8 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Haziran 1937 AKŞAMDAN AKŞAMA mm mi Maslak mezbahası Maslak yoluna başka bir isim ver- Meğe imkân yoktur. Boğaziçinde gez- mek ve eğlenmek için en güzel bir va- sıla olabilecek bu yel bizim elimizde maatteessül İstanbulda âileler ara- smda matem saçmağa mahsus bir makine haline girdi. Bu yolda ölüm kanad germiş bir halde otomobilleri, otobüsleri bekliyor denilebilir. Fakat dnha doğrusu o yolda biz zorla ölümü davet ediyoruz. Ölüm ve felâket ihtiyatsızlardan, dan, otomobil kullanmasını bilmi- yenlerden ve bunlara kurban olanlar- dan başkasına orada bir şey yapmı- yor. Şimdiye kadar her faciadan sonra, facianm uyandırdığı teessürün şidde- tine göre, pek çok şeyler söylendi. Bir hayli tedbirler düşünüldü. Bir aralik otobüslerin yolda hızlı gitme lerinin önünü almak için buradan hareket ve Boğaza muvasulat santle- ri yazılıyor denildi. Bir aralık araba- ların önüne çivi atılarak vaktinde darup duramadıkları tecrübe edildi, yahut edilmeli diye düşünüldü. Bir aralık sürat ölçmeğe mahsus âletler “kullamıldı ve yahut kullanılmak öste- nildi, Hasılı ne yapıldı ise hiç birisi #fay- da etmedi. Son kazada arabanın s4 atte altmış kilometre süratle yürü- düğünden velâstik patladığından bahsolunuyor. Hızlı gitmekte en bü- yük tehlike lâstik patlamasıdır, Böy- le bir arızaya ise her zaman intizar edilebileceği için otomobil kazaları- nın sık sık vukuuna hayret etmeme- Hidir, Herhalde, hemen bütün otomobil kazalarının en birinci âmili fazla Sürat olduğunda şüphe yoktur. Bizim caddelerimiz, yollarımız bu sütate mütehanımil değildir. Bunun manti ki neticesi otomobili yasak etmektir demeğe İnsanın dili varmıyor. Fakat he yapıp yapıp behemehal sürati azaltmak bir vecibedir. Otomobil kullananların çoğu, is- ter mal sahibi ister profesyönel şoför olsun, makul bir süratle gitmek lüzu- munu bir Gürlü takdir edemiyorlar. İşte bunu kati olarak görüyoruz. Aca- ba arabaların makinelerinde bir terti- bat yaparak sürati saatte meselâ otuz kilometreden yukarı çıkarmamağa imkân yek mudur? Otomobil fabrika- larına bize gönderecekleri makineler- de böyle bir tertibat yaptırılamaz mı? İlk iş olarak, bir tecrübe kabilinden, taksi otomobillerinin ve otobüslerin sürati otuz kilometre ile tahdiğ edil mek kabil olursa pek çok felâketin önü almacaktır zannındayız. Bu kazalardan çikan neticelerden biri de bu Maslak yolunun, bilhassa yaz aylarında, sıkı bir kontrole tâbi tutulması lâzım olduğudur. Bazı oto- mobil sahibi zatlar tanıyoruz ki, bil hassa pazar günleri çoluk çocuklarile Boğaza gitmekten âdeta korkuyor. lar. Hele bava karardıktan sonrü ka- labalık günlerde o yoldan gelip git- mek büyük bir ihtiyatsızlıktır. Ara- basını alabildiğine koşturan, fener- siz giden, yanlış istikametlerden vi- raj alan, adun başında seyrüsefer ta- limatına mugayir surette arabasını İdare eden şoförlerin bini bir para- ya! Belli başlı otomobil kazalarının en çök vukubulduğu böyle bir yolun tamamile kontrolsüz kalması hiç ca- iz değildir. Belediye zabıtası burada çok sıkı bir kontrol tesis etmeli ve bilhassa yaz aylarında bu kontrol ge- cdi gündüzlü devam etmelidir. Yok- sa sık sık kaza haberleri almağa şimdiden alışmalıyız. Akşamcı Konservatuar . Bazı binaların . |.. ay» .. istimlâkine lüzum — za görüldü Şehzadebaşında yapılacak olan kon- gorvatusr binası için eski Şehzadeba- şı karakolu yeri münasip görülmüştü. Fakat yapılacak binanın bu yere sığ- muyacağı düşünülmüş ve sahayı ihti- yaca göre genişletmek üzere civarda- kibam binaların İstimlâkine lüzum görülerek bunların istimlâk mua- rıelesine başlanmıştır. İstiralâk edile- cek binalar, şimdilik sekiz parçadan ibarettir. Ancak ileride ihtiyaç görü- lürse Şehzadebaşına doğru tramvay caddesinde daha bazı binalar istimlâk edilecektir, İstimlâk munmelesi ikmal edildik. ten sonra yeni konservatuar binasının temel atma merasimi yapılacaktır. Yeni sistem tramvay arabaları 'Taksim - Beyazıd arasında İşliyen | yeni sistem tramvay srabalsrından beşincisinin de sefere çıkarıldığım yazmıştık. Bu beş araba, bu hat için kâfi görülüyor. Bundun sonra çıkar rılacak yeni arabalar Fatih - Harbiye hattında işliyeceklerdir. Ancak arabaların kapıları bir te raftan açılacağı için her istasyonda bunların durmaları kabil olmadığın- dan bu arabalar Harbiyeden sonra Taksim, Karaköy, Eminönü, Türbe, Beyazıd gibi kâlabalık istasyonlarda, duracaklardır. Bu hususta Nafın komiserliği ve belediye ile şirket arasında müzake- Te yapılıyor. Kadıköy suyu Şirketin murahhasları dün Ankaraya gittiler Kadıköy su şirketinin satın alın- mas hakkında şirket umumi heye tinin son toplantısında verilen ks- rar üzerine dün şirket murahhaslar rmdan mürekkep bir heyet Ank raya gitmiştir. Bu heyet, Ankarada Nafia Vekf- letile şirket arasında (o parale edi- Jen satış mukavelesini kati surette imzalıyacaktır, Mukavele mucibince Kadıköy #u tesisatı temmuzdan itibaren beledi- yeye geçeceğinden belediye sular idaresi hazırlıklarını bitirmiştir. Şimdilik şirket teşkilâtı kadrosun- daki bütün memurlar yerlerinde kar Tacaklaydır. Belediye sular idaresi Elmalı sü yunun islahı ve su mikdarmın art tırılması için Nafın bir de proje ha- gırlamiştır. Festivale Balkanlardan gelecek heyetler Belediye festival komitesine son gelen malümata göre bu sene İs- tanbul festivaline Balkanlardan ge lecek heyetler, geçen seneki heyet- lerden gerek sayı, gerek keyfiyet iti- barile daha zengin olacaktır, Bundan başka Yugoslavyadan 34 kişilk bir koro heyetinin festivalin Balkan haftasına iştirâk edeceği bil- AKŞAM ŞEHİR HABERLERİ Türk - Bulgar demiryolu | Dün müzakere başladı, anlaşmaya Yunanistan da girecek Türk - Bulgar Demiryolu anlaşması hakkında müzakerelerde bulunmak üzere toplanacak olan konferans, Dev- let demiryolları Avrupa hattı doku- zuncu işletme müdürlüğü binasında dün ilk içtimai yapmıştır. Bunun için Bulgaristandan şehri- mize bir murahhas geldiği gibi, Nafıa Vekâleti münaâkalât dairesi rels mua- vini B. Şerafeddin ve Devlet Demir- yolları Hasilat dairesi reisi B. Naki de konferansta bulunmak üzere şeh- rimize gelmişlerdir. Bu anlaşmaya Yunanistan da işti- rak etmiş ve Konferans mukarrerati» nın kendilerince muteber addedilece- Bini bildirerek murahhas gönderme ğe lüzum görmemişlerdir. Bu hareket konferansta bulunan murahhaslar arasında büyük bir sempeti uyandır- muştur. Türk - Bulgar - Yunan demiryolu | anlaşması, bir Balkan demiryolu itllâfına başlangıç olarak telâkki edil- mektedir. İleride diğer komşu devlet- lerin de bu anlaşmaya girecekleri mu- hakkak görülüyor. Bulgaristan ve Yür nanistan karadan nakledilecek ve Yendi topraklarından geçecek olan Türk emteasına! eskisin? nisbetle çok ucuz bir tarife hazırlanmasını kabul etmişlerdir, Konferansta bu tarife tes- bit edilecek ve yapılacak tenzilât üze- rinde konuşulacaktır. Konferans bir kuç gün devam edecektir. v Bir çocuk ağaçtan düşerek yaralandı Fatih civarında Muradpaşa ma hallesinde dokuz yaşında Server ve 12 yaşımda Muzaffer adlarında İki çocuk bahçede dut ağacına çıkmışlar, ağaç Üzerinde kavga etmişlerdir. Bunlardan Muzaffer, Serveri iterek ağaçtan düşürmüştür. Düşme neti- cesinde Server başından tehlikeli sü- rette yaralanmıştır. Maçı bedava seyretmek istemiş Hayreddin adında 16 yaşlarında bir çocuk pazar günü Kadıköy stad- yomunda parasız maç seyretmek üzere stadyomun duvarma tırman- mak isterken düşmüştür. Hayreddin tehlikeli surette yaralanmış, ağzın- dan, burnundan kan © boşanmıştır. Kazada kimsenin ilişiği olmadığı an- laşılmaştır. Tramvaya asılan bir çocuğa kam- yon çarptı, çocuk yaralandı Kâmil adında biri dün tramvayın basamağına asılarak Aksaray cad- desinden geçerken tramvayın yanın» dan geçen 3812 numaralı kamyon çarpırıştır. Kâmil ağır surette ya- rlanmış, hastaneye kaldırılmıştır. Kazayı müteakip kaçan şoför zabıta tarafından aranmaktadır. Alacak meslesinden kavga Teşvikiya caddesinde Abdullah ve Hamdi adlarında iki Kişi alacak me- selesinden kavga etmişlerdir. Kavga- da Hamdi sivri bir makasla Abdul Jahi karnından ve başından tehli- keli surette yaralamıştır. Yaralı Ab- dullah hastaneye kaldırılmış, berber Hamdi yakalanarak tahkikata baş- lanmıştır. Day Amosya Fiat listeleri Belediye bir for- mül bulmak için tedkikat yapıyor Belediye, otel, lokanta, birahane, pastacı dükkânı gibi yerlerde yiye- cek ve içeceğe alt flat listelerini tas- dik eder. Bu gibi yerlerde listeden fazla para istenemez. Ancak bu lis teler, müessesenin takdir ettiği flat- leri göstermektedir. Ve belediye, bu fiatlerin fazla olup olmadığını ted- kik etmeksizin doğrudan doğruya tasdik eder, Belediye, şimdiye kadar gerek şeh- rin içinde, gerek dışında listeye tabi bütün müesseselerin tasdik ettirecek- leri Wstelerdeki f#iati bir formüle bağlamak fikrindedir. Bunun için semt, mevki, müessesenin hususiyeti göz önüne alınacaktır, Bu iş çok külfetli olduğundan şim- diden teğkikata başlanmıştır. Buluna» cak flat formülü Şehir meclisinde müzakere ve ondan sonra tatbik edilecektir, Sarayburnu açıklarında bir kayık devrildi, kayıkçı kurtarıldı Mehmed dında bir kayıkçı dün kayığına kirez yükliyerek Saraybur- nu açıklarından Köprüye gelirken kayığı devrilerek batmıştır. Etraftan yetişen diğer kayıkçılar Mehmeği kurtarmışlardır. Bir İngiliz yatı geldi Dün Alis adlı bir İngiliz yatı gel miştir. Bu yatın içinde İngilterenin yüksek sınıfına mensup bazı kimse- ler vardır. Bu zevat, İngiliz sefiri 'B. Persi Lorenin misafiri olmuşlardır. Eminönü Halkevi Beyazıtteki dükkâların yerinde yapılması düşünülüyor Eminönü Halkevi için yeni bir bina yapılacağını yazmıştık. Bu bi- hanın Beyazıd medresesinin önün- de, tramvay caddesine isabet eden dükkânların bulunduğu sahada ya- pılması €sas itibarile (o kararlaşlırıl mıştı. Fakat bu sahanın kâfi gel miyeceği anlaşılmıştır. Bunun için şimdi belediye teftiş heyeti, Beyazıd nahiye müdürlüğü gibi resmi ma kamların bulunduğu Cemal paşa ko-* nağının yıktırılarak bu arsanın da yeni Halkevi binasına ilâve edilmesi düşünülüyor. Bu takdirde dükkün- larl& bu bina arasındaki sokak ta or- tadan kaldırılacaktır. Bir hırsız yakalandı Zabıta iki sene evvel İstanbulda muhtelif hırsızlıklar yapan Celâl adında bir hırsızı yakalamıştır. Ce 141 935 senesinde Beşiktaş dispanse- rine girerek bir mikroskopla bir çok kıymetli doktor Göletleri çalmıştır. Ayni sene Beşiktaş sulh mahkemesi- nin de daktilo makinesini aşırmıştır, Aradan iki sene geçtikten sonra po- lis ikinci şube müdüriyeti evvelki gün hırsız Celâli yakalamıştır. Celâlin çaldığı âletleri sattığı yen ler tesbit edilerek eşya geriye alın- mıştır. Amlı hırsız hakında tahki- kat devam ediyor, Sahife $ İş kanununun tatbiki hazırlığı Dünden itibaren patron- larla temaslara başlandı İş kanununun tutbikine pek az Sö» man kaldığı için iş daireleri faaliyet" lerini bir kat daha artırmışlardın. İş dairesi üçüncü mıntaka âmirliği ka» nunun tatbikatından evvel patronlar la temasa başlamıştır, Dün üessese sahipleri mın» taka âmirliğine gelmişlerdir. Öğleden sonra başmüfettiş B. Halüğ'un reisli- ği sitında bir toplantı yapılmıştır. Bu toplantı patronların iştirakile birkaç gün daha devam edecektir. Çünkü bütün petronları ayni günde bir ara ya toplamağa imkân görülmemiştir. Bu toplantılarda başmüfettiş tara» fından patronlara kanunun şümulü anlatılacak, kaçamaklı yolların fak desizliği sayılacaktır. Ayni zamanda kanun, işçilerin patronlara karşı ok Guğu gibi, patronların da işçilere kar şıvolan hareketlerini tayin etmiştir. Toplantılarda bu bakımdan da pat ranların nazarı dikkati celbedilecek- tir Bir çocuk cumbadan düşerek yaralandı Ayvansaray civarında All adında bir çocuk evin cumbasında oynarken sokağa düşerek başından (tehlikeli surette yaralanmışlır. Çocuk hasta neye kaldırılmış, kaza etrafında tah» kikata girişilmiştir. Ölüm cezalarına çarptırılmaları Meclisce tasdik edilenler Ankara 7 (Telefon) —Ayancığın Ha» remşah köyünden Şükrü oğlu Ahme- din Keskinin Balâ köyünden Osman oğlu Ömerin, Yenişehirin Kızıl kö yünden Ahmed oğlu Hasanın ölüm Cezalarına çarptırılmaları hakkındaki kararlar Büyük Millet Mevlisince tas- dik olunmuştur. Mülkiye teftiş heyetinin vazife, salâhiyet ve teşkilâtı hakkındaki lâyiha Ankara 7 (Telefon) — Mülkiye tef- tiş heyetinin vazife, salâhiyet ve teş- kilâtı hakkındaki kanun lâyihası, hü- kümetin telebi üzerine meclisçe geri verilmiştir. Mesud bir nikâh Vali ve Belediye reisi B. Muhiddin Üstündağın Kızı bayan Günseli Üstün- dağ ile merhum general Cevadın oğlu Viyana sefareti ikinci kâtibi B. Nured- Ğinin nikâh resmi dün Beyoğlu bele- Gye driresinde yapılmıştır. Nikâh Beyoğlu kaymakamı ve belediye şube müdürü B. Danış tarafından kıyılmış. tar, İki gencin şahidliğini Dahiliye Ve- kili ve Parti Genel Sekreteri B. Şükrü Kaya ve mütekaid general Cevad yap- muşlardır. Merasimde Dahiliye Vekili B. Şük- rü Kayadan başka Riyaseticümhur Başyaveri B. Celâl, Kocaeli valisi B, Hümtd, İstanbul vali muavin! B. Hü- dai, Emniyet Müdürü B. Salih Kılıç, Belediye ve Parti erkânı ve iki ailenin yakın dostları hazır bulunmuştur, Ni- kâh meresimi yapıldıktan sonra ©y- velâ B. Şükrü Kaya ve sonra diğer dar vetliler ilkönce genç evtileri, sonra da baran Üstündağ ile bayan Cevadı ve B. Muhiddin Üstündağı tebrik etmiş- lerdir, Merasimde bulunan zevat, nikâh dairesinden çıktıktan sonra vali konar ğında tertip edilen çaya gitmişlerdir, Her iki tarafı tebrik ve genç evlilere saadetler temenni ederiz.