13 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

13 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AKŞAN Londradaki merasim muhteşem oldu (Baş tarafı birinci sahifede) kardeşleri, onları takiben imparator- Yuğun bütün memleketlerinin bay- raklarını taşıyanlar, en sonda da im- paratorluk bayrağını taşıyan geliyor- du. 'Unlon Jack adı verilen imparator- Yuk bayrağını Mister Dannock adında biri taşımakta idi, Bunun sebebi, bu zatın cedlerinin eski zamanlarda, taç giyme merasiminde mühim rol oyna- masıdır. Eski zamanlarda kral taç giy- dikten sonra kiliseden çıktığı zaman, beyaz bir ata binmiş ve tepeden tırma- ğa kadar zırh kuşanmış bir suvari ki- Mseye dört nalla dalar: «Kralın hâki- miyetini inkâr eden biri varsa çıksın!» diye bağırırdı. Bunu bağıran Don- nack'ın cedleri idi. Şimdi bu âdet kalkmış ve Donnacka sadece bayra- ğı taşımak şerefi verilmiştir. Kral ve karliçe kiliseye girince ko- To heyeti «yaşasın kral Core, yaşasın kraliçe Elizabet; diye terennüm et- miştir. Kral kendisine mahsus koltu- ğa oturduktan sonra şarkılar durmuş- Biat resmi Kral bir müddet sonra ayağa kal- Karak kilisenin ortasına doğru ilerle- miştir. Kanureburu baş peskoposu ki- Usede bulunanlara hitaben şu sözleri söylemiştir: — Bugün blat etmek için geldiği- Diz altıncı Core işte.. ona blat etme- ğe razi mısınız? Onu şüphe kaldır- mıyan hükümdarınız olarak tanıyor Musunuz?. — Evet... sesleri bütün kiliseyi çın- Jatmıştır. Bâş peskopos kilisenin dört tarafı- na dönerek ayni sözleri tekrarlamış, her taraftarı eevets sesleri yüksel- miştir. Kral yemin ediyor Bundan sonra Sira kralın yemin et- mesine gelmiştir. Baş peskopos krala yaklaşarak; — Haşmetmeap yemin etmeğe ha- sır mısınız?... diye sormuştur. Kral; — Evet, cevabını verince baş pes- kopos şu suali sormuştur: — Büyük Britanya, Irlanda, Avus- tralya, Yeni Zelanda, Müttehid Cenu- bi Afrikayı, diğer arazinizi, Hindistan imparatorluğunu, hepsini kendi ka- nunlarına göre idare edeceğinize ye- min eder misiniz?, — Yemin ederim, — Kararlarınızda kanuna, adalete göre hareket edip gaffur olacağınıza yemin eder misiniz?, — Yemin ederim. — Kudretinizin son haddına kadar Ailahın kanunlarına ve dininin ha- riki icaplarına göre hareket edeceği nize, büyük Britanyada kanunla tes- bit edilmiş olan ıslah edilmiş protes- tan dinine riayet edeceğinize, İngiliz klisesine ve onun pepazlarına verilen bütün imtiyazları muhafazn edeceği- nize yemin eder misiniz?. — Bütün bunları yapatağıma ye min ederim. Bunun üzerine kral membere yak- Jaşmış ve herkesin görebileceği bir tarzda incile el basarak şu sözleri söy- Jemiştir: — Şimdiye kadar vadettiğim şeyle- Ti yaprcağıma yemin ederim, Allah yardımcım olsun. Kral bundan sonra incili öpmüş ve yemin vesikasını imzalamıştır. Kral yemin resmini müteakip mev- kiine dönmüştür. Baş peskopos par- Jâmento tarafından gönderilen bir ve- #ikayı okumuştur. Bunda krgl memle- #ikayı imza etmiştir. Taç giyme resmi Bundan sonra taç giyme zamanı gelmiştir. Fakat evvelâ kralın yağlan- ması İizımdı. Kral taç giyme iskemle- gire oturmuş, başı üzerin de iki lord torafından bir siper tutulmuştur. Ki- — Allah kralı korusun, diye bağır- ruştar, Kilisede bulunan asilzadeler de taçlarını başlarına geçirmişleldir. Bu sırada Londra kalesinde toplar atıl- mıştır. Kilisenin koro heyeti: «Kuvvetli ol, insanca hareket et, Allahın emirlerini tut ve onun yolunda hareket et> şar- kısını söylemiş, baş peskopos, prens- ler, lordlar gelerek krala biat et:niş- lerdir. Bundan sonra kral istirahat etmek ve yemek için kilise içinde bir s9lona çekilmiştir. Davetliler kilise- den çıkmışlar ve alay halinde sokak- lardan geçmişlerdir. Küçük prensesler Londra 12 — Kral ve kraliçenin kız- ları küçük prensesler saat 10,30da Westminster kilisesine girmişler ve kralın locasında oturmuşlardır. Veli- ahd olan prenses Elizabet yanında- kilere birkaç süal sorduktan sonra valde kraliçe Mariyi takliden prog- nin içerisini seyre dalmıştır. Kral ve kraliçe içeriye girdikleri 2a- man kraliçenin annesi de kızı kader heyecanlı görünüyordu. Kraliçe, he- yecandan sapsarı idi. Güzel siyah saç- larını ortadan ayırmıştır. Göğsündeki elmaslar pırıl pırıl parlıyordu. Taç giyme merasimi hoparlörlerle sokaklardaki halka dakikası dakika- sma bildirilmiştir. «Allah kralı koru- sun» denildiği zaman sokaklsrdaki halk da ayni suretle bağırmıştır, Sa- at on üçte davetiler kiliseden çıkma- ğa başlamışlardır. Kral ve kraliçe av- dette de fevkalâde surette alkışlanmış- lardır. Ecnebi heyetler gelirken Londra 12 (A.A.) — Saat Sa bir- kaç dakika kala prens ve prenses Tehi- tehibu, Westminster kilisesine gelmiş- lerdir. Bir dakika sonra Belçika prensi Charles, saadet yüzündeki tebessüm- den anlaşılan prenses Jullana ve İs- veç veliahdı prens Bernhard gelmiş- lerdir. Müteakiben Yugoslavyanın — güzel prensesi Olga ve kocası naib prens ve onların arkasından siyah elbise giy- miş olan Litvinof gelmiştir. Grandi yalnız olarak gelmiştir. Mü- “akiben Norveç ve İsveç veliahdlarile zevceleri prensler ve merasim müna- sebetile bilhassa diktirilmiş olan üni- formayı lâbis gneral Pershing, kendi- sine hâs bir tarzda giyinmiş olan Ef- ganistan mümessili ve nihayet son otomobille mareşal von Blomberg gel- Otomobillerin teşkil etmekte olduk- ları alay, zahiren alelâde bir manza- Ta arzediyorsa da müstakbel şaşaaları müjdelediği görülüyordu. Bütün yol boyunca bu mümtaz da- yetliler, halk tarafından alkişlanmış- lardır. Bu alkışların samimi ve içten gelme olduğu tu. Romanya veliahdı da fevkalâde al- kışlanmıştır. Başvekil Baldvin, şimdiye kadar vaki olmamış bir şekilde ve fevkalâde bir surette alkışlanmıştır. Elmas Londra 12 — Bügün Westminster kilisesinin içerisindeki manzara çok "davasına ne kudur yardım edeceğini her tarafta parlıyordu. Kilisede 8000 davetli vardı. Ka- dınların elbiseleri çok owuhteşemdi. davetlilerin çoğu kiliseye yaya olarak | gelmişlerdir. Altıncı Jorjun milletlerine € hitabesi Londra 12 (A.A) K giymesi münasebetile bu ckingham sarayından rady letlerine aşağıdaki hitabede muştur: «Taç giyme merasiminin asla bu kadar şümullü bir mânası olamamış- tı. Çünkü dominyonlar şimdi bu eski krallığın hür ve aynı hukuka malik ortakları bulunuyorlar. Bu sabah, bü- tün imparatorluğun hakikaten West- minister kilisesinin içine toplanmış olduğunu hissettim. Gerek kraliçe na- mına, gerek bizzat kendi namıma $iz- lere saadet diler ve hakkımda gösteri- len muhabbet ve sadakate hararetle teşekkür ederim. Eğer gelecek seneler içinde şükranımı, sizlere hizmet etmek suretile izhar edebileceksem, her hal- de bu tarzı her şeyin fevkinde tutarak tercih edeceğim. . Milyonlarca kişi için taç imparatorluk vahdetinin bir remzidir ve merasimin zahirisi de pek eskidir; Fakat'orun derin mânası pek yenidir. Çünkü onu eskilerinden ayırd eden bir hususiyet vardır ki,odaba- | na diğerlerine hizmet etmek vazifesi- ni yükletmesidir. Yanımda kraliçe ol- duğu halde sizin huzrunuzda bu işe nefsimi hasrettim. Allahın yardımile vazifelerimizi sadakatle yapacağız. Sizlerden çocuk olanlar bugünün endişesiz olarak mesud hatırasını sak- ıyacaklardır. Diğerleri ise, eminim ki, ileride imparatorluk içinde dolaştık- ları vakit bu serbest iştirakimizin bi- zim kendi aramızda r milletler- idame edeceğimiz dostluğun sulh ile mil bulun: | anlatacaklardır. Hepinizi, krallığımın başlangıcında ihata eden bu sevgi ve iltifata ve be- nim ve kraliçenin daima lâyik olarak kalmamızı dilerim.» Vindsor dükü altıncı Jorju tebrik etti Paris 12 (A.A.) — Gazetelerin yaz- dığına göre, Cande köşkünde buln- makta olan Vindsor dükü taç giyme merüsimini radyoda büyük bir dikkat- le tâkib etmiştir. Düke bugün dünya- nin her tarafından mühim miktarda mektup ve telgraf gelmiştir. Bizzat kendisi de altıncı Jorja bir telgraf çek- miştir. Aleni teşekkür Şişli Sıhhat Yuzdunda bana yapılan ameliyattan dolayı hastanede yatmak- ta iken muhterem profesör M. Kemal bütün hastalarına gösterdiği şefkat ve itinadan ve hayatını halkın sıhhati uğ- runa hastetmekle zevk duyan âlicenap M. Kemale, doktor Markoya ve has- tane müdiresi bayan Senihaya ve has- tane hemşirelerine teşekküratını muh- terem gazeteniz ile dercini rica ederini. Belediye su idaresi Suphi ŞIK SiNEMA ir itibaren 2 büyük birden : JOSEPH SCHMET'in ex güzel ii Bir Yıldız Doğuyor Ama: MEYERLİNG Charles Boyer ve Danielle Darrievx Aşk - Ateş « Kahramanlık - Vatanseverlik - İhtilâl ve Sergüzeşt şaheserler: Baş rolde : WARNER BAKSTER İPEK sinemasında Fransızca sözlü ve 10 binlerce asker Yarın akşam : ve şimdiye kadar gördüğünüz bütün filmlerden daha eğlenceli: jPayar GENERAL, esse an Oynüyanlar: DİCK PO'WVELL « RUBY KEELER ve 500 güzel kız ile 500 günl erkek - Zengin mizansen - Musik! - Dans ve Havayen danslar. TÜR bulunan milleti lunan helk kütelerinin alkışlarını ve Westminster ki söylenecek sözleri dinlemesi için, dünyanın en u- 7ök mıntakalarına radyo İle bağlan- mıştır, Bu muhteşem merasim, dünyanın her tarafındaki İngilizlerin ve ecne- bilerin hatıralarında ebediyen men- kuş kalacaktır. Daha fecir vaktinden itibaren pa- yıtaht fevkalâde canlı bir manzara arzetmekte idi, Tabii, bütün mağazalar kapalıdır. Hiç .kimse çalışmamaktadır, Herkes, bayram yapıyor. Londranın : zengin mahallelerinde olduğu kadar. fakir 'mahellelerinde de her tarafa asılmış olan bayraklar, yapılmış olan türlü türlü tezyinat bunu 'pek mükemmel bir surette isbat etmektedir. inde Geceyi açıkta geçirenler Londra 12 (A.A.) — Durmadan 24 saat yağan bir yağmurdan sonra hü- kümet merkezi, henüz zayıf olan gü- neşin şualarile aydınlanmakta ve bu manzara Londralılara ümid vermek- tedir. Meraslme iştirak edecek olan kıta» ların hava nasıl olursa olsun kaputsuz olarak geçeceklerinin ilân edilmesi, 3-4 miyoni seyirciye, imparztorluğun muhtelif memleketlerine mensup kuv- vetleri parlak üniformalarile görmek fırsatını vermiştir. Dün akşama doğru halk, caddeleri istilâ etmeğe başlamıştır. Tribün bi- detleri alamıyanlar, en müsaid yerle- re yerleşmeğe başlamışlardır. Merak- lılardar bir kısmı Trafalgar Sguare- dâki büyük aslanların pençeleri ara- sına sokulmuşlardır, Bunlar, kalın el- biseler giymişler ve yanlarına meşru- bat şişelerile yemek sepellerini almış- lardır. Halk, yavaş yavaş, bu ihtiyatlı me- raklıları taklid etmeğe başlamış ve saat 19 a doğru vasi meydan bir ka- rınca gibi simsiyah kesilmişti. Otura- cak yer bulunmamasına rağmen, ba- zı kimseler hâlâ kalabalık arasından kendilerine bir yol açarak merasimi seyredebilmek için münasip bir yer aramakta idiler. Gerek burada gerek- se Hydepark, Corner, Marbile ve muhtelif semtlerde bazı hâdiseler vu- kubulmuşsa da polis müdahale etme- ge mecbur olmamıştır. Westminster kilisesi civarında ge- niş muşambalara bürüne:. şemsiyeli, sdpetli ihtiyar kadınlar henüz öğle za- manı, beraberlerinde getirdikleri 1âs- tik yastıkları münasip gördükleri yerlere sererek yarın kral ve maiyeti- nin arabalarını rahatça seyredebilmek için yerleşmişlerdir. Hava karardığı zaman bazı mahalleler, bir çadırlı or- dugâh manzarası almıştı. Duvar diplerile, umumi binaların etrafı birçok gruplar tarafından İş- gal edilmiştir. Kimse bunları yerin- den kımıldatmağa cesaret edememek- tedirler, Sabaha kadar dans Londra 12 (A.A) — Londra halkı taç giyme arifesi olan dünkü geceyi uykusuz geçirmiştir. Hava kırık ve yağmursuzdü. Fakat saat ikiden son- ra kalın bir sis tabakası her tarafı ört- meye başlamıştı. Maamafih hava ra- 'porları veren hoparlörler, sisin şafak- la beraber kalkacağı tahminini bildi- riyorlardı. Saat birde, polis, Mali Buckingham palace Road ve Constition Holl ce vü» cuda getirilen tahta kapıları araba ve otomobillerine seyrüseferine kapamış- tır. Saat bir de, bü mıntakâda bulu- nan yayaların miktarı on bin tahmin olunuyor ve bunların ekseriyetini ka- dınlar teşkil eyliyordu. Bunlar, geceyi uykusuz ve ayakta geçirmeye azmetmişlerdi. Zira, sabah» leyin ayni yerleri bulmaları ihtimali mevcud değildi. Tribünler üzerinde uzanarak geceyi geçirmeye müsaade Cite ölüler beldesi! ira 12 (AA) — Alayın boyunca halk kütlele etmiş bulünmaktağir. Hal zu rınca gibi kaynamakta oldus ğu yerlerde otomobillerle dolaşan po- lisler, hoparlörler ianesile halkt reh- berlik etmektedirler. Halkın yerleşmiş olduğu noktalarda askeri muzikalar, terennüm etmek» tedir. Bukingham sarayının içinde büs yük bir faaliyet hüküm sürmektedir. Bunun aksine olarak Londranın mer- kezinde Cite tamamile ıssızdır. Bütün bankalar ve bürolar kapalı olduğun- dan Cite'ye «ölüler beldesiz denilebi- tir. İngiliz gazetelerinin Kararetli makaleleri Londra 12 (A.A.) — Bütün gâzete- ler, bu sabahki nüshalarında krala ve kraliçeye tazim hislerini bildiren u- yun makaleler neşretmektedir. Gaze- teler, her sınıf İngiliz milletinin yeni kralda imparalorluğun vahdetinin ve milletin asırlık ananesinin timsalini görmekte olduğunu tebarüz ettirmek- tedir. Times diyor ki: «İngiltere tacı, yal- nız Siyasi hayatın değil ayni zaman- da milletin içtimai hayatının da mih- verini teşkil eder, Westminster kili- sesindeki taç giyme merasiminin hâ- Tiki manasını, Allahın inayetinden doğan bir hükümdarlıkda değil kra- ln millet hizmetine girdiğini İfade eden vakıâda aramalıdır.» Marning Post dyori ki: «Millet kra- lın şahsında, kendi organının birl nin canlı timaslini, mazinin varisini ve parlak istikbalin müeyyidesini gör- mektedir. Bütün imparatorluğun tam vahdetini gösteren bu tezahür, dün- yanın bu derece karışık olduğu bu an- larda, bilhassa ayrıca ehemmiyetlidir. İngiliz milleti muhteşem ve muaz- zam bir birlik cephesi teşkil etmekte- dir» Daily Telegraf diyor ki: <İngüliz milleti, evvölce olduğu gibi bugün de meşruti krallığın, kendi'siyasi dehs- sına en uygun bir rejim olduğuna tam surette inanmaktadır.» Muhalefet gazeteleri de, krala ta- zim ve sadakatlerini arzetmekte müt- tefiktir. ————— ———. Adaları güzelleştirme cemiyetinden: Kongremiz 30 Mayıs 1937 -pazar gü- nü saat on beşte Büyükadada Parti binasında toplanacaktır. Sayın üyeleri- mizin behemehal teşriflerini dileriz. Ruzname: | —İdare heyeti raporunun okunma- sı ve bilânçonun tasdiki. 2 — Nizamnamenin tadili, 3 — Yeni idare heyeti seçimi. 4 — Direktif ve temenniler. İstanbul asliye 3 cü hukuk mahkeme- sinden: Hasköy Keçecipiri mahallesi Kütüp- hane sokak | No. evde ötüran İzak kızı Sabatiya tarafından Hasköy Keçe- cipiri mahallesi İlyasağa mektebi kar. şısmda 25 No. da mukim Mişon aley- hine 36/1500 No. h dosya ile açılan gaiplik O davasında : © Müddeialeyhin ikametgâhı meçhul olması hasebile da- va azuhali ilânen tebliğ edilmiş ve 2/6/937 saat 14 muhakeme günü ola- rak tayin edilmiş olduğundan mümai- leyh Mişonun mezkür gün ve saatte mahkemeye gelmesi veya bir vekili ka- nüni göndermesi ve aksi takdirde hak- kında gıyap: karırı ittihaz edileceği teb- iğ makamına kaim olmak üzere ilân olunur. M. 1071 Üsküdar icra memurluğundan: Akşam gazetesinin 16, 37 T. ve 6642 sayılı nüshasının 11 inci sahife siniri ikinci sütununda | 318634 sayılı ilânın © inci satırında 120 de 20 yazı lacak yerde yanlışlıkla 20 de 120 ola- rak yanlış yazılmış olmakla mezkür ilân da tafsilâti yazılı Kadıköyde Caferağa mahallesinde Mühürdar sokağında es- ki ve yeni 17 No.ı dükkânın 120 de 20 hissesinin satılacağı ilân olunur. İstanbul 3 üncü icra memurluğundan: Mahcuz paraya çevrilmesi mukarrer makineler ve teferrüntının ikinci art. tırması Galata Şehsüvar sokak 27 No. h fabrikada 15/5/937 tarihinde Mi