3 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 j Sahife ? — n Dün Geceki ve Bu Sabahki $ Haziran 1937 m. Fransız gazeteleri vaziyetin aldığı şekilden Donanmalar arasında tesanüd vücude getirilmesi fikri iyi karşılandı Paris 2 (A.A) — Gazeteler, Ak meria borabardımanının neticeleri etrafında mütalâalar yürütmektedir, Petit Parislen, diyor ki: «Sulhe şimdiye kadar ölçülemiye- cek derecede kıymetli hizmetler yap- mış olan ademi müdehale siyaseti, eğer daha azimkâr ve müessir faali- yet yoluna doğru inkişaf ederse, ay- ni sulhe çok kati hizmetler de yap- mış olacaktır. Lüzumu takdirinde ablokaya kadar gidecek ve yabancı muhariplerin İspanyadan çekilmesi e ayni zamana tesadüf edecek olan daha ciddi bir kontrol, her halde, bu feci dallili harbi, gıdasızlıktan öl- dürebilecektir » Echo de Paris, diyor ki: «Berlin, ber türlü tecavüz karşısında, bilhas- sa, Fransız, İngiliz, Alman ve İtal yan donanmaları arasında bir tesa- DÜd vücude getirilmesini istemekte- dir. Londra ve Patis bu tesanüde mütemayil bulunmaktadır. Bazı me- hefil, bunda hattâ Londra sistemi- nin bir takviyesini dahi görmektedir. Filhakika Londra sistemi, şimdiye kadar dalma ve münhasıran kon- trol ve müşahededen ibaret kalmış ve hiç bir icrai vazifeye malik bulun- mamıştır. Bu icrai vazifeyi, Fransa ve İngil- tere, daha 1936 ağustosunda istemiş- lerdir. Fakat o zaman Almanya ve İtalya, beyaelmilel organizme — bu- nu vermek istememişlerdir. Eğer mü- essif Doyçland hadisesi, bizim ilk #steklerimiz o mucibince, kontrolün müessirliğini * fazlalaştırmak nefice- sine varır ve bu suretle kontorl da bir nevi ablokaya doğru inkişaf et- meğe başlar ise, bu garip olmakla berâber cidden şayanı menuniyet ola- caktır. Populsire, diyor ki: «Mesul hükü- metler - Fransa, İngiltere, Amerika, Sovyetler birliği - daha vahim karı- şıklıkların önüne geçebilmek üzere, hadisenin yaptığı manevi tahribatı tahdide gayret etmektedir. Bünla- rın faaliyetlerini tasvip eylemekte- yiz. Fakat, bugün ve yarın, hakika- ten sulhü kurtarmak için, Avrupa- nın, teşkilâtlandırılnası ve Alman- ya ve İtalyanın yerleşmek istedikleri Adetlerin kök salmasına mâni olun- ması lâzımdır. Asıl hakiki garanti- leri, beynelmilel hukuk yerine mu- kabelebilmisii ve cebir hareketleri #kamesi aleyhine almak icap eylemek- tedir.» Excelslor, diyor ki: «Sükün zihni- yeti içinde işbirliği yapmağa alışacak olan İngiliz, Fransız, Alman ve İtal- yan filolarının bu suretle yalrız ade- mi müdahale bakımından değil, fa- kat ayni zamanda Avrupa uzlaşma- sı bakımından da çok faydalı bir iş göreceklerdir. Avrupa da belki bu suretle sulhü kazanaceklır. Fransa ve İngiltere, , Almanya ve İtalyayı ye- ni deniz konirolü sisteminde dahâ samimi ve daha itimedlı bir iş birli- gine yeniden dahil etmek için Lon- dra komitesine her halde müsbet tek- Yifler yapacaktır. Mareşal Blomherg Romaya vasıl oldu İtalyan gazeteleri çok hararetli makaleler yazıyorlar Berlin 2 (A.A) — Almanya Harbi- ye Nazırı mareşal Von Blomberg, bu sabah, saat altıda Tempelhof meyda- nından tayyare ile Romaya hareket etmiştir. Roma 2 (A.A.) — Blomberg. bura- ya gelmiş ve Mussolini tarafından karşılanmıştır. Roma 2 (A.A.) — Bütün gazeteler, B. Mussolini tarafından İtalyan or- dusunu ziyaret etmek Üzere davet edilen Almanya Harbiye Nazırı ms- reşal Von Blomberg hakkında çok dostane ve sitayişkârane yazılar yaz- makta ve hoş geldiniz demektedir. Mâreşle, öğleden sonra kral tara- fından kabul edilecek ve bilâhare B. Mussolini ile görüşecektir. Mareşal, persembe günü İtalyan hava ordu- sunu, cuma günü kara ordusunu ve pazartesi günü de donanmasını zi- yaret ve tefliş edecektir. Cumartesi ve pazar günleri ise mâreşal, İtalyan veliahdinin misafiri olerak Napolide kalacaktır. Kuyudan bir kadın cesedi çıkarıldı İzmir (Akşam) — İzmirin sayfiye yerlerinden biri olan Bayraklıda feci bir kaza olmuş, Hatice adında kimse- siz, dul ve 49 yaşlarında bir kadın, evinin avlusundaki su kuyusunda bo- gülmuş olarak bulunmuştur. Tahkikata göre hâdise, bir kazadan ibarettir. Bn. Haticenin, Ankarada bir kızı vardı, Vaka günü bu kızının ölümüne dair bir mektup almiş ve çok perişan bir vaziyete düşmüştür. Zavallı kadıncağız, feryad ederek evin içinde deli gibi aşağı yukarı do- Jaşırken avludaki kuyuyu görememiş ve su dolu kuyuya düşerek boğulmuş- tur, Yıldırım bir kadını öldürdü “ Muğla 2 (A.A) — Ahiköy kamunu- nun Yava köyüne düşen bir yıldırım. | Manyatizma ile kadın i baştan çıkarmış Kocasından para çalmağa da sevketmiş Belgrad 2 (Akşam) — Bura müd- deitumumisi Voislav Radavanoviç na- mında bir diş tabibini, tevkif ettirerek doktorluk vazifesinde suiistimal yap- mak suçile mahkemeye sevkedilmiştir. Bildirildiğine göre, bu diş tabibi, müş- terilerinden güzel bir kadını, dişlerini tedavi ederken, manyatizma ile kendi- sine sevgili yapmıştır, Manyatizma te- siri altında bu kadın, uzun müddet doktorun dostu olarak kalmıştır. Diş doktoru, bu kadını, manyatiz- ma İle kendisi için kocasından para çalmağa da sevketmiştir. Böylelikle kadını, kocasındon 100 bin oOdinardan fazla bir para çalıp diş tabibine ver- miştir, Diş tabibi Radavanoviç, o kadar me- haretli bir suretle manyatizma yapı- yormuş ki kadın, kurban olduğu bu manyatizmacı doktorun her emrini yerine getiriyor ve ayıldığı zaman da bu yaptıklarından hiçbirini hatırlamı- yormuş. Kadın, yüksek ve zengin bir aileye mensupmuş. bu sabah geldi larında hükümetimizi temsil eden Ha- riciye Vekâleti siyasi müsteşarı B. Numan Menemencioğlu bu sabahki ekspresle şehrimise gelmiştir. B. Me- nemencioğlu kısa bir müddet İstira- hattan sonra Ankaraya hareket ede- cektir. Sıhhiye müdürlüğünün 87. kadrosu geldi Sıhhiye müdürlüğü 937 kadrosu dün vilâyete gelmiştir. Yeni kadroda ba- zı vazifeler, bilhassa hastanelerdeki bazı memuriyetler takviye edilmekle beraber geçen seneki kadrodan büyük bir fark yoktur, Trabzon havalisinde bereketli - yağmurlar Trabzon 2 (Akşam) — Üç günden- beri Trabzon havalisine bol faydalı yağmurlar yağdı, hava serinledi. Fın- abancı memleketlerde okuyan talebelerin aylığı |; Vekiller heyeti heyeti aylık mikdarını tesbit etti Ankara 2 (Telefonla) — Hükümet hesabına yabancı memleketlerde oku- makta olan taleblere 1937 mali yılı | içinde verilecek aylık tahsisatın mik- tarı Vekiller heyetince tesbit edilmiş- tir, Almanya ve Belçikadeki talebelere 94 buçuk Avusturya, Çekoslovakya, Macaristan ve Fransadakilere 105, İtalyadakilere 115 İsviçredekilere 126, İngiteredekilere 147, Rusyadakilere 199 buçuk lira aylık verilecektir. Ankara resim sergisi hazırlıkları B. Numan Menemencioğlu Cenvrede Hatay anayasası hazırlık- İ Ankara 2 (Akşam) — 9 haziranda Ankarada Halkevinde açılacak re- sim sergisi hazırlıkları devam etmek- tedir. Güzel sanatlar birliği resim şube- si namına B. Ayetullah Sümer, müs- taki! ressamlar namına B. Refik ile D grupu namına B. Nurullah Berk- den mürekkep bir komi sergi- nin tertibi ve resimlerin seçilmesi İş- leri ile uğraşmaktadırlar. Maarif Vekili B. Saffet Arıkan ser: giyi manevi himayeleri altına almış- lardır. Türkiye - Avusturya münasebatı Hariciye vekilimiz B. Shmit arasındaki konuşmalar Viyana 2 (A.A.) — Türkiye harici- ye vekili Dr. Aras buraya gelmiştir. Bu hafta sonuna doğru Ankaraya hare- ket etmesi muhtemeldir. Viyana 2 (AA.) — Avusturya ajan- s1 bildiriyor: Dış bakan B. Shmit, hu- $usi surette Viyanada bulunan Tür- kiye Hariciye vekili Dr. 'T. R. Aras ka- bul etmiştir. Mülâkat, Avusturya ile Türkiye arasındaki münasebatı vasıf- landıran samimi dostluk havası için- de cereyan etmiştir, Alınacak şilepler B. Sadeddin vekâletle temas etmek üzere Ankaraya gitti Denizyolları umum müdürü B. Sa- deddin dün şehrimizden Ankaraya gitmiştir. B, Sadeddin, ihraç mevsimi başladığı için alınacak şilepler hak- kında İktisad vekâletile görüşecektir. Deniz yolişri idaresinin şilepçilik ihtiyacını karşılamak üzere 16 şilep alacağı temin ediliyor. Bunlar, bik hassa ihracat mallarımzın harlce sev- kinde kullanılacaktır. İstanbul gümrüğü baş direktörlüğü Ankara 2 (Akşanı) — İstanbul gümrüğü bâşdirektörlüğünü vekâle- ten idare etinekte ol; ümrükler ges nel direktörlüğü ekonomik işler di- rektörü B. Mustafa Nurinin bu vazi- feye asaleten tayini kararlaşmıştır. Ekonomük işler direktörlüğüne de gümrük işleri direktör muavini B. Celâdet tayin edilecektir. Ankarada tenis turnuası Ankara 2 (Akşam) — Türk Spor kurumu tenis federasyonunun müra“ kabesi "altında 5,6, 12,13 haziran tarihlerinde dört gün devam etmek Üzere bir tenis teşvik turnuası ter. tip edilmiştir. e Kavoklidere kortla rında yapılacak müsabakalarda de- Tece alanlara kupa ve hediyeler ve- rilecektir. Mısır kralının taç giyme merasimi temmuz sonlarından yapılacak Kahire 2 (A.A.) — Kral Farukun taç giyme merasimi temmuz sonların- da, eşi ilin edildikten san, yağı Tacaktır. Merasim, Mısırın yeni vazi- yetini tebarüz ettirmek için İngiltere» de yapıldığı a e la ola- | İngiltere ecnebi gönüllüler için de bir proje hazırladı ba - Londra mükâlemeleri heniz bitmedi, Fransa ecnebi filoların fesaniidü teklifini hoş görmiyor İ | i Londra 3 — Almanya hükümeti İs- | panya sularına dört tahtelbahir gön- | dermiştir. İngiltere hükümeti Doyç- | land hadisesi hakkında, Almanya ile İtalyaya sarih tekliflerde bulunmak için Parisle yapmakta bulunduğu mükâlemelerin neticesini beklemek- tedir. İspanyada iki muhasım in. de harb etmekte olan ecnebi gönülli ler için bir proje hazırlanmış ve tet- kik edilmek üzere muhtelif hükü- metlere verilmişti. Londra kabinesi bu projeyi uzun uzadıya tetkik etmiş- tir. B. Eden bu proje hakkında, şim- dilik (tebligatta - bulunmıyacağını Avam kamerasına söylemiştir. Paris $ — Londra !le Paris arasın- da mükâlemeler henüz bitmemiştir. Fakat şimdiden şu iki nokta rrür ialensia ve Salamank Wükü- metleri, ecnebi harb gemilerine m sus emniyet muntakalarını tevsi edi cekler, 2 - Ve ecnebi bayraklarına h met edecekler, tecavüzde bulunmı- yacaklardır, Kontrola memur dört devlet filoları arasındaki tesanüde gelince Fransız mahafili böyle bir te- sanüdü müşkül görmektedir. Kon- trol kara suları haricinde yapılmak ve ecnebi herb gemileri İspanyol li- manlarına girmemek lâzımdır. Fran- 8iz mahefiline göre Doyçland zırhlısı bu'şarta riayet etmemiştir. Tesanüd meselesi hakkında henüz bir karar verilmemiştir. Madridde şiddetli bir harb başladı Asilerin elinde bulunan eski bir sarayın ele geçirilmesi. Madrid 2 (A.A) — Lagranja dahi- linde şiddetli muharebeler ve çar pışmalar devem <etimektedir. Asiler, Sarayda muhasara altındadırlar, Sa- raym bahçesi, bilhassa bu bahçenin bakımsız bulunan kısını müdafaaya çok elverişlidir. .Cumhusiyetçiler, imdad kuvvetleri- nin gelmesinden evvel Sarayi ele ge- çirmek istemektedir. Mitralyözler ve antitank topları durmadan ateş et- mektedir. İki tarafın zayiatı da çok büyüklür. Saraydaki tahribat da mü- himdir. Madrid 2 (A.A) — Lagranjayı mu- | hasara etmekte olan as! kıtaları tak- | viye edilerek şiddetli bir taarruza geçmişler ve hükümet kuvvetlerini mevzilerini değiştirmeğe ve geçende işgal etmiş oldukları sırtları terket- meğe mecbur etmişlerdir. General Miaja, matbuata beyanat- ta bulunarak hükümet kuvvetlerinin pazartesi "gü günü Lagranja sarayının Almanya - Papalık İki taraf da sefirlerini geri çektiler Berlin 1 — Almanyanın Vatikan se- İlrine bili müddet izin verilmiştir. Şikago peskoposunun Almanya aley- hindeki sözlerinden dolayı yapılan protestoya cevab verilmedikçe sefir ge- ri dönmiyecektir. Almanya, Papalık rışkayaını Almanya aleyhinde çalış- makl& itham ediyor. Almanyada katolik papaslar, Papa- nın tebliğlerini okuyamiyacaklardır. Birçok katolik papsslar Berlinden Ro- maya gitmişlerdir, Papalığın Berlin se- firi de Romaya hareket etmiştir. Avustralyadaki zelzele Londra 2 (A.A.) — Yeni Cuine va- Jisinden gelen telgraflara göre, zel zele neticesinde harab olan Rabaul şehrinde örfi idare ilân edilmiştir. İm- dad heyetine mensub olanlardan baş- ka hiç kimsenin şehre girmesine mü- saade edilmemektedir. —. e Sırt hamallığının lâğvı hakkındaki kararın tatbiki Sırt lâğvi hakkındaki kararın tatbikine ilk defa olarak, yol- cu eşyalarının vapurlardan (çıkanıl- ması ve nakli ile başlanacaktır. Veri-- len karara göre yolcu eşyaları, el ara- balarile nakledilecektir. Trabzonda denize düşerek boğulan için çalışılyor zemin katını işgal ve salı günü te Niye etmiş olduklarını söylemiştir. Hükümet kuvvetleri Balsain çam ormanında ilerlemeğe devam etmek- tedirler. Asilerin © Üniversite © mahallesine yaptıkları bir taarruz; tardedilmiştir. Asilerin tebliği Salamanka 2 (A.A.) — Resmi teb- liğ: Biscaye cephesi: Fena havâlar askeri harekâtı işkll etmiştir. Sier- ra Lemona'da düşmanın yaptığı bir hücum tardedilmiştir. Avila cephesi: Guadarrama mın- takasında Aito de Leon'a yapılan iki düşman hücumu ile Robledo de Che- vela'ya yapılan mütcaddid düşman hücumları, tardedilmiştir. Düşman, beş yüz ölü bırakmıştır. Aragon, Soria ve cenup cepheleri Kayde şayan bir şey yoktur. Bslsain'de bir düşman tayyaresi düşürülmü; Hindenburg faciası Helium tedariki için henüz teşebbüs : yapılmadı Nevyork 2 (A.A.) — Europa vapuri- le Amerikadan ayrılırken Dr. Eckener demiştir ki; «Hindenburg balonu faciası hakkın- daki tahkikat bittiği zaman sorulan Suallerden hiçbiri cevapsiz kalmıya- caktır.» Dr, Eckener, helium tedariki nüz hiçbir )büs yapılmamış oldu- ğunu ilâv miştir. he- İzmir klüpleri ayrılmıyacak yaşatılacaktır İzmir 2 (Telefon) — Son zamanlar- da İzmirdeki spor klüplerinin tekrar ayrılacakları haklanda bazı şaylalar vardır. Vali B. Fazlı Güleç diyor ki: —Klüpler vaziyetinde istikamet kas tidir, Şimdiki klüpler bozulmıyacak, yaşatılacaktır. Ayrılma aslâ mevzu- ubahis olamaz. İzmirde toprak altında kalan üç ameleden biri öldü İ İzmir 2 (Telefonla) — Bozyakada Hasan Nurinin kiremid fabrikası için toprak kazan üç amele yıkılan toprak altında kalmışlardır. oAmelelerden Nevşehirli Ali oğlu Mehmed *ölmüş- tür. Diğer iki amele kurtarılmışlardır, Fransa » İspanya hududunda şüpbeli bir İtalyan tutuldu Perpigman 2 (A.A) — Cerbere köp- rüsü altında elinde makine bulum nan bir ayan e Mapa