10 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

10 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 e Yukarda İdman yurdu ve İnegöl (Akşam) — Kazamız Halk kevi, gençleri teşvik etmek için orta- ya bir kupa koymuş ve İdmanyurdu ie Yenidoğan spor arasında bir fut- bol maçı tertip etmiştir. Bu münase- betle Atletizm müsabakaları da yar yılmıştır. Alman neticeler şunlardır: 100 metrede Kurd Ali, Bin metrede inegölde spor faaliyeti Yenidoğan klüpleri 40 metre koşusu başlarken ağaşıda İdmanyurdundan Mehmed, 100X4 bayrak koşusunda oYenidoğanspor klübü birinci gelmişler ve mevud mü- küfatları almışlardır. Müteakiben İdmanyurdu Yenidoğanspor klüpleri arasında heyecanlı bir maç yapılmış- tar, Maç Iki tarafın gayretlerine rağ- | men 2-2 ye berabere bitmiştir. Sıvas muallimlerinin gezintisi Sivas ve Tokat munllimlerinden bir grup Tokat bağlarında Sivas (Akşam) — Kafile halinde ve kamyonla Tokata giden mualiimleri- miz orada pazar tatilini geçirdikten sonra şehrimize dönmüşler ve Tokatta başta vali B. Falz Ergun olduğu halde Tokatlılardan çok hararetli bir kabul görmüşler, Tokatın görülecek yerlerini ve bağlarını gezmişler, şereflerine ve- rilen ziyafetlerde bulunmuşlardır. Mecliste müzakereler Ankara 9 (Telefon) — Büyük Mi- let Meclisi bugün toplandı, Sıhhiye vekili B. Refik Saydam Suriyede çi- kan veba ve hududlarımızda alınan tedbirler etrafından izahat verdikten sonra ruznameye geçildi Telsiz kanun lâyihasile, Ankarada bir tıb fakültesi tesisine, yeniden beş kaza teşkiline, teşviki sanayi kanunu- nun 30; 36 ncı maddelerinin değiştiril- mesine aid kanun lâyihalarının ikinci müzakereleri yapılarak kabul &dilmiş- tir. Ruznameye dahil meddelerden Ma- arif vekâleti prevantoryomu ve sanâ- toryomu hakkındaki kanun lâyihasile Maarif vekâleti merkez teşkilât ve va- zifeleri hakkındaki kanuna müzeyyel lâyihanın da birinci müzakeveleri ya- pılmıştır. Kamutay cuma günü top- Janacaktır, Beynelmilel mesai bürosunun dünkü içtima Cenevre 9 (A.A) — Beynelmilel mesai bürosu yıllık içtimamın bu- günkü celsesinde 9 komisyon teşkil etmiştir. Murahhasımız B. Necmed- din Sadak bunlardan Nafia komis- yonuna dahildir. “ Hamidiye Korfoya gitti Atina 9 (A.A) — Hamidiye bu sabah saat 6da Korfoya hareket et- miştir. Yunan bahriyesinin ve bütün hal- kın tezahüratı son dakikaya kadar devam etmiştir, . . —. Eski Fransız Başvekili evlendi Paris 9 (A.A) — Eski Başvekil B. Tardieu ile dul madüm Blanehard'ın izdivaçları Chaumont - Sur - Tha- ronne'da son derecede hususi bir su- rette tesid edilmiştir. İsviçrede 3 genç çiğ altında kalarak öldü Bern 9 (A.A) — Uri kantonunda Kreonten dağlarının üzerinde üç genç bir çığ altnda kalrak ölmüşlerdir. Pariste otel ve lokantacıların bir protestosu Paris 9 (A.A.) — Otel ve lokanlalcı- lar birliği, kırk saatlik çalışma hafta smın kabulü aleyhinde cumhur bâş- kanına son bir protesto daha vermiş- lerdir. Bunlar, masraflarının yüzde otuzdan kırka kadar artacağını iddia etmektedirler, Yeni iki İngiliz muhribi denize indirildi Londra 9 (A.A) — Jarron deniz tezgâhlarında iki yeni İngiliz muh- ribi denize indirilmişir. 44 bin beygir kuvvetinde motörlerle mücehhez olan bu gemilerin sürati 36 mildir, nazirile uzun müddet gö: Bükreş 9 (A A.) — Romanya Kra- 1 karol, Polonya Hariciye nazırı Beki kabul ederek kendisiyle çok uzun sü- ren bir mülâkatta bulunmuştur, AKŞAM Petrol ve benzin (Baş tarafı 1 inci sahifede) 10,40 kuruşa ve petrolün 15,50 den "160 kuruşa ineceğine göre bunların piyasadaki satış fiatlerinin de yarı ya- Yiya ucuzlaması icabetinektedir, Ha- len benzin 28-30 ve petrol 26-27 kuru- $a satılıyor. 'Tenzilât miktarını gösteren rakkam- lardan anlaşıldığına göre (Oo badema benzinin 18 ve petrolün de 15 kuruşa satılması icabedecektir, Şimdi 125 ku- Tuşa satılan benzin £ şişelerinin de 69-65 kuruşa muamele görmesi lâzım gelecektir, Fransadan getirtilecek gazete, mecmua ve kitabların bedeli Ankara 9 (Telefon) — Vekiller He- yeti, Fransadan getirtilerek Kitap, gazete ve mecmua bedellerinin sıra bekletilmeden Klering hesabından tediye olunmasını karar altına al- mıştır. Bu suretle Fransadan kitap ithalinde görülen Zorluk ortadan kaldırılmış oluyor. Siyasal bilğiler okulunda profesör ünvanını alacaklar Ankara 9 (Telefon) — Siyasal bilgiler okulunda diplomatik, mali ve idari iliniler kürsülerini resen İş- gal eden musllimlere profesör ün vanı verilmesi, maaş ve ücretlerinin de üniversite profesörlerinin maaş derecesine çıkarılması kararlaştın!- mıştır. Tıp talebe yurdu genişletilecek “Tıb 'Talebe Yurdu, ' bugünkü mey- cudunun bir misli fazlasım alacak derecede tevsi edilmesi Kararlaştırıl- mıştır. Bu maksatla binanın geniş- letilmesi için bir proje hazırlanmak- tadır. İnşaata temmuzda başlana- caktır, İzmir fuarında satılacak ecnebi malları İzmir fuarına iştirâk ededek Ay- rupanm mühim bâzı firmaları fuar- da teşhir edilecek yaalları satıldığı takdirde bunların bedellerini nasil tahsil edebileceklerini ticaret oda- sından sormuşlar ve odada İktisad Vekâletinden talimat istemişti. İktisad Vekâletinden ticeret oda- sinâ gelen talimata göre bu kabil ec- nebi firmalarının fuarda teşhir edi- lecek malları için hükümet 150 bin Uralık bir döviz ayırmıştır. Binaen- aleyh ecnebi malları satıldığı takdir- de karşılığı bu dövizle ödenecektir. Sayfiye yerlerindeki gazino ve eğlence yerleri ne zaman nacak? İstanbulun sayfiye yerlerinde ha- yat, her semtin hususiyetine göre de- ğişmektedir. Bazı yerlerde gece ha- yatı daha geç vakle kadar devam et- tiği halde, bazı semtlerde erken biter. Bu itibarle sayfiye yerlerindeki gazino ve eğlence yerlerinin ne z2maân kapan- mesi lâzımgeleceği tedkik edilmiş ve daimi encümender yeni bir karar alın- mıştır. Bu karara göre Sayfiye yerle- rindeki gazino ve €ğlence yerlerinin hangi saatte kapaltılabilecekleri ma- halli kaza kaymakamları ve belediye şubeleri tarafından tayin edilecektir. Rockerfellerin serveti Bir kaç hafta evvel ölen Amerikalı milyarder Rokfeller 35 milyon lira- dan ibaret olan şahsi servetini toru- nu Marguesa Margaret do Cuevasa terk etmiştir. Varis İtalyada bulun- maktadır. Orada bir İtalyanla evlidir. Rokfellerin (o serveti. bundan bir müddet evvel bir milyar iki yüz mil- yon lira tahmin edilmekte idi. Fakat bunu ölmeden çok ©vvel varisleri arasında taksim etmişti, İngiliz para siyaseti değişmiyor Londra 9 (A.A.) — Sir John Simon 1933 de imparatorluk konferansının neşrettiği beyanname ile geçen eylül- de 3 devlet-arasında akdedilmiş olan anlaşmada tesbit edilen İngiliz para siyasetinden hiç bir şeyin değişmemiş olduğunu bildirmiştir. mam an Teşekkür Aziz validemizin ölümü üzerine ce- nazede bulunmak, mektub ve telgraf. la taziye etmek suretile mahzun gö- nüllerimize tesliyet vermek lütfunda bulunan dostlarımıza ayrı ayrı teşek- kür etmeğe imkân göremediğimizden vicdan borcumuzu muhterem gazete nizin lütufkâr delâletile ödüyoruz. Nuri Demirağ Abdürrahman Naci Demirağ | Ver bana bir beze,. şu halimi gör, İ Karşıki kahvede bir tulumbaı 10 Hazıran 1937 Dini bütün adam Yazan: NECDET RÜŞTÜ ii pe O ne hoş kadındı, 0 ne ceylândı! | Bekârlar vuruldu, evliler yandı, Yaşlılar eridi, gençler tutuştu Yediden yetmişe âşık olmuştu!... Ne hoştu, ne candı, ne âfetti 0, Herkesi kendine köle etti ol... Yerinden sarsıldı bütün mahalle, Gönüller yanmıştı ayni emele: — Cennetten bir huri... diyordu imam, | Ulaştım altmış beş yaşıma tamam, Eşini görmedim.. özenmiş Allah; Abdestim bozuldu.. estağlurullah!.. Mahalle muhtarı zendost «Hacı bey» 'Talipti.. gizlice sürüyordu pey: — Hiç gözüm görmüyor eski karımı!.. Ev tutup harcıyayımı bütün yarımı; | Bu kadar yanmazdım yapsaydı büyü, Pırlanta takayım yüz görümlüğül.. Bitişik konakta bir «Paşazade» Derdini döküyor frenkçe sade Diyordu: — dö vuzem ey şarman kadm; Mon amur!.. Gel, söyle: Venüs mü adın?... Ben esir olmuşum sana tu mon kör! Abayı yakmıştı: — Halime acı; Hey snam; nedir o alevli dudak, Kiz!... Soktu benim de içime kundak!.. Dilerim, mezarım olsun kucağı, Su verin.. ateşim sardı saçaği!... Sustalı çakıyı sakladım cebe, Canına kiyarım.. yanıyorum, bel... ... Caminin çömezi Şamlı bir Ara Aşkından içiyor mescitte Gizlice devirip binliği gi: Gece sızıyordu -wimber üstünde!... Kadının peşinde 'üç aya yakın Israrla dolaşan başka bir çapkın, Başına yalandan bir sarık sardı!... Kadına bitişik minare vardı, Çıkarak murada erdi en sonu: Bahçede çarşafsız seyretti onu!... Bir hirsiz bir gece evine daldı, Uyurken görmekti onu maksadı!., Bir Yahudi sevdi onu bir ara: Ne sevgi.. faizsiz verdi borç paral., Hasılı: Yediden yetmişe âşık., Mahalle olmuştu karmakarışık!... Yen Doğrusu yanmakta vardı hakları; Kızıl dudakları, kor dudakları Herkesin kalbini kayuruyordu!.. Kim görse bu güzel kadını, sordu: — Bu ne bu?.. Bu can Kim?, Bu kimin nesi? — Kimlere yastıktır beyaz sinesi?., — Maşallah; bu taze karısı kimin?. | — Bu mu, ye dediği Lokman hekimin?, İşte o böyle dinç, böyle güzeldi; İki ay önceydi.. bu eve geldi, Kafesler inikti, perde örtülü!... Hiç kimse görmüyor bu gonca gülü, Dışarı çıkıyor cuma günleri, Eve dönüyordu erkence geril... Fakat bir çıkyor, pir çıkıyordu: Çarşafı ortadan çok sıkıyordu, Beli çok ihceydi, kalçası geniş!... O zaman enderdi böyle giyiniş.. Çıkıyor o beyaz kollar meydana; | Peçeyi açıyor bir parça yana, ohidekm 2 Cana işliyordu elâ gözleri, O elâ gözleri, belâ gözleri!... O zainan mahalle sarsılıyorduz Kadınlar cumbaya asılıyordu; | O, gene peşinde Arap halayık; Giderken erkekler büküyor bıyık, Şaşırıyorlardı çocuklar bilel.. «Hacı bey» bakıyot «ya sabur!..» 8 «Çömez:e yeniden can geliyordu, sİmams abdestini tazeliyordu!.. Tam fırsat düşmüşken «paşazaderY Öteden: — Gacoya sulanmal!... diye, Bizim etulumbacış bozuyor ara; Böyle kaynıyordu her kalbde yaral EY Metelik vermedi kadın birine, O zaman sevgiler çevrildi kine; <İmam> bulmuynca genç kadından yüz, Dedi: «Kim zararlı bunda, görürüz!» «Şeriat» babıma hemen baş vurdu. Bir gece, kahvede bir söz savurdu: — «Bu malüm olmuştur rüyada bana, «Bu kadın muhakkak yapıyor zinal .? Ahali davrandı, başlar doğruldu Yobazlar bu fikri münasip buldu: — Evini basalım!,.. — Olur mu?. — Olur!... — O zaman bu kahbe belâyı bulur! Bir çubuk yakarak düşündü imam, Dedi ki: — Bu gece münasip bulmam; Gerçi biz basarız, kurdet var bizde, Halbuki <Şehislâm»ı mahallemizde En büyük adamdır, ona gideriz, <Mel'ünu basalım, İzin ver.» derizl. anla göl » demindenberi bütün sözlüri «Şehislâm Efe, Şükünle dinle Heyete dem — «Böyle zaniye İ, «Bizim mahallede dursun ne diye?.. «Dünyada en büyük günah fuhüştur, «Bu dünya bu yüzden harap olmuştür! «İnsanlar bu kötü yola saparsa, | «Nikâhsız hatunla zina yaparsa, «Gözleri çıkarda, görmez cihanı, «Ve dahi cehennem olur mekânı!..> Herkesin hürmetle yüreği attı: Şehislâm Efendi ne dindar zattıl.. Son defa şunları dedi heyete; — «Bu işte lüzum var biraz dikkate, «Her gece nöbetle kapıya bakın, «Bir erkek girmezse basmayın sakın!,3 .. Bir hafta, her gece beklenilmişti, Giren olmamıştı. bu nasıl İş | Halbuki akseden saz, şarkı sesi Kaç gece hayrete verdi herkesi!... Bu sırrı çaktılar fakat bir akşam: Bahçe kapsından girmiş bir adam, Kapağı atmıştı eve böylece!.. Halbuki gözcüler tam yedi gece Sokak kapısını beklemişlerdi!... Imamla Hacı bey kararı verdi, Bu açık kapıdan girdi onlar da, Tulumbacı attı nareyi: — Varda! vss Her sahte fetvaya yüz altın alan, Onunla bu güzci kadını bulan Bir adam tutuldu, yüzünde elil,,. Şaşırdı odaya giren ahali, Hepsinin bir karış ağzı açıktı! Yataktan «Şehislâm Efendi>'çıktıl.. Spor bayramında liseli genç kızlar Malatya (Akşam) — Halkın tahsile karşı gösterdiği alâka her yıl biraz daha artmaktadır. Lise önemli bir ih- tiyacı karşılamıştır. Mevcudü çoğal- makta ve yalnız Malatya gençliği değil civar vilâyetler ve kasabalar ta- lebesi de bu irfan müessesesinden fay- dalanmaktadır. Kadrosu tam olan Malatya lisesi bu yıl da kırk kadar mezun verecek” tir. Gönderdiğim resim liseli genç kız ları spor bayramında gösteriyo!