10 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

10 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

10 Haziran 1987 AKŞAMDAN AKŞAMA —ş——— Sabanca plâjı (Akşam) geçenlerde güzel bir otel Maketi neşretti ve bu otelin Sabanca- da yaptınlacağını haber verdi. Ayni zamanda orada, arkasını ormana ver- miş, göğsünü gölün güzelliğine aç I$, modern, temiz ve mükemmel bir ©bel ile beraber bir de plâj tesis edile Ceğini haber alıyoruz. Plüj kelimesi bizde, yeni moda olan bazı tabirler gibi, epeyce israfa uğra- dı. En ufak bir deniz kenarından bile bir plâj diye bahsedebiliyoruz; iki de- hiz hamamı kulübesi kurulacak bir Yeri bir plâj zannediyoruz. Halbuki Plâjı tabiat yapar, insanlar süsler, Biz bunu unuttuk. Plâj demek denize gi- rilecek yer mânasını ifade etmeğe baş- ladı. Onun için Sabancada yapılacağı” hı işittiğimiz plâjı hakiki omânasile düşünerek bir tarafa bıraktıktan sonra *sas fikir hakkında daha etraflı ve daha pratik bir şekilde bazı şeyler düşünebiliriz. Ankaradan trenle gelirken Saban» <a gölünün kenarından geçip te tatlı bir hissin zevki içinde derin bir huk Yaya dalmamak kabil değildir. Çünkü Sabanca gölü hakikaten fabiatin bir İncisi sayılacak kadar ahenkli, zarif ve $irindir. İstanbulun yanıbaşında sayi- labilir, Dünyanın en güzel deniz manzarasını koynunda saklıyan İs- tanbul suyun şiirini ve zevkini çıkar- mak için göle muhtac değildir. Böyle olmakla beraber Sabanca gölünün cazibesi ve zarafeti o kadar ziyadedir ki bir İstanbul çocuğuna bile onun kenarında nefis yemiş ağaçları altın- da, kır manzaraları içinde tenezzüh €derek bir tatil mevsimi geçirmek ar- zusunu verebilir, Sabancaya tertib edilen tenezzüh seferlerinin büyük bir muvaffakiyet teşkil ettiğini unutamayız. İstanbulu Sabancaya çekmek için orada böyle Modern bir müesseseye lüzum vardı. İzmit vilâyetinin bu lüzumu takdir €derek yeni Türkiyeye ve Sabancanın güzelliğine yakışacak bir mükemmeli. yette bir otel yaptırmağa kalkmasını tebrik ederiz, Günün birinde Sabanca gölü ile İstanbul arasında deniz tay- Yarelerinin vızır vızır işliyecekleri bir zamanın geleceğini bile hulyamızda düşünebiliriz, Yalnız Sabanca gülü kenarına râ hat ve temiz bir otel yapmakla iş bit- miyeceğini ve otelin derhal müşteri lerle dolmıyacağını hesaba katarak işe başalamalıdır, Oteli yaptıktan Sonra onu ayni modern tarzda İşlete- bilmelidir. Bu ayrı bir sanattır ki mütemadi itinaya, bilgiye ve üzerin- de titremeye ihtiyac gösterir, Birden- bire işi büyük tutmamalı, Başlangıç- ta rağbeti doğuracak kadar bir teşeb- büs sonra halkın rağbeti temin eğil dikçe onu tatmin edecek surette bü- yütme ve genişletme hareketi, yürünürse sarfedilecek paralar ha- Yırlı ve semereli surette kullanılmış olur, Akşamcı nar run tina Ayvansarayda bulunan bombalar mütareke zamanından kalmış Geçen gün Ayvânsaray civarında Eyüp caddesinde eski bir kayıkhane arsasında bina yapılmak üzere top- Tak kazılırken bir çukur içinde elli bir tane harp bombası bulunmuştu. Alâ- kadariarea yapılan tahkikat ve ted- kikat neticesinde bu bombaların mü- İareke zamanında oraya gömülüp kal. miş olduğu anlaşılmıştır. Bombalar — Anadolu seyahatinden dönen bir #rkadaş anlattı bay Amca... ŞEHİR HABERLERİ Köprü - Adalar 75 Hazirandan itibaren doğru seferler başlıyor Akay işletme idaresi köprü ile ada - Jar arasında! yolu kısaltmak için doğ- ru seferler ihdasına karar vermişti. İdare bt seferlerin tatbikine €sas ol- mak üzere 15 hazirandan itibaren Yar lova - Adalar - Köprü arasında ilâve seferler işletecektir. Verilen malümata göre, Yalovadan saat 6,30 da kalkan vapur Büyükada» ya uğrıyarak sant sekizde de oradan hareket edecek ve İstanbulda işi olan- ların vazifelerine geç Kalmamaları için doğruca köprüye gelecektir. Diğer adalar yolcuları için de ilâve olarak Büyükadadan sekize on kala bir vapur daha kalkutak ve bu da Hey- beliye uğrdıktan sonra doğruca köp- üye gelecektir. 15 hazirandan sonra adalar ve Anadolu hattı arasın» da arâba vapurları işletilecektir. Bunlardan başka ilâve olarak gene 15 hazirandan itibaren saat 19,15 de bir vapur kaldırılarak doğruca Hey- beli ve Büyükadaya uğratılacaktır. Halbuki hâlâ akşam saat altıda kal kan vapur doğru Büyükndaya gidiyor, Heybeli yolcuları birçok iskelelere uğ- rıyan vepurları beklemek mecburiye- tinde kalıyordu. Altı vapuruna ilâve» ten 7,15 de de bir vapur daha kaldır rılması Heybeli yolcularının arzuları- Akay idaresi bir tarallan da yaz ta- rifesinin hazırlıklarile meşgul olmak- tadır, Bu söne adalara faza rağbet olduğundan adalardan İstanbula son vapur mümkün olduğu kadar geç var kit kaldırılacaktır. Yaş meyva satanlar Gece yarısına kadar dükkânlar açık bulunabilecek Bu sene yaş meyvaların hem bol, hem de her seneden ucuz olduğunu yazmıştık. Bu münasebetle yaş mey- va satan dükkân sahipleri belediyeye müracaat etmişler, dükkânlarınm ge celeri saat yirmi dörde kadar açık bu- Junmasına müsaade istemişlerdir. Ma- rayların bu müracaat üzerine İktisad müdürlüğü tedkikat yapmış ve yemiş istihlâkini arttıracak olan bu isteği yerinde bulmuştur. Bu tedkikat üze- rine yaş meyva salan dükkânların ge- eeleri sat yirmi dörde kadar açık bu- Iunmalarına karar verilmiştir. Bu ka- rar, hemen tatbik edilecektir. Belediye meclisinin üçüncü katında bazı çatlaklar görüldü Belediye dairesinin Şehir meclisinin Üstüne tesadüf eden üçüncü katta ba- zı çatlaklık görüldüğünden buradaki şubeler ve kalemler boşaltılmıştır. Be lediye mimar ve mühendisleri bins- nın bu kısmında bir tehlike olup olma” dığını tedkik edecekler ve ona göre bu kat ya yıktırılacak ve yahud esaslı ilaç yerine reçete | Belediye doktorluklarında birer ecza dolabı bulundurmalıdır Bir muharririmiz dün sabah şahid olduğu şu vakayı anlatıyor: Sabah saat dokuz vakitleri Beyazıd nahiye merkezine uğramıştım. Alt kat kori- dorlarında İken bir bahriyeli ile bir po- lis, 25 yaşlarında bir genci baygın bir halde içeriye getirdiler, koridorda bu- lunan tahta sedir üstüne oturttular. Yukarı kataki belediye doktoruna ha- ber gönderdiler., Doktor geldi, hastanın nabzını mua» yene etti, kalbini dinledi; sonra odası- na girerek bir reçete yazdı. Odacı re- çeteyi hastanın eline tutuşturmak is- tedi, fakat hasta elân baygın bir halde idi. Ani bir kalb buhranına maruz kalan bu gence bir damla eter koklat- mak, yahud diğer bu gibi bir tedbirle kalbini kuvvetlendirmek lâzımdı, Bu- nun yerine kendisine reçete veriliyor» du. Nahiye müdürüne giderek vaziyeti anlattım. Müdür büyük bir alâka gös- terdi, derhal emirler verdi, zavallı gen- cin tedavisine başlandı. Küçük hususi müesseselerde bile bu gibi ani rahztsızıklara karşı birer 667 dolahı bulundurulması meçburi- dir. Halbuki Beyazıd belediye doktor- Juğunda bu gibi dolap veya saire yok- muş. Bu, büyük bir noksandır. Bu noksan bir vatandaşın hayatına mal elabilir. Bu gibi vaziyetlere karşı ted- bir almak lâzımdır. Kadıköy suyu Susuzluk hakkındaki haberler doğru değildir Salın alınan Kadıköy ve havalisi su şirketi 1 temmuzda belediyeye ge- çecektir. Şirket 12 hazirandan itiba- ren- memurlarınm alâkalarını kese- ceğini ve bu tarihten 1 temmuza ka» dar isteyenlerin yevmiye ile çalışabi- leceklerini bildirmiştir. Bu haber alâ- ka ile karşılanmış ve vaziyetin ted- kikine başlanmıştır, Söylendiğine göre Şirket kanunen işçilerine vermeğe mecbur olduğu taz- minatı ödememek için bu hareketi yapmıştır, Fakat alâkadarlar, İş ka- nunun tatbikinden evvel böyle bir ha- rekete baş vurmakla şirketin gene ta2- minat vermesi ioap edeceği kanaatin- dedirler. İş kanununu tatbik etmek için kurulan iş dairesinin şehrimizde- ki üçüncü mntaka âmirliği de bu mesele ile meşgul olmaktadır. Tedki- kat neticesinde eğer şirketin İş kanu- nundan kaçmak için böyle bir hareke- te baş vurduğu meydana çıkarsa icap eden tedbirler alınacaktır. Kadıköy ve havalisinin 1 temmuza kadar susuz kalacağı hakkındaki şa- yizlar doğru görülmüyor, Çünkü be- lediye bir hizmet müessesesi safatile 18 gün sonra göreceği işi 18 gün evvel yapabilir, Çöp dökmek yüzünden kanlı kavga Küçükpazarda bir evin ayn âynı odalarında oturan Elif adında bir ka dınla Hasan adında biri dün çöp dök- mek meselesinden kavga etmişlerdir. Kavgada Hasan hir bakır su kabı ile Elifin kafasna vurarak ağır yarala- miştar, Bay Amcaya göre... Üsküdar yangını Mangaidan sıçrı- yan kıvılcım yan- gına sebeb oldu Evvelki gece Üsküdarda Ahmed Çe- lebi mahallesinde bir yangın çıkmış, birkaç ev tamamen üç ev de kısmen yanmıştı. Zabıta bu yangın etrafında tahki- katını bitirmiştir. Yapılan tahkikata nazaran yangın Ahmed Çelebi mahal- lesinde Tahririye sokağında 16 numa- Talı evde kiracı olarak oturan İbrahi- min evinden çıkmıştır. Yetmiş beş yaşlarında olan İbrahim uzun zaman- danberi hastadır. Evvelki gece ihtiyar adam bir mangal yakarak sofaya bı- Takmış ve kendisi odasına girip yat- mıştır. Açık bulunan pencereden ge- len rüzgârın tesirile mangaldaki ateş- ten kıyılcım sıçrıya'rak döşeme tahta- larını tutuşturmuş, İbrahim odasın- da yattığı için ateş büyüyünceye Ka- dar yangının farkına varamamıştır. Yangın duyulup zabıtaya ve itfaiyeye haber verilinceye kadar ahşap bina alevler arasında söndürülemiyecek bir hale gelmiş ve ateş etraftaki ahşap bi- nalara da sirayet etmiştir. Kazlıçeşmede yangın Evvelki gün akşam üzeri Kazlıçeş- mede Hikmet kardeşlere aid deri fabri- kasından da yangın çıkmışsa da büyü mesine meydan verilmeden söndürül- müştür, Bu yangının da üçüncü kat- ta deri kurutulan yerde söndürülme- den atılan bir sigaradan çıktığı anla- şümuştur. Hasta nakli Can kurtaran otomobil- lerden başka arabalar taşıyamıyacak Hasta ve yaralı nakline mahsus olan «Cankurtaran: otomobillerin sevk ve idaresi için bir talimatname yapıl- mıştır. Bu talimatnameye göre «Can» kurtaran» otomobilleri için hafta ve saire tatili yoktur. Bunlar günün her saatinde -itfaiye gibi- çalışacaklardır. Bu talimatnameye göre otomobillerden biri Fatih, diğeri Beyoğlu başhekimle- rinin emrinde olarak kazaya uğrıyan- ları, üçüncü otomobil dilencilerie deli. leri, dördüncü otomobil de ücretli has- taları taşıyacaktır. Alelâde vesalt ile hasta taşınması bu talimatname ile yasak edilmiştir. Üsküdar belediyesinde de ayni vesalti bulunacaktır. Hasta taşıyan şoför ve arabacılar hakkında ceza zapli tutulacaktır, Kocaelinde şap hastalığı kalmadı Kocabli vilâyetinde çıkan şap hay- van hastalığı, alman tedbirler netice- sinde tamamen ortadan kalkmıştır. Hastalığın İstanbul vilâyeti hududu- na girmemesi için Tuzla civarına ko- nan kordon kaldırılmıştır. Bundan Sonra, Kacelinden İstanbula gelecek öküz ve emsali hayvanlar hiç bir mu- ayeneye tâbi tutulmadan İstanbula serbesçe girebileceklerdir, En büyük hizmet Büyük kâşif Markoni şimdiye ka- dar yaptığı keşiflerle insanlara bir çok iyiliklerde bulundu. Fakat Mar- koni insanlığa en büyük iyiliğini son zamanlarda etmiştir... Meşhur kâşif, bu büyük iyiliği bir keşifte muvaffak olduğu için değil olmadığı için yap- maştar, Markoni uzun zamandanberi «Ölüm Şua» adında bir ışık arıyormuş. Bu Işık şöyle olacakmış: Gayet uzaktan bu müthiş ziyayı bir canlı mahlükun, bir insanın üzerine tuttunuz mu?. O canlı mahlük, 6 insan derhal öle- Fakat Markoni bu çok çalıştığı keş- finde muvaffak olamamış ve bundan vazgeçmiş... İşte Markoninin şimdiye kadar in- sanığa yaptığı hizmetlerin en büyü- ğü... KOMŞU KAPISI Şehir tiyatrosu artistlerinden birine sordum; —Bayan Bedia Ferdi nerede? Hiç görünmüyor. — Cevap verdi: — Dün Kocnsile beraber Parise gitti.. Bay Galibi sordüm: — Hazırlamıyor.. Parise gidecek., Vasfiyi sordum: — Seyahat hazırlığı ile meşgul. Parise gidiyor.. Artistlerimiz için Paris komşu ka- pısı olmuş. giden gidene. yakında Muhsin de Avrupaya gidecekmiş. es- kiden, sporcuların Avrupada şehir- den şehire dolaştıklarını görünce: — Biz de bol seyahat etmek için sporcu olmalı... derdik. Şimdi seyahat etmek için iyi bir meslek daha var.. Şehir tiyatrosunda artist olmak. baksanıza Şehir tiyat rosu âdeta Parise nakledilmiş gibi bir şey. ŞARKI YÜZÜNDEN CİNAYET «Musiki ruhun gıdasıdır: derler. Bir birahanede bir sarhoş kendisi- nin istediği hir şarkı çalınmadı di- ye bıçağını çekmiş, etrafa saldırmağa başlamış... Bunu okuyunca, hayret ettim, Adam m mr Motosikletle çarparak bir çocuğun ölümrüne sebep olan 6 aya mahküm oldu Geçenlerde Ali Gündüz adında biri motosikletle Beyandda Üniversite caddesinden geçerken Hilmi adında on yaşlarında bir çocuğa çarparak ölümüne sebebiyet vermişti. Dün asliye dördüncü ceza mahke- mesinde Ali Gündüzün muhakemesi bitirilmiştir. Muhakeme neticesinde Ali Gündüzün altı ay hapsine, ölen çocuğun babasına üç yüz lira tazminağ ödemesine ve ayrıca otuz lira para c8- zası, on yedi lira da muhakeme mağ- rafı vermesine karar verilmiştir, Bir çocuk denize düştü, boğulmak üzere iken kurtarıldı Nişantaşında oluran Zekeriya adın» da dokuz yaşlarında bir çocuk dün Kabataş iskelesinde oynarken denize düşmüştür. Kazayı etraftan görenler ağ Zekeriyayı boğulmak üzere i kurtarmışlardır,