8 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Antakyada Şehir askeri işgal altındadır, şiddetli rfi idare müsademeler olduğu söyleniyor Berlin 8 (Radyo) — Antakyada örfi idare ilân edilmiştir. Şehir, Fransız askerlerinin işgali altındadır. Bir rivayete göre Sancakta Türkler ile Arap- lar arasında şiddetli müsademeler olmuştur. 10 Haziranda Suriye şehirlerinde, büyük nümayişler icra edilecek, Milletler cemiyeti tarafından tasdik edilen Hatay itilâfı protesto edilecektir. Rusyada Akademi azasından 2 kİŞİ hakkında tahkikat yapılıyor Bunlar tanzim etmekte oldukları kamusu ihti- lâl aleyhtarlarının vesikası haline getirmişler Moskova T (A.A.) — Ulüm akade- misi bürosu, akademi azasından Dr. Jaivin ile muhabir azadan Obnorski- nin mesuliyetlerini tayin etmek Üzere bir komisyon tesis etmiştir. Bu iki zat, Rus lisanı kamusunu tanzime me- mur edilmişlerdi. Bunlar, milletin düşmanlarını kamusun tanzimine iş- trak ettirmişler ve kamusu ihtilâl a- leyhtarı bir vesika haline getirmişler- dir. İntişar etmiş olan ilk cildi, Troçki- den, Büharin'den alınma birçok söz- leri ihtiva etmektedir. Pravada gaze- tesi diyor ki: Sivas - Malatya hattının birleşmesi Eylülden evvel lokomotif Divrikte de ötecek Sivas 7 7 (Akşam) — 8 — Sivas - Malat- ya hattının birleşmesi Kangal halkı- nım coşkun tezahüratile kutlandı, Mayıs nihayetinde birleşmiş olan bu hattın Malatya tarafından gelen son rayları davul zurnalarla ve civar köy- Jülerin sonsuz neşeleri arasında bağ- landı. Merasimde vali, ve Sivaz - Er- zurum hattı müdürleri hazır bulun- muşlardır. Nutuklar söylendikten sonra mü- teahhitlikçe yolda çalışan ameleye ve merasimde bulunan köylüye bir ziya- fet verildi. Atatürke, İsmet İnönüne, vekiline telgraflar çekildi. Sivas ile Malatyanın birleşmesi Di- yanbekir yolunu 200 kilometre kıselt- maktadir. Ve yen! başlıyacak Cizre Irak hattına bir başlangıçtır. Sivas - Malatya hattı 252 kilometredir. Si- vastan 112 kilometrede bulunan Çe- tinkaya da Erzurum hattı ile birleş- mektedir. Çetinkayadan Malatya 140 kilometredir. Müteahhitlik faaliyetle çalışmaktadır. Sivastan 177 kilometre uzakta bu- Yunan Divrik merkezine kadar Inşaat tamamlanmış gibidir. Ray ferşiyalı başlamıştır. Eylül nihayetinden evvel Divrikte lokomotif düdüğü ötecek, Ve ileriye devam edecektir. Erzincana kadar olan müteahhitlik hararetle Von Neuraih Balgradda Alman nazırı tayyare meydanında merasimle karşılandı Belgrad” (A A. Almanya Hari- ciye Nazırı B. Neurath bugün öğleden sonra Belgrada gelmiştir, Nazır şehri- mizde üç gün kalacaktır. B. Neurath tayyare meydanında Başvekil Stoya- dinoviç, Harbiye Nazırı general Ma- riç, Belgrad askeri valisi general 'To- miç ve general Ceraçiç ile Belgraddaki Macar, Bulgar ve Avusturya elçileri ve Almanyanın Belgrad elçisi von Heen | konsül general Neuhauser, nasyonal sosyalist partinin mıntaka reisi ve di- ğer yüksek memurlar tarafından kar- şılanmıştır. Belgrad 'I (Hususi) — Başvekil ve Hariciye nazırı B. Stoyadinoviç, bu akşam Alman Hariciye nazırı şerefine bir ziyafet vermiştir. Nafıa kısımlarda çalışmakta. «Kamusun (akaid) kelimesine sa- hifeler tahsis edlimiş olduğu halde (sanatkârane) tabirinin bir iki satır- la izah edilmiş olması dikkate şayan- dır. Halk komiserleri nezdindeki güzel sanatlar komitesi, şefi Litovski ile Moskova tiyatrosu müdürü Arkadievi memuriyetlerinden azletmiştir. Bun- lardan birincisi repertuar hakkında yanlış malümat vermiş olmakla ikin- cisi de Parise gidecek sanatlar tiyat- Tosu İrupunü teşkildeki yolsuzluğu dolayısile itham edilmektedirler.» Jean Harlow öldü. Bütün sinema alemi matem içinde Londra $ Ykm) > — Nevyorktan bildiriliyor: Bir kaç gündenberi has- ta olan meşhur filim yıldızı Jean Har- low dün akşam ölmüştür, Hâdise Hol- livutta ve bütün Amerikada büyük heyecan uyandırmıştır. Sinema âle- mi matem tutmaktadır. (Jean Harlow 1911 senesinde doğ- muştu. Beş sene evvel filim çevirme- ğe başlamış ve gösterdiği iktidar sa- yesinde derhal birinci sınıf yıldızlar sırasına geçmişti. Son senelerde en çok beğenilen yıldızlardan biri olmuş- tu. Plâtin saç ve tombulluk modasını Harlow Amerikaya yaymıştı. Sinema “yıldızları arasında en gözlerden biri di. Henüz 26 yaşında iken ölmesi bir kayıptır. Harlow bir kaç gün evvel filim çevi- rirken hastalanmıştı. Hastalığı hak- kındaki haberler dördüncü sahife- mizdedir.)| Valiler arasında yapılan değişiklikler Ankara 7 — Vekiller heyetinin tas- | vibi ile valiler arasında şu değişiklik ler yapılmıştır: Yozgad valisi Yahya Sezai Trab?o- na, Urfa valisi Atıf Çanakkaleye, Di- yarıbekir vali muavini Kâzım Urfaya, Çanakkale vali vekili Abdullah Fe Yozgada, mülkiye müfettişlerinden Süheyl Van, mülkiye mülfettişlerin- den Rifat Bitlis ovaliliklerine tayin edilmişlerdir. Petrol ve benzin İstihlâk resmi yüzde elli nisbetinde indiriliyor Ankara T (Tek (Telefon) — Petrol ve benzinden âlinmakta olan istihlâk resminin indirilmesine dair olan ka- nun projelerinin encümenlerde mü- zakeresi bitirilmiş ve projeler umumi heyete verilmiştir. Encümenler pro- jeleri hükümetin teklif ettiği şekil de aynen kabul etmiş bulunmaktadır, Bu projelerle petrol ve benzinden alınmakta olan resim yüzde elliye yakın nisbette indirilmektedir. Rapid takımı Ankaraya gidiyor Ankara 7 — Rapid takımının bura- ya gelmesi için yapılan müzâkereler bitmiştir. Rapid takımı, perşembe, Cuma.tesi ve pazar günleri burada üç maç yapacaktır. il kk m e Hariciye vekili bugün geliyor Bükreşte m mühim siyasi konuşmalarda bulundu Hariciye Vekili Doktor Teyfik Rüş- tü Aras bugün Romanya bandiralı | tenceden şehrimi- | Daçya vapurile K 2e gelecektir. Vapur öğleden sonra Sa- at on dörtte limanımıza (gelecektir. Hariciye Vekili İstanbulda kisa bir müddet kalacak, Ankaraya hareket edecektir. Bükreşteki konuşmalar Bükreş 7 (A.A) — Doktor 'Teyfik Rüştü Aras dün B. Victor Antonesko ile uzun bir mülâkatta bulunmuştur. Bükreş civarındaki Banecasa'da Ş€- refine Maarif Nazırı B. Angelesko ile Meclis relsi Savlano'nun riyasetlerin- de bir öğle ziyafeti verilmiştir. Türkiye Hariciye Vekili öğleden son ra Başvekli B. Tataresko ile uzun bir mülâkatia bulunmuştur. Akşam üzeri, B. Victor Antonesko tarafından şerefine bir dine verilmiş- tir, Fırka grubunda izahat Ankara 'i — Hariciye vekili B. 'Tev- fik Rüştü Aras, çarşamba günü şeh- rimize gelecek ve o gün Parti grubun- da son seyabatindeki temaslar hak- kında mufassa! izahat verecektir, B. Tevfik: Rüştü Arasın 15 hazirandan sonra Bağdada hareket edeceği söy- leniyor. Maarif vekâleti teşkilâtı Bir müşavirlik ile iki İ müdürlük ihdas edilecek Ankara 7 (Telefon) — Maarif Ve- kâleti, merkez teşkilâtı ve vazifeleri hakkındaki kanun lâyihasına zeyil o- larak yeni bir kanun Jâyihası hazır- Jamış ve Büyük Millet meclisine ver- mişti Bu lâylhaya göre, merkezde 1 kül- tür danıştı (müşavirliği) 1 yapılar da- iresi, 1 de seferberlik direktörlüğü ih- das olunacaktır. Seferberlik direktörlüğüne tayin edi-| len vazifeler şunlardır: Seferberlik tali- matnamesinde yazılı işler, Kültür ba- kanlığına bağlı bütün okul ve kurum- ların seferberlik işleri ile hava ve gaz | taarruzlarına karşi korunma işleri ve okulların askerliğe hazırlık dersleri işleri. Bu İşlerin bir kısmı şimdiye kadar beden terbiyesi direklörlüğü tarafın- dan yapılıyordu. Bu suretle beden ter- biyesi direktörlüğün in İşli ile mektepler dışındaki beden terbiyesi İşlerine inhisar edecektir. Muhterem misafirimiz. Dün Florya ve Yalovayı o gezdi Z Maverayi Er- den Emiri Avdullah dünde gezi rine devam ederek Floryaya gitmiştir. Emir Floryada Atalürk köşkünü gez- miş ve bir müddet İstarahali müteakip Saat 14 de Ertuğrul yatile Yalovaya gitmiştir. Misatlrimiz saat 16 da Yalovaya çık* miş, otomobille kaplıcalara gitmiştir. Muhterem misafirimiz bugün mem- Jeketine dönecek ve merasimle uğur. Janacaktır. Sanayi plânı Ikinci kısım için 95 milyon lira harcanacak Ankara 7 — Vekiller heyeti ikinci beş yılık sanayi plâninin tetkikine bugünlerde başlıyacaktır. Yeni plâ- nin tatbiki için 95 miyon lira harca- nacak ve memlekete 140 milyon lira- hk bir kambiyo ve.para hareketi te- | pin edilecektir, ae Kalan ig Bilbao cephesinde büyük bir harb başladı Iki taraf da şiddetli taarruzlarda bulunuyor, harb devam ediyor Bilbao 7 (A.A.) — Bask cephesinde Oviedo muntakasında cümhuriyet ki- taları Cabritos tepesindeki asi mevzi- lerine taarruz ederek kısa ve şiddetli bir muharebeden sonra tepeyi İşgal etmişlerdir. Bu sivri tepenin sevkül- ceyiş noktasından büyük bir ehem- miyeti vardır, Dün akşam asi kuvvetlerinin Le- mona tepesine taarruzları esnasında avci tayyarelerinin himayesile bom- bardıman tayyareleri cümburiyetçile- rin mevzilerine yüzlerce bomba &t- muşlardır. Asi topçu kuvvetleri taar- Tuzu şiddetli bir bombardımanla bime ye etmişlerdir. Saat 20 de 15 asi tankı tepeye taar- ruz etmişse de Bask piyadeleri bomba kullanarak taarruzu durdurmağa mu- vaffak olmuşlardır. Muharebe şiddetle devam etmekte- dir. Hükümetin tebliği Madrid 7 (A A.) — Santander cep- B. Şuşniği kaçırmak istemişler Avusturyada 30 kadar nazinin muhakemesine başlanıyor Pragdan Daily Herald gazetesine bil- dirildiğine göre Avusturya Başvekili 'B. Şuşmig ile 11 yaşındaki oğlunu Al- | manyaya kaçırmak için bir teşebbüs olduğu meydana çıkarılmışlır. 30 ka- dar Nazi bu teşebbüste alâkadarmış. Bunlar yakında muhakeme edilecek- lerdir. Suikasdçılar Şuşnig ile oğlunu ka- çırdıktan sonra devlet dairelerini 1Ş- gal edeceklerdi. Bu hareket teşrinlev- İ velde yapılacaktı. Almanya, o vakit Avusturyayı sulh yolile kazanmağa çalıştığından bu teşebbüsün ü geçmiştir. Fakat, Avusturya Nazi plânlarından vaz * geçmediklerinden” Almanya Avusturya polisine haber vermiş, bunun elebaşıları yakalanmış- lardır, Sovyet sporcuları geliyorlar Ankara 7 Sovyet sporcuları, teşrinievvelde memleketimize gele- cek, Ankara, İstanbul ve İzmirde fut- bol, güreş, eskrinı ve bisiklet müsa- bakaları yapacaklardır. Kutuptaki Rus heyeti Tayyarelerden bir kısmı Moskovaya dönüyor Moskova 7 (A.A.) — Şimal Kutbu hava heyeti seferiyesi Rodol adasına dönmüş! Mazurk'un tayyaresi, Papanın, Şi- şef, Federof ve Krenkel “Kutub İs- tasyonunda Kaldıkları müddetçe Ro- dolf adasında kalacak ve onlara icabında âlet ve yiyecek görütecektir. Diğer tayyareler Moskovaya hareket edeceklerdir. Bu tayyareler kızaklarını Francois Joseph adasının körfezlerinden biri- ne veya «Nouvelle Zembb» de değiş- tirerek tekerlek takaceklar ve ondan sonra Moskovaya uçacaklardır, Başvekâlet Arşiv dairesinin kadrosu tesbit edildi Ankara 'i (Teleton) -— Başvekâlet Arşiv dairesinde kurulacak Arşiv he- yetinin Kadrosu Vekiller Heyetince tes. bit edilmiştir. Bu kadroya göre, heyet bir başkan, 15 şef, 18 memur, iki mü- cellid ve lüzumu kadar da muvezzi ve hademeden mürekkep olacaktır. Başkan 4,5 şefler 3, memurlar 2-2,5 mücollidler de 2 şer lira gündelik ala- taklardır. I hesi: Cümhuriyet kıtalatı mühim bir mevzi olan Ubina'yı işgal etmişlerdir. do mıntaka Lıkları bir taar- ruz tardedil, Bask cephi Lemona tepesine tâ İ arruz eden ihtilâlciler kolaylıkla geri püskürtülmüşlerdir. Asilerin tebliği Salamanka 7 (A.A.) — Karargâhi umuminin tebliği: Santander cephesi: Cümhuriyetçilerin Ubina'ya yaptıkla rı taarruz şiddetle püskürtülmüştür. Bask cephesi: ihtilâlel kuvvetler Le mona tepesindeki mevzilerini tahkini etmişlerdir. İspanyol Fasına giden askerler Londra'i (A.A.) — Taymis gazetesi İ nin Tancadan aldığı malümata göre, İ ! | son üç gün içinde İspanyol Fasından milliyetperver İspanyaya takriben on dört bin asker nakledilmiştir. Bu- nur 11,500 ü yeni kaydedilen genç İs- panyol efradıdır, Blum kabinesinin yıldönümü | Amele iş konfedarasyonu daima kabineye müzaheret decek Clermont - Ferrand 7 (AA) — Blum hükümetinin yıldönümü mü- nasebetile yapılan bir nümayiş esna- sında Jouhaux bir nutuk söyliye- rek vaziyet ne olursa olsun umumi iş konfederasyonunun daima hü- kümete müzahir olacağını beyan et- miştir. Jouhaux, konfederasyonun bütün partilere karşı istiklâlini mu- hafaza edeceğin! kâydettikten sonra sözlerine şöyle devam etmiştir: «Eğer yarın parlâmento hadisele- ri neticesinde hükümet düşecek olur- sa umumi iş konfederasyonu bunu kabul etmiyecektir. Siyaset devri geçmiştir. Memleket müyacehesinde meşru demokratik prensipler dahi- Ünde icrayi hükümet lâzımdır. İktisadi sahada umumi iş federas- yonu, temsil ettiği vutanduşların ek- seriyetine islinaden işleri idare et- mek hakkını haiz iso de meşru bü- kümetin ye yapmak istemez. Bununla beraber iş çilerin menfaatini temin etmek için #çtimai ıslahatın tatbikine ehemmis yet verecektir.» Leh reisicumhuru i Kral Karolu ziyaret için Bükreşe hareket etti Varşova 7 (A.A) — Lehistan Re- isicumhuru Mosciki, refakatinde Ha» riciye Nazırı Beck ve maiyeti erkânı olduğu halde kral Karolu resmen ziyaret etmek üzere hususi trenle saat 12,30 da Bükteşe hareket et- miştir. Mosciki, dün maruşal Rydzsmigiy, Bsşvekil ve Hariciye Nazırı ile görüş» müştür. Hatay heyeti bugün geliyor Ankara 7 — Atatürke Hataylıların ebedi minnet ve şükranlarını sunma» ğa memur Hatay heyeti buraya gek miş ve ekspresle Istanbula hareket etmiştir, Heyet B. Fuad, Mehmi Derviş, Abdullah Zi, Suphi Mecii ve Mahmud Karatastan mürekkep tir, Doçentlerin maaşına zam Ankara 77 — Üniversite doçentleri"" nin maaşlarına zam yapılması haks kındaki kanunun encümenlerde tef“ kiki bitmiştir. Kanun, yaz tatilinden evvel Meclisten geçecektir. . #4