10 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

edildi. 120 ölü Cebellüttarık 9 (A.A) Gece yarısı- nl 40 dakika geçe, Cebelüttarık boğa- zında şiddetli bir topçu düellosu ol- | muştur, Karanlık dolayısile ne olup bittiği anlaşılmamıştır. Maamafih a- şağıdaki hâdiseler kaydedilmektedir. Ceutadaki ışıklar birdenbire sön- müştür, Bu sırada bu şehrin projek- türleri kdranlık içerisinde araştırma» lar yapıyor, bataryaları da ateş açı- yordu. Bütün ışıklarını söndürmüş ©- len iki harb gemisinin projektörlerin ışkları altında teressüm ettiği görül müştür. Asilerin Cernere burnundaki batar- ları da ateş açmışlardır. — Algesiras projektörleri de işlemeğe başlamıştır. Harb gemileri Ceutaya 20 kadar mermi almışlardır. Madrid yeniden bombardıman edildi Madrid 9 (A.A.) — Payıtaht yehi- den bombardıman edilmiştir ve bu bombardımanlar, şiddet itiborile es- kilerini aşmıştır. Madrid, dün akşam 20 dakika bom- bardıman edilmiştir. Bitçok kişi öl- müştür, çünkü sokaklar halk ile do- lu idi. Kübe sefareti binasına birçok Çalınan çocuk Şadi, 8 sene görmediği kardeşlerini görecek İzmir 9 (Telefon) — Sekiz sene ev- vel Uludağda çalınan Şadinin babası fabrikatör B. Mehmed Bursaya git- mişti, B. Mehmedden İzmirdeki ak- Tabasına bir telgraf gelmiştir. B. Meh- med telgrafında, Bucada baylar B. Aziz nezdindeki çocuğun kaybolan kendi çocuğu olduğu hakkında yeni ipuçları elde ettiğini ve perşembe gü- nü Şadinin kardeşleri Sami ve Malde İle İzmire geleceğini bildirmektedir. Buca nahiye müdürlüğü bugün bu mesele hakkında bazı şahidler dinle- miştir. Tahkikata devam ediliyor. İzmir otomatik telefon şirketi İzmir 9 (Telefon) —— İzmir oloma- tik telefon şirketinin hükümetçe sa- tın alınması mukavelesini imzalamak üzere bir mürahhas heyeti önümüz- deki hafta Ankaraya gidecektir. Demiryollarımız İnşaat için elli milyon lira tahsis ediliyor Ankara 9 — Diyarbekir islasyonun- dan Irakda İran hududlarına kadar uzatılacak odemiryollar hakkında tanzim edilen kanun lâyihası Mecli- se gelmiştir. Kanuna göre demiryollarının Di- yarbekirden itibaren İran ve Irak hu- dudlarına kadar temdidi ve Van gölü sahilinde demiryollarına muktezi te- sisatın yapılması için ceman 50 mil- yon lira sarfına, ve bu işler için ge- lecek senelere sari teahhüde girişme- ğe Nafın vekâleti mezun olacaktır. Araba yerine otomobil Ankara 9 (Telefon) — Tüm komu- tanları ile merkezde çalışan ve tüm- komutanlığı yapmış generallerin ve âli askeri şüra âzalarının binmeleri- ne tahsi edilen arabaların yerine oto- mobil ikamesi kararlaştırılmış ve bu maksatla hazırlanan kanun Jâyihası ruznameye alınmıştır. Satın alınan Şark Demiryollarının ilk taksiti ödendi Ankara 9 (Telefon) — Satın alı- nan Şark Demiryollarının 843 bin küsur İsviçre frangından ibaret olun ilk taksli yarısı serbes döviz ol- mak üzere bugün ödenmiştir. Diğer yansı da mal ile.ödenecektir. | obüs düşmüştür, fakat Kübalı diplo- matlara birşey olmamıştır. Asilerin bir taarruzu neticesiz kaldı Madrid 9 (A.A.) — Carabanchel mıntakasında dün asiler tarafından yapılmış olan bir taarruz, Lardedii- miştir. AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sabahki Teleraflar ispanyol hükümet kuvvetleri Ceutayı bombardıman etti Madrid yeniden bombardıman , 200 yaralı var Atatürk bugün Erden Emiri Abdullahın Atatürke çektiği telsiz telgrafı İzmir vapuru 9 — Şarki Erden emi- ri Abdulliâh Romanya vapurundan Cumhur reisimize çektiği bir telsiz telgrafla Türkiyede gördüğü büyük hüsnü kabulle samimi ve semih ik- ramlara karşı teşekkürünü, Atatürke sıhhat ve afiyet ve Türkiyeye saadet temennilerini arzetti. İnebolu önünde karşılaştığımız ka- Tadeniz vapuru yolcularından tazi- mat telsizi geldi. Kağızmanlılar bir telsiz telgrafla Hükümet kuvvetleri, Aravacaya doğru la Corogne yolu boyunca taar- ruz etmektedirler, Paris 9 (A.A.) — Madridden gelen bir habere göre, Milliyetperverler bu gece Madrid, Bilbao ve Valansiya şehirlerini bombardıman etmişlerdir.” Madridde 120 ölü ve 200 yaralı var- dır. Palamosa bombardıman edildi Bürselon 9 (A.A) — Müdafaa ko- mitesinin tebliğidir: Bu sabah saat 5 te iki asi kruvazörü Palamosa alt- mış gülle atmıştır. Zayiat azdır ölen yoktur. Kruvazörler San Pol Del Mor'u bombardıman etmişlerse de bir neli- ce alamamışlardır ve Cumburiyetçi- lerin mukabelesi üzerine çekilmişler- dir. Kan gütme Kanun lâyihasının encü- menlerce müzakeresi bitti Ankara 9 (Telefon) — Kan gütme sebebile işlenen katiller hakkndaki Kanun lâyihasımın encümenlerce mü- zakeresi bitmiştir. Encümenlerde ba- | zı noktaları tadile uğrıyan lâyihann aldığı son şekle göre kan gütme se- bebile adam öldüren veya öldürmeğe teşebbüs eden veya başkasını bu cür- mü işlemeğe tahrik ettiren kimsenin Cürmü işlediği zaman bir dam altın- da yaşayan, kardeşleri veya kocası ika- metgâhlarınm bulunduğu yerden başka bir yere nakledileceklerdir. Haklarında nakil kararı verilenler ikametgâhlarının bulunduğu yerden beş yüz kilometreden daha az bir mesafe dahilinde ikamet edemiyecek- lerdir. Bu gibiler bu mesafe dışında olmak üzere istedikleri yeri kendileri tayin edebileceklerdir. Balıkçılık Gemiler Marmara havza- sındaki limanlara girebilecekler Ankara 9 (Telefon) — Marmara havzasındaki balıkçılar İktisad ve- kâletine müracaat ederek Marmarg denizinin memnu mıntakalar arası. na alınması üzerine her sne bu mevsimde oradaki limanlara girerek mühim mikdarda balık alan gemile- rin bu sene sahile yanaşamadıkları- nı ve bu yüzden büyük zararlara düçar olduklarını bildirmişlerdir. İktisad Vekâleti Marmara havzası balıkçılarnın bu şikâyetini yerinde bulmuş ve gemilerin yanaşmalarına müsaade edilmesi için alâkadar ma- kamlarla temasa girişmiştir. Bisikletçilerimiz Kopenhag yarışlarına iştirak edecekler Ankara 9 — Türk spor kurumu 22 - 29 ağustosta Kopenhagda yapı- lacak bisiklet yarışlarına bisikletçile- rimizin iştirakine karar vermiştir. Bu maksatla bisikletçilerimizi hazırla. mak için haziran sonunda bir kamp kurulacaktır. Ankarada resim tergisi açıldı Ankara 9 (Telefon) — Resim ser- gisi bugün Halkevinde açıldı. Sergi, gerek tertip ve gerek teşhir itibari- le şimdiye kadar Ankarada yapılan sergilerin en güzeli ve değerlisidir, Sergide teşhir edilen eserlerin sayısı , 400 ü bulmaktadır. si Atstürkten Kağızmanı da şereflendir- melerini niyaz ettiler. Deniz iyidir. Yarın (bugün) saat on beşte Trabzo- na varıyoruz. ” ri Yeni valiler Tayin listesi tasdikten çıktı —. Ankara 9 — Valiler srasında yapı- lan yeni nakil ve tayinler yüksek tas- dikten çıkmıştır. Edirne velisi Osman Şahin Maraşa, Mersin valisi Niyazi Edimeye, Elâziz valisi Tevfik Muşu, Bingöl valisi Şe- fik Elâzize, Diyarbekir valisi Ferid Gümüşhaneye, Zonguldak mebusu doktor Mitat Diyarıbekire, İstanbul belediye reisi muavini Nuri Rizeye, Yozgad valisi Yahya Sezai "Trabzona, mülkiye müfettişlerinden Süheyl Va- na, Van valisi Faik Bingöle, Urfa va- lisi Atıf Çanakkaleye, Diyarıbekir va- li muavini Kâzım Urfaya nakil ve ta- yin edilmişler, Bitlis valisi Hasan Feh- mi, Gümüşhane valisi Hilmi, Rize va- Misi Cevdet tekaüde sevkedilmişlerdir. Bir heyetimiz Beruta gidiyor Ankara 9 (Telefon) — Fransa man- dası altında bulunan memleketlerle aramızda muallâkta kslan bazı mese- leleri ve bü arada tabiiyet ve tasarruf işlerini müzakere ve intaç etmek Üze- re bir murahhas heyetimiz bu ayın on beşinde Berüta gidecektir. Bu heyete maliye ve dahiliye vekâlellerinden birer müsavir de refakat edecektir, Lübnan reisicumhur tmek üzere bu * İstanbula geliyor Parise akşam Parise gitmek üzere memleketinden ayrılan Lübnan Reisicümhuru B. Emil Edde bugünkü Toros ekspresile şehri- mize gelecektir. Lübnan Reisicümhu- runa Maarif Nazırı refakat etmekte- dir. v B. Emil Edde Haydarpaşa istasyo- nunda merasim ile karşılanacak, Sir- keciye geçerek Semplon ekspresile ha- reket edecektir. Hariciye vekili Ankaraya gitti Evvelki gün Romanyadan şehri- mize gelen Hariciye Vekili B, Tevfik Rüştü Aras, geceyi Perapalasta ge- çirmiş ve dün de akşama kadar otel- de istirahat etmiştir. B. Tevfik Rüş- tü Aras burada fazla Kalmiyarak dün akşamki trenle Ankaraya hareket etmiştir. Vali, İstanbul kumandanı, polis mü- dürü, belediye ve parti erkânile da- ha bir çok kalabalık zevat Hariciye Vekilimizi Haydarpaşa istasyonunda, teşyi etmişlerdir. Gümrük muhafaza memurlarının beyhude telâşı İstanbul gümrüğünün beş numa. ral anbarında bulunan yangın ihbar zili dün akşam kontakt yapmış ve muhafaza memurları derhal telefona sarılarak: — Yangın var. Diye itfaiyeye malümat vermişler- dir. İfaiye geldiği vakit ateş görme- miş ve araştırma yapılmış hiç birşey görülmemiştir. Neticede yangın ihbar zilinin kons taktı üzerine muhafaza memurları- nın telâşa düşüp itfaiyeyi çağırdıkları öğrenilmiştir. Ğ Trabzona varıyor | sistemi «10 Haziran 1937 Almanya ile Yugoslavya arasında karşılıklı iktisadi müsaadeler Fransız gazeteleri, Belgradda neşredilen resmi tebliğin metninden memnun kalmadılar hariciye na“ Londra 10 — Röyter ajansına göre | dediyorlar. Alman hariciye nazırı Von Neuratlın Sofya 10 — Almanya pelin Belgradi ziyareti, Almanya ile Yugos- | zırınm buraya muvasalatından © ii lavyanın yekdiğerine karşılıklı geniş | seden resmi mahafil, siyasi ve DA iktisadi müsaadelerde bulunmaları | di mühim bir hâdise olduğunu VE” neticesini vermiştir. memleket arasındaki iktisadi. mü Yugoslav matbuatı, bu ziyaret mü- | sebetlere derin tesirleri olacağın! nasebetile ne Almanyanın lehinde, ne | yan ediyorlar, ie Von de üleyhinde hiç bir pakt yapılmadı- Dün akşem Alman seferetince is ğını teyidde ısrar ediyorlar. Paris ga | Neurathın şerefine verilen Ziyaf€ e zeteleri, Belgrad müzakereleri netice- | kralın kardeşi prens Kiril bütün B Pi sinde neşredilen resmi tebliğ metnini | gar nazırları, eski başvekil Mü tefsir ederlerken, bunun, Fransaya | Cankof, Malinof, Danef ve eski De Yugoslayya tarafından verilmiş olan | gar başkumandanı general Zekof teminatla kabili telif olmadığını kay- | zır bulunmuşlardır. Kontrol işinde tekrar anlaşma oluyor Italya hükümeti de bir taarruz vukuunda görüşmeler yapılmasını kabul etti Londra 9 (A.A) — İspanyada de- niz kontrolü hakkında dört devlet arasında bir prensip anlaşması ha: sıl olmuştur. Bu anlaşma aşağıdaki ihtiva etmektedir: i — İspanyol limanlarında emni- yel bölgelerinin genişletilmesi. 2 — İki taraftan Doyçlandın bom- bardımanı gibi hadiselerin tekerrür etmiyeceği hakkında serih teminat alınması, 3 — Dört devlet arasında islişare rilmesi ve bilhassa kontrole 1” mur bâzı harp gemileri yerin© ii rinde beynelmilel müşahid bali cak silâhlı vapur ikamesi hakki daki teklifleri tedkik edecekÜr. me teklif Londrada pek iyi bir su© karşılanmaktadır. noktaları İtalyanın vaziyeti Roma 9 (AA) — iyi maldesf almakta olan bir membadan nüdiğine göre İtalyr, dün öğld sonra B. Ciano ile Sir Eric DU” mond arasında yapılan görü n sonra, muhtemel bir İspanyol tâ“ ruzuna karşı tenkil tedbirleri a” madan evvel devletler arasında heri şavereler yapılmasını kabul etmiş” Maamafih, Roma kabinesi, kati Vİ” Karar vermeden evvel, Berlin kabin€ si ile noktai mazar teatisinde PUW i nacaktır. Bu anlaşma Valânsiya ve Sala- manka hükümetlerine bildirilecek ve cevap gelir gelmez ademi müdahale komitesine tebliğ edilecektir. Londrada bu cevapların müsait olacağından şüphe edilmemektedir. Komite müteakiben deniz kontrolü- ne daha beynelmilel bir mahiyet ve- Kutupta sıcak su IB. Eden seyahat€ akıntısı çıkmıyor Bu su Atlantik Okyanu- Orta Avrupaya gideceği sundan geliyormuş hakkında malümat yo”. Bir kaç hafta evvel Sovyet tayya- | (Londra 9 (AA) — «Reuler ri recilerinin Şimal Kutbuna vâsıl ol. | sının: Londranın iyi malümat İ duklarnı ye orada karargâh kur. | makta olan mahafili B. Edeni” ça duklarmı yazmıştık. . yahut Lord Cranborne'un Berk Sovyet Kutub keşşafları orada gi- | 4 itahti: da bir turney? riştikleri fenni araştırmalar neticesi ile n z merkesi 350 metre derinlikte bir cak şu | Sıkacağına ve İngilterenin gi akıntısı keştetmişlerdir. Bu keşti ya. | Avrupa merleketerine bazi | eçs pan meşhur Sovyet âlimi profesör | di imtiyazlar bahşedeceğine Sehmidt'dir. Kanaatine göre sıcak | nebi memleketlerde dolaşan su Atlântik Okyanusundan gelmek- | ler hakkında ademi malümât tedir. etmektedir. Sİ tamamiyefi ama a veya, Güneş tutuldu | Ispanyanın tam: Amerikada muvaffakıyetli| Avam kamarasında m rasadlar yapıldı sualler soruldu Nev York 9 (AA.) — Gazeteler, Londra 8 (A.A.) —Lord çe güneşin dünkü tam küsufunda mu- m B. Parkerin bir suali” is vaffakiyetli rasadlar yapıldığını yazı | vab. vererek, İngiliz yorlar. panyanın toprak bütünlüğün” yeis Bu rasadlar, Amerika, Japonya ve | hafazasında büyük menfaati : Peru heyetleri tarafından yapılmış, | mu bildirmiştir. pir de” tır. Bu heyetler, büyü Okyanusun ce- Parker, İspanyanın yabanc! İngile nub mıntakalarına gitmişler ve garbi | Jet tarafından işgali takdirinde laci” And dağlarının en yüksek tepelerine | terenin nasıl bir hattı hareket “öy. çıkmışlardır. Bu küsuf, 1200 seneden | Eun sormuştur. Diğer mebus” yare beri en uzun sürmüş olan küsuftur. | Je bir bal takdirinde İrgil nda Filyaki küsul, 7 dakika, iki saniye de- | be kadar gidib bir ni vam etmiştir. ki suali Lord Kranborne biç Maruf Amerikan askeri tayyare vermemiştir. BE; yon cilerinden kumandan Stevens, ens- iz ö mis) tantaneler almak üzere Andlar üze, | Türkiye-Suriye hudud Kor iran Ankara 9 (Telefon) — 16 da Adanada a ii x0* Suriye hudut komisyon! me misyonda hükümetimizi terse mur edilen Seyhan valisi Hadinin riyaset edeceği mıştır, ç ö rinde 8000 metre irtifada uçmuştur. Diyarıbekir valiliği Ankara 9 (Telefon) — Zonguldak mebusu B. Milat Alttokun Diyarı- bekir valiliğine tayini kararlaştırıI- mıştır, N