı-” gının bir tarihçesini yaptıktan ve mev- duatın artmakta olduğunu kaydettik- ten sonra yine İktisad vekili kürsü- ye gelerek: — Mevcud muameleleri yapmakla beraber diğer memleket işlerini de mazbut esaslar dahilinde yapmasına salâhiyet verilmek suretile Emniyet sandığının daha iyi ve emniyetle çalı- şıp inkişaf etmesi mümkün olacağını söylemiş ve buna dair olan madde ka- bul edilmiştir. Yine maddeler müzakere edilirken Ziraat bankasının çifçiye yaptığı yar- dımlar mevzuubahis olduğu sırada Ma- liye vekili B. Fuad Agralı, banka ser- mayesinin arttırılması ve çifçi borçla- amın tecili yolunda hükümetçe âlın- mış tedbirleri kaydederek borç tecilin- den husule gelen banka açığını kapat- mak için her sene hazineden bir mil yon lira yardım yapıldığını ve devlet bütçesinin müsaadesi nisbetinde yar- dımların arttırılmasına daima dikkat edileceğini söylemiştir. Kamutayın bugünkü toplantısında Ziraat bankası kanununun 50 nci maddesine kadar müzâkeresi yapıl- mıştır. Kamutay cuma günü toplana- sıktır. Harp sanayii sınıfı Askerlikte bu sınıfa ayrılanlar 2,5 sene hizmet görecekler Ankara 12 (Telefonla) — Asker- Mik kanununun beşinci maddesine bir fıkra eklenmesi hakkındaki lâyiha üzerinde Mili müdafaa encümeni tedkiklerini bitirmiş ve heyeti umu- miyeye vermiştir. Buna göre harp sa- nayil (kara, deniz, hava fabrikaları) sınfi, muvazzaflık müddeti 2,5 se- nedir. Ancak sanat okullarından me- zün olup ta harp sanayii sınıfına ay- yılacakların muvazzaflık müddeti bir buçuk senedir. Malatya kombinası ihale ediliyor Ankara 12 (Telefonla) — Malatya kombinasının inşaatı ihaleye çıka- rılmıştır. Kombinanın temel atma merasiminin haziran sonuna doğru İsmet İnönü tarafından yapılması muhtemeldir. Bir İngiliz. “muhabiri Italyadan uu Roma 13 (A.A.) — “Salâhiyettar mâhafilden bildirildiğine göre İtalya hakkında yalan haber'er veren İngi- Yiz News Chronicle'in Roma mauhabi- Ti bayan Makenz'n polis tarafından İtalyadan çıkmağa davet edilmiştir. Parlamentolar birliği Türk grupu reisliğine Cebelibereket mebusu general Naci seçildi Ankara 12 (Akşam) — Parlâmento- Yar birliği Türk grupu dün Büyük Mi- let Meclisi kütüphanesinde bir top- lantı yapmıştır. Ordu mebusu B. İh- san Tokgüzün riyasetinde yapılan bu toplantıda, idare heyeti reisi Denizli mebusu B, Necib Ali bir aylık faaliyet hakkında izahat verdikten sonra Mili müdafaa bakanlığı siyasi müsteşarlı- ğına tayin edildiği için relsliğe devam edemiyeceğini bildirmiştir. Umumi heyet, B. Necib Alinin bu ay- rılışmı teessürle karşılamış ve yapılan intihap neticesinde reisliğe reis vekili Cebelibereket mebusu general - Naci, yeis vekilliğine Burdur mebusu B, Mus- tafa Şeref Özkan ve idare heyeti Aza» bığma da bayan Mihri Pektaş seçil. Hatayda Türklere yapılan adaletsiz hareketler protesto edildi Lâzkiye 12 (Akşam) — Hatayda mahalli hükümetin türklere karşı gösterdiği şiddetli ve adaletsiz hare- ketler iki gün evvel halk mümessil- leri tarafından Fransız makamları nezdinde protesto edilmiştir. Fransız otoritesi halka yapılan tecavüzleri menedeciğini söylemiştir. Halk vaa- din tahakkukunu beklemektedir. Kilis 12 (A.A.) — Hatayda iş ban- kasının bir müfettişinin tedkikatta bulunması Suriye bankası mahafili- ni harekete getirmiştir. Tedkikat- tan endişeye düşen Suriye bankası, | Antakya şubesi müdürü iki gün ev- vel Antakya tacirlerini yanına çağır rarak onlara — bir sahanın ikinci bir bankayı besliyemiyeceğini, binaena- leyh ikinci bir banka açılmasına mü- manaat etmelerini sö; Antakya tacirleri böyle bir teklif- te bulunmaya ne Iktisadi, ne de cog- rafi hiç bir sebep olmadığım ileri sürmüşlerdir. Cümhuriyet Merkez bankası müdür muavinliği Açık bulunan Cumhuriyet Mer- kez bankası umum müdür muavinli- ğine İstanbul Merkez bankası müdü- rü B.Saldin tayini yüksek tasdike iktiran etmiştir. Yunus Emre gecesi Halkevinde büyük halk şairi hakkında konfe- ranslar verildi Büyük Türk halk şairi Yunus Emre Te hakkında dün akşam Eminönü Halkevinde bir gece tertip edilmiştir. Toplantıyı evin dil, tarih, edebi- yat şubesi başkanı Halid Bayır aç- miş ve bundan sonra muallim Ba- deddin Nüzhet ve doçent Ziyaeddin Fahri, Yunus Emrenin şahsiyeti, ede- bt hüviyeti, Türk halk edebiyatında- ki mühim rolünü izah etmişler, eser- lerinden bazı parçalar okumuşlardır. Ankara-Kayseri hattında kaza olmamıştır. Ankara 12 (Telefonla) — Bir ga- zetenin Ankara - Kayseri hattında bir tren kazası olduğu ve bir köprü çöktüğü şeklinde verdiği haber ta- mamen asılsızdır. Hadise betona çer- rilmekte olan bir köprüden tren ge çerken köprüdeki demir parmaklık- lardan birinin lokomotifin altına doğ- ru kıvrılması üzerine trenin bir müd- | müddeti AKŞAM Hindenburg balonu Kazası münasehetile Atatürkle Hitler arasında telgraflar teati edildi Ankara 12 (AA.) — Hindenburg balonunun felâkete uğraması nasebetile reisilcumhurumuz dan Almanya reisicumhuruna çeki- len teessür telgrafı ile gelen cevabım suretleri aşağıdadır: Ekselâns B. Adolf Hitler Almanya reisicumhuru ve Başvekili Berlin Hindenburg balonunun Lakehurst- ta karaya inerken infilâkından mü- tevellid büyük felâketi müthiş bir heyecanla haber aldım. Derin tees- sir hissiyatımın kabul buyurulmasını ve kazazedelerin âileleri nezdinde bu hissiyatıma tercüman olunması- nı ekselânslarından rica ederim. K. Atatürk Ekselâns Atatürk Türkiye reisicumharu Ankara Hindenburg balonunun ağır felâ- keti teessürüne iştirâklerinden ve ka- zazedelerin ailelerine vuku bulan ta- ziylerinden (odolayı (o ekselânsınıza samimi teşekkürlerimi arzederim. Adolf Hitler Bir mahrukat dairesi kurulacak Bir çok yerlerde odun yakılması yasak edilecek Ankara 12 (Akşam) — İktisad ve- kâleti tarafından yapılan tedkiklere göre, vilâyet, kaza ve nahiye merkez- lerile resmi daireler, mektepler, has- taneler, hamamlar ve fırınlarda yakı- Jan odunların miktarı senede 2,5 mil- yon tonu bulmaktadır. Bu miktar 0- dundan temin edilen hararet 1,200,000 ton maden kömüründen temin edi- len hararete muadildir. Vekâlet, hem ormanlarımızı daha ziyade tahripten kurtarmak ve hem de memleketimizde büyük mikdarda bulunan maden kömürlerimizin da hilde de istihlâkini arllırmak için esaslı ve etraflı tedbirler almak fzere- dir. Şimendiferlerin geçtiği ve vapurla- rın uğradığı yerlerle bu yerlere 50 kil- Jomietre mesafedeki yerlerde hastane, hamam, fırın ve emsali mahallerle resmi dairelerde odun yakılmasının yasak edilmesi hakkındaki kanun pro- jesi bu vadide alınan ilk cezri tedbir- dir. Bugünlerde Meclise verilecek olan bu projenin bir maddesine göre, Eti Banka bağlı olmak üzere bir mahru- kat dairesi vücuda getirilecektir. Mahrukat dairesinin esas vazifesi maden kömürlerinin en uzak yerlere kadar tevzlini temine, ve maden kö- mürü yakan vesaitin tasmmününe çalışmak olacaktır. Mahrukat dairesi, maden kömürü- nün istihlâkâlının arttırılması hak- kındaki proje ile odun yakılması yer sak edilecek yerlerde kömür yakan ve- saiti bulunduracak ve bunları en ucuz | bir fiatle satacaktır. Mahrukat lâyihası meclise verildi Ankara 12 (Telefonla) Dün esaslarını bildirdiğim mahrukat 1&- yihası Meclise verilmiş, İktisad, Nafıa, Dahiliye bütçe encümenlerine ha- vale edilmiştir. Türk - Alman ticaret anlaşması Müzakerelerde bulunmak üzere bir heyet Alman- yaya gidiyor Ankara 1 (Telefonla) — Alman- ya ile yapacağımız yeni ticaret an- laşması müzakerelerine iştirâk et mek üzere bir heyet bugünlerde Ak manyaya hareket edecektir. Almanya ile aramızda mevcut an- laşmanın müddeti mayısta bitmiş ve Taç giyme merasimi filme çekildi Vindsor dükü için hüsusi surette bir filim hazırlandı Londra 12 (A.A.) — Vindsor dü- kü, taç giyme merasimi ile sokakla- rn manzarasını gösteren ve kendi- siiçin sureti mahsusada hazırlanan filmi bu akşam seyredecektir. Merasim biter bitmez, filim kendi- sine tayyare ile ( gönderilecektir. 1,800 metre uzunluğunda olacak olan bu filmi, Cande şatosunda, dük, Mm. Simpson ve yakın dostları sey- redeceklerdir, Filmin (gösterilmesi takriben bir saat 20 dakika süre- cektir. 'Taç giyme merasimine ait resmi filim Canterbury başpeskoposu ta- rafından sansör edildikten sonra İn- giliz sinemalarında gösterilecektir. Fakat bu filimin uzunluğu ancak 300 metreden ibaret olacaktır. 17 bin muharrir ve mürettip çalıştı Londra 12 (A.A.) — Taç giyme me- rasiminin tafsilâtını, bu akşamdan itibaren İngiltere ve dünyaya bil- dirmek üzere 4,000 muhabir, 2,000 muharrir, 6,000 mürettip, 5,000 mü- vezzi ve 200 otomobil çalışmaktadır. Haberleri göndermek için İngilte- Te, Avrupa ve Amerika arasında hususi hatlar tesis edilmiştir. Muha- birlerin Westminister kilisesinde ce- rTeyan edecek olan merasimin bütün safhalarına iştirâk etmlerine mü- saade edilmiştir. Muhbirler kubbe- nin altındaki dehlizlerde grup halin- de bulunacaklardır. 6 fotograf mu- hubari kilisede 4 saat müddetle tah- ta hüc n içinde mahpus Kalas caklardır. Buh rden, ancak maki: opjektifler rı bakacaktı ler, sansüre tabi tutulduktan gösterilebilecektir. İtalyanlar hariç olmak üzere bütün diğer mülellere mensub speakerler, dakikası dakikasına merasimin safas hatı hakkında malümat vermektedir- ler. Resmi mürsile istasyonu Avrupa kıtasının bütün istasyonlarile doğru münasebat tesis etmiştir. Merasime manzaralar, parlâs mento köprüsünün yanında demirli yen motörler vasıtasile nakledilecek- tir, Tac giyme merasiminde vuku bulan kazalar Londra 13 — Dün tac giyme mera» simi esnasında, önüne geçilmesi İm kânsız bir takım kazalar olmuştur, İzdiham o kadar çoktu ki 9593 kişi hafif bir takım kazalara uğramışlar» dır. 352 kişi hastaneye kaldırılmış- lardır. Rejin Stritte iki kişi kavga etmişe tir. Bunlardan biri başından şişe ile yaralanmış, kaldırıldığı hastanede ölmüştür. Sokakta yapılmış bir tri bün çökmüş 50 kişi yaralanmıştır. Bir ihtiyar halk arasında sıkışarak hasta- nede ölmüştür. Merasimin hitamında küçük prens seslerin kuzini Hamilton Rusel bal- kondan düşerek ölmüştür, sonra Asiler Bilbaoya hakim tepeleri ele geçirdiler Japonyanın Franko hükümetini tanıdığı haberi doğru değil Guerinca 12 (A.A) — Asi kuvvet- leri dün ileri hareketlerine devam ede- rek kesif bir topçu ve tayyare hazır- lığından sonra Lorrabezua ve Bilbao müdafaasının merkez bürcü olan Gol- dacano vadilerine hakim bulunan bü- tün Vizcargui dağ silsilesini zaptet- mişlerdir. Asilerin yeni mevzileri Amiorediaf- tas'ı doğrudan doğruya tehdid etmek- tedir. General Mola, Bask cephesindeki harekâtı bizzat idare etmektedir. Cumhuriyetçiler, büyük zayiat vermiş- lerdir. Söylendiğine göre, 1000 kişi öl- müş ve 2500 kişi yaralanmıştır. Japonya Franko hükümetini tanımadı Tokio 12 (A.A.) — Japonya harici- ye nezareti, Japonyanın general Fran- konun bir ticaret mukavelenamesi imza etmesine mukabil mumaileyhin hükümetini tanıyacağına dair olan haberleri tekzib etmektedir, Alman gazetelerinin o protestosu Berlin 12 — Bu sabah bütün gaze- teler, Guernica şehrinin güya Alman tayyareleri tarafından bombardıman ve tahrib edildiğine dair Almanya aleyhine yapılan müfteriyane neşri- yat hakkindaki D. N. B. ajansının pro- testosunu neşretmişlerdir. Alman protestosu, İngiliz güzetele- rini Almanya hakkında dünyaya ya yılan hayali haberler uydurmakla it- ham etmekte ve Almanyanın aleyhine de bu hicabaver manevrayı İngilizle rin tertib ettiğini Kaydeylemektedir. Fransız sefiri Bu sabah Ankaradan geldi, Paris ve Cenevreye gidecek decek Fransız seliri B. Ponsot bu sabahki ekspresle Ankaradan şehrimize gel- miştir. B.Ponsot şehrimizde iki üçA gün kaldıktan sonra 18 mayısta Pa“ rise varacak ve hükümetinden tali- mat aldıktan sonra 20 mayısta Ce- nevreye giderek Hariciye vekilimiz B. Tevfik Rüştü Arasla temaslarına de- vam edecektir. Bir lokantanın bacası tutuştu Dün gece Sirkecide Konya Lezzet lokantasının yanmakta olduğu hak- kında itfaiyeye bir ihbar yapılmış, gelen itfaiye memurları lokantanm tutuşan bacasını söndürerek dönmüş- lerdir. İtalya e ir Galli, dün Hariciye e lim a vt Pariste tedbirler Prens Polun ziyareti münasebetile sıkı tedbirler alındı Paris 13 — Paris Soir gazetesine göre Yugoslavya kral naibi Prenş Polun Londradan dönerken Parisi zi yareti münasebetile sıkı inzibat ted« birleri alınmıştır. Bir çok Yugosla, polisleri, Fransız zabıtasile teşrikk mesai için Parise gelmişlerdir. Maroe siç namında bir hırvat ile başka bir vstaşi tevkif edilmişlerdir. Şeker ambalajı için Balajı için getirilecek : keresteler Ankara 12 (Telefonla) — Türk şeker şirketi tarafından, Türk şeker ambalajı imal edilmek üzere hariç“ ten getirilecek kerestelerden gümrük tarife listesinin 204 D. 3 numarasıne da yazlı (olanlarından 25, ve 284 D. 4 numarasında yazılı olanlar« dan lr heye abu lm Mi e