9 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Haziran 1937 AKŞAM © Bahifes Mevlânekapı cinayeti muhakemesi Ali Rıza beraet etti, serbest bırakıldı 1935 senesi nisan ayının 23 üncü Perşembe gecesi Mevlânekapıda bah- Çeler arasında Perikli adında bir bah- çıyani çifte kurşunille göğsünden vu- Tarak öldürmekten suçlu bahçıvan Amuavud Ali Rizanın muhakemesi dün bitirilmiştir. Suçlu Ali Rıza gözlerini muhakeme Yeyetine dikmiş renkten renge gire- Tek kararı dinliyordu. Muhakemenin, şimdiye kadar ya- pılan tahkikat ve dinlenen şahidlerin Afadeleri neticesinde Ali Rızanın, Pe- rikliyi öldürdüğüne dair kanun! ve kanaatbahş deliller mevcud olma- dığından suçlunun beraetine suç ale- ti olduğu iddiz edilen Ali Rızaya aid çiftenin kendisine iadesne ve başka bir suçtan mahkümiyet ve mevkufi- yeti yoksa derhal serberst bırakılma» sima temyizi kabil olmak üzere karar verdiğini bildirdi. O esnada samiin arasında konuş- malar, yaşa, sesleri duyuluyordu, A- Ni Rıza heyecandan kızarıyor, sarari- yordu, Periklinin anası Sofiye kararı öğrenince ağlamağa başlamıştı. All Riza mahkemeden çıkarçıkmaz der- hal etrafını saran akraba ve ahbapla- rile beraber kucaklasıp öpüştü. Yü- rürken heyecandan bütün vücudu Li- tiriyordu, Derhal para bozdurarak fa- kirlere sadaka dağıtıyordu. Kendisi- nin başka bir suçtan mahkümiyet ve mevkufiyeti de olmadığından lâ- Zzım gelen muamele yapılarak derhal tahliye edildi, Küçük Keme! için anı günü Fatih Geçler birliği tarafından Küçük Kemal için bir anı günü ha- zırlanmıştır. 12 haziran cumartesi gü- nü Kemalin eserleri anlatılacak, Ce- maloddin Server Galatasaraylı değer- li dostunun hayatını ve hatıralarını nakledecek, neyzen Tevfik, tanburi Salâhaddin, bestekâr Sadeddin tara- fından konsez verilecek ve merhumun Tejise ettiği Aynaroz kâdisı oynana- caktır. Vasfi Rıza Şemi Mollayı, Na- şid de Adem ağayı oynıyacaklardır. Cemaleddin Server bu eseri o gün hem sahneye koyacak, hem rol ala- caktır. Geçen pazar günü Fetih Gençler birliği mevsupları Küçük Kemselin kabrini ziyaret etmişlerdir. - Kabr'n başında bir nutuk söylenmiş, mezara Çiçekler bırakılmıştır. Salatalık kelieien basarak düştü, kolu kırıldı Beyoğlunda oturan Simon adında biri dün Yeniçarşı caddesinden geçer- ken yerde bulunan bir salatalık kabu- gunun üzerine basmış ve ayağı kaya- rak düşmüştür. Düşme neticesinde Sirnonun ol kolu kırılmıştır. Simon hastaneye kaldırılmıştır. Floryada yapılan yeni kabineler yakında kiralanacak Ftoryada yapılmakta olan lüks ka- binelerle soyunma yerlerinin İnşası bitmiş ve kati kabul muameleleri ya- pılmıştır. Bunlar 12 lüks kabine ile 97 soyunma yeridir. Bunların kiralan- | ması. için bir şartname hazırlanmış- tır. Bugün Daimi encümen tarafın- dan en müsald şartlar gösteren bir ki- Tacıya kiralanacaktır. Yeni kabineler- le soyunma yerleri bu seneki deniz mevsiminde açılacaktır. — Şehir mütehassısı - İstanbulun İdeal şekli hakkında bir kaç yeni fi- kir daha ortaya attı bay Amca... ŞEHİR HABERLERİ Hariciye vekili Dün geldi, bu akşam Ankaraya hareket edecek Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras dün saat 15 de Daçya vapuri- le Romanyadan şehrimize gelmiştir. Hariciye Vekili, Dâhiliye Vekili B. Şükrü Kaya, Riyaseticumhur umu- mi kâtibi B. Hasan Rıza ve başyaver B, Celâl, Hariciye siyasi müsteşarı B. Numan Menemencioğlu, Varşova setiri B. Ferid, vali ve belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ, polis müdü- rü B, Salih Kılıç, matbuat erkânı, dostiraı tarafından Galata rıhtımın- da karşılanmıştır. Dün Hataydan gelen beş kişiden mürekkep heyet to Hariciye Vekilini istikbal edenler arasında bulunuyor- du. Hariciye Vekilimiz vapurdan in- dikten sonra kendisini karşılıyanla- rın ayrı ayrı ellerini sıkmış, bu esna- da Dahiliye Vekili B, Şükrü Kaya, Hataydan gelen heyeti B. Tevfik Rüş- tü Arasa takdim etmiştir. Harleiye Vekili rıhtımda bağlı bu- lunan seyyah vapurunun kalabalık yolcuları ve rıhtımdaki halk tarafın- dan alkışlanmıştır. Hariciye Vekilimiz, refakatinde B. Şükrü Kaya olduğu halde, Atatürke tazimlerini arzetmek üzere otomobil- le Dolmabahçe sarayına gitmiştir. Hariciye Vekilimizin bu akşamki trenle Ankaraya hareket etmesi muh- temeldir. Hariciye . Vekâleti Siyasi misteşarı B. Numan Menemencioğlu dün akşamki trenle Ankaraya git- miştir. Hariciye Vekii B, Tevfik Rüştü Aras, Atatürkle mülâkatlarından sonra kendisile görüşen bir muharri- rimize: — Romanyadan geldim, Şefimin elini öperek tazimlerimi (bildirdim. İltifatlarıma mazhar oldum, emirle- rini aldım, Yarın akşam Ankaraya gi- diyorum.. demiştir. Pazar ruhsatiyeleri Satışı memnu eşya ayrı yerde bulunacak Pazar günleri tütün, rakı va saire gibi inhisar maddeleri satmak rüh- satiyesi alan dükkânlardan bir kıs- mınım pazar günleri, satmağa salâ- hiytetleri olmıyan diğer eşyayı da gizlice sattıkları görülmüştür. Gerçi pazarları osatışı memnu ölan eşyanın dükkân içinde tefriki için alelâde bir örtü kullanılmakla isede bu örtü veya tahtaperdenin eşyayı ayırmağa müsait olmadığı anlaşılmıştır. Bu yolsuzluğa mânl olmak için daimi encümen tarafından verilen bir karara göre bu kabil dükkânla- rın içinde - pazar günleri satılmasi memnu olan eşyalar için - otomatik bir demir kepenk bulunacak ve bu kepenk pazar günleri mutlaka ka- palı bulunacaklır. Bu kepengi dük- kânlarında (oyaptırmiyanlar pazar günleri dükkânlarını açamıyacaklar ve tütün gibi satışı memnu olmıyan inhisar eşyasını da satamıyacaklardır. ' Çocukları kurtarma yurdu 16 çocuk bir sanat öğrenerek iş buldu Gülatada çocukları kurtarma yur- dunda üç senedenberi terbiye edilen çocuklardan on âltısına bir sonat Şu- besinde ihtisas sahibi olduklarına ve eski fena itiyadlarını bıraktıklarına dair birer temiz şehadetname verilmiş ve bunlar müesseseden mezun olmuş- lardır, Bundan sonra hayatlarını bizzat ka» sanacak olan bu çocuklar, Ankara, İzmir, Eskişehir gibi yerlerde muhte- lif sanat sahalarında birer iş bulmuş- lardır. Bunların yerlerine yeni çocuk- lar müesseseye alınmışlardır. Bu ço- cuklar, Galatanın sabahçı kahvele- rinde geceleyin, köprü altında yatan bir kısmı ailelerini terkeden çocuklar- dır. Yurdun kadrosu bu sene biraz da- ha büyüyecektir. Ancak bunun için yeni bütçenin gelmesi bekleniyor. Bu sene yurdun genişletilmesi masrafına Evkaf müdürlüğü de iştirak edeceğin- * den, Evkaf bütçesinden de tahsisat ay- rulmıştır. Ancak Evkafın yapacağı yardımın miktarı ve kadronun geniş- İetilmesi üzerine şimdiki binanın yeni ihtiyacı ne kadar karşılayacağı şim- Giden belli olmadığından yeni kadro- ya geçen seneden fazla olarak ne ka- dar çocuk alınacağı henüz kestirile- memektedir. 4y ankesici El çabukluğile 60 lira aşırmışlar Polis ikinci şube müdüriyeti, Ab- med, Hüseyin, Abdürrahman ve Ni- yazi adlarında Cezairli dört yanke- sici yakalamıştır. Bu dört dolandırı- ci cumartesi günü Osmanlı bankası- nın, Beyoğlu şubesine gitmişler ve kendilerinin seyyah olduklarını, yan- larında bulunan bin frangı Türk pa- rasına çevirmek (istediklerini söyle- mişlerdir. Bankanın memuru Celâl hesap yaparken dört seyyahtan türkçe bi- leni kendisine rica ederek arkadaş- larının Türk parasını görmek İste- diğini o söylemiş, Celâl de muhtelif kıymetlerde bit mikdar para < çıka- np veznenin önüne koymuşlardır. Celâl ile diğer seyyahlar frangın bo- zulması hesabını yaplıkları sırada öteki üç seyyah önlerindeki paraları tedkik etmişler ve bir mikdar frank bozdutup ayrılmışlardır. Biraz sonra kasa hesabına bakınca altmış liranın noksan olduğunu görmüş, derhal polise müracast etmiştir. Ves rilen eşkâl üzerine zabıta memurla- ri Sirkecide bir otelde bu dört kişi- yi yakalamıştır. Yapılan tahkikat neticesinde bun- lar suçlarını itiraf ederek memur Celâlin önlerine koyduğu (paraları tedkik ederken el çabukluğile içinden altınış lirasını aşırdıklarını söylemiş- lerdir. Suçlular mahkemeye verilecekler- dir. Muhakeme neticesinde mahküm oldukları takdirde cezalarını bura- da çektikten sonra dördü de hudut haricine çıkarılacaklardır. Belediye binası Yeni bina Sultanahmedde yapılacak İstanbul belediye dairesi, eski ve ihtiyacı karşılamıyan bir binadır. Be- lödiye, bunu göz önüne alarak şimdi- ki binanın yanında, şirketler komi- serliği, matbaa, istatistik müdürlüğü gibi küçük binalardan mürekkep bu- lunan kısmında yeni bir bina yapma- ğı düşünmüş, bunun için bir de plân hazırlatmıştı. Eski binanın bir ilâvesi şeklinde ya- pılacak bu kısmın projesi etrafında Şe- hircilik mütehassısı B. Proste ilede is- | tişare edilmiş, mütehassıs böylebir | ilâveyi doğru bulmamışlır. Bunun Üz€-| rine yeni belediye binasının Sultanah- | medde yeni Adliye sarayının yapıla” Cağı yere yakın münasip bir yerde ya- pılması münasip görülmüştür. Yeni bina, şehrin şerefile mütenasip olucak tarzda yapılacaktır. Yeni binanın ya- pılma masrafının karşılığı da tasar- lanmıştır. Belediyenin elinde birçok bina ve arsa vardır. Bu arsalarla binalar satı- lacak, bu tasfiyeden elde edilecek pa- ra ile yeni bina yapılacaktır. Bu pa- ra yetişmezse belediyo bütçesinden de bir miktar tahsisat ayıracaklır, Ye- ni binanın projesi, şehircilik mütehas- sısı B. Proste'un nezareti altında ha- zırlanacaktır. Binek arabalarının duracakları yerler tayin edildi —Şehrin İstanbul semtinde binek ara- balarının duracakları yerler şimdiye kadar muayyen değildi, Belediye bu intizamsızlığın önünü almak için bi- nek arabalarının duracakları yerleri tayin etmiştir. Buna göre Eminönü kazası içinde Sirkeci istasyonunda, Fatih kazasında, Yedikule meydanın- de, Kumkapıda Tiyatro caddesinde, Karagümrükte ve sur haricinde du- rTacaklardır. Liman işleri Tedkikler yapacak heyet dün akşam hareket etti Liman işletme idaresinin tedkik- lerde bulunmak üzere Avrupaya gön“ Cereceğini evvelce yazdığımız mühen- dislerden mürekkop heyet dün ak- şam Daçya vapurile şehrimizden ay- rilmıştar, Mühendisler buradan Pireye git- mektedirler. Limanlarda, liman iş- lerini gözden geçirecek, bilhassa yol- cu salonlarında tedkiklerini derin- leştireceklerdir. Mühendislerin verecekleri raporla- Ta göre müstakbel yolcu salonunda son sistem asri tesisat yapılacaktır, Tifo aşısı istasyonları faaliyete başladı Şehrimizin bazı semtlerinde tifo vakalarının göze çarpacak derecede artması üzerine sıhhiye müdürlüğü tarafından tesis edilen aşı İstasyon- ları dünden itibaren faaliyete geç- mişlerdir. Sıhhiye müdürlüğü, tifo vakası çıkan yerlere yakın bulunan binalarda oturanları mecburi aşıya tabi tutacaktır. İSTANBUL HAYATI: Annesi duyarsal Boğazın Rumeli kıyısında etekleri hurçın dalgalarla didiklenen bir bah- çe. asırlık çınarların altına allı mor- lu güneşlikler kurulmuş. Masalarm etrafı dolduğu gibi -İlişecek bir yer bulmak için aralarda dolaşanlar da adım atamıyorlar. Anadolu sahilinin yemyeşil tepeleri arasından islıklar çalarak gelen papatya, menekşe ko- kulu rüzgâr, beride cazbanda ayak uyduran çiftlerin eteklerini kabartı: yor, ondüleli, bukleli saçları biribiri- ne katıyor. Masalarda bira, rakı, ga- zoz şişeleri, dondurma, buzlu badem, sakız leblebisi, Şam fıstığı tabakları mütemadiyen dolup boşalıyor. Yan tarafta bir masada çoluklu çocuklu on kişilik bir aile mütemadiyen yiyorlar ve konuşuyorlar. Garson biraz uzak- laşınca ailenin reisi koca burunlu adam pardesüsünün altından bir ke- se kâğıdı çıkararak İçinden biver di- lim ekmek, peynir alıp yanındaki kırmızı saçlı çocuklara veriyor ve te- lâşlı telâşlı tenbih ediyor: — Çabuk yiyiniz. Garson gelinceye kadar hepsini bitirmeli, Eğer görür lerse bizi kovarlar buradan.. Bir aralık adamla gözgöze geldik. Gülerek bana doğru uzandı: — Ne yapalım bayım? Evimizde Kalabalık çok. Bu gazinoya dışarıdan yemek sokmuyorlar. Bunlardan satın alsak on lira vermek lâzım. Biz de iş- te boyle idare ediyoruz. Beri taraftaki masada başbaşa 50- kulmuş bir çift, mütemadiyen müna- kaşa ediyorlar. Önlerindeki dondur- ma tabaklarını bile unutmuşlar. Er- kek asabi hareketlerle ellerini uğuş- turarak ısrar ediyor: — Ayol, buraya gelip te dans etme den kalkılır mı? Baksana, cazband ne — Amma yaptın ha.. ta evdeki am- nen, senin burada dans ettiğini ne reden bilecekmiş? — Ayakkabılarımdan., — Anlamadım.. — Ayakkabılarımı yeni giydim. Ak- şam eve gidince annem altına bakar. ve dans ettiğimi derhal anlar.. Delikanlı gevrek bir kahkaha attı Başbaşa bir müddet daha münakaşa ettikten sonra İkisi birden kalktılar ve ileride cazbandla tepinen çiftlerin aralarma karıştılar. Erkeğin galib geldiği anlaşılıyordu. Fokstrotları, çar- listonları sıraladılar, Doya doya dans ettiler, Bilmem ki küçük bayanım an- nesi ayakkabılarının altına bakma- dı mı? —C.R, ————————— m Yeni Çanakkale valisi şehrimizde * Çanakale valiliğine tayin edilen Ur- * fa valisi B. Atıf dün şehrimize gelmiş- tir. Yeni Çanakkale valisi birkaç gü- ne kadar yeni ynemuriyeti başına gi- decektir. Maarif müdürü Ankaraya gitti ' Maarif Vekâletinin emri üzerine İs- tanbul Maarif müdürü B. Tevfik dün Ankaraya gitmiştir. Maarif müdürü, İstanbul Maarif işleri ve ilk mektep imtihan neticeleri üzerine önümüz- deki ders yılı başında vekâletin ala- cağı yeni tedbirler etrafında vekâleta izahat verecektir. B. A, — O halde evvelâ tramvay- lardaki mevki farkını kaldırmalı!,.