13 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

13 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1937 m ARADA SIRADA: Halkevi temsiller! Halkevleri temsil kollarının, bütün fedakürlıklara rağmen, beklenilen randımanı vermediğini, halkın Halk- evleri temsillerine rağbet etmediğini yazmış, temsil kollarile daha yakın» dan ve daha esaslı meşgul olmak lâ» zim geldiğini, senelerdenberi takib edilen metodun değiştirilmesini ileri sürmüştük, Altı aydanberi İneboluda bulunan arkadaşımız Vâlâ Nureddinin orada rağbet gören bir tecrübesi üzerine, Halkevi temsli kollarının pazar yer lerinde temsiller vermeleri münasip görülmüş. Bundan sonra, Vâlânın de- diği gibi; «mademki onlar bize gelmi- yor, biz onlara gidelim» denecek ve halkın toplu bulunduğu pazar yerle- rinde temsiller verilecek, Pazar yerlerinde temsil vermek ne kadar münasip ise o kadar da tehlike- Jidir, Tiyatro meydanda doğmuş, mey- dandan sahneye gelmiştir, Halkevi temsil kolları nihayet işe alfabeden başlıyacaklar, Doğru. Bu temsilleri halk nasıl olsa göreceği için de tiyat- ro nedir bilmiyenler öğrenmiş ola” caklar, Bu da doğru. Ancak gayemiz halkın tiyatro zevkini pazar yerinde bırakmamak, Halkevi temsil kolları ni panayır tulüatçılığında karar kı dırmamak olmalıdır. Bunun için def «Mademki biz halkı kendimize getire- medik, kendimize getirebilmemiz için şimdilik biz ona gidelim» dememiz daha doğru olur. Tehlikeye gelince: Bugüne kadar Halkevi piyesleri iyi bir tasnife tâbi tutulmadı, amatörlerin istidatları ök çülmedi, bu işin başında can ve gö- nülden çalışacak rejisör bulunmadı, Seyircileri ya alelüsul veya lâf olsun diye gidenlerden ibaret kaldı. Bereket versin bu temsiller mahdud ve yerleri madud salonlarda verildiğinden mey- xii kaldı, iyiliği görülmedise de, fena» lığı da pek bulaşmadan önlemek ça- resi aranmağa başlandı. Fakat pazar yeri temsilleri mev- gli addedilemiyeceğinden, çok daha dikkatli, daha mülayakkız davran mak bu temsillere çok daha dikkat elmek gerektir. İneboludaki rağbette Vâlânın biz- zat çalışmasiyle beraber tecessüsü da kale almalıyız. Mesele halkın ilk te cessüsünü alâkaya kalbedebilmekte- dir. Eğer bu açık hava temsillerini de kapalı salon temsilleri gibi başı beş bırakırsak korkarız ki halk, temsilleri seyretmemek için alışverişinden de olur. Bu tehlikeyi önlemek için de pazar yeri temsitlerine mahsus eserleri in- ce eleyip sık dokumak şartile ayır mak, amatörlerimize metinleri iyice ezberletmek ve körükörüne sade hal- kın zevkine kapılmamak, on temsil. de bir kere Halkevleri salonlarında bir temsil ilân etmek ve halktan - ken- di dileği ve isteğile - kaç kişinin gek diğini yoklamak ister. Pazar yeri temsillerini seyreden halkın hiç değilse yüzde beşi on birin- ci temsili sahnede görmeğe gelmeli- dir. Eğer gelmezse tehlike var demek- tir, pazar yeri temsilleri muvaffak ol madı demektir. Buna göre başka hir çare düşünmek, başka bir yol tutul mak lâzım demektir. Eğer böyle yapmazsak beş on sene sonra vaziyet vahimdir. Bugün sah- neyi pazar yerine götürdük, yarın Ise götürecek AKŞAM ŞEHİR HABERLERİ Eminönü - Istinye Otobüs seferi için talimatname hazırlanıyor Eminönü ile Emirgân arasında oto- büs işletilmesine csas itibarile ka rar verildiği yazılınıştı. Bunun için belediye bir talimatname hazırla” maktadır. Talimatnamede, otobüsle- rin geçecekleri istikamet ve tabi ola" caklar şartlar gösteriliyor. Haber aldığımıza göre otobüslerin İstinye ile Eminönü arasında sefer yapmaları kararlışlırılmıştır. İstin- yeden hareket eden otobüsler, Emir- gândan sonra asfalt şoseyi takip ede- rek - Şişli, Nişantaşı yolile Beşiktaşta Akaretler önünden geçecekler ve bundan sonra Beşiktaş tramvay yo- lile Eminönüne geleceklerdir. Eminönünden hareke teden oto- büsler sahil yolile Bebekten geçerek İstinyeye gideceklerdir. Rumelihisarı ve civarındaki bazı yol ârızaları kalktıktan sonra gerek gidiş, gerek dönüş seferleri sahil yo- İlle yapılacaktır. Maltepe atış mektebinde tatbikat Bugün Maltepe piyade atış mek- tebinde tatbikat yapılacaktır. Tatbi- kata saat dokuzda başlanacaktır. Ekalliyet mektepleri Gelecek ders senesinde proğramda değişiklik yapılacak Maarif müdürlüğü tarafından ya plan teftişler neticesinde şehrimiz- de bulunan ekalliyet mekteplerinde okutulan türkçe, tarih ve cografya tedrisatından istenilen neticenin ta. mamile elde edilemediği tır. Bunun sebebi, ders saatlerinin pek az olmasıdır. Haber aldığımıza göre önümüzde- ki ders senesinden itibaren tarih, cogriya, yurt bilgisi, türkçe dersle rinin saat sayıları arttırılacak, bun- dan başka Jimnastik, musiki gibi dersler de Türk muallimleri tarafın- dan gösterilecektir. Bu derslere göre programın nasil tanzim edileceği hakkında şimdiden tedkikat yapılmığa başlanmıştır. Yunan demiryolları festivale gele- ceklere kolaylık gösterecek Belediye, İstanbul festivaline işti- râk etmek maksadile İstanbula ge- lecek civar memleket halkına ne gi- bi kolaylıklar yea memleketlerindeki alâkadar müesse- selerden sormuştu. Yunan demiryolları idaresinden belediyeye cevap gelmşitir. Festivalde bulunmak üzere Yuna- nistandan İstanbula gelecek halk için Yunan demiryolları (idaresi yüzde otuz tenzilât yapmağı kabul etmektedir. Üç heroinci tevkif edildi Emniyet müdürlüğü kaçakçılık bü- ılacağını Balkan | Idman şenlikleri Dün Fenerbahçe stadında provalar yapıldı 19 mayısta yapılacak olan idman Şenliklerinin Kadıköy, Boğaziçi ve civarındaki mekteplerin talebelerine alt provalar dün Fenerbahçe stad- yomunda yapılmıştır. Dünkü proralara sabahleyin kız- lar, öğleden sonra da erkekler işti- Tük etmişlerdir. Kız mekteplerinin provalarını be- den terbiyesi öğretmenlerinden B. Hidayet, erkek mektepleri provaları- nıda B. Nihad idare etmişlerdir. Dünkü provalarda Maarif müdü- rü B. Tevfik de bulunmuştur. Son provalar önümüzdeki cumartesi gü- nü Fenerbahçe stadyomunda, pa- zartesi günü de Taksim stadyomun- da yapılacaktır. Bu iki provalar jim- nastik elbiselerile ve askeri bandolar rın iştirâkile yapılacaktır. İdman şenlikleri komitesi dün Ma- arif müdürünün reisliği altında top- lanmış, şenliklerin idare tarzı etre- fında bazi kararlar vermiştir. Diş tabipleri İkinci ilmi toplantılarını Etıbba odasında yaptılar Dış tabipleri cemiyeti, ilmi toplan- tılarının ikincisini dün Etıbba oda- sında yapmışlır, Bu toplantıya yüz- lerce diş tabibi gelmiştir. “Toplantı, ilmi raportör ve ağız cer. rahisi profesörü Dr. Ziya Cemal B. Aksoyun ğ açılmış ve ilk evvel asistan Dt. Oğuz, ortodon- side kendisi tarafından bulunan le- himsiz halka, ağız kalıpları âleti ve serrürü anlatmıştır. Bir Türk diş tabibinin bu yeni buluşları çok alâ» ka uyandırmıştır. İkinci tebliğ doçent Dt. Suad İs- mall Gürkan tarafından yapılmışlır, Mumaileyh diş dolgusunda çukurun hazırlanmasına ait kendi buluşu olan yeni ve çok pratik bir tekniği gös- termiştir. Bu tebliğ münakaşa edile- rek doçent Dt. Feyzullah Doğruer, Dt. Osman Borhan, asistan DE. Ni had, baş asistan Dt. Galip Rona söz almışlar ve nihayet doçent Suni İsmall Gürkanın yaptığı bu tarzdaki dolgularda büyük bir kolaylığın bu- lunduğu ve dolguların düşmemesi- ni temin ettiği anlaşılmış ve kendisi- ne başkan tarafından teşekkür edil- miştir. Üçüncü tebliğ ağız cerrahisi pro- fesörü Dr. Ziya Cemal B. Aksoy ta- rafından yapılmış ve son zamanlar- da yüz ve çenelerde çok sık görülen (Aktinomikoz) apseleri hakkında ge- niş malümat verilmiştir. Bu hasta lığın insanlara nesil geçtiği anlatıl- mış ve profesör tarafından tedavi edilen hastalar ile bunlardan bir çoğunun fotograf ve mikrop prepar- siyonları projeksiyon ile gösteri miştir. Çok alâka uyandıran ve adedi memleketimizde gittikçe artan bu hastalığın insan çene ve yüzlerinde yaptığı tahribat diş tabiplerile dok- torları alâkadar ettiğinden diş tabi- bi Kâlfayan, DE. Osman Borhan Gazi köprüsü Mühendis B. Piju tetkik için Istanbula geliyor Gazi köprüsünün temel ayakları- ni tutturmak için Unkapanı tarafın. da yapılan ve 28 metre derinliğine kadar inen sondaj ameliyesinin n6- ticeleri Almanyada fabrikaya bil- dirilmişti. Burada köprünün inşaat tatbik plânlarını tedkik eden ve köprünün projesini kazırlıyan Fran- sız mühendisi B, Piju sondaj neti- B. Piju yakında şehrimize gele- cek, sondaj neticesini burada göre cek, ayni zamanda temelin ne Sü retle tutturulması lâzım geleceğine kati bir karar verecektir, Köprünün temelini tutturmak için şimdiye kadar denizde sondaj yâr pılmıştı. Sağlam zemin bulmak için eski ayaklardan istifade edilerek kar rada sondaj yapılacağı ileri sürü müşse de bu haber doğru değildir. Köprü temellerinin nasl yapıla cağı ancak B. Pijunun vereceği kati karardan sonra anlaşılacaktır. Üç tavcı Muşamba ceketi deri diye sürmüşler! Polis mektebinde tahsilde bulu. nan iki polis namzedi, Yenlicamide üç tavcının kurdukları bir tuzağa düşmüşlerdir, İki namzedi dolandıranlar yirmi küsur senedenberi bu işle uğraşan Roza ismindeki kadınla, bunun yar- dakları Ahmed ve Hüseyindir. Tavcılıktan yüzden fazla maznuni. yet ve mahkümiyetleri bulunan bu adamlar, dün ellerine âdi muşamba dan yapılmış bir ceket almışlar ve deri ceket gibi göstererek satışa çi- karmışlardır. Bu sırada bu adamların yanına polis mektebi talebesinden Muhsin ile Tevfik gdliinişler ve cekete alıcı olmuşlardır. Bu üç kişilik taveı dan biri satıcı, diğerleri zahiren iki alcı gibi gözüktükleri için ceketin fiati kısa bir zamanda 20 Hrayı bul- muş ve iki zabıta memurunun Üze- rinde kalmıştır. İki arkadaş 20 lira- yö vermişler, ceketi almışlar Ve ora» dan uzaklaşmışlardır, Muhsin ve “Tevfik, aldıkları ceketi arkadaşlarına gösterince, tavlandık- larını anlamışlar ve Eminönü poliş merkezine müracaat ederek başlarına geleni anlalmışlardır. Eminönü merkezinin sivil memun Jarı, derhal araştırmaya koyulmuş- lar ve bir müddet sonra, Roza ile, ar- kadaşları Ahmed ve Hüseyini yaka lamışlardır. Bu Üç tavcı hakkında Kanun! takibat yapılmaktadır. Kadıköy belediye baş mühendisliği Münhal bulunan Kadıköy belediye Istanbul satıcıları Bizim esnafın çoğunda «ticari zil» niyet» olmadığı muhakkak... Hattâ bazıları hileyi bile bu yüzden yapı yorlar.. çünkü biraz ticaret zihniyeti ile hareket eden bir esnaf kendisine beş on kuruş kazandıran âdi bir hile- ters ters bağırmağa — İn be kadın aşağı... İn be müba- rek.. in be.. ayakların mı kırık?.. Şimdi siz gelin de bu derece aksi biz adamdan alışveriş ediniz. İşle ticari zihniyet olmamanın zararlarından hi ri... ve tabil en mühimmi... Maamafih semt halkı ihtiyar yumurtacının ak- siliğini bildiği için bu sefer pencere» deki kadın aşağı iner. yumurtanm fiatini sorar. Yumurtacı: Görüyor musunuz ibtiyar yumurta» lenir.. şubesi baş mühendisliğine belediye a e