9 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ç Haydarpaşa - Gebze arasında tren ücretleri indirildi Ikinci mevkide Pendiğe 20, Tuzlaya 27, Gebzeye 37 kuruşa gidip gelinecek Ankara 8 — Devlet Demiryolları letme idaresi İzmir ve Sirkeci » Çek- mece hattında tatbik etmeğe başla- dığı tenzilâtı tarifeyi Haydarpaşa - Gebze arasında da tatbik etmeğe ka- rar vermiştir. Tarife 15 hazirandan itibaren meriyele girecektir... Kabul edilen tarlleye göre İstanbul banli- yösü beş mıntakaya ayrilmıştır. Üc- retler ve mıntakalar şunlardır; 1 inci mıntaka: Haydarpaşa - Göz- tepe; Kızıltoprak - Suadiye; Erenköy - Maltepe; Bostancı - Kartal; Maltepe - Pendik. Bu istasyonlar arasıbda seyahat eden bir yolcu yalnız gidiş veya yel- nız dönüşiçin birinci mevkide 10, ikinci “mevkide 7, üçüncü mevkide beş kuruş verecektir. Ayni istasyon- lar arasında gidiş dönüş bileti birin- cide 14, ikincide 10, üçüncüde 7 ku- Tuştur. İkinci mıntaka: Haydarpaşa - Mal- tepe; Erenköy - Pendik ! Yalnız gidiş veya dönüş (mevki sr İ rasile): 14, 10, 7; gidis dönüş: 20, 14, 10. 3üneü mıntaka: Haydarpaşa - Pen- dik; Pendik - Gebze, Yalnız gidiş ve- ya dönüş: 20, 14, 10; gidiş - dönüş! 30, 20,14, 4 üncü mıntaka: Tuzla - Haydar- paşa. Yalnız gidiş veya dönüş: 24, 18, 12; gidiş - dönüş: 36, 27, 18. İ Sinci mıntaka: Haydarpaşa - Geb- ze: Yalnız gidiş veya dönüş: 34. 26 17: gidiş - dönüş: 40, 37, 25. On beş günlük gidiş ve dönüş ücre- tinden yüzde 20, bir aylık kartlar için yüzde 30, 3 aylık kartler için yüzde 40 tenzilât yapılacaktır. Yukarıdaki fiatlerden yol ücretleri hariçtir. Yol ücretlerine ayrıca 1 kuruş nak- liye vergisi, 1 kuruş Gazi köprüsü, 1 kuruş ta liman Ücreti ilâve edilecek- tir. B. Mussolini, Arşidük Ottoyu İspanya kralı yapmak istiyor Arşidükün, Italyan prenseslerinden Marie ile evlenmesi düşünülüyormuş Paris 8 (A.A.) — İspanyol kraliyet- çilerinden bir zat, Havas ajansına aşa” Eidaki beyanatia bulunmuştur: Otto de Habsbürg; İspanyol tahtı- na namnizeddir, B. Mussolini de kendi- sinin namzedliğine müzahâret etmek- tedir. Bundan başka Duçe, bir İtal- yan prensesinin, İspanya tahtına çık- ması için Otto de Habsburg'un pren- ses Marie de Savole ile evlenmesini ar- zu etmektedir. Eski kral Alphonse'un avdetine ye- güne taraftar olan general Franco'- dur. Diğer «Beyaz, şefler, Guelpo de Llano da dahi) olduğu hal- de saltanatın iadesine aleyhdar de- gildirler, fakat ne Alphonse'u istiyor- lar, ne de hanedanı erkânından her- hangi birini. Karlistlerin sultanat müddeisi olan Alphonse-Charles de Bourbon ölmüş ve halef bırakina- | mıştır. 13 üncü Alphonse'ün düşmanları İspanya tahtına bir ecnebi hanedanı ve bilhassa B. Mussolini'nin namzedi olan Otto de Habsburgu getirmek is- temektedirler. B. Mussolini, Arşidük Otto'nun prenses Marie de Savole ile izdivacını derpiş etmeden evvel Ar- şidükün don Carlos'un kızı prenses Prevantoryoma bir sana- toryom İlâve edilecek Sanatoryoma ücretli hastalar da kabul edilecek Ankara 8 (Telefon) — İstanbul- daki prevantoryoma bir sanatoryom #lâvesi hakkındaki kanun 1âyihası Meclis rüznamesine alınmıştır. Bu lâyihaya göre prevantöryoma Ye sa- natoryoma ücretle hasta kabul olu- nabilecektir. Hastalardan gündelik hesabile alınacak ücret mikdarı Ma- Arif Vekâleti tarafından tayin olu- nacaktır. Ücretli pansiyon (talebelerinden olup her hangi bir taksit devresinde mektep, paasiyon teksitini verdik- ten sonra prevantöryomda veya sa- natoryomda tedavilerine lüzum gö- rüleceklerin o taksit devresi içinde- ki tedavi ücretleri mensup oldukla- rı mektep pansiyonundan verile- cektir, ğ general | te idi, Şimdiki halde İspanya tahtına otur- mak iddiasında bulunan 4 kişi var- dır: Alphonse, oğlu Cavadonga, don Juan ve Otto. Bu dört kişiden hiçbiri tahttan vaz geçmiş değildir. Mamafih bunlar, İspanyol efkârı umumiyesini pek fazla nazarı itibare almıyor, hal-” buki onun da bu meselede söyliyeceği vardır. İ Marie ile izdivacını tasmim etmek- Arşidükün seyahati | — Londra 8 — Arsidük Otto şimali İspanyada asi karlistler arasında gö- rünmüştür. Karlist gömleklilerin kır- muzı beresini başında giyiyordu. Asi İspanyol maahfilinde İspanyada ge- meral Franko galip geldiği takdirde Arşidük Ottanun İspanya tahtına namzedliğini koyacağı tekzip edil- mektedir. Arşidük, Biskaye sahilinde annesinin malikânesi olan ve babasi- nın öldüğü Laketo villâsinı görmeğe gitmiştir. 4 | Arşidük, Biskaye cephesinde yara- lanmış ve Jan İnas hastanesinde te- davi edilmekte olan dayısı prens Gae- tan de Parme'i hergün ziyaret etınek- tedir, , Uçuş muallimleri 7197 numaralı kanuna ek lâyiha Meclis ruznamesine alındı Ankara 8 (Telefon) — Mili Mü- dafaa Vekâleti hava kısmında ücret- le çalışan uçuş musilimlerinin ma- aşları hakındaki 2797 numaralai ka- nuna ek kanun lâyihası Meclis ruz- namesine alınmıştır. . Bu lâyihaya göre, 2797 numaralı kanunla maaşlı memur yapılan uçuş mua'limlerinin orduda gedikli küçük zabit ve yedek subaylık, sivil tayyarecilikte geçen askeri ve sivil hizmetleri füli hizmetten sayıja- câktır, ” Harp ve uçuş yıpranma zamları, bu gibilerin tekaüd ve yelim maaş- larının bağlanmasında ilâve oluna- caktır. Bu hüküm 2797 numaralı kanunun neşri tarihinden muteber olacak ve o tarihten bu kanunun neşrine kadar ölen ve tekaüd olanlar hâkkında da tatbik olunacaktır. ya 7 2 eni İn m ağ gm maa yy gr ya m Ğİ my çi amme iy m Başvekilin Atatürke telsizi Seyahat çok iyi bir hava altında devam ediyor Dün akaşm İzmir vapurile Trabzo- na hareket eden Büyük Önder Ata- türke Başvekil İsmet İnönü telsizle şu telgrafı çekmiştir: «Seyahatinizin millet ve memleket için yeni faydalar temin edeceğine kani olarak afiyet dilerim — İnönü» İzmir vapurundan gelen telsizde, | hava sekindir, seyahat çok iyi devam etmektedir denilmektedir, Eskişehirdeki alayına dönmek için dün İstanbuldan hareket eden tay» yareci Sabiha Gökçen, tayyaresile İ Boğaziçinde İzmir vapurunun üzerin- de uçuşlar yaparak Atatürkü selâm- Jamıştır. İzmir vapuru Boğazdan çıkarken Anadolukavağı tabiyesinden 21 pare topla selâmlanmış, bir tabur asker de tazim resmini yapmıştır. Dahili istihlâk vergisi Ikinci maddeyi değiştiren lâyiha Meclise sevkedildi Ankara 8 (Telefon) — Dahili iş- tihlâk vergisi kanununun ikinci mad- desine bir fıkra ile müstakil bazı maddeler ilâvesine& dair olan kanu- nun ikinci maddesinin aşağıdaki şe- kilde değiştirilmesi hakkındaki ka nun lâyihasının encümenlerce mü- zakeresi bitirilmiş ve lâyiha heyeti umumiyeye sevkedilmiştir. Değiştirilen ikinci madde şöyledir: «Bilümum sınai müesseselerde, hususi ve umumi işlerde o (tramvay dahil) kuvvel muharrike olarak İs- tihlâk edilen 'elektriğin beher kilo- vat saatinden aşağıda yazılı resimler alınır? 1 — İstihâk edilen elektriğin be- | her. kilovat saatinin fiati 9 kuruşa kadar (9 kuruş dahil) bir kuruş. 2 — İstihlâk edilen elektriğin be- her kilovat saatinin ftati 9 kuruştan yukarı ise 20 para, 3 — Havagazının beher metre mi- kâbı 20 para. Ancak bir sanat zümresinde mu- harrik kuvvet olarak elektrik kul. lanan sınsi müesseselerin ödiyecek- leri resim mamulâtm maliyet bede- nde yüzde 0,751 tecavüz ettiği tak- dirde hükümet o kısım sanayi için bü resmi mezkür nisbete kader in- dirmeğe salâhiyettardır.. Meclis Fırka grupu dün toplandı Ankara $ (AA) —C.H.P. Kamu- tay grupu bugün öğleden sonra An- talya saylavı Dr. Cemâl “Tuncanın başkanlığında! toplandı. Hariciye ye- kil vekili B. Saracoğlu haric! siyaset hakkında Partiye izahat verdi gererek derme dire Sümer Bank Heyeti umumiye 1936 kâr ve zarar hesabını tasvib etti Ankara 8 (Telefon) — Büyük Mil- let Meclisi İktisad ve Bütçe encümen- lerinden mürekkep «Sümer Bank» he- yeli umumüyesi bugün Bütçe encüme- ni İkinci reisi Mükerrem Sünülın baş- kanlığııda toplanarak bankânın 1936 Yılı faaliyet ve hesab devresine ald ida- re meclisi raporunu, bilanço, kâr ve zarar hösabını tasvib etmiştir. «Sümer Bank» heyeti umumiyesin- de söz almış olan zevat tarafından ile- ri sürülen mütalâat ve temennilere karşı İktisad vekili B. Celâl Bayar be- yanatta bulunmuştur. B. Celâl Bayar uzun süren beyana- tında, İzmit kâğıt fabrikası işine de te- mas ederek ezcümle demiştir ki: — Fabrika tevsi edildikten sonra bütün kâğıt ihtiyacını karşılıyacak ve fabrikn Avrupa fabrikalerile rekabe$ edebileecek dereceye girecektir. Celâl Bayarın izahatından sonra sümer Bank idare meclisi raporu ile mürakibler raporu ve 1936 senesi bi- lânçosu kâr vesarar hesabı tasvib Dün Geceki ve Bu Sabahki Teleraflar 9 Haziran 1987. Alman hariciye nazırı bugün Sofyaya varıyor Sofya gazeteleri bu ziyaretin ehemmiyetini kaydediyorlar Belgradda neşredilen tebliğ Sofya 9 — Alman hericiye nazırı Von Neurath bugün tayyare ile Bel- graddan saat 18 de bürüya gelecektir. Bofya Alman sefareihanesinde Alman hariciye nazıtının şerefine bü gece büyük bir ziyafet verilecektir. Sofya gazeteleri, bu ziyaretin ehemmiyeti- ni kaydediyorlar, Mir gazetesi «Alman hariciye nazırının Sofyayı ziyareti, mühim bir hâdisei siyasiye teşkil eder» diyor Belgradda neşredilen resmi tebliğ Belgrad 9 — Buraya gelen Alman hariciye nazırı Baron Von Neurath ie B. Stoyadinoviç arasında konuşm?” lar bitmiş ve resmi bir tebliğ neşre” : dilmiştir. Bu tebliğde Yugoslavya 19 Almanyayı alâkadar eden meselcl€ * rin karşılıklı bir emniyeti ve itimad, havası dairesinde tetkik edildiği V€. iki memlekelin umum! siyasotindf ve herhangi harp tehlikesini bertaraf. etmek hususunda fikir birliği müşü hede edildiği ve iki memleket arasın” daki teşriki mesainin Avrupanın sulh davasına hizmet edeceği beyan, edi mektedir. ti Mareşal Blombergin seyahati münasebetile çıkan şayialar Mareşal, İtalyaya fazla İngiltere aleyhdarı bir siyaset takib etmenin zararlarını bildirmiş Roma 8 — Alman Mili Müdafaa Neri Mareşal Blomberg dün akşam Müssolininin Aurora yatile Napoliden Siçilyaya hareket etmiştir. Alman Nazırı büyük tezahüratla selâmlan- mıştır. Şehir kâmilen donanmıştı. Yat hareket ederken bütün gemiler dü- dük çalmışlardır. Mareşal bu sabah Paiermoya vasıl olmuş ve şehri gez- iştir. Halk kendisini alkışlamıştar. Mareşal Taormina'da iki gün dinle- necektir. * Bir İtalyan gazetesinin tekzibi Milâno8 (A.A.) — «Gazetta del Po- polo» Almanya Harbiye Nazırı Mâre- şal Blombergin B. Mussoliniye çok fazla İngiltere aleyhtarı bir siyaset takip etmenin mazarratlarını bildir- mek üzere İtalyaya geldiği hakkın- daki yazıların aslı olmadığını söylü- yor. Bu gazete diyor ki;. İlsiya, İngiltere aleyhtarı bir siy&” #ct takip etmemekle, fakat yaln? kendisini müdafaaya çalışmaktadır. Mareşal von Blombergin ziyaretin€ gelince, mumaileyh İtalyan makamları ile, iki memleket arasındâ , siyaset, endüstri, kültür ve spor saha” larında halen mevcud vasıtasız, yakın , ve mahrem temaslara müşabih temas”. lar tesisi için gelmiştir, ve bu giyaret, , bu bakımdan, hedefine vasıl olmuş” . tur. i İttifak şayiaları tekzip ediliyor © Roma 8 (A.A) — Almanya ile İtal” ya arasında bir askeri ittifak yapılö” ğını kat'i olarak tekzip eden Giorn2)8 G'italia diyor ki: f Roma ile Berlin hükümetleri teşri" nievvel 1936 Berlin protokollarindeki hükümetlerin fevkinde yeni taahhüd” lere girişmeye hiç de muhtaç değiller” Hatayda örfi idare lin edilmemiş Umumi asabiyete rağmen! yeni bir hadise çıkmamıştır Berut 9 (Fransızca İstanbul) — Sa- lâhiyettar mahafil, Hatayda örfi ida- re ilân edildiği ve asker sevkedildiği haberlerini tekzib ediyorlar. Araplar ie Türkler ürasında vuku bülan ve evvelce bildirilmiş olan arbedelerden | başka hiç bir hâdise olmamıştır. Umumi asabiyete rağmen, fevkalâ- de komiserin delegesi huzurunda muhtelif cemaat reislerinin akdetlik- leri toplantıda verdikleri kararlar üzerine vaziyet düzelmektedir. Ereğli limanı, demiryolu ve ma- denlerinin işletilmesi Ankara 8 (Telefon) — Ereğli şirke- tinden alınan liman, demiryolu ve mâ“ denlerin Kozlu ve Bilimli demiyrolla- rmin işletilmesi ve Havzadaki deniz işlerinin inhisar altıma alınması hak- kındaki kanun lâyibası meclis ruzna- mesine alınmıştır. Bu lâyihaya göre, işletme ve in- hiser işleri Eti bank tarafından vücu- de getirilecek bir müessese tarafın- dan” görülecektir. Bu müessese, kö- mür havzasındaki tahmil teşkilâtında çalıştırılan ve amele birliğinde mu- kayyed bulunan kayıklar ve &mele birliğinin diğer tesisatını teşekkül ede- cek bir komisyon tarafından tesbit e- dilecek fiatle satın alacaktır. Ankarada bir mahkümun idamı Ankara 8 — Katil ve yağmacılık maddelerinden idama mahküm edi- len Ankaranın Pala kazasından Hü- seyin hakkındaki idem cezası, bu sa- bah Samanpazarında asılmak sureti- le yerine getirilmiştir. ii ZNO B, Hitler sulh . arzusundan bahsediyor “Başka devletler silâhla- rını bırakırlarsa biz de bırakırız,, diyor Ratisbonne 8 — B. Hitler bir kon” grede söylediği nutukta, Alman mil letinin harbi seven bir millet olm&” dığini ve yalnız sulöperver değil, fa kat sulhe de âşik olduğunu anlat mış ve Doyçland gırhlısının bomdö- Janmasını ima ederek demiştir ki; «— Alman sulh istiyor, fakat her hangi biri tarafından hakarete uğ” ramasına müsaade etmiyecektir. Al manya, diğerleri gibi hazırlıklı bu- lunacaktır. Fakat bir gün başkalari hâzırlıktan vazgeçerlerse, biz de 58 refle kendi hazırlığımızı bırakacağıZ.. « Almanya, niçin silâhlarını bırakm, yor? Çünkü emniyet ve itimadımı? yoktur. İlk adımı atmak diğerlerine düşer.» ? Müteakiben B. Hitler dini mesele” ye temas ederek Almanyada dini mü cadelelere tahammül edemiyeceğini söylemiş, ve grevlere ve içlimai kaf” geşalıklara sahne olan demokrasileri tenkid etmiştir. En nihayet, Avus turyaya da temas ederek mi ” dilin milli birliğin kuvveti; olduğunu söylemiş ve sözünü Almanyanın sulh adası olduğunu söylemekle ve türmiştir. Üniv itede 70 e mr 3e ; “d t ol Ankara 8 Telefon) — Üniversite“ de 40 lira maaşlı doçenilerin 22 ye indirilecek ve 70 lira mesi doçentlerin adedi 302 tır. Buna deir hazırlanan kanma 1â“ yYihası Büyük Mület Meclisi rüzn”, |