3 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

3 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

" Sahife 4 e AKŞAM mam (Baş tarafı birinci iade) 2) Neurath, buna bütün kuvvetile mu- halefet etmiş ve nihayet B. Hitleri de kendi tezine celbeylemiştir. Gerginlik azaldı İ Paris 2 — Siyasi vaziyetteki ger- ginlik bir parça daha azalmıştır. İh- #ilâfın büyümesi korkuları tamamen zail olmuştur. Şimdi Almanya ve İtalyanın tekrar ademi müdahale komitesine avdet etmelerinin temi- niiçin çalışılıyor. Almanya harp ge- milerinin tecavüze uğramıyacağına dair katl teminat almadıkça kontro- le iştirâik etmiyeceğini bildirmişti. İn- giltere, Almanyayı tatmin edecek şe- | kilde bir proje hazırlıyarak Fransa hükümetine bildirmiştir. Fransanın da İngiliz projesine iştirik edeceği muhakkaktır, Bu sebepten dolayı, Pa- ris siyasi mahafili, tehlikenin atla- tıldığını ve” Almanya ile İtalyanm yakında ademi müdahale komitesile kohtrole iştirâk edeceklerini muhak- kak görüyorlar. Cenevre mahafilinin mütalâası Öcnevre 2 — Buradeki Cemiyeti Akvam (o mahafili Doyçland zırhlısı ile Almeria şehrinin bombardıman edilmesinden hasıl olan gerginlik zail olduğu fikrindedir Milletler Cemiyeti nezdinde Valen- siya hükümetinin” murahhası B. Delvayonun Cenevreden Parise git- mesi de bu salâha bir delil addedile- bilir. Alınan haberlere göre B. Del vayo, hükümetine çektiği telgrafta İspanya işini “görüşmek için bugünkü ahvel ve şerait altında konseyin fev kalâde bir içtimama sebebiyet ver- menin tehlikeli olacağını bildirmiş ve bundan tevakki edilmesini tavsiye et- miştir. Valensiya . hükümetinin. konseyin. fevkalâde bir içtimaa daveti için ikin- ci, bir müracaatta “bulunmuyacağı kuvvetle tahmin - edilmektedir, Ese- sen böyle bir vaziyet vaki olsa bile siyasi vaziyeti daha ziyade gerginleş- tirmemek için kabul edilmiyeceği mu- hakkaktır. Müşterek hareket meselesi Londra 2 — Almanya ile İtalya tarafından kabul edilebilecek temi- nat aranmağa devam edilmektedir. 'Tedkik edillen (teklifler meyanında muhtelif karakol gemilerinin daha sıkı bir şekilde teşriki masef etmele- ri de vardır. Bununla beraber. müşterek muka- beleibilmisil tedbirleri alınması hak- kındaki- teklifin İngiliz mahfillerince iyl bir şekilde karşılanmadığı söylen- mektedir. Zannedildiğine göre, Almanya ile- ride çıkabilecek hadiselere karşı müş- tereken harekete geçilmesi hakkında bazı, ihtimalleri ileri sürecektir, Kontrol -plânımdaki noksanım ne suretle tamamlanacağı ve İspanyol muhasım taraflarınca verilecek te- minatın neden ibaret olacağı keyfi- yetleri hararetle tedkik edilmektedir. İngilterenin mesaisi Londra 2 — İngiltere hükümeti, İs- panyol sularında hadiselerin teker- Türünü menetmek için büyük bir gayret sarfetmektedir. İngilterenin Berlin ve Roma hükümetlerinin ade- mi müdahale komitesine avdetlerini temin için hazırlayıp Fransaya ver- diği proje de bu maksadla temin edil- miştir, İngilterenin projesi hem Almanya ile İtalyayı tatmin edecek, hem de kendisinin ve Fransanın ihtiyaçları- ni karşılıyacaktır. İngiltere hükü. meti, kontrol hizmetinden çekilen Al- man ve İtalyan harp gemilerine ve- kâlet edilmesi cihetini de tedkik et- mektedir. İspanya sularındaki son hadiseler hakkında müzakerelerde bulunmuş olan imparatorluk konferansı beynel- milel ihtilâflardan içtinap edilme- #ine ittifakla karar vermiştir. Valensiyadaki İngiliz esiçisi hükü- metinden aldığı talirnat üzerine Pal- ma açıklarında yapılan hava bom- Almanya Ispanya işinin | çabuk bitirilmesini istiyor İtalya henüz ademi müdahale komitesine dönmüyor Londra 2 (AA) — Reuter ajansi- nın istihbarına göre, dün Londra- da sarlediimiş olan dilplomasi faali- yetlerinin İtalyanın ademi müdaha- le komitesine avdetini intaç edeceği haberi mevsimsizdir. İtalya, harp gemilerinin bambar- dımanı hakkında lâyiki veçhile temi- nat alır almaz mezkür komite ile me- sai birliğinde bulunmağı arzu etmek- tedir. Bu feminatın ne olacağını tesbit ve yahut İtalya hükümetine bu te- minatı iblâğ için henüz vakit bulun- mamıştır. İtalyanın İspanya hükü- metinin bir beyanname neşretmesi ve asiler tarafından kontrol edilmekte olan emniyet mıntakslarının tayin olunması kabilinden bezi şeyler tek- lif etmesi muhtemeldir. Roma 2 — İtalya, beynelmilel vazi- yeti fenalaştıracak hiç bir harekette bulunmuyacaktır. İtalyan gemileri şimdilik kendilerine ait mıntakalar- da kalacaktır. Fakat İtalya henüz ademi müdahale komitesine avdet etmeği düşünmüyor. İtalyan gazete- leri, İtalyanın ademi müdahale ko- mitesine avdeti için tatmin edilmesi Jâzımgeldiğini söylüyorlar. Portekizin bir notası Lizbon 2 — Portekiz, Almanya ve İtalyanm istediği teminatı haklı gör- mektedir.: Bu hususta İngiltereye bir nota vermiştir. Notada ademi mü- dahale komitesi şimdiki ihtilâf mem- nuniyet verici bir şekilde halletmez- se Portekizin bu komiteden çekilece- ği bildirilmektedir. İspanyanın protestosu Valânsiya 2 (AA.) — Hükümet, dün öğleden sonra toplandrak bey- nelmilel vaziyeti mütalâa ve tedkik eylemiştir. Toplantı sonunda Maarif Nazırı B. Jesus Hernandez, gazetecilere de- miştir ki; « Almerianın bombardıma- nını protesto etmek üzere âdemi mü- dahale komitesine bir nota gönderi- lecektir> İngiltere tayyare ile hastabakıcı gönderdi , a Londra 2 (A.A.) — İngiliz hava kuvvetlerine mensup - iki deniz tay- yaresi askeri hastanelere mensup 4 hastabakıcı Okadınia bü sabah Calshot'dan Cebelüttarık'a hareket etmişlerdir. Hastabakıcılar Deutcsh- land yaralılarını tedavi edeceklerdir, Londrada Alman sefareti önünde bir mümayiş Londra 2 (A.A) — İki bin kişi bu gece Almanya sefaretinin önünde nümayiş yapmışlar ve - Almeriamn bombardımanı tenkid eden bir ka- rar sureti vermişlerdir. Nümayişçileri dağıtmak için polis müdahale etmeğe mecbur olmuştur. Gümrüklerdeki mallara dair bütün müracaatların muameleleri yapıldı Gümrük memurlarının evvelki gün geç vakte kadar çalışmaları suretile ithaline müsaade edilen mallar hak- kında yapılan bütün müracaatlar karşılanmış ve esas muameler ikmal edilmiştir. 932 senesinden 937 senesi 15 şubat tarihine kadar gümrüğe ge- len ve muhtelif sebeplerle ithaline müsaade edilmemiş olan bu malların kıymet iibarile tutarı beş milyon li- ra kadar tahmin edilmektedir. Son karar üzerine bunların ithaline müsaade edilmekle beş milyon liralık malın gümrük vergisi bakımından ha- zineye para girmektedir. Ayni zaman- da tacirler de memnun olmuşlardır. Fazla çeşid dolayısile meydana gele- cek ucuzluktan halkın da müstefiğ olacağı tahmin edilmektedir, İlk mektep muallimlerinin tenezzi İlk mektep muallimleri 22 haziran- da Yalovada Çınarcığa bir tenezzüh yapmağa karar vermişlerdir, Muallim- lerin bu tenezzühü için Maarif mü- dürlüğü Akay idaresinden bir vapur Mecliste dünkü müzakereler (Baş tarafı 1 inci sahifede) fakat vazifelerinin ifasında iyi sicil alarak bulundukları hizmetleri yap- makta devam edeceklerin de üç se- nede bir tahsisatlarına. muayyen bir zam yapılması hususunun âdetleri pek mahdut olsa da bu gibi memur- lara karşı tatmin edici bir hareket teşkil eyliyeceğini söylemiş ve bu maksatla de bir takrir vermiştir. Bütçe encümeni mazbata muhar- riri B. Raif Karadeniz, terfle ehliyet gösterememiş olanlar hakkındaki bu kaydin yalnız polis teşkilât kanunu- na münhasır olmadığını diğer vazi- İelerde de ayni şartların bulundu- gunu işaret etmiş ve verilmiş olan takririn kabulü takı de bunun İs- tilzam edeceği mali külfeti izah et- miştir. 'B. Hüsnü Kitapçı, Nakiye Elgünün noktai nazarına iltihak ettiğini ve esasen polis mensubini için fili hiz- met müddeti olarak diğer memurin- den farklı bir şekilde 22 sene kabul edilmiş bulunduğuna göre bu tekli- fin kabulünün de bir misal teşkil edemiyeceğini ilâve eylemiştir. B. Ralf Karadeniz, bunun kabulü takdirinde polis kanunu ile birlikte 150 bin liraya varacak bir tahsisatın da kabul edilmesi lâzımgeleceğini kaydeylemiştir. “Tekrar söz alan Nakiye Elgün, tek- Hfinin derhal böyle “bir külfeti icap eltirmiyeceğini ve aricek mali cihe- tin üç sene sonra motzuu bahsolaca- Eını ilâve eylemiştir. Söz alan mebuslardan bazıları ba- yan Nakiye Elgünüm noklal nağarr- nı müdafaa etmişlerdir. Maliye vekilinin izahatı Maliye Vekili - B. Fttad Ağralı, kür- süye gelerek, bugün polis için başka, yarın jandarma içini başka hisbetler kobul etmenin -müşkül olacağından | bahsetti “ve izahat verdi. Maliye Vekilinin izahatından son- ra beyan Nakiye Elgünün (akriri ka- bul edilmedi. B. Hüsnü Kitapçının, bütçe encü- meninin 56 ncı maddesi yerine Da- hiliye encümeninin 56 nci madde- sindeki esaslar dairesinde yeni bir madde yazılmak için maddenin büt- çe encümenine verilmesini gözeten takriri nazarı dikkate alınmıştır. Diğer kanunlar Polis teşkilât kanununun diğer | maddelerinin müzakeresinden sonra da posta, telgraf ve telefon idaresi teşkilât ve vazifelerine aid kanuna ek kanun Jâyihasile, teşviki sayani kanununun 30 ve 36 ncı maddeleri- nin değiştirilmesi, bahri muavenet, tahlis ve bahri müsademeye müte- dair beynelmilel mukaveleye iştirâk ve yeniden beş kaza teşkili hakkın- daki kanun lâyihalarının birinci mü- zakereleri yapılmıştır, Ankara Tıb fakültesi Ankarada bir Tıb fakültesi kurul- masına ait kanun münasebelile söz almiş olan hatipler, Türk tababeti- nin Cumhuriyet idaresinde mazhar olduğu büyük inkişafı kaydetmişler- dir. B. Şevki Uludağ, yeni fakülte- nin açılışının büyük Türk tabibi İb- ni Sinanın 900 üncü yıldönümüne tesadüf ettirilmesi temennisinde bu- Tunmuştur. Silhiye vekilinin beyanatı Sıhhiye Vekili B. Refik Saydam ce- vap vetmiş ve hatiplere teşekkür et- tikten sonra tıb tahsiline temas ede- rek demiştir ki: — 'Talebeyi, eline diplomasını ve- rip kapıdan çıkarmak tarihe karış- mıştır. Bugün tıb talebesinde €sas olan şey çıkacak olan talebeyi, içine gireceği heyeti içtimaiyenin menfa- âtlerine en uygun şekilde iyi çalışa- cak kabiliyette yetiştirmektir. Sıhhiye vekili beyanatında, hasta- bakıcı mektebi işine temas etmiş ve Ankarada ikinci bir hastabakıcı mek- tebi açılacağını söylemiştir. B. Refik Saydamın bayanatından sonra kanunun maddeleri okunarak kabul edilmiştir. Konser Şişli Halkevinden: Haziranın 4 ün- cü cuma günü akşamı saat 21 de Halk. man Sapancada bir otel yapılıyor Sapancada yapılacak otelin maketi İzmit (Akşam) — İzmitin müteşeb- bis valisi Bay Hâmit Oskay, Sapan- cayı ve gölün etrafını imar ve tanzim ettirmeğe başlamıştır. 'Trenden inilince temiz bir köy ve düzgün etrafı yeşil ağaçlıklı yollar nazarı dikkati celbetmektedir. Son senelerde çok rağbet bulan yur- dun bu güzel köşesi tablatin bütün güzelliklerin! esasen haizdi. Fenni bir plân dahilinde gölün etrafı ve or- manları tanzim edilmekle Sapanca İstanbul ve İzmitin yanında konfot- Ju ve cazip bir mesire yeri olacaktır. Bu sene inşasına başlanacak olan otel ve plâj erer am Nöbetçi eczaneler Şişli: Kurtuluş caddesinde Nec- det, Taksim: Nizameddin, Beyoğ- Tu: Kan , Yenişehirde Baro- nakyan, Boşlanbaşında İlimad, Galata: Galatada İsmet, Kasım- paşa: Müeyyed, Hasköy: Nesim Aseo, Eminönü: Salih Necaii, Heybeliada: o Halk, Büyükada: Halk, Fatih: Hamdi, Karogüm- rük: Ahmed Suad, Bakırköy: Merkez, Sarıyer: Nuri, Tarabya, Yeniköy, Emirgön, Rumelihisa- rındaki eczaneler, Aksaray: Et- hem Pertev, Beşiktaş: Ndil, Ka- dıköy: Pazar yolunda Rifat Muh- tar, Modada Alâeddin, Üsküder; İttihad, Fener: Emilyadi, Be ad: Kumkapıda Belkis, Kı pazar: Hasan Hulüsi, Samatya: Çula, Alemdar: Divanyolu Esat, Şehremini: Topkapıda Nazım. Abone ücretleri Türkiye © Bonebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş GAYLIK 750 » 1450 » 3SAYLIK 400 » 800 » 1 AYLIK 150 » — Posta itlihadına dahil olmıyan ecnebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lâzımdır Rebinlevvel 23 — Ruzu Hızır 29 & İsak Güzeş Öğle İkindi Akşam Yas E 639 854 436 836 1200 2 Va 2.14 4291212 16İZ 1936 2135 İdarehane: Babıâli civarı Acımusluk So. No. 13 Selâmi | İzzet TİYATRO KONUŞMALARI Her kitapçıda bulunur, Fiati: 50 kuruştur. “burada kalmak Buğday yumuşak o 6 5 6 15 > sert DB 62 Arpa İİ Misir 4 35 — — Kuşyemi 0. — Afyon ince 540 '— 580 — İç badem tatlı 5 — — Pamuk Se ak lin Peynir kaşar 40 — 48 — » beyaz 23 35 28 10 | Beziryağı 34 20 42 20 e GELEN —— — Bi y 743 Ten v #5 » 20 291 3 Haziran 1987 bir plâj ve dedir. Otelin arkası yeşil bir orman dır. İnce ve tertemiz bir kum ve göl suyu bu köşenin en bariz güzellik kıymet vasıflarıdır. Otel ve plâjın plânmı kiymetli. mi- mar Seyfi Arkan çok güzel ve yerine yakışan bir uslübla hazırlamıştır, O- tel tek katlıdır. Ve beton direkler Üüs- tünde ormanla gölün - manzarasını çok cazip bir şekilde kucaklıyan geniş bir taras üzerindedir. Hafta sonları, en ailelere temiz ve modern odalar vardır. Sıcak banyo ve Sapancanın güzel yemişlerile ye- , miş kürü yapılabilecek bir lokanta ve ;, dans edilebil bir gazinosu vardır. Eg İSTANBUL TİCARET ve ZAHİRE BORSASI 2/6/937 ; FİATLER CİNSİ Aşağı“ Yükari Kı.Pal Kr Pa; DIŞ FİATLER Buğday: Liverpul 6,29 K. >. : Şikago 5,75 » > 3 Vinipek 715 » Arpa Anvers 490 > Mısır: Londra 3,86 > Keten T. : Londra 8412 > Fındık G. : Hamburg 94,26 > Fındık K, ; Hamburg 94,26 » ŞİLE PLAJLARI Gazino ve Lokantası Yeşil Şilenin meşhur plâjının ga- zino ve lokantası yeniden tanzim ve inşa olunarak iki veya üç seneli- ği kiraya verilecektir. İsteklilerin Şile Belediyesine” müracaatları. Eskişehirde AKŞAM neşriyatı «Ses - Işık» müessesesinde satı ır. «Akşam; gazetesine abone olanlara hususi tenzilât yapılır.