8 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

8 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Adanada elektrik fiatleri çok pahalıdır Bu yüzden orta halli aileler elân petrol Adana (Akşam muhabirinden) — Adana, oldukça aydınlık birşehirdir. Belediye, bütçesi nisbetinde şehri ten alışmaktadır. Fakat şehrin iç henüz tesisat mevcud encümeninin son vuhtelif sokaklara das değildir. Beledi verdiği kararla ik fabrika 220 cek Fa k akdedilr ı mukavele birkaç yıl için bu vaziyeti bozmağa manlidir. Halkevinin faaliyeti Adana Halkevinin en faal şubesi temsil koludur, Temsil şubesi bu yıl | Adana halkına çok güzel eserler tak- | yakıyorlar Adana elektrik fabrikası üyük bir mu- netin oğlu piyesi de hazırlanmış- tır. Temsil kolu bu yaz mülhakatta turneye çıkacak ve Adanada oynadı- ğı bütün eserleri kazalar halkına gös- terecektir. Diyarıbekir (Akşam) — Şehrimizdeki akşam kız sanat okulunun senelik sergisi, Halkevi salonlarında büyük bir muvaffakıyetle tertib edilmiş ve bi- rinci umumi müfettiş B. Abidin Özmenin bir nutkile açılmıştır. Yukarıki klişemiz, bu güzel serginin açılış resminde bulunanları, okul müdürile tale- belerini gösteriyor. Adapazarı Kayalarköyü mektebi aA Adapazarı (Akşam) — Adapazarının 12 kilometre uzağında 680 nüfuslu, 120 hanelt Kayalar köyü tabif güzelliğile tanınmış şirin bir köydür. Halkı meyyacılıkla meşgul olmaktadır. Köylüsü övünülecek güzel bir mektebe sahip- tir. Bu mektep binası köylü tarafından yapılmıştır. Mektebin 190 talebesi, 2 öğretmeni vardır. Klişemiz, mektep binasının önünde talebeleri öğrelmenle- rile birlikte gösteriyor. Sivas Erzurum hattı Erzincan ve civarında binlerce amele çalışıyor Erzincan (Akşam) — Erzincan şeh- rinin kadastro ve plâpını yapmak ü- zere Ankaradan gönderilmiş olan he- yet buraya gelmiş ve işe başlamıştır. Bu heyetin çalışması altı yedi ay kadar devam edecektir. Bütçenin ademi mü- Saadesinden dolayı şimdiye kadar be- lediyenin başaramadığı bu mühim iş hükümetimiz tarafından meccanen yaptırılmaktadır. Bundan dolayı halk çok sevinmektedir. Şimendifer inşasında hiz Sıvas - Erzurum şimendifer hattı in- şaatı son süratle (İlerilemektedir. Erzincan şehir mıntakasını da içine almış olan 17 nci kısma 1 mayıstan itibaren başlanmıştır. Bu yolda bin- lerce amele çalışmaktadır. sile diğer yapılacak bi- nesi hazırlanmıştır, İs- bina yar Eskişehirde teknik okulu talebesinin bir toplantısı işehir (Akşam) — Berl şule Mut li Enter ik okulunun Türkiye genel mü- T güçün Berlindeki mektebin umumi içtimaıma gitmesi #betile Eskişehirdeki (talebesi ini, arzularını okullarına dâ» ha yakından duyurmak maksadile Halkevi salonunda bir toplantı tertib etmişlerdir. Toplantıya vali, kültür direktörü ve şehrimizin birçok fen adamları davet edilmişlerdi. Saat 20 de içtimai açan genel mümessil demiş- tir ki: *Genç Türkiye cumhuriyetinin en- düstri alanında attığı büyük adım, yurdumuzun ekonomik, endüstriyel erkinliğini kazandıracağına inancımız kuvvetlidir. Endüstri, teknisiyen ve mühendisle olur. İşte mümessili oldu- gum bu teknik okula bir yıl içinde nihayet verildi. memleketimizin her tarafından yüz- lerce Türk gencinin endüstri müexse- selerimize faydalı olmak kasdile koğ- tuklarmı görmekle bahtiyarım. Hepi- nizin ve hepimizin muvaffak olaceğı- muza eminim. Arzu ve İsteklerinizi din. lemeği vazife biliyorum.» Bundan sonra muhtelif istekler tes- bit edildi. Talebe tarafından genel mümessillerine hayırlı yolculuklar te- mennisinde bulunuldu Ve 3 saatten fazin süren bu samimi taoplantıya Zonguldak Halkevinde Hamid gecesi Zonguldak (Akşam) — Halkevimiz- de üçüncü edebiyat toplantısı yapıl mıştir, Bu toplantıda bütün müney- verler ve kalabalık halk bulunmuş. tur. Halkevi başkanı Karauğuz, kısa bir söylevle toplantıyı açmış ve Zon- guldakta blunan şair Necib Fadıl bt- yük Türk şairi Abdülhak Hâmid hak- kında fikirlerini ve hatıralarını anla- tan bir söylev vermiştir. Söylev zabit. olunmaz bir heyecanla sık sık alkış. lanmıştır. Zonguldağa gelmiş ve bu toplantıda, bulunmuş olan şalr Behçet Kemal de Hâmid için yazdığı şiirini okumuş ve şiddetle alkışlanmıştır. Zonguldak Halkevi Hâmidin eserie- Tini bir araya toplıyarak kitab Sera- yınâa Hâmid köşesi hazırlamış ve ay. nı köşe törenle aşılmıştır. . H. P. İlyönkurul üyesinden ve Türkiş genel direktörü Esad Kerim oğlunun başke bir ödevle Zonguldak. tan ayrılması münasebetile Parti ta» rafından 200 kişilik bir çay şöleni ve- rilmiştir. Karamanda biçki ve dikiş sergisi Karaman (Akşam) -— Ortaokulda biçki, dikiş vo resim elişlerinden bir sene zarfında meydana getirilen bir sergi açılmıştır. Sergide kızlarımızın işleri çok beğenilmektedir. MA 1500 hasta yatıp tedavi edi 10-250 ameliyat yapılmaktadır. Hastanede bir de poliklinik olup gün- de ayakta 40-50 hasta bakılmakta, reçeteleri verilerek icab edenlere pan- sumanları yapılmaktadır. Hatanenin röntgeni beş ay evvel faaliyete geçmiş- tir, Bu sene bir de taştih havuzu yâ- pılacaktır, Baytar ve Zootekni işleri: Vilâyet dahilinde ruam ve antrals hastalıkla- rile mütemadi surette mücadele ya- pılmaktadır. 937 senesinde aygır deposunda mev» cut on arab aygırı ile Kıbrıs merkebi aşı işlerinde kâfi gelmediğinden Ziraat bakanlığınca kadroya beş aygır ilâve edilmiş, bu 18 aygırla sıfata başlan- mıştır. Tokat merkezinde sun'i do- ğumlama da yapılacaktır. 936 sene- sinde köy bütçelerine damızlık boğa mübayaası için altı bin lira tahsisat konulmuş ve bu para ile Ziraat vekâ- letince Kars vilâyetine gönderilen baytar müdürü Ratıb Aksel tarafın- dan göle kırınızı ırkından 116 damız- ık boğa mübayaa edilmiş ve hayvan- lar yola çıkarılmıştır. 935 senesinde Tokat vilâyeti merkez kazasınmı Tür- hai nahiyesinde Katmerkaya mevki- inde bir inekhane is edilmiş, muha- sebel hususiye bütçesine konulan tah- sisatla 50 damızlık inek ve boğa mü- bayaa edilmiştir. 936 senesi bütçesi- ne inekhane için konulan tahsisat Karsın Göle havalisinde ayrıca 51 dar muzlık inek mübayaa edilmiş ve onlar da yola çıkarılmış ve bu suretle inek- hane teşkilâtı takviye edilmiştir. Hayvanatın ıslahı için en önemli görülen ve damızlığa elverişli olmıyan aygır ve boğalar mütemadi surette ih- saya tabi tutulmaktadır, Yollar, kâprüler, elektrik ve şehrin müstakbel plânı: Tokat vilâyeti sınırı Tokat vilâyetinde imâr faaliyetleri ilerliyor Orta mektep için çok güzel bir bina inşa edildi lik kısmı yeniden Y tadır. 937 yılı içinde 36 kilometrelik kısmın yaptırılması takarrur etmiş- tir. Viâyet yolları üzerinde 27 tane kü- çük su geçidi ile Niksar - Reşadiye yolu üzerinde Kelkit ırmağı üstüne 36 metre açıklığında bir gözlü beton- arme köprü inşaatı bitirilmiş ve Nik- sar kasabası önündeki 602 metre bo- yundaki ve 48 gözlü kârgir ayaklı ah- şab geçidin tamiratı ile Erbaa yolun- da gene Kelkit ırmağı üzerindeki Ta- lazan kâgir köprüsü tamiratı bitmek üzeredir. 937 yılı haziranından itibaren yâr pılacak olan şose parçaları: Tokat - Niksar, Niksar - Reşadiye, Niksar - Erbaa, Erbaa - Samsun hatu, To- kat - Sıvas ve Tokat -Turhal -Zile yolları üzerindedir. Vilâyet merkezin- de Yeşilırmak üzerindeki kâğir köp- rüye kadar uzanan Tokt - Turhal yo- lunun bulvar haline konması işi yar pılmağa başlanmıştır, Yapı işleri: Meydan mevkiinden yaptırılan ilk okul inşaatı mayıs s0- nunda bitmiştir. Bu bina orta okulu alacak kadar büyük ve muntazam öl- duğundan orta okul buraya nakledi- lecektir, Cumhuriyet alanı kenarında yapılmakta olan Halkevi ve salonu inşaatı bilmek üzeredir, Tokat şehri- nin bugünkü halini gösteren 1/500 mikyasındaki harita Bayındırlık ba- kanlığınca kabul edilmiştir. Şehrin imar komisyonu bu harita üzerinde müstakbel imar hududlarını tesbit etmek üzeredir. Bu iş bittikten sonra imar hududu Bayındırlık bakanlığın- ca kabul edilecek ve bundan sonra şehrin alacağı şekil bu harita üzerin- de bir şehircilik mütehassısına çizdi- rilecektir. Tesis edilen Hidro elektrik tesisatının muvakkat kabulü yapıl miştir. Yalvaçta Halkevi bandosu Yalvaç (Akşam) — Yalvaç Halkevinde musiki şubesi açılmış ve sekiz ki- şiden mürekkep bir bando teşekkül etmiştir.