9 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

9 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

F Bi hh Güneş mubhteliti Rapidi 3 - 2 yendi Muhtelitin gollerini sırasiyle Naci, Melih, Selâhaddin Rapidin iki golünü merkez muhacimi Binder yaptı 'Hafta arası olmasına rağmen üç bin- den fazla seyirci, dün Taksim stadın- da yapılan Rapid - Fenerbahçe, Gü- neş muhteliti maçını görmeğe gelmiş” ü. Maça saat 5,35 de Nihadın hakem- liği altında başlandı. Rapid pazar günkü Kadrosunu mu- hafaza ederek şöyle çıktı: Krausam - Luef, Wagner - Probst, Smistik, Skoumal - Havlicek, Flegel, Binder, Holec, Pesser. Mubtelit şöyle teşkil edilmişti: Cihad (Güneş) - Faruk (Güneşj, Reşad (Güneş) - M. Reşad (Fenerbah- çe), Aytan (Fenerbahçe), İbrahim (Güneş), Melih (Güneş), Naci (Fe nerbahçe), Salâhaddin (Güneş), Re- bii (Güneş), Fikret (Fenerbahçe). Sıkı rüzgârın altında Şiddetli bir rüzgür vardı, Muhteliğ rüzgâr #llına düştü. Bununina bera- ber ilk hücumu yaptı. Sol açık Fikret topu ortaladı. Salâhaddinin çektiği şüt topun bir oyuncuya çarparak fal so yapmasile neticesiz kaldı. Kaleci to- pu uzaklaştırdı. Bu akını başka bir akın takip etti, Fikret topu Salâhaddine, Salâhaddin sağ açığa şandellediler. Sağ açık Melih hafif bir kafa vuruşile topu Nacinin önüne düşürdü, fakat Naci bundan istifade edemedi. Saat 5,40 Rapidin mukabil akının. da muhtelit aleyhine verilen frikiki Smistik çekti, neticesiz kaldı, Hemen arkasından çok güzel bir iniş yapıyoruz, Salâhaddin top ayağında karşısındaki oyuncuyu kıvırdı yeon gekiz çizgisinden mükemunel bir şüt çekti. Rapid kalecisi bunu ancak ani bir plonjonla ve boyunun uzunluğu sa» yesinde karşılıyabildi. Çocuklar güzel oynuyorlar, müda» faa onların akınlarına meydan br rakmıyor, hücum hatlı da iyi bir şe kilde ilerliyor. Yalnız Nacinin gene çalım yapmak hevesi işi arasıra bozu- yor. Saat 5,44, soldan bir hücum yapıyo- ruz. Fikret, Salâh, Rebii aralarmda paslaşarak kaleye akıyorlar. Rapid müdafaası bunu korner yapmakla karşılıyor. Fikret güzel bir korner çe- kiyor, misafirler kurtarıyor, Bir dakika sonra Viyanalıların mü- kabil bir hücumu avutla neticeleni- yor. İki dakika müdafaamızın Viyana- lı muhacimlerle muvaffakıyetli bir şe- kilde mücadele ettiğini görüyoruz. Saat 5,49, gene soldan bir akın yer pıyoruz. Fikreti favulle durduruyor Jar. Pikret frikik çekiyor, top Nacinin önüne şandellenyior, Naci istifade & demiyor. Bununla beraber, sıkı rüzgâra rağ- rien çocuklar ümid verici Dir sekilde oyunyorlar ve misafirlerin mukabil akınları tehlike haline girmeden Kesi, liyor. Saat 5,53, bir hücumumuzda Salâ- haddin topu müsaid vaziyette bulu- nan Naciye geçirdi. Naci güzel bir şüt çekti, Viyanalı kaleci bloke etti. Rapidin ilk golü Akın sırası Rapidde. Binder birşey- ler yapmağa çalışıyor. Kaleden hayli uzak mesafede bir favul yüzünden muhtelit aleyhine bir frikik veriliyor. Binder otuz beş metreden diz boyun- da sıkı bir şüt çekiyor, Cihadın iyi yer tutmuş olmasına rağmen top sol dire- ğin hemen alt yahından ağlara takıl- yor, Bu golden sonra muhtalit kısa bir müddet sıkışıyor, Viyanalıların bir hü- cumunu koörnerle kesebiliyoruz. Bu kornerden istifade edemiyorlar. Sant.6, muhtelit taayikten kurtulu- yor. Soldan çök güzel bir hücum yapı- Yoruz. Top sağ açığa geliyor. Melihin Sıkı ve gol olabilecek bir şütü Viyana» lı müdafie çarpıyor, topu uzaklaştırı- yorlar, . Saat 6,02, Salâhaddin sağ açığa, Me- Dünkü maçtan heyecanlı İki enstantane Hh merkeze geçti, Fena bir taktik Saat 6,34, Melihle Salâhaddin pas- Oyunu ancak açıklarla oynıyarak kar zanabiliriz. Halbuki süratine güvendi- ğimiz Melih ortada boğuluyor, Salâ- haddin de açıkta ayni sürati göstere miyor. Nitekim bu değişiklikten sonra © yunda bir tevazün hes oluyor ve akın- Tar karşılıklı oluyor, Bu müddet için de muhtelit aleyhine bir korner esna» sında Binder favul yaptığından Viya» nalılar bundan istifade edemiyorlar. Saat 6,15, bir pas alan Salâhaddin gene karşısna çıkan iki oyuncuyu kır viriyor. 18 çizgisine yaklaştığı sırada müthiş bir favulle durduruluyor. Çe- kilen frikik avutla neticeleniyor. Muhtelitin beraberlik sayısı Saat 6,18, muhtelit hücumda, Rebii sol açığa deplase oluyor ve Fikretten aldığı pasle topu sürüyor. Karşısına çıkan bir oyuncuyu atlatıyor, arkasın» dan ikinci bir oyuncuyu da atlatıyor, topu birden ortaya gönderiyor. Melih gol yapabilecek bir vaziyette idi. Pa- kat Viyanalı bir müdafiin ileri atılma- sile ayağını boşa sallıyor ve top demar- ke vaziyette bulunan Naciye geçiyor. Naci bu fırsatı kaçırmıyor, yerinde bir şütle beraberlik sayısını yapıyor. Hemen biraz sonra Melih eşapelik bir pasla kaleye girerken Viyanalılar iavulle mnai oluyor. Fakat hakem bu penaltıyı vermiyor. Biraz sonra ilk devre 1-1 bitiyor. İkinci devre Oyunun ikinci kısmına 6,28 de baş- Jandı, Muhtelit kalesine Hüsamed- din geçmişti. İlk akını Viyanalılar ya- pıyorlar. Bu akını ancak kornerle ke- siyoruz. Kornerde tehlikeli vaziyetler oluyor. Fakat bereket versin Binder gene favul yapıyor. İki dakika sonra Fikret, Rebii, Sa- lâhaddin paslaşarak Rapid Kalesine iniyorlar. Salâhaddinin şütunda top kâle direğini sıyırarak filenin üstüne takılıyor. Müteakip bir akında Rebi- inin güzel bir şütu Viyanalı müdafiin ayağıma çarparak karner oluyor. Çök güzel çekilen kornerde Rapid mühim bir tehlike atlatarak mukabil alına geçiyor. Bu akın çok tehlikeli, sağdan şandellenen topu sırasile Binder ve Holec kaçırıyorlar, laşarak iniyorlar, Viyanalı muavin hendbol yapıyor. Uzakta olan hakem bunu görmüyor. Bununla beraber top Nacinin önüne düşüyor, Nacinin çek- tiği şüt direğin biraz üstünden geçi- yor. Altı dakika Viyanalıların üst üste tehlikeli hücumlarını görüyoruz, Bu hücumlarda Binderile Havlicek ve Pesser mühim rol oynuyorlar. Sağdan bir şandelde Holec gene mühim bir fırsat kaçırıyor. Saat 6,40, mukabil akında Salâhad- din gene iki müdafii atlatıyor, fakat sarfettiği gayret esnasında topa biraz Kızlı dokunuyor, rüzgâr topun açılma- sına yardım ediyor ve güzel bir firsat kaçıyor. Rapid aleyhine neticesiz kaları bir komerden sonra Rapidin çok tehli- keli iki alımmı seyrediyoruz, Hayli. cek sağdan ortalıyor, Binder bir kafa vuruşile topu s0l içe gçelriyor. Hüsameddin fırlıyor. Sol için şü. tünde top Hüsameddine çarpıyor, he- men arkasından $ol iç kale önünde topu havaya dikiyor. Rapid hücumlerine bu sefer sol. dan devam ediyor, vaziyet tehlikeli, fakat Viyanalılar Kondbol yapa rak bu tehlikeyi kendileri öldürüyor. lar. Bununla beraber Rapidin mut- laka galibiyet sayısını yapmağa, ça- lıştıkları birbirini takip eden akınla- rından ve muhtelit kalesinin geçir. diği tehlikelerden anlaşılıyor. Saat 6,53 — Viyanalılar çok tehij- keli bir hilcum daha yapıyorlar, Sol içleri Holec kaleci ile Karşı karşıya kaldığı halde bu fırsatı da kaçırıyor, Rapid 2 - Muhtelit 1 Saat 6,54 — On dakikadan beri muhtelit kalesi önünde dolaşan teh- like golle neticeleniyor. Sağdan ge- len bir şandelde Hüsameddin ve Binder ayni zamanda ve biri topu tutmak, öteki kafa vurmak için fir. hyorlar. Hüsameddin topa dokuna- mıyor, Lop Kalenin önüne düşüyor, Binder hemen hemen kaleye girmiş bulunan topa büyük birhırsvekı gınlıkla fileleri delecekmiş gibi vu- ruyor. Binder golü yapmakla bera- ber bu hareketile muhtelitin muka- memnuniyetle Ankara (Akşam) — Memleketimi- zin şeker endüstrisi dolayısile yapıl- makta olan geniş * ölçüdeki pancar ziraalini yerinde etüd etmek üzere memleketimize gelmiş olan Hâle üni- versitesi dekanı ve kendi mesleğinde beynelmilel bir otorite olan profesör 'B. Roemer ile Danzig üniversilesi ik- — Her şeyden evvel seyahatimizin çok enteressan geçtiğini söylemek isteriz. Alpulludan başlıyarak dört şeker fabrikasnın ziraat sahalanm tamamen gördük. Şeker fabrikaları- mın İhtiyacı olan pancarın çok kısa bir zaman içinde temin edildiğini gördük, Pancar zirati çok nazik bir zi- raaf şubesidir. Almanyada, Avrupa ve Amerikanın diğer memleketlerin- de 20 - 30 sene zarfında başarılabilen bu işin memleketinizde birkaç yıla Sıkıştırılarak başarılması, hiç müba- lâgasız, çok büyük bir muvaffakıye- ti ifade eder. Bu muvaffakıyetin bu kadar kısa bir zaman zarfında tecelli etmesinin belli başlı âmili, iş başında gördüğü- müz Türk köylüsünün yüksek kav- rayış kabiliyetidir. Diğer tarafdan şeker endüstrisinin girat teşkilât vasıtasile aldığı ted- birler ve bu cümleden olarak köylü- ye temin edilen ziraat âletleri de bu sahadaki çalışmayı Yolaylaştırıp kuv- vetlendirmiştir. Şeker endüstrisinin daha ziyade inkişafını temin edecek olan sulama ve gübre işlerine verilen ehemniye- tin pek yerinde olduğunu söylemeli- yiz. Bu sayede pancar sahalarının randmanı daha emin bir şekle soku- Iecaktır. Bu seyahatimizde çok sarih olarak tesbit ettiğimiz bir noktayı, burada bilhassa tebarüz ettirmek iseriz: Ak manya, Amerika ve diğer memleket- lerde olduğu gibi pancar ziraati sa- yesinde Türk köylüsünün ziraat kül. türü yükselmiştir. Yani şunu demek istiyoruz ki Tür- kiyenin zira! kalkınmasında pancar ziraatinin çok büyük bir rolü olmüş- tur ve olacaklır. Püncar ziranti di. vemeline sinirlenmiş olduğunu gös teriyor. Bu golü takip eden beş alli daki kalık bir müddet, muhtelit tamami. le değilse bile kısmen Viyanalıların hâkimiyeti altına girmiş gibi oynu- yor. Fakan ondan sonra bizimkilerin son bir gayretle gene hücume geç tüğini görücruz. Rapid 2 - Muhtelit 2 Saat 7,01 — Rebli kendisine ge len topla ilerliyor, önüne çıkan mu avini aşırarak topu PFikrete geçiri- yör, Fikret karşılamağ gelen muda- fi güzel bir çalımla atlatıyor, içeri sokuluyor, topu kale çizgisine mü- vazi ve yerden ortaya gönderiyor, ka lecinin müdahalesine vakit kalma- dan Melih bir bomba gibi yetişerek beraberlik sayısını yapıyor. Oyunun bitmesine on bir dakika var. Ummadıkları şekilde bir gol yi- yen Viyanalılar son hamlelerde bu- lunuyorlar. Muhtelit aleyhine bir korner hayli tehlike geçiriyoruz. Ra- pid oyuncuları artık en ince pro fesyonel hilelerini tatbik ederek oy- nuyorlar. Bu hileler bizimkileri de ginirlendiriyor. Oyunun bintemsine sekiz dakika kala hakem mütsaddit favuller ya- pan ve bir Rapid oyuncusunu sakat- Uyan Naciyi sahadan çıkarıyor. Oyun bitmek üzere, son bir hü- cum yapıyoruz. Viyana müdafileri hendle favul karışık bir şekilde buna mâni oluyorlar. Hakem penaltı veri- yor. Rapididiler bu penaltıyı attırma» mak istiyorlar, şirretlik ediyorlar. Ya- kat hakem dinlemiyor. Muhtelit 3 - Rapid 2 Penaltıyı Salâhaddin çekiyor. Ka- Jeciyi karşılıyor, fakat top elinden 9 Haziran 1937 Pancar ziraati iki alman profesör gördüklerinden büyük bahsediyorlar Profesör Roemer Profesör Blohin ğer ziraat şubelerinin dir. Pancar ziraati sahalarının bugün kü randmanı tamamile modem vasi- talarla alınmıyor. Azami pancar is- tihsali için bu vesaltin ai edilmesi lâzımdır.» Mütehassıslar pancar >iraatinin Türkiyeye girmesi ile ziraatte mü- kim olan münavebe imkânlarının te- min edildiğini işaret ederek demiş" Terdir ki: — Bu suretle pancar ziraati diğer sirast sahalarının randmanının yük- gelmesinde de âmil olmuştur. Bu ci- het bilhassa kayde şayandır. Tohum meselesi Pancar tohumunun Türkiyede ye- tiştirilmesi hakikaten çok mühüm bir meseledir. Bu husustaki çalışmalar- da isabet olduğu şüphesizdir. Bu va dide bazi beklenilmiyen zorluklarla karşılaşmak muhtemeldir. Memleke- tiniz pancar tohumu yetiştiren mem- eketlere göre ayrı iklim şartlarına maliktir. İkliminizdeki bu değişiklik diğer memleketlerde olmıyan haşerat ve hastalıklar dolayısile bazı sürprizler yapabilir. Fakat bu, pancar ziraalin- de tabii sayılan hallerdendir. Meselâ geçen sene bazı şeker istih- sal mıntakalarınızda zuhur eden ser» kospura hastalığı ile kleütüz böcek- diğer memleketlerde tesadüf edilse bile onların bu memleketlerde yap- tıkları zararlar memleketinize nis- beten daha azdır. Son söz olarak diyebiliriz ki top- rağına hâkim olan memleketine hâ- kiradir. Toprağa hâkim olmak için ise ziraat kültürünün yükselmesi 1â- zımdır. Bunun da en emin ve chom- miyetli bir vastası pancar ziraatidir. sürükleyicisi- MA AL e tr rt Pe sıçrıyor, Salâhaddin tekrar topa vu- rarak muhtelitin üçüncü ve galibi- yet golünü köşeden yapıyor. Hake- min hafif bir tereddüdü üzerine VE yanahlar gens” şirretleşiyorlar. Fa kat kaleciden gelen topa vuruş vazi- yetinde ofsayt olamıyacağını Ken- dileri de bildikleri için nihayet ka- zaya rıza gösteriyorlar. Muhtelit, Rapidi 3-2 mağlüpet- meğe muvaffak oldu. Nasıl oynadılar Muhtelit, muhakkak ki, Rapidden daha iyi ve daha müessir oynadı. Sı- ki rüzgârın oyunun bazı safhaların- da top kontrolünü güçleştirmesine Tağmen maç güzel, sıkı ve heyecanlı oldu. Maçın kazanılmasında muavin hattının çok gayretli ve güzel oyunu, hücum hattının Rapid hücum hat tından daha kombine ve daha te sirli oynaması âmli oldu. Muavin hat- tında M. Reşad mükemmeldi, Hücum hattında bidayette şahsi ve çalımla oyniyan Nacinin sonradan dafaa da elinden geldiği kadar çö uştı ve Rapidin usta mühacimlleri- ne İazla gol yaptırmadı. Rapid takımında eğırlığına ve bu ağırlığı yüzünden zaman zaman oyunu aksatmasına rağmen Binder ile Havlicek, Smistik en iyi oynar yanlardı. Sol açık Pesserdeliyloy- namakla beraber dün yazdığımız gi- b! M. Reşad ve Faruğun karşısında pazar günkü gibi rahat işliyemedi. Fenerbahçe - Güneş muhteltini bis güzel muvaffakıyetinden dolayı teb» rik etmek bir vecibedir. Sadun Gnlip